Skylten "Laddplats"?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Man kanske kan programmera laddaren att ta högre minut pris efter att laddningen är klar.
Teslalösningen på superladdare. Bara relevant på snabbladdare skulle jag säga.

På destinationsladdare bör man få stå kvar ett tag även när man laddat klart. Kanske inte flera dygn, men ett tag är rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
nek0 skrev:
Man kanske kan programmera laddaren att ta högre minut pris efter att laddningen är klar.
Teslalösningen på superladdare. Bara relevant på snabbladdare skulle jag säga.

På destinationsladdare bör man få stå kvar ett tag även när man laddat klart. Kanske inte flera dygn, men ett tag är rimligt.
Ok. Laddningen klar,laddaren skickar sms och gratis parkering 15 min sedan nytt minut pris
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av frippe »

Rent teoretiskt kan man kanske lura systemet om det förväntas att man går och flyttar sin bil när den är färdigladdad.

Om jag vet att jag ska stå i 2t, men laddningen tar 1t, ställer jag ned effekten i bilen så det blir två timmar. Inte schyst men fullt möjligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Jerker »

Jag har sett på vissa ställen att det står en tilläggsskylt med "Endast elbilar med pågående laddning" och det är ju bra! Men hur kollar man det?

På boxen så syns det oftast inte om bilen laddar eller inte, bara att den är inkopplad. Typiskt är att boxen har grönt sken om den fungerar men ingen är inkopplad och blått sken om en bil är inkopplad (och rött sken eller helt slocknad om den är ur funktion), men skenet ändras inte när laddningen är avslutad och bilen står kvar med sladden i. På de flesta bilar går det inte heller att se om det sker nån laddning. Inga ljusfenomen kring laddporten och skärmarna i bilen är släckta.

Vad gäller Renault Zoe så kan man höra ett högfrekvent ljud när den laddar, men det blir lägre ju lägre laddströmmen är och har P-vakten dålig hörsel så kan hen inte lita till det kontrollinstrumentet heller. Även om det finns ljussken kring laddporten som ska indikera vad som pågår så finns det ingen standard och det vore omöjligt för P-vakter att hålla reda på hur just den här bilmodellen visar vad som händer.

Så det enda som skulle kunna göra den här skylten användbar är att laddboxarna har en tydlig visning om bilen som är inkopplad tar emot ström eller inte.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skylten

Inlägg av Remuz »

bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Dom löste det med fler laddplatser indelade i 1fas 7.4kW, 3fas 11kW och 3fas 22kW. Grymt!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av bonath »

Remuz skrev:
bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Dom löste det med fler laddplatser indelade i 1fas 7.4kW, 3fas 11kW och 3fas 22kW. Grymt!
Jo, Gekås är kanon men jag menar hur många skulle gå ut och flytta bilen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Remuz »

0 därav utökning. Jag har fått det erbjudandet i BrF med en p-plats där jag får ladda 2h sedan flytta. Då är det inte bekvämt (dessutom ville dom ha 1000kr/m för det).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Jag har sett på vissa ställen att det står en tilläggsskylt med "Endast elbilar med pågående laddning" och det är ju bra! Men hur kollar man det?

På boxen så syns det oftast inte om bilen laddar eller inte, bara att den är inkopplad. Typiskt är att boxen har grönt sken om den fungerar men ingen är inkopplad och blått sken om en bil är inkopplad (och rött sken eller helt slocknad om den är ur funktion), men skenet ändras inte när laddningen är avslutad och bilen står kvar med sladden i. På de flesta bilar går det inte heller att se om det sker nån laddning. Inga ljusfenomen kring laddporten och skärmarna i bilen är släckta.

Vad gäller Renault Zoe så kan man höra ett högfrekvent ljud när den laddar, men det blir lägre ju lägre laddströmmen är och har P-vakten dålig hörsel så kan hen inte lita till det kontrollinstrumentet heller. Även om det finns ljussken kring laddporten som ska indikera vad som pågår så finns det ingen standard och det vore omöjligt för P-vakter att hålla reda på hur just den här bilmodellen visar vad som händer.

Så det enda som skulle kunna göra den här skylten användbar är att laddboxarna har en tydlig visning om bilen som är inkopplad tar emot ström eller inte.
Kör man klimatanläggningen på Teslan ser det ut som att den laddar sett från stolpen. Skenet bedrar!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Skylten

Inlägg av Henrik Torphammar »

bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Det är ett bra exempel där Passatsjukan ställer till det för elbilarna genom att blockera laddstolparna trots att dom inte behöver.

Eller på jobbet, hade dom med Passat orkat flytta bilen när laddningen var klar så hade man ju kunnat fylla upp 3ggr så många bilar per arbetsdag med samma antal laddstolpar, men nej. Någon sa att "det är min förbannade rättighet att ladda", men att flytta sig efter det är fullt är mer långsökt.
Remuz skrev:
bonath skrev:
Gekås... Hur många flyttar bilen när den är fulladdad?
Dom löste det med fler laddplatser indelade i 1fas 7.4kW, 3fas 11kW och 3fas 22kW. Grymt!
Det är ingen lösning, det är ett plåster
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Skylten

Inlägg av unumlapis »

