Elbil lättare än en fossilbil?
Moderator: Redaktion
Elbil lättare än en fossilbil?
En del klagar på att elbilar är tunga.
Men BMW i3 väger ju bara 1.195kg, så det går att göra lätta elbilar om man bara vill.
Och med nya batterier ska en elbil bli lättare än en fossilbil.
"With cellphones and watch phones, that (commercialization) will happen in 2018. With electric cars, it will happen in 2020," Hu said.
The SolidEnergy technology achieves a gravimetric energy density of 450 Wh/kg and volumetric energy density of 1,200 Wh/l,
http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/20 ... 35645.html
Med SolidEnergy batterier skulle ett 120kWh batteri väga 266kg och ha en volym på 100 liter.
Ett 120kWh batteri skulle ge en räckvidd på 70-80 mil och bilen skulle väga mindre än en motsvarande dieselbil.
Vikt Dieselmotor
Dieselmotor 180kg
Kring utrustning, kylare, intercooler, Adblue tank och pump, avgassytem, partikelfilter, katalysator mm 80kg
Bränsletenk 70kg
Växellåda/Transmission 50kg
Summa 380kg
Elmotor
Elmotor och transmission cirka. 90 kgVikt vid en effekt på 150 kW
https://www.bosch-mobility-solutions.co ... ive/eaxle/
Batteri 266kg
Kraftelektronik 15kg
Summa 371kg
Men BMW i3 väger ju bara 1.195kg, så det går att göra lätta elbilar om man bara vill.
Och med nya batterier ska en elbil bli lättare än en fossilbil.
"With cellphones and watch phones, that (commercialization) will happen in 2018. With electric cars, it will happen in 2020," Hu said.
The SolidEnergy technology achieves a gravimetric energy density of 450 Wh/kg and volumetric energy density of 1,200 Wh/l,
http://www.koreatimes.co.kr/www/tech/20 ... 35645.html
Med SolidEnergy batterier skulle ett 120kWh batteri väga 266kg och ha en volym på 100 liter.
Ett 120kWh batteri skulle ge en räckvidd på 70-80 mil och bilen skulle väga mindre än en motsvarande dieselbil.
Vikt Dieselmotor
Dieselmotor 180kg
Kring utrustning, kylare, intercooler, Adblue tank och pump, avgassytem, partikelfilter, katalysator mm 80kg
Bränsletenk 70kg
Växellåda/Transmission 50kg
Summa 380kg
Elmotor
Elmotor och transmission cirka. 90 kgVikt vid en effekt på 150 kW
https://www.bosch-mobility-solutions.co ... ive/eaxle/
Batteri 266kg
Kraftelektronik 15kg
Summa 371kg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Ja, det klagas mycket att elbilar är tunga. Men varför egentligen? Vägslitaget borde inte öka sådär våldsamt mycket bara för att en elbil är ett par hundra kilo tyngre än en bensinbil. Det är ju ändå den tunga lastbilstrafiken som står för i princip allt vägslitage. Även om vissa förståsigpåare alltid vill ha det till nånting annat.
Jag tror att största problemet är att folk relaterar en bils vikt till bensinförbrukningen, ju tyngre desto sämre. Först måste den tunga bilen accelereras, vilket drar en massa bensin, sen måste man med bromsarna omvandla all denna rörelseenergi till värme. Mycket obra. Denna ekvation gäller ju inte alls för elbilar. Elmotorns bättre verkningsgrad och avsaknad av växellåda gör att accelerationen inte kostar så mycket som i en fossilbil. Ännu viktigare, en stor del av rörelseenergin får man tillbaka när man bromsar. En tung bil rullar längre.
