Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
I en relativt ny skrivelse försöker man återigen påskina att elbilar bara går att ladda från en laddbox annars kommer säkert huset att brinna ner. Att man inte ska belasta en schuko med för hög strömstyrka under lång tid det säger jag inget om men nu tas steget ut till att avråda från att ladda från industriuttag, typ CEE.
Vad är egentligen Elsäkerhetsverket för "verk"? Vanligtvis så förknippar man "verk" med myndigheter men hur är det här egentligen?
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... -hemma.pdf
Vad är egentligen Elsäkerhetsverket för "verk"? Vanligtvis så förknippar man "verk" med myndigheter men hur är det här egentligen?
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... -hemma.pdf
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Jag jobbade på arla för 20 år sedan och vår maskin som tryckte in juice i tetra drog 22kW, inkopplad med ett 32A CEE 4-pol (fuljord på gammal maskin). Den gick dygnet runt året runt förutom när pappret hoppade loss eller när den rengjordes. Verkar ju skumt att inte CEE tål lite elbilsladdning då...
F.ö. utvecklas det 22kW värme av en sån maskin, tom i en enorm maskinhall blir det varmt++++ så förutom klåpare som inte kunde trä papper i maskinen så var största problemet att få ner temperaturen i hallen.
F.ö. utvecklas det 22kW värme av en sån maskin, tom i en enorm maskinhall blir det varmt++++ så förutom klåpare som inte kunde trä papper i maskinen så var största problemet att få ner temperaturen i hallen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Tycker inte den är helt fel (har dock inte läst den grundligt, bara typ kikat på den på håll). Elinstallationer är en färskvara. En gammalt uttag behöver inte vara säker. Har sett många avskräckande exempel på brända uttag som jag iallfall inte skulle vilja koppla ens en motorvärmare på. Men man en någorlunda ny dosa som man vet är riktig gjord med moderna kablar skall det inte vara någon fara. Sedan vet jag inte någon direkt nackdel med att ha en laddare hemma istället för att förlita sig på ombordladdaren i bilen.
Om det skulle gå ut på remiss om att göra någon lagändring så skulle jag nog sträcka mig till att rekommendera ladddosa men ej kräva. (men man vet inte vad de styrande tänker hitta på för att få in de saknade skattekronorna. (ni vet gungor och karuseller teoremet)
Om det skulle gå ut på remiss om att göra någon lagändring så skulle jag nog sträcka mig till att rekommendera ladddosa men ej kräva. (men man vet inte vad de styrande tänker hitta på för att få in de saknade skattekronorna. (ni vet gungor och karuseller teoremet)
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Nu tror jag vi måste skilja på laddbox och laddare.
Alla laddboxar kör väl ac (växelspänning) till bilen för att där konverteras till dc av bilens laddare.
En laddare som t.ex. en SuC skickar dc (likspänning) rätt in i bilens batteriet.
Jag gissar att anledningen till att inte rekommendera industridon för laddning är att det går att dra ur handsken utan att stoppa laddningen med gnistbildning som följd.
Alla laddboxar kör väl ac (växelspänning) till bilen för att där konverteras till dc av bilens laddare.
En laddare som t.ex. en SuC skickar dc (likspänning) rätt in i bilens batteriet.
Jag gissar att anledningen till att inte rekommendera industridon för laddning är att det går att dra ur handsken utan att stoppa laddningen med gnistbildning som följd.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Det händer inte allt för sällan att även en laddbox kopplas via en CEE-kontakt och vad jag vet så är det godkänt...hanst skrev:Nu tror jag vi måste skilja på laddbox och laddare.
Alla laddboxar kör väl ac (växelspänning) till bilen för att där konverteras till dc av bilens laddare.
En laddare som t.ex. en SuC skickar dc (likspänning) rätt in i bilens batteriet.
Jag gissar att anledningen till att inte rekommendera industridon för laddning är att det går att dra ur handsken utan att stoppa laddningen med gnistbildning som följd.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
hanst skrev:Nu tror jag vi måste skilja på laddbox och laddare.