Henrik Torphammar skrev:
Någon sa att "det är min förbannade rättighet att ladda", men att flytta sig efter det är fullt är mer långsökt. Det är ingen lösning, det är ett plåster
Generellt så är folk väldigt snabba med att spela ut kortet med sin rättigheter, men glömmer som regel bort kortet med skyldigheter och det verkar inte som det finns kvar hos många i det här landet (ok, även utanför Sverige :) ) Och att försöka säga till någon, ja då spelas de lättkränktas kort ut.... Att begära att folk ska ta ansvar för sina handlingar är inte heller helt lätt. Men om folk generellt agerat mer ansvarsfullt och behandlat folk omkring som de själva vill bli behandlade så hade mycket varit enklare.... Men vad skall man förvänta sig av ett samhälle där det jagas klick på Facebook, Instagram och Twitter.
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 2 gång.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Remuz »

Om alla p-platser har el så är ju problemet löst. Hålla på att flytta bilen? Inte en chans att folk kommer få in det beteendet på annat än snabbladdning
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Generalbogge »

Det där med pågående laddning är ju väldigt problematiskt ur flera synpunkter. T.ex så är det inte alla bilmodeller som kan meddela när laddningen är klar. Har du lånat t.ex en Tesla, så har du kanske ingen möjlighet att bli meddelad via appen. Det gäller säkert för de flesta andra bilmodeller också. Vad händer om laddboxen slutar fungera? Säkringen går (har hänt mig åtskilliga gånger). Då har du ju inte pågående laddning, och borde ju rent teoretiskt kunna bli bötfälld. På vissa bilmodeller så kan du ju dra ut laddkontakten, d.v.s. den är inte låst i bilen. Kan vara bra om någon annan behöver ta över för att ladda, men det kan ju också utnyttjas av de som vill vara illvilliga. Tänk om någon drar ut din sladd, inte nog med att du inte får laddat bilen, du kanske får böter också.

Det är inte heller alltid så lätt att räkna ut hur länge du kan stå innan din bil är fulladdad. T.ex så kör ju många parkeringsgarage med lastbalansering, så om du kommer till sista lediga platsen, så får du kanske bara halv effekt, men om sedan någon/några lämnar, så kanske du helt plötsligt har full effekt, och då blir din bil fulladdad tidigare än beräknat.

Sedan kan det ju vara så att bara för att man kommer fram till en upptagen laddplats, där det står en bil som är fulladdad, så betyder ju inte detta att ägaren inte bryr sig om detta. Det finns säkert tusentals bra anledningar till att man står kvar. Du kanske står i en lång kö inne på affären, du kanske har blivit akut sjuk, eller din hyperloop-pod har stannat och du är försenad/kommer inte ut.

I övrigt tycker inte jag att T24 skylten skulle vara jätte oklar. "...anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera." Det öppnar dock upp för elbilar eller laddhybrider att parkera här, utan att plugga in, därav att tilläggsskylten med pågående laddning oftast används som komplement.

Så att lämna sitt telefonnummer på insidan av laddluckan, är ju ett av de bästa tipsen, för att kunna lösa flera av dessa bekymmer. Och var flexibel och förstående. Är där bara en plats kvar, och du har gott om SOC, så kanske man inte ska ockupera den sista platsen. Det kan ju komma andra, som har större behov av den, efter dig.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Jerker »

Apropå skyltar: Sånt här gillar vi! Elbilar är befriade från parkeringstillstånd! Dessutom är det 20 laddplatser med 22 kW! Ska till Trollhättan i helgen och kommer att utnyttja denna laddplats vid två-tre tillfällen.
Högskolan Trollhättan 1.JPG
Högskolan Trollhättan 2.JPG
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Remuz skrev:
Om alla p-platser har el så är ju problemet löst. Hålla på att flytta bilen? Inte en chans att folk kommer få in det beteendet på annat än snabbladdning
Nej det är inte ett löst problem utan ett plåster. Lösa ett problem är att ta bort orsaken, plåster är att nå resultat utan att lösa problemet.

Det skall inte behövas el på alla platser, inte ens när alla kör på el.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Remuz »

Det är din åsikt, min är en annan
P85D svart/svart med gratis SuC
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Remuz skrev:
Det är din åsikt, min är en annan
Köra på bensin löser ju också problemet att det inte finns ledig laddstolpe....

Nä, ska sluta nu. Lovar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Remuz »

Jag diskuterar vad som kan lösa att det inte finns lediga laddplatser utan att man ska behöva flytta sin elbil.

Att köra på bensin löser självklart inte det problemet eftersom problemet då inte finns, du behöver ju ingen laddplats så varför bry sig om det står en färdigladdad tesla eller inte där då?

Ska man flytta bilen när den är klar måste dom vara nära entrén/utgången, då kommer det bli IcE där. Jag föredrar när laddning är långt bort så ingen ser det som en VIP-parkering
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 237
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av borgward »

Schysst av Stockholms stad att skylta med laddplats innan laddstolparna är uppe. ;) Erik Dahlbergsgatan på Gärdet.

Enligt min tolkning av skylten får inga andra än elbilar stå där.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... laddplats/
20230902_085651.jpg
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5975
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Remuz »

Alla laddbara så även hybrider
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 237
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av borgward »

Remuz skrev: 02 sep 2023 11:26
Alla laddbara så även hybrider
Just det- laddhybrider!

 "endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera."
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2278
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Skylten "Laddplats"?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

All skyltning verkar finnas för att kunna skriva så mycket P-böter som möjligt...

Har det kommit några rättsfall gällande tilläggskylten Endast fordon med pågående laddning ännu?

Är det densamma som att laddkabeln är istoppad även om laddningen skulle vara klar?

Klassas det fortfarande som att laddning pågår och vilka beviskrav gäller?

Om laddboxen pausar på grund av effektstyrning eller laddningen avbryts vid ett kort strömavbrott. Vad gäller då?
preview.jpg
Skriv svar