Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av Walker »

Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av 12man »

Ja, senast igår hade nån? kört genom en korsning(växel) åt fel håll och sen var det stopp där i timmar...fina grejer
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:

Haha. Fattar du hur mycket packning vi har med oss? Och två mindre barn. Promenad + buss + tåg + tåg + tåg + buss + promenad känns sådär... Plus att vi behöver bil på plats.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av OfarligTesla »

När jag kollat ABRP tycker jag min S75D är precis på gränsen för vad som okej på långresorna, tar vi lite vinterväglag eller högre hastigheter så skulle en 3 SR vara för jobbig för mig. Borde kanske egentligen tagit en S100D men det kändes för mycket med 250k extra för något som används så sällan (den faktiska kostnaden hade landat över 100k extra). Skillnaden mellan SR och LR däremot är mycket mindre och ger enligt vad vi vet idag en större procentuell ökning, så det hade jag hoppat på direkt.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av ermase »

En parameter att fundera på är batteridegradering. Ett litet batteri degraderas snabbare än ett stort minst lika mycket snabbare som strolekskillanden. D.v.s. ett hälften så stort batteri degraderas dubbelt så snabbt (antal laddcykler) men troligen mer än så då ett mindre batteri behöver använda sin fulla kapacitet betydligt oftare. Självklart beror allt på körmönster, kör man 1000 mil per år är troligen inte degradering ett problem men kör man 5000 mil per år är batteridegrdering i längden en parameter.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av TeslaTissel »

ermase skrev:
En parameter att fundera på är batteridegradering. Ett litet batteri degraderas snabbare än ett stort minst lika mycket snabbare som strolekskillanden. D.v.s. ett hälften så stort batteri degraderas dubbelt så snabbt (antal laddcykler) men troligen mer än så då ett mindre batteri behöver använda sin fulla kapacitet betydligt oftare. Självklart beror allt på körmönster, kör man 1000 mil per år är troligen inte degradering ett problem men kör man 5000 mil per år är batteridegrdering i längden en parameter.

Jag förstår vad du menar, men vad jag förstått och läst mig till så är ju Model 3’s batterier effektivare än för tidigare batterigeneration.
Det har ju också testats rejält av batteri-experter där man kommit fram till att det är extremt effektivt. Exempelvis Jack Richard https://www.youtube.com/watch?v=PvCOcBynlq0&t=4210s

Nu har vi inte sett tester på det mindre batteriet ännu, men jag skulle tro att även det är effektivare och klarar därmed degradering än bättre.

Om man absolut vill ha Performance-modellen istället är det ju upp till var och en, men det ligger mycket i det här och då vi inte ännu har data på det mindre Short Range (SR) paketet så kan vi bara vänta in ev tester på det.
Som tur är kan vi i förväg studera alla tester innan TESLA motors börjar skicka ut konfigureringar för Model 3 till oss i Europa.

Hepp!
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:

Haha. Fattar du hur mycket packning vi har med oss? Och två mindre barn. Promenad + buss + tåg + tåg + tåg + buss + promenad känns sådär... Plus att vi behöver bil på plats.
Jag tänkte mer på Gbg-Ume med 11 laddstopp. Då hade jag hellre tagit tåget och hyrt bil på plats. De slantarna spar jag ju på att köra Leaf istället för Tesla. Nu är det scenariot inte relevant då jag (personligen) aldrig skulle köpa/köra Leaf. Men Golfen är ju likvärdig
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av Niklas Z »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:

