Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Jerker » 17 jul 2018 12:06

Jag sitter och tittar på olika rutter när jag ska ut och åka nästa helg. Det tillkommer ju hela tiden nya laddare och det är ju fantastiskt positivt!

Men när det är kommunerna som står för installationerna så väljer de först en av två vägar:
Gratis eller betalning.

Gratis är ju alltid trevligt, men vid betalning så kan de välja en av två vägar:
En befintlig betalningslösning typ Clever, Fortum Charge&drive etc. eller en egen lösning.

En befintlig betallösning är ju naturligtvis bäst eftersom man då oftast redan har ett konto aktiverat. Vid en egen lösning så slår det slint totalt! Jag tittade på Mariestads kommun. Där måste man registrera sig i förväg och få ett kort hemskickat för att kunna ladda mot faktura och betala per kWH. Om man är "gäst" så måste man ladda ner en app i telefonen och i den ange betalkort och sedan debiteras man istället per minut! OK, jag tillhör dem som är vinnare på det eftersom jag har en Zoe med 22 kW-laddning, men de stackare som bara kan ladda 3,7 kW blir det dyrt för! Varför blir man inte debiterad per kWh när man är där som gäst, vad är förklaringen till det? Och varför inte bara ha en kortläsare i stolpen? Ladda ner en app för att ange betalkort! Stôlleprov!

Det påminner mig om nån av alla dessa betallösningar för parkeringsavgifter. Jag skulle registrera mig så att det drogs automatiskt från kontot, och det var en jävla massa uppgifter man skulle mata in och dessutom fota både fram- och baksida av sitt körkort. Nåt gick snett under den här processen som redan tagit 10 minuter och det gick inte att använda appen, fråga mig inte varför. Jag hoppas på att det finns Easypark, för den är enkel att använda och var lätt att registrera sig i. Fota körkortet?? Har de inte hört talas om Bank-ID?

Det blir bara värre och värre...
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Re: Vansinnet kring betallösningar måste få ett slut!

Inläggav Teslaägare danni » 17 jul 2018 12:21

Ja, det är illa. En intressant detalj är att EasyPark har infört stöd för att betala laddning i sin app, jag har gjort det både i Stockholm och Köpenhamn och det funkar utmärkt.

Men bäst vore ju att bara kunna blippa sitt NFC-betalkort på laddaren och sen är det klart.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min rabattlänk: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 17 jul 2018 13:44

danni skrev:Ja, det är illa. En intressant detalj är att EasyPark har infört stöd för att betala laddning i sin app, jag har gjort det både i Stockholm och Köpenhamn och det funkar utmärkt.

Men bäst vore ju att bara kunna blippa sitt NFC-betalkort på laddaren och sen är det klart.

Väldigt smart av dem! Det är just den typen av mervärden som gör att man kan tänka sig att betala deras påslag på p-avgiften. I Stockholm håller de ju även på att testa att utöka tjänsten med någon slags tracker som håller koll på var det finns lediga parkeringar.

Vet du vilka laddnätverk och i vilka länder de har täckning?
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bat » 17 jul 2018 13:56

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 17 jul 2018 14:02

Läste om nån operatör Holland? som läste ut bilens Id via laddsladden, och så registrerades bilen hos dem, lika enkelt som Tesla

Detta https://www.greencarreports.com/news/11 ... -rfid-tags
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jensa » 17 jul 2018 20:39

12man skrev:Läste om nån operatör Holland? som läste ut bilens Id via laddsladden, och så registrerades bilen hos dem, lika enkelt som Tesla

Detta https://www.greencarreports.com/news/11 ... -rfid-tags

Låter som den enda lösningen på detta strul! I med sladden och sedan ETT konto kopplat till sin bil.
2016 Model S 75, vit, panoramatak, kolfiberspoiler
För 1000 kr Supercharging kredit vid köp: http://ts.la/jens1164
Följ min längdskidsatsning på http://www.teamjens.se
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kulingen » 17 jul 2018 20:47

