Vid en googling på de tre sökorden "elbil brand farlig" ger träffar så som:
"Batterier i elbil är farliga för brandkåren" - Aftonbladet
"Elbilsbatterier - ny utmaning för brandkåren" - SVT
"Mikael Lindkvist: Därför kommer jag inte att köpa elbil" M3
De båda första artiklarna handlar huvudsakligen om de farliga och giftiga gaser som kan läcka ut vid brand. Gaser som rent av kan tränga igenom räddningstjänstens kläder och vidare in genom huden. Räddningstjänstens värmetåliga kläder stoppar nämligen inte dessa kemikalier, och deras kemdräkter tål inte värmen från en sådan brand. Det är specifikt vätefluorid som är ett problem, mer om det nedan.
I den sistnämnda av de tre artiklarna ovan hänvisar Mikael Lindkvist med bild till en brinnande batteribil med orden "Elbil i brand, lägg märke till rökutvecklingen - hela karossen brinner med lågande brand" och hänvisar till MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Detta är dock en helt felaktig hänvisning, då just denna del av rapporten inte handlar specifikt om elbilar utan om just bilar byggda med kompositmaterial som t.ex. kolfiber. Bilen på bilder råkar vara ett "e-fordon", ett begrepp som enligt MSB själva innefattar så väl rena elbilar som bilar av hybridtyp som även har ett drivsystem som drivs av flytande bränsle. Den bildtext som MSB själva har till bilden (och som Mikael helt felaktigt citerat) lyder: "Modernt e-fordon, byggt i komposit, som tagit eld under färd. Lägg märke till rökutvecklingen - hela karossen brinner med lågande brand." Mikael har försökt förvrida denna information till att det är själva batteribranden som får karossen att brinna och nämner inget om kompositen, ett material som också förekommer i karosser på bensinbilar.
Vätefluorid - Hur vanligt och farligt är det?
Precis som de båda första länkade artiklarna ovan är vätefluorid farligt och förekommer när det sker en termisk rusning i ett batteri. Den kemiska beteckningen är "HF" och är något så enkelt som att en väteatom slagit sig ihop med en fluoratom och bildat en molekyl. Så enkelt men ändå så komplicerat. Batterier innehåller båda dessa komponenter, väte och fluor och bland annat Tesla varnar just för att denna giftiga gas kan bildas, inte i sin svenska instruktion (se sidan 21) men i alla fall i sin engelska variant (se sidan 22).
Vad inga artiklar tar upp är dock att vätefluorid förekommer även vid andra bränder, alltså inte bara när batterier råkar ut för termisk rusning eller brand. I följande rapport från NFPA (National Fire Protection Association) med namnet "Hazard Assessment of Lithium Ion Battery Energy Storage Systems" (fritt översatt till: riskbedömning av energilagringssystem för litiumjonbatterier) finns följande stycke att läsa (två citat där texten är tagen ur avsnitt 2.6 på sidorna 29 och 30, min fetstil):
Previous research programs have been conducted focusing on large format Li-ion battery fires, electric drive vehicle (EDV) Li-ion battery fires, and Li-ion battery storage fires. This research involved full-scale fire tests of Liion batteries that were polymer, prismatic, and cylindrical designs. For large format Li-ion battery systems with polymer or prismatic designs, the research has generally shown the following hazards associated with fires:
Slutsatsen här är alltså att en bil med förbränningsmotor ger upphov till samma koncentration av vätefluorid i brandröken som en batteribil gör. Batteribilen är alltså på inget sätt farligare än en vanlig bensinbil i denna bemärkelse.4. Gas samples collected during fire tests of complete (i.e., full) ICE vehicles and EDVs identified similar levels of toxic compounds in the smoke, including CO2, nitrogen oxides (NOx), hydrogen cyanide (HCN), hydrogen chloride (HCl), carbon monoxide (CO), and hydrogen fluoride (HF).
MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) redovisar också följande information på sin hemsida: "Generellt gäller att alla brandrökgaser alltid är giftiga. När plaster i en konventionell bil brinner bildas giftiga gaser såsom kolmonoxid och även vätefluorid. Om ett e-fordon drabbas av brand genereras liknande gaser som vid vanlig bilbrand, men skillnaden är att där också finns ett batteri som kan bidra till branden och gaserna. En fråga som kräver mer forskning är huruvida en konventionell bilbrand redan orsakar så mycket giftiga gaser att tillskottet av gaser från ett brinnande traktionsbatteri inte spelar någon betydande roll."
MSB menar alltså på att vanlig plast som brinner ger upphov till samma gas som alla skriker sig hesa över när elbilar brinner. Enligt denna artikel (som jag vill flagga för är den enda källan i mitt inlägg som jag inte kan verifiera som seriös, men informationen stämmer väl överens med vad jag hört från personer i bilbranschen som uppger att en genomsnittlig Volvo redan idag innehåller 350 kg plast) innehöll en bil i genomsnitt 200 kg plast 2014 och beräknas innehålla 350 kg plast år 2020.
Bo Ericson (VD på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening) citerades vilt i diverse facebookgrupper och forum för en tid sedan angående just vätefluorid och risken vid utsläpp av detta i verkstäder om. Uttryck som "Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet löper amok och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning." och "Om samma sak (elbil brinner och vätefluorid utvecklas, mitt förtydligande) sker på en verkstad är det inte sannolikt att någon överlever". Vad Bo Ericsson verkar glömma bort är att vätefluorid är en gas som har en väldigt stickande lukt, det är alltså uppenbart när denna gas finns och man kommer helt garanterat att utrymma den verkstad eller lokal där detta sker, precis som vid utsläpp av gasol, bensin eller annat.
För att sätta denna risk i relation till något annat kanske denna artikel är på sin plats. Jag citerar: "En bilverkstad utanför Borås har under fredagen totalförstörts i en våldsam brand. Då gasolflaskor riskerade att explodera i lokalen stängdes riksvägs 42 och tågtrafiken i området av i flera timmar. Samtidigt varnades allmänheten för den kraftiga röken som vällde ut från lokalen. – Huset övertändes på tio minuter och efter ett tag sa polisen åt oss att evakuera på grund av explosionsrisken, säger Jimmy Granberg som bor bredvid verkstaden."