Verdi skrev:danni skrev:mati skrev:Smutt skrev:LarsL skrev:Håller med systemet för förmånsbilar borde avskaffas eller reformeras. Jag tror folk gör klokare val om de köper bilen för ”egna skattade pengar”. Dessutom finns möjligheten för alla att köpa nya bilar och inte bara vissa utvalda personer.
Om det inte vore för förmånsbilarna skulle Sveriges bilpark vara mycket äldre och trafikfarligare. Sen är det ju så att dom flesta av oss behöver bilen pga firman och då är ju det ganska logiskt att vi får köpa den med oskattade pengar
En vanlig fossilförmånsbil är ju inte så hemskt mycket billigare än en privatägd bil. Det handlar kanske om några hundringar i månaden i vanliga fall. Man ställs helt enkelt inte inför valet att skaffa en Porsche Panamera som tjänstebil eller en Skoda Oktavia som privatägd bil.
Men i fallet med elbilar är det precis så. För en Tesla kan skillanden mellan förmånsbil och privatägd bil handla om 10.000kr/månad eller rentav mer. Men även för billigare elbilar handlar det om flera tusenlappar i månaden. Och det är inte rättvist.
Det skiljer faktiskt väldigt mycket även för fossilbilar. Kolla den här jämförelsen:
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Även för en V90 D5 skiljer det alltså 2700 kr i månaden på att ha den i firman eller privat. Det är mer än några hundringar i månaden.
Det beror på att du har satt marginalskatten till 50% i dina kalkyler.
Som egenföretagare kan man ju i vissa fall krypa under gränsen för statlig skatt och klara sig bra ändå tack vare utdelningen. Här tycker jag din omräkning till privata pengar blir lite konstig för om man sätter ner marginalskatten till 30% så ser det ut som att det blir dyrare när man i själva verket sparar pengar genom att man inte behöver skatta så mycket för förmånsvärdet. Eller hur f-n blir det?
Nej, det beror inte på att jag satt marginalskatten till 50%. Det gör faktiskt inte så enorm skillnad. Här har du samma kalkyler med 30% marginalskatt:
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 000a1c09a2
Som du ser är det fortfarande mycket billigare att ha Volvon i firman än privat.
Och ja, du har en poäng gällande min omräkning. Ju högre marginalskatt, desto "billigare" blir det och det är ju faktiskt lite ointuitivt. Men det är ju för att det är en jämförelsesiffra som går ut på att jämföra hur mycket du annars skulle kunnat lagt på en privat bil om du tog ut lön istället.
Om du tänker på fallet med en personalbil så är det klart mer intuitivt. Ju högre marginalskatt du har, desto mindre effekt får löneavdraget på din privata plånbok. Och personalbil och egenföretagare är ju egentligen samma ekonomiska situation, man ska bära alla ekonomiska kostnader själv. Och sanningen är den att ju högre skatt du har, desto mer "tjänar" du på att spendera pengar i företaget istället för att ta ut dem.
På samma sätt, om du i praktiken har obegränsat aktieutdelningsutrymme och därmed kan sägas ha en marginalskatt på 20% eftersom du kan lyfta hur mycket utdelning du vill, så blir det ju relativt sett mycket dyrare för dig att ha en bil i företaget än att lyfta ut pengarna lågbeskattat och ha en privatbil. Och det fångar ju min kalkyl faktiskt upp korrekt.