Ny site: Teslakalkylen!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Kommer Model 3 bli sådär dyr? :shock:
Nej, inte om man är smart. :mrgreen:
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.

Hepp!
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
Kommer Model 3 bli sådär dyr? :shock:
Nej, inte om man är smart. :mrgreen:
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.

Hepp!

När släpps svenska priser och förmånsvärden? Jag vill veta om det är nån idé att förboka en eller inte...
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
Kommer Model 3 bli sådär dyr? :shock:
Nej, inte om man är smart. :mrgreen:
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.

Hepp!

När släpps svenska priser och förmånsvärden? Jag vill veta om det är nån idé att förboka en eller inte...

Det vet vi ännu inte, men att reservera är lika bra göra nu. Vänta inte längre än nödvändigt.
Vi vet ju inte hur tillgången kommer att vara när de väl släpps till EU? Många faktorer spelar in.
Själv reserverade jag min i februari -18.

Hepp!
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
Kommer Model 3 bli sådär dyr? :shock:
Nej, inte om man är smart. :mrgreen:
Extra tillval kostar och egentligen är ju basveritionen en total unik konstruktion. finns ingen liknande modell i kategorin som kommer ens i närheten.
Andrahandsvärdet kommer också vara väldigt gott.

Hepp!

När släpps svenska priser och förmånsvärden? Jag vill veta om det är nån idé att förboka en eller inte...

Det vet vi ännu inte, men att reservera är lika bra göra nu. Vänta inte längre än nödvändigt.
Vi vet ju inte hur tillgången kommer att vara när de väl släpps till EU? Många faktorer spelar in.
Själv reserverade jag min i februari -18.

Hepp!
Ja, kanske det. Men nu ska jag hämta min nya S 100D på fredag och vår BMW i3 har 18 månader kvar på leasingen. Fast visst, en AWD Model 3 istället för i3:an kanske inte vore så dumt. Det som talar emot är att jag inte riktigt gillar hur den ser ut och så är den lite för "tech-nördig" eller vad man ska säga. Det som talar för är att ingen annan tillverkare verkar komma med en mindre eldriven sedan som har bra prestanda. Antar att VW inte gör e-Golfen så snabb som de kunnat för att de inte ska skämma ut sina GTI och R-versioner. :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av themax »

TeslaTissel skrev:
Det kan ju inte stämma?? Vilken Model 3 hade du tänkt dig.
Bensinpriset du angett är ju också konstigt. Det ligger ju på knappt 16 kr för närvarande beroende på var man bor.
Du skriver även att kontantinsatsen har du tagit bort, men den ligger ju där i sammanställningen??

Jag fick en helt annan bild när jag räknade just på Model 3 med större batteriet och min gamla Porsche var svindyr med kostnader på 1.500 mil om året kring 48.000 kr.
I mitt fall försvinner ju de kostnaderna nästan med 75%!?

Hepp!
Byggde en Model 3 för $61500 (stort batteri, vit klädsel, fyrhjulsdrift, svart) i amerikanska verktyget. Bränslet ska vara vad det kostar per mil och enligt verktyget ska det vara 2:- per mil på Tesla och jag vet att min Audi kostar 10:- per mil.

I sammanräkningen finns kontantinsatsen i verktyget men jag använder som sagt beloppet utan att den är utslagen (det vill säga övre summan).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
TeslaTissel skrev:
Det kan ju inte stämma?? Vilken Model 3 hade du tänkt dig.
Bensinpriset du angett är ju också konstigt. Det ligger ju på knappt 16 kr för närvarande beroende på var man bor.
Du skriver även att kontantinsatsen har du tagit bort, men den ligger ju där i sammanställningen??

Jag fick en helt annan bild när jag räknade just på Model 3 med större batteriet och min gamla Porsche var svindyr med kostnader på 1.500 mil om året kring 48.000 kr.
I mitt fall försvinner ju de kostnaderna nästan med 75%!?

Hepp!
Byggde en Model 3 för $61500 (stort batteri, vit klädsel, fyrhjulsdrift, svart) i amerikanska verktyget. Bränslet ska vara vad det kostar per mil och enligt verktyget ska det vara 2:- per mil på Tesla och jag vet att min Audi kostar 10:- per mil.