Jag tror att största problemet är att folk relaterar en bils vikt till bensinförbrukningen, ju tyngre desto sämre. Först måste den tunga bilen accelereras, vilket drar en massa bensin, sen måste man med bromsarna omvandla all denna rörelseenergi till värme. Mycket obra. Denna ekvation gäller ju inte alls för elbilar. Elmotorns bättre verkningsgrad och avsaknad av växellåda gör att accelerationen inte kostar så mycket som i en fossilbil. Ännu viktigare, en stor del av rörelseenergin får man tillbaka när man bromsar. En tung bil rullar längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
NÖ, det är ju nästa lite förvånade att elbilarna inte är tyngre än vad de är. Det skiljer ju inte många kg mellan en Model X och en XC90 tex.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Tyngre bil brukar, allt annat lika, vara lika med en bil som är tråkigare att köra. Men, läggs de tunga batterierna i golvet, som Tesla gör, blir den effekten inte alls lika påtaglig.
Kritiken mot tyngden är dock sällan relevant, eftersom åtskilliga människor i vilket fall köper väldigt tunga bilar. En XC90 är inte heller någon lättviktare.
Kritiken mot tyngden är dock sällan relevant, eftersom åtskilliga människor i vilket fall köper väldigt tunga bilar. En XC90 är inte heller någon lättviktare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Tunga bilar äter mer däck. Och har väl ofta bredare hjul än lätta, så nog ökar rullmotståndet
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
"Ja, det klagas mycket att elbilar är tunga. Men varför egentligen? Vägslitaget borde inte öka sådär våldsamt mycket bara för att en elbil är ett par hundra kilo tyngre än en bensinbil. Det är ju ändå den tunga lastbilstrafiken som står för i princip allt vägslitage. Även om vissa förståsigpåare alltid vill ha det till nånting annat."
Dubbdäcken som en del sätter på redan när hösten är på gång, tills snön och isen försvunnit för månader sen är en riktigt elak vägförstörare.
Dubbdäcken som en del sätter på redan när hösten är på gång, tills snön och isen försvunnit för månader sen är en riktigt elak vägförstörare.
X100 lev.14/8-18.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Hittar tyvärr inte källan, men jag har för mig att en lastbil motsvarar slitaget av 10.000 personbilar. Några kilo batterier till är således en veritabel droppe i havet i jämförelse. Lastbilar och dubbdäck förstör och äter upp våra vägar, inte elbilar.
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Jag råkar ju jobba med vägning av fordon. Vägslitaget kan vad jag minns beräknas med en formel där man bland annat multiplicerar hastigheten med axelvikten upphöjd till 4. En Tesla har en axelvikt på 2× 1 ton. En långtradare med 6 axlar kan ha en viktfördelning på ungefär 10+8+8+8+8+8 ton. Och då är den ganska lätt, dvs 50 ton.evilirish skrev:Hittar tyvärr inte källan, men jag har för mig att en lastbil motsvarar slitaget av 10.000 personbilar. Några kilo batterier till är således en veritabel droppe i havet i jämförelse. Lastbilar och dubbdäck förstör och äter upp våra vägar, inte elbilar.
Räknar man 10^4 + 5 × 8^4 Så blir det ungefär faktor 30000 mot Teslans faktor 2. Det är alltså 15.000 gånger mer för långtradaren. Japp, lastbilar är riktigt illa för våra vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Och "Vägverket" saknar underhållspengar samtidigt som de godkänner tyngre och tyngre lastbilar....
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Läste det här för några år sedan. Vet inte om det stämmer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... nga-laster
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... nga-laster
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Det är fullt möjligt att det till och med är värre än så.nek0 skrev:Läste det här för några år sedan. Vet inte om det stämmer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E ... nga-laster
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel! Även på sommaren och på vägar där dubbdäck inte används så är det ändå dubbarnas fel!
Alla stenskott är också dubbar! Det beror absolut inte på grövre däcksmönster i kombination med snö, sandning och plogning osv.
Vi har tex en väg som dom la ny asfalt på i våras och som var rejält sliten nu, det beror också på dubbdäck och inte det faktum att det rullar
en massa tung trafik på den vägen...
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
Alla stenskott är också dubbar! Det beror absolut inte på grövre däcksmönster i kombination med snö, sandning och plogning osv.
Vi har tex en väg som dom la ny asfalt på i våras och som var rejält sliten nu, det beror också på dubbdäck och inte det faktum att det rullar
en massa tung trafik på den vägen...