Haha. Fattar du hur mycket packning vi har med oss? Och två mindre barn. Promenad + buss + tåg + tåg + tåg + buss + promenad känns sådär... Plus att vi behöver bil på plats.
Jag tänkte mer på Gbg-Ume med 11 laddstopp. Då hade jag hellre tagit tåget och hyrt bil på plats. De slantarna spar jag ju på att köra Leaf istället för Tesla. Nu är det scenariot inte relevant då jag (personligen) aldrig skulle köpa/köra Leaf. Men Golfen är ju likvärdig
Tar också hellre tåget än 11 laddstopp. Men det beror lite vad syftet är med resan. Om det bara handlar om att besöka en viss destination, eller om resan i sig är syftet? Dock skulle jag inte göra en 100+ mil lång tripp med en bil som behöver laddas för ofta. Däremot gör jag den gärna med en bil som klarar sig på två laddningar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Har kört en Nissan Leaf 24kWh Göteborg -Umeå 116 mil.
Fick ladda 11 gånger, gick alldeles utmärkt!
Med en Tesla 3 med 35 mils räckvidd skulle denna resa inte vara någon utmaning alls.

Jag antar att ni tyckte det var en kul liten utmaning att klara av det. Men det är ju kul bara en eller ett par ggr. Sen vill man bara att det ska funka.

Vår vanligaste långkörning är 65 mil mellan Bälinge norr om Uppsala där vi bor och Yngsjö där vi har sommarstället.

Från ABRP:

Leaf 24 kWh: Total tid: 11:04h. Ca 3 timmar laddning. 8 stopp.
BMW i3 94Ah: Total tid: 09:35h. Ca 2 timmar laddning. 4 stopp.
Hyundai Ioniq: Total tid: 09:05. Ca 1,5 timmar laddning. 4 stopp.
Hyundai Kona 64kWh: Total tid: 08:55. Ca 1,5 timmar laddning. 2 stopp.
Model X 75D: Total tid: 08:47h. 1h 12min laddning varav 21 minuter i Tystberga, 25 minuter i Ödeshög, 24 minuter i Lagan.
Model 3 SR: Total tid: 08:26h. 51 minuter laddning varav 13 minuter i Tystberga, 19 minuter i Ödeshög, 18 minuter i Lagan.
Model S 75D: Total tid: 08:24h. 49 minuter laddning varav 7 minuter i Tystberga, 20 minuter i Ödeshög, 22 minuter i Lagan.
Model X 100D: Total tid: 08:03h. 51 minuter laddning varav 2 minuter i Tystberga, 49 minuter i Ödeshög.
Model 3 LR 19": Total tid: 07:41h. 36 minuter i Ödeshög.
Model S 100D: Total tid: 07:32h. 29 minuter i Ödeshög
Model 3 LR Aero: Total tid: 07:27h. 23 minuter i Ödeshög.
Roadster 2020: Total tid: 07:03h. 0 minuter laddning.


Nu är ju detta något vi gör några ggr per år så det är inte så avgörande. Men som exempel tycker jag det är talande. För mig är alla Teslor som säljs idag tillräckligt bra men ingen annan elbil är det.

Sen får ju alla bestämma sig för var deras gräns går. Vissa kanske tycker det är kul att leta upp obskyra laddstationer i Flen eller Vaggeryd. Jag gör det inte. :D

Intressant också att Model 3 SR är lika smidig som en Model S 75D på långresa och att en LR matchar en 100D, och till och med slår den om den har aero-fälgarna.

Edit: Som flera av er varit inne på så minskar skillnaden ju fler laddpunkter det finns. Skulle man kunna hoppa över en SuC med 75-batteriet om man laddade till 100% över lunchen så skulle ju det jämna ut siffrorna en hel del. I dagsläget är en Model S 75D ett klart handikapp på ovanstående körning medan en 100D är precis som en fossilbil mer eller mindre. Vi måste inte ens planera in lunchen efter SuC-nätverket. De där 29 minuterna i Ödeshög är ju bara en bensträckare, toabesök och en glass. Om ens det. Då är vi fria att äta var vi vill igen helt plötsligt.
Mycket intressant sammanställning ”Verdi”.
Visar ju hur mycket det skiljer mellan olika modeller och även olika batteri-kapacitet.

