Avgasbilsböter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Avgasbilsböter

Inlägg av 12man »

Jag visste inte att detta var på G.

Biltillverkarna hotas av mångmiljardböter

Om inte ett mindre under inträffar kommer många biltillverkare att få betala över 100 miljarder kronor i böter till EU med start om 18 månader. Tillverkarna klarar inte unionens nya gränser för utsläpp av koldioxid som börjar gälla 2020.

Skärpningen av utsläppsgränserna har varit kända länge, men inom bilindustrin och bland bilköparna har det hänt saker som snarare ökat än minskat utsläppen på senare år. Dels dieselskandalen som fått många att överge de motorerna till förmån för bensinmotorer som släpper ut mer koldioxid och dels genombrottet för stadsjeeparna (suvar) med stora motorer.

Men från och med 2020 måste 95 procent av tillverkarnas nya bilar klara gränsen 95 gram koldioxid per kilometer och 2021 ska samtliga bilar klara gränsen. Det handlar dock om ett snittvärde för varje tillverkares bilflotta, så om där ingår modeller med låga utsläpp finns det utrymme för bilar med utsläpp över gränsvärdet.

EU kombinerar de nya utsläppsgränserna med kraftiga böter och eftersom många tillverkare inte kommer att klara utsläppsgränserna får bolagen betala över 14 miljarder euro (145 miljarder kronor), enligt en analys från IHS Markit skriver Bloomberg.

Exane BNP Paribas har tidigare gjort en liknande analys och pekat ut de franska tillverkarna som mest utsatta. Enligt IHS är dock många fler i farozonen, till exempel tyska Daimler (Mercedes-Benz). Enligt tidigare beräkningar skulle VW-koncernen få böter runt tolv miljarder kronor. Volvo Cars väntas dock klara 95-gramgränsen.

Det enda som kan rädda branschen är ett "jordskalvsliknande" genombrott för elbilarna de kommande åren, skriver IHS i analysen.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Avgasbilsböter

Inlägg av lator »

Får vi se mer av detta snart då...?
https://autostrada.wordpress.com/2009/1 ... in-cygnet/
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10914
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Avgasbilsböter

Inlägg av Jerker »

Nejdå, biltillverkarna kommer inte att tvingas betala några böter. EU kommer att vika sig för industrin och lätta på reglerna.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7157
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Avgasbilsböter

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Nejdå, biltillverkarna kommer inte att tvingas betala några böter. EU kommer att vik sig för industrin och lätta på reglerna.
Så har det ju sett ut hittills, men jag undrar om inte opinionen har vänt så mycket att politikerna faktiskt kommer att våga genomdriva detta, åtminstone delvis?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Avgasbilsböter

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
Jerker skrev:
Nejdå, biltillverkarna kommer inte att tvingas betala några böter. EU kommer att vik sig för industrin och lätta på reglerna.
Så har det ju sett ut hittills, men jag undrar om inte opinionen har vänt så mycket att politikerna faktiskt kommer att våga genomdriva detta, åtminstone delvis?
/fth
Så länge Tyskland bestämmer över EU tror jag inte man vågar bötfälla någon
p1457
elbilist
Inlägg: 298
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Avgasbilsböter

Inlägg av p1457 »

Nej jag tror också att de skjuter fram deadline och låter biltillverkarna komma undan.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Avgasbilsböter

Inlägg av JFAH »

p1457 skrev:
Nej jag tror också att de skjuter fram deadline och låter biltillverkarna komma undan.
Kan bli svårt från politisk synvinkel... Hoppas på at de vidmakthåller reglementet. Det är inte fel på det, det osm är fel är att biltillverkare som har haft rejält lång tid på sig, och fungerande exempel att följa fortfarande inte gjort ett smack åt saken. Och förmodligen kommer skylla på konsumenter (cill inte ha elbilar) och 'kort om tid' (jag vill inte bry mig om det här., mina daytraders gillar det inte..).
p1457
elbilist
Inlägg: 298
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Avgasbilsböter

Inlägg av p1457 »

JFAH skrev:
p1457 skrev:
Nej jag tror också att de skjuter fram deadline och låter biltillverkarna komma undan.
Kan bli svårt från politisk synvinkel... Hoppas på at de vidmakthåller reglementet. Det är inte fel på det, det osm är fel är att biltillverkare som har haft rejält lång tid på sig, och fungerande exempel att följa fortfarande inte gjort ett smack åt saken. Och förmodligen kommer skylla på konsumenter (cill inte ha elbilar) och 'kort om tid' (jag vill inte bry mig om det här., mina daytraders gillar det inte..).
Kan inte säga annat än att jag hoppas att jag har fel.
Skriv svar