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
fins en faktor till salt löser upp vägarna kombinerar man det med dubb så blir det stort slitage
Sen en tung last bil på det gör inte saken bättre
Sen en tung last bil på det gör inte saken bättre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Titta bara på tyska motorvägar. Det byggs och byggs och lagas och lagas. Ändå så är de ofta i helt bedrövligt skick. Det finns en anledning varför de för många år sedan har infört en motorvägsavgift för tung trafik. Dubbdäck har varit förbjudna sedan 70-talet och det är bra, för vägarna var blankslipade pga alla dubbdäck som rullade på dem.Bjelke skrev:Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
Jag tycker inte att man ska förbjuda dubbdäck i Sverige, det vore totalt förödande för oss som bor på ställen som plogbilen inte når förrän snön har försvunnit av sig själv. Fast nu kör vi ändå odubbat pga oljudet från dubbarna. Men ändå. Dubbar behövs givetvis.
Sen kan man ju ifrågasätta om man verkligen inte klarar sig utan dubbdäck i södra Sverige och i städerna. Problemet är som vanligt att man försöker tillämpa samma regler för alla. Bara för att man klarar sig fint utan dubbdäck i Malmö behöver det inte betyda att det funkar precis lika bra i Jukkasjärvi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Bjelke skrev:Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel! Även på sommaren och på vägar där dubbdäck inte används så är det ändå dubbarnas fel!
Alla stenskott är också dubbar! Det beror absolut inte på grövre däcksmönster i kombination med snö, sandning och plogning osv.
Vi har tex en väg som dom la ny asfalt på i våras och som var rejält sliten nu, det beror också på dubbdäck och inte det faktum att det rullar
en massa tung trafik på den vägen...
Jag tror faktiskt att det är dubbarnas fel att tom cykelbanor slits på vintern, och alltså inte snöröjningen där.
Lite som den här låten med Grotesco
Senast redigerad av Engen, redigerad totalt 1 gånger.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Som jag fick det förklarat för mig så används en annan sorts asfalt här i Svedala för att kunna stå emot dubbarnas inverkan. Så indirekt blir det dubbarnas fel. En liten del av det dvs, tung trafik är det som trycker sönder vägen, dubbarna det som ruggar upp denBjelke skrev:Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel!
Detta ska också vara en anledning till att vi har högre förbrukning här uppe.
Men jag kan ha fel...
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
evilirish skrev:Som jag fick det förklarat för mig så används en annan sorts asfalt här i Svedala för att kunna stå emot dubbarnas inverkan. Så indirekt blir det dubbarnas fel. En liten del av det dvs, tung trafik är det som trycker sönder vägen, dubbarna det som ruggar upp denBjelke skrev:Nej nej! Det är ALLTID dubbarnas fel!
Detta ska också vara en anledning till att vi har högre förbrukning här uppe.
Men jag kan ha fel...
Ja det verkar faktiskt som att asfalten är grov pga dubbdäck till viss del. http://www.iperspektiv.se/5.327ab7e4159 ... 5efea.html Fast tunga lastbilar sliter mycket på själva vägbanan också väl? Inte bara trycker ner den.
Jag tänker att en grov yta står emot blixthalka bättre också. Borde ju rimligen krävas mer vatten och is för att täcka en grov yta än en helt slät? En annan anledning till att vi använder slitstarka beläggningar är väl att vi har stora avstånd och liten befolkning. Budgeten per meter väg är antagligen lägre här än i t ex Tyskland.
Vad gäller Tyskland så kan ju mati det betydligt bättre än vad jag kan men det som slår mig är att mängden lastbilar på Autobahn är helt sinnessjuk jämfört med E4:an. Jag antar att de saltar friskt även i Tyskland?
Re: Elbil lättare än en fossilbil?
Ja, det saltas helvetiskt såklart.Verdi skrev:Vad gäller Tyskland så kan ju mati det betydligt bättre än vad jag kan men det som slår mig är att mängden lastbilar på Autobahn är helt sinnessjuk jämfört med E4:an. Jag antar att de saltar friskt även i Tyskland?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14