Jag har sett på vissa ställen att det står en tilläggsskylt med "Endast elbilar med pågående laddning" och det är ju bra! Men hur kollar man det?
På boxen så syns det oftast inte om bilen laddar eller inte, bara att den är inkopplad. Typiskt är att boxen har grönt sken om den fungerar men ingen är inkopplad och blått sken om en bil är inkopplad (och rött sken eller helt slocknad om den är ur funktion), men skenet ändras inte när laddningen är avslutad och bilen står kvar med sladden i. På de flesta bilar går det inte heller att se om det sker nån laddning. Inga ljusfenomen kring laddporten och skärmarna i bilen är släckta.
Vad gäller Renault Zoe så kan man höra ett högfrekvent ljud när den laddar, men det blir lägre ju lägre laddströmmen är och har P-vakten dålig hörsel så kan hen inte lita till det kontrollinstrumentet heller. Även om det finns ljussken kring laddporten som ska indikera vad som pågår så finns det ingen standard och det vore omöjligt för P-vakter att hålla reda på hur just den här bilmodellen visar vad som händer.
Så det enda som skulle kunna göra den här skylten användbar är att laddboxarna har en tydlig visning om bilen som är inkopplad tar emot ström eller inte.
0 därav utökning. Jag har fått det erbjudandet i BrF med en p-plats där jag får ladda 2h sedan flytta. Då är det inte bekvämt (dessutom ville dom ha 1000kr/m för det).
Jag har sett på vissa ställen att det står en tilläggsskylt med "Endast elbilar med pågående laddning" och det är ju bra! Men hur kollar man det?
På boxen så syns det oftast inte om bilen laddar eller inte, bara att den är inkopplad. Typiskt är att boxen har grönt sken om den fungerar men ingen är inkopplad och blått sken om en bil är inkopplad (och rött sken eller helt slocknad om den är ur funktion), men skenet ändras inte när laddningen är avslutad och bilen står kvar med sladden i. På de flesta bilar går det inte heller att se om det sker nån laddning. Inga ljusfenomen kring laddporten och skärmarna i bilen är släckta.
Vad gäller Renault Zoe så kan man höra ett högfrekvent ljud när den laddar, men det blir lägre ju lägre laddströmmen är och har P-vakten dålig hörsel så kan hen inte lita till det kontrollinstrumentet heller. Även om det finns ljussken kring laddporten som ska indikera vad som pågår så finns det ingen standard och det vore omöjligt för P-vakter att hålla reda på hur just den här bilmodellen visar vad som händer.
Så det enda som skulle kunna göra den här skylten användbar är att laddboxarna har en tydlig visning om bilen som är inkopplad tar emot ström eller inte.
Kör man klimatanläggningen på Teslan ser det ut som att den laddar sett från stolpen. Skenet bedrar!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Det är ett bra exempel där Passatsjukan ställer till det för elbilarna genom att blockera laddstolparna trots att dom inte behöver.
Eller på jobbet, hade dom med Passat orkat flytta bilen när laddningen var klar så hade man ju kunnat fylla upp 3ggr så många bilar per arbetsdag med samma antal laddstolpar, men nej. Någon sa att "det är min förbannade rättighet att ladda", men att flytta sig efter det är fullt är mer långsökt.
Remuz skrev:
bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Dom löste det med fler laddplatser indelade i 1fas 7.4kW, 3fas 11kW och 3fas 22kW. Grymt!
Någon sa att "det är min förbannade rättighet att ladda", men att flytta sig efter det är fullt är mer långsökt. Det är ingen lösning, det är ett plåster
Generellt så är folk väldigt snabba med att spela ut kortet med sin rättigheter, men glömmer som regel bort kortet med skyldigheter och det verkar inte som det finns kvar hos många i det här landet (ok, även utanför Sverige ) Och att försöka säga till någon, ja då spelas de lättkränktas kort ut.... Att begära att folk ska ta ansvar för sina handlingar är inte heller helt lätt. Men om folk generellt agerat mer ansvarsfullt och behandlat folk omkring som de själva vill bli behandlade så hade mycket varit enklare.... Men vad skall man förvänta sig av ett samhälle där det jagas klick på Facebook, Instagram och Twitter.