Det roligaste med kommuner egna lösningar är att man måste som du säger ladda mer en app, hämta kort på energiverket mm. De som använder sig av kommuners laddstolpar är oftast folk utifrån som struntar i att fixa laddningen just där. Detta medför att kommunen har en massa laddstolpar som ej används.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 17 jul 2018 21:00

Ja, Mariestad har samma idiotbetalsystem som Götene. Gäster betalar en dryg krona per minut. För en Leaf kostar alltså 1kWh otroliga 18,30 kronor! Typ 30 kronor milen. Snacka om att bensin är billigt.
Anledningen till detta vansinne är troligen tramset med "semisnabbladdning" som kommunerna har gått på. Stolpen är ju en snabbladdare på 22kW, du betalar alltså "bara" 3 kr per kWh. Tyvärr begriper de inte bättre.

Edit: du får ladda hemma hos mig istället för på kommunernas ockerstolpar. Det är bara 11kW, men gratis och närodlad solel. Och kaffe och glass ingår. :)
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Jerker » 17 jul 2018 21:48

mati skrev:Ja, Mariestad har samma idiotbetalsystem som Götene. Gäster betalar en dryg krona per minut. För en Leaf kostar alltså 1kWh otroliga 18,30 kronor! Typ 30 kronor milen. Snacka om att bensin är billigt.
Anledningen till detta vansinne är troligen tramset med "semisnabbladdning" som kommunerna har gått på. Stolpen är ju en snabbladdare på 22kW, du betalar alltså "bara" 3 kr per kWh. Tyvärr begriper de inte bättre.

Edit: du får ladda hemma hos mig istället för på kommunernas ockerstolpar. Det är bara 11kW, men gratis och närodlad solel. Och kaffe och glass ingår. :)

Jatack! Jag har allt övervägt det flera ggr när jag planerar rutter åt det hållet. Om man vill åka från Nyköping till Trollhättan så har man att välja mellan att åka norr eller söder om Vättern. Söder om finns det många laddare att välja på, men försöker man sig på att åka norr om så blir det en utmaning. Nu har det tillkommit en del laddare som underlättar det, men det är tyvärr sällan det är 22 kW eller att man kan lita på att det är det. Jag har noterat ett antal ggr på sistone att beställare av laddpunkter inte är särskilt informerade om hur deras laddstolpar funkar. Jag har flera ggr stannat för att ladda på 22 kW-stolpar bara för att tvingas konstatera att uttaget inte levererar mer än 9-10 kW. Oftast tror jag att det är så att det är 22 kW till stolpen som har två uttag och så får man bara halva effekten i vart uttag. Vissa har dynamisk fördelning, lite som Teslas laddare, så om man är ensam får man 22 kW men kopplar nån in sig på den andra kontakten så minskas effekten. Jag har även varit med om att ägaren av stolparna själva har uppgett på uppladdning.nu att effekten är 22 kW men när jag laddar där så får jag bara 6-7 kW.

Därför är jag luttrad och litar inte på att t.ex. Mariestads stolpar kommer att leverera 22 kW, och gör de inte det så (minst) fördubblas laddtiden och resan blir lite för lång, särskilt som hustrun kommer att vara med i bilen till helgen och är trött efter en lång arbetsdag och vill komma fram så snabbt som möjligt. Lägg till detta att det kostar pengar och att de har ett krångligt betalsystem...

Men tack för inbjudan! Jag kommer säkert att utnyttja detta en dag!
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare mati » 17 jul 2018 22:06

Mariestads stolpe på torget kan leverera 22kW på ena uttaget, den andra stolpen vid järnvägen klarade bara ynka 10kW sist jag provade. Men det var över ett år sedan. Den kanske har blivit kraftigare nu. Vet ej.
I Lidköping är det 22kW på alla stolpar. På alla uttag, öven om flera bilar laddar samtidigt. Och gratis.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Nästa

Återgå till Övrigt