I sammanräkningen finns kontantinsatsen i verktyget men jag använder som sagt beloppet utan att den är utslagen (det vill säga övre summan).
Nu var jag inne och testade att bygga också. Tycker dual motor på den är lite häftigt prissatt. $6k är en del pengar. Men du verkar ha rätt. En long range Model 3 blir för dyr för oss som andrabil. ~700 tkr (före miljöbonus) om man vill ha AWD...

Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar. ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

themax skrev:
Roade mig med att mata in alla siffror på min nuvarande bil som jag köpte begagnad, och med det körmönster vi har. På den vet jag att service och underhåll är ungefär 16000 per år, och räknar med ungefär 50% lägre på Tesla Model 3. Kontantinsats betalar vi med sparade pengar så den tar jag mig friheten att "räkna bort". Jag vet ju att nuvarande Audi kostar oss drygt 5400 SEK i månaden (exklusive värdeminskning). Det är med alla kostnader (skatt, försäkring, service, bränsle, spolarvätska och biltvätt).

Priset på Model 3 är en ren uppskattning (omräkning från en basic Model S75 i USA mot Sverige ger en kurs på 12,60) men ger ju i alla fall en bra uppfattning om att mina kostnader i alla fall inte kommer förändrats särskilt mycket. Tänk om man hade haft egen firma ...
Tesla-Audi.jpeg
Ja, hade du haft företag hade du fått ner månadskostnaden på en Model 3 med flera tusenlappar. Det är lite sjukt att det ska vara så. Jag skrev ett blogginlägg om det igår och har även skickat en version av det blogginlägget som debattartikel till en tidning, vi får väl se om det blir publicerat. Här är blogginlägget i alla fall: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av themax »

Verdi skrev:
Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar. ;)
Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarna ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
Verdi skrev:
Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar. ;)
Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarna ;-)
Om du köper hela bilen kontant så blir den ruskigt billig. :lol:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

themax skrev:
Verdi skrev:
Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar. ;)
Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarna ;-)

Jag ser nu att jag hade lite bråttom kommentera din kalkyl. Misstolkade ett par poster.
Jag förstår den bättre nu.

Och. Det är ju väldigt individuellt hur den enskilde VILL räkna.

Och skall vi vara konsekventa så blir ju kostnaden en helt annan.

Instämmer därför med andra här också.

Men det förefaller lustigt att det lönar sig bättre för företagare än privatpersonen att lägga bilen på firman?
Det kanske har att göra med att regel-verket och lagstiftning verkar släpa flera år efter?

Hepp!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av themax »

danni skrev:
Ja, hade du haft företag hade du fått ner månadskostnaden på en Model 3 med flera tusenlappar. Det är lite sjukt att det ska vara så. Jag skrev ett blogginlägg om det igår och har även skickat en version av det blogginlägget som debattartikel till en tidning, vi får väl se om det blir publicerat. Här är blogginlägget i alla fall: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kraftigt/
Privatbilister har alltid missgynnats men det har inte varit så tydligt tidigare, precis som du skriver i bloggen. Det är därför jag alltid, i hela mitt liv, bara köpt begagnade bilar. Jag är inte ensam att göra det valet. Det är först när elbilar finns begagnade som privatbilisten kan tänka sig gå över till det. Fram tills dess är det bara förnekelsemänniskor som jag som kommer köpa privat.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

TeslaTissel skrev:
themax skrev:
Verdi skrev:
Varför räknar du insatsen som noll förresten? Det är ju också pengar. ;)
Förnekelse. Sparade pengar räknas inte etc. etc. Lite YOLO, lite pling. Vet att det är inkonsekvent, men det är i alla fall inkonsekvent på båda bilarna ;-)

Jag ser nu att jag hade lite bråttom kommentera din kalkyl. Misstolkade ett par poster.
Jag förstår den bättre nu.

Och. Det är ju väldigt individuellt hur den enskilde VILL räkna.

Och skall vi vara konsekventa så blir ju kostnaden en helt annan.

Instämmer därför med andra här också.

Men det förefaller lustigt att det lönar sig bättre för företagare än privatpersonen att lägga bilen på firman?
Det kanske har att göra med att regel-verket och lagstiftning verkar släpa flera år efter?

Hepp!

Att det blir billigare som företagsleasing beror ju nästan helt och hållet på det nedsatta förmånsvärdet på elbilar och på vårt rätt extrema skattesystem.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av TeslaTissel »

Ja precis ”Verdi”.
- Det var just det jag menade.