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 2 gång.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Om alla p-platser har el så är ju problemet löst. Hålla på att flytta bilen? Inte en chans att folk kommer få in det beteendet på annat än snabbladdning
Det där med pågående laddning är ju väldigt problematiskt ur flera synpunkter. T.ex så är det inte alla bilmodeller som kan meddela när laddningen är klar. Har du lånat t.ex en Tesla, så har du kanske ingen möjlighet att bli meddelad via appen. Det gäller säkert för de flesta andra bilmodeller också. Vad händer om laddboxen slutar fungera? Säkringen går (har hänt mig åtskilliga gånger). Då har du ju inte pågående laddning, och borde ju rent teoretiskt kunna bli bötfälld. På vissa bilmodeller så kan du ju dra ut laddkontakten, d.v.s. den är inte låst i bilen. Kan vara bra om någon annan behöver ta över för att ladda, men det kan ju också utnyttjas av de som vill vara illvilliga. Tänk om någon drar ut din sladd, inte nog med att du inte får laddat bilen, du kanske får böter också.
Det är inte heller alltid så lätt att räkna ut hur länge du kan stå innan din bil är fulladdad. T.ex så kör ju många parkeringsgarage med lastbalansering, så om du kommer till sista lediga platsen, så får du kanske bara halv effekt, men om sedan någon/några lämnar, så kanske du helt plötsligt har full effekt, och då blir din bil fulladdad tidigare än beräknat.
Sedan kan det ju vara så att bara för att man kommer fram till en upptagen laddplats, där det står en bil som är fulladdad, så betyder ju inte detta att ägaren inte bryr sig om detta. Det finns säkert tusentals bra anledningar till att man står kvar. Du kanske står i en lång kö inne på affären, du kanske har blivit akut sjuk, eller din hyperloop-pod har stannat och du är försenad/kommer inte ut.
I övrigt tycker inte jag att T24 skylten skulle vara jätte oklar. "...anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera." Det öppnar dock upp för elbilar eller laddhybrider att parkera här, utan att plugga in, därav att tilläggsskylten med pågående laddning oftast används som komplement.
Så att lämna sitt telefonnummer på insidan av laddluckan, är ju ett av de bästa tipsen, för att kunna lösa flera av dessa bekymmer. Och var flexibel och förstående. Är där bara en plats kvar, och du har gott om SOC, så kanske man inte ska ockupera den sista platsen. Det kan ju komma andra, som har större behov av den, efter dig.
Apropå skyltar: Sånt här gillar vi! Elbilar är befriade från parkeringstillstånd! Dessutom är det 20 laddplatser med 22 kW! Ska till Trollhättan i helgen och kommer att utnyttja denna laddplats vid två-tre tillfällen.
Om alla p-platser har el så är ju problemet löst. Hålla på att flytta bilen? Inte en chans att folk kommer få in det beteendet på annat än snabbladdning
Nej det är inte ett löst problem utan ett plåster. Lösa ett problem är att ta bort orsaken, plåster är att nå resultat utan att lösa problemet.
Det skall inte behövas el på alla platser, inte ens när alla kör på el.
Jag diskuterar vad som kan lösa att det inte finns lediga laddplatser utan att man ska behöva flytta sin elbil.
Att köra på bensin löser självklart inte det problemet eftersom problemet då inte finns, du behöver ju ingen laddplats så varför bry sig om det står en färdigladdad tesla eller inte där då?
Ska man flytta bilen när den är klar måste dom vara nära entrén/utgången, då kommer det bli IcE där. Jag föredrar när laddning är långt bort så ingen ser det som en VIP-parkering