Min egen favorit-sträckning går mellan Västerås - Malmö. Med en Tesla Model 3 ”Short Range” skulle det vara endast två stopp med relativt korta laddtider. Skulle passa mig utmärkt.
Men jag tror även mitt körande skulle öka med dubbla? Även norrut uppåt Luleå. - Mycket att tänka på.

Det här är nog ev nyfikna ”fossilbilister” inte helt på det klara med och en orsak till varför de ställer lite höga förväntningar på elbilar.
De skräms av totalpriset för en maxad elbil?

Kanonbra jobbat!

Hepp!
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av tomla »

Efter ett par år med el-bil som skulle jag vilja sammanställa min bekvämlighet till:
* Vill inte köra längre en sträck som motsvarar 2 st fulla batterier.
En gång kan man altid stanna för fika eller mat. Två gånger så börjar det bli bökigt.
Det förutsätter att jag kan ladda när jag kommit fram.
* Vill inte åka längre en halva sträckan motsvarande fullt batteri.
Om jag skall åka hem samma dag och fikar eller äter där.

Dessa resonemang förutsätter att jag kan ladda hemma varje dag.

Så jag får då jämföra min bekvämlighet mot kostnaden för batteriet.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av jeppe_sthlm »

Hinner jag inte få till hemmaladdning i föreningen tills den går att beställa, så blir det nog en LR.

Med nuvarande P85 klarar vi en veckas vardagsåkning på en 90%-laddning på jobbet. Blir det någon längre tur eller om vi inte kan ladda ordentligt kan det bli lite knapert. Kan bli att ”åka och tanka”, vilket inte är optimalt.

Är rädd att vintern kommer att bli lite tuffare och överväger att betala 1900 pengar/månad för en laddplats i garage i närheten under vintermånaderna.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:
Aldrig. Vad är det? Är det ätbart? :P
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av mahulkp »

Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:
Jådå...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7052613
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av Walker »

mahulkp skrev:
Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:
Jådå...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7052613
Förseningar? :lol: jag vet de som väntat 4 månader på stolar, reservdelar mm. För att inte tala om alla som väntat något år på total självkörning de redan betalat svindyr biljett för.
...då känns några minuter, kanske ett par timmar rätt marginellt. 8-)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Förseningar? :lol: jag vet de som väntat 4 månader på stolar, reservdelar mm. För att inte tala om alla som väntat något år på total självkörning de redan betalat svindyr biljett för.
...då känns några minuter, kanske ett par timmar rätt marginellt. 8-)
Jojo, men att vänta i snart två år på saker som skulle ingått från början är ju innovativt och nytänkande. Att vänta på ett tåg däremot är ju såååå 1800-talet. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av mahulkp »

Walker skrev:
mahulkp skrev:
Walker skrev:
Hört talas om TÅG?
Någon??? :roll:
Jådå...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7052613
Förseningar? :lol: jag vet de som väntat 4 månader på stolar, reservdelar mm. För att inte tala om alla som väntat något år på total självkörning de redan betalat svindyr biljett för.
...då känns några minuter, kanske ett par timmar rätt marginellt. 8-)
Som tur är har Tesla en kundservice som gör att jag som kund kan åka vidare. Tågen mellan ex Stockholm och Göteborg är ständigt försenade och då pratar vi inte om fem min. Stopp på flera timmar, inställda avgångar, tekniskt fel, nedfallna kontaktledningar etc. Senast i fredags var tåget från Stockholm 12 timmar försenat. Lagom glada resenärer som skulle vara hemma fredag em, kom fram kl 4 på lördagsmorgonen.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Välja batteri-kapacitet - klok ekonomi

Inlägg av TeslaTissel »

Tror nog denna arikel kan intressera?

Tesla Model S Cost Of Ownership At 130,000 Miles

Länk: https://insideevs.com/tesla-model-s-cos ... 000-miles/

Hepp!
Skriv svar