Alla laddboxar kör väl ac (växelspänning) till bilen för att där konverteras till dc av bilens laddare.
En laddare som t.ex. en SuC skickar dc (likspänning) rätt in i bilens batteriet.
Jag gissar att anledningen till att inte rekommendera industridon för laddning är att det går att dra ur handsken utan att stoppa laddningen med gnistbildning som följd.
Just detta med ljusbågen är väldigt viktig, alltför många människor tänker inte på detta utan drar bara ut kontakten trots att den är under belastning. Kan gälla motorvärmar/kupévärmare sladd, sladd till diverse kylaggregat på lastbilar osv. Men givetvis vet vi som elbilsägare detta och ser alltid till att avlasta uttaget innan kabel tages bort.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Du kanske har rätt men jag tror dock att ”Bjelke-metoden” inte är speciellt spridd utanför detta forum.lator skrev:Det händer inte allt för sällan att även en laddbox kopplas via en CEE-kontakt och vad jag vet så är det godkänt...
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Det finns inte någon säkring som avbryter laddingen om tex handsken skulle råkas tas ut av något barn t.ex.? (hur är det med destinationsladdare (vad de heter nu igen? och andra tillverkares?) Tycker att det vore rimligt om det fanns, men vet inte om det är tekniskt ens möjligt.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Jag skulle vilja se det barn som klarar av att ta isär en röd 16A-handske. Min fru skulle aldrig klara det. Kombinationen att lyfta på spärren i locket och dra isär handskarna kräver ju en viss handkraft. Det är ju inte som att dra ur en schuko.Mickep skrev:Det finns inte någon säkring som avbryter laddingen om tex handsken skulle råkas tas ut av något barn t.ex.? (hur är det med destinationsladdare (vad de heter nu igen? och andra tillverkares?) Tycker att det vore rimligt om det fanns, men vet inte om det är tekniskt ens möjligt.
När jag har funderat över om vi ska installera en laddbox hemma eller inte så kommer vi att tvingas göra det den dag då min fru också blir elbilsförare och just av den anledningen, att det ska vara lättare att använda. Då får det nog blir en med fast kabel också, för typ2-handsken kräver inte nån större kraft och så slipper man böket med att ta loss ur väggen, samla ihop kabeln och lägga den i bilen.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Med ”handsken” så menar vi nog överlag den röda eller den blåa CEE kontakten.
Om man avbryter laddningen antingen genom skärmen i bilen eller trycka på knappen på umc’n och sen tar ur laddkontakten från bilen så är det säkert att ta ur handsken.
Så det jag försöker säga är att det går bra att ta loss laddboxen från nätet så länge den inte är kopplad till bilen.
Om man avbryter laddningen antingen genom skärmen i bilen eller trycka på knappen på umc’n och sen tar ur laddkontakten från bilen så är det säkert att ta ur handsken.
Så det jag försöker säga är att det går bra att ta loss laddboxen från nätet så länge den inte är kopplad till bilen.
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Jag kan tänka mig att de som har dubbelt boende av något slag kan se en fördel i att kunna flytta sin laddbox till sommarstugan eller något liknande på ett enkelt sätt genom att montera den via en CEE-handske. Så länge man alltid ser till att ansluta laddsladden till nätet först så riskerar man ju ingen ljusbåge. Det bör väl sitta i ryggmärgen inom en eller ett par generationer... precis som att man stoppar in bensinmunstycket i tankhålet innan man börjar pumpa bensin...hanst skrev:Du kanske har rätt men jag tror dock att ”Bjelke-metoden” inte är speciellt spridd utanför detta forum.lator skrev:Det händer inte allt för sällan att även en laddbox kopplas via en CEE-kontakt och vad jag vet så är det godkänt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Ny folder om hemmaladdning från Elsäkerhetsverket
Dra ur kontakten i bilen först.
Detta är det enda man måste komma ihåg.
Detta är det enda man måste komma ihåg.