Hepp!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mati »

Egentligen är det helt sinnesjukt. Jag har varit egenföretagare i snart två år (redan två år?). Det går bra, men min inkomst är som förväntat något lägre än när jag jobbade som anställd. Ändå så har jag råd med två elbilar utan att behöva svälta. Skulle mitt företag gå sämre och jag måste söka jobb igen skulle jag högst troligen få en avsevärt högre inkomst än vad jag har nu. Men samtidigt skulle jag inte kunna behålla någon av elbilarna. Jag skulle förmodligen tvingas att återgå till fossildrift, eftersom elbilarna lätt skulle kosta minst 15.000kr mer i månaden jämfört med idag.
Det känns ju spontant lite fel, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Smutt »

Företagare i sverige, lite lön och dyra leksaker
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Företagare i sverige, lite lön och dyra leksaker
Bra sammanfattat. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av LarsL »

Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengar
En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

mati skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengar
En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
Det skiljer faktiskt väldigt mycket även för fossilbilar. Kolla den här jämförelsen: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc

Även för en V90 D5 skiljer det alltså 2700 kr i månaden på att ha den i firman eller privat. Det är mer än några hundringar i månaden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengar
En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
Det skiljer faktiskt väldigt mycket även för fossilbilar. Kolla den här jämförelsen: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc

Även för en V90 D5 skiljer det alltså 2700 kr i månaden på att ha den i firman eller privat. Det är mer än några hundringar i månaden.
Det beror på att du har satt marginalskatten till 50% i dina kalkyler.

Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen. Här tycker jag din omräkning till privata pengar blir lite konstig för om man sätter ner marginalskatten till 30% så ser det ut som att det blir dyrare när man i själva verket sparar pengar genom att man inte behöver skatta så mycket för förmånsvärdet. Eller hur f-n blir det?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:
mati skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengar
En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
Det skiljer faktiskt väldigt mycket även för fossilbilar. Kolla den här jämförelsen: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc

Även för en V90 D5 skiljer det alltså 2700 kr i månaden på att ha den i firman eller privat. Det är mer än några hundringar i månaden.
Det beror på att du har satt marginalskatten till 50% i dina kalkyler.

Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen. Här tycker jag din omräkning till privata pengar blir lite konstig för om man sätter ner marginalskatten till 30% så ser det ut som att det blir dyrare när man i själva verket sparar pengar genom att man inte behöver skatta så mycket för förmånsvärdet. Eller hur f-n blir det?
Nej, det beror inte på att jag satt marginalskatten till 50%. Det gör faktiskt inte så enorm skillnad. Här har du samma kalkyler med 30% marginalskatt: https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 000a1c09a2

Som du ser är det fortfarande mycket billigare att ha Volvon i firman än privat.

Och ja, du har en poäng gällande min omräkning. Ju högre marginalskatt, desto "billigare" blir det och det är ju faktiskt lite ointuitivt. Men det är ju för att det är en jämförelsesiffra som går ut på att jämföra hur mycket du annars skulle kunnat lagt på en privat bil om du tog ut lön istället.

Om du tänker på fallet med en personalbil så är det klart mer intuitivt. Ju högre marginalskatt du har, desto mindre effekt får löneavdraget på din privata plånbok. Och personalbil och egenföretagare är ju egentligen samma ekonomiska situation, man ska bära alla ekonomiska kostnader själv. Och sanningen är den att ju högre skatt du har, desto mer "tjänar" du på att spendera pengar i företaget istället för att ta ut dem.

På samma sätt, om du i praktiken har obegränsat aktieutdelningsutrymme och därmed kan sägas ha en marginalskatt på 20% eftersom du kan lyfta hur mycket utdelning du vill, så blir det ju relativt sett mycket dyrare för dig att ha en bil i företaget än att lyfta ut pengarna lågbeskattat och ha en privatbil. Och det fångar ju min kalkyl faktiskt upp korrekt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Remuz »

Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
Sossarnas standardlösning på sånt här är att höja kostnaden för leasing så att det blir lika illa för alla.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ny site: Teslakalkylen!

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
Varför gör inte Stefan Löfven något åt denna orättvisa? Jag kan bara få förmånsbil från BMW. På mitt förra jobb kunde jag inte få förmånsbil alls. Jag får veckert pynta några hundra tusen i moms och inte njuta av alla förmånsnedsättningar. Får böta för att jag vill köra miljöväntligt...
Sossarnas standardlösning på sånt här är att höja kostnaden för leasing så att det blir lika illa för alla.
Duger för mig. Ska jag lida ska alla andra det också. Lite VPK-style :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar