Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Inlägg av ochso »

I och med denna tråd vill jag adressera den specifika diskussion som pågår på olika håll och som berör huruvida elbilar med sina batterier utgör en stor samhällsfara när de brinner eller om de utsätter räddningspersonal för orimligt stora risker.

Vid en googling på de tre sökorden "elbil brand farlig" ger träffar så som:
"Batterier i elbil är farliga för brandkåren" - Aftonbladet
"Elbilsbatterier - ny utmaning för brandkåren" - SVT
"Mikael Lindkvist: Därför kommer jag inte att köpa elbil" M3

De båda första artiklarna handlar huvudsakligen om de farliga och giftiga gaser som kan läcka ut vid brand. Gaser som rent av kan tränga igenom räddningstjänstens kläder och vidare in genom huden. Räddningstjänstens värmetåliga kläder stoppar nämligen inte dessa kemikalier, och deras kemdräkter tål inte värmen från en sådan brand. Det är specifikt vätefluorid som är ett problem, mer om det nedan.

I den sistnämnda av de tre artiklarna ovan hänvisar Mikael Lindkvist med bild till en brinnande batteribil med orden "Elbil i brand, lägg märke till rökutvecklingen - hela karossen brinner med lågande brand" och hänvisar till MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Detta är dock en helt felaktig hänvisning, då just denna del av rapporten inte handlar specifikt om elbilar utan om just bilar byggda med kompositmaterial som t.ex. kolfiber. Bilen på bilder råkar vara ett "e-fordon", ett begrepp som enligt MSB själva innefattar så väl rena elbilar som bilar av hybridtyp som även har ett drivsystem som drivs av flytande bränsle. Den bildtext som MSB själva har till bilden (och som Mikael helt felaktigt citerat) lyder: "Modernt e-fordon, byggt i komposit, som tagit eld under färd. Lägg märke till rökutvecklingen - hela karossen brinner med lågande brand." Mikael har försökt förvrida denna information till att det är själva batteribranden som får karossen att brinna och nämner inget om kompositen, ett material som också förekommer i karosser på bensinbilar.

Vätefluorid - Hur vanligt och farligt är det?

Precis som de båda första länkade artiklarna ovan är vätefluorid farligt och förekommer när det sker en termisk rusning i ett batteri. Den kemiska beteckningen är "HF" och är något så enkelt som att en väteatom slagit sig ihop med en fluoratom och bildat en molekyl. Så enkelt men ändå så komplicerat. Batterier innehåller båda dessa komponenter, väte och fluor och bland annat Tesla varnar just för att denna giftiga gas kan bildas, inte i sin svenska instruktion (se sidan 21) men i alla fall i sin engelska variant (se sidan 22).

Vad inga artiklar tar upp är dock att vätefluorid förekommer även vid andra bränder, alltså inte bara när batterier råkar ut för termisk rusning eller brand. I följande rapport från NFPA (National Fire Protection Association) med namnet "Hazard Assessment of Lithium Ion Battery Energy Storage Systems" (fritt översatt till: riskbedömning av energilagringssystem för litiumjonbatterier) finns följande stycke att läsa (två citat där texten är tagen ur avsnitt 2.6 på sidorna 29 och 30, min fetstil):
Previous research programs have been conducted focusing on large format Li-ion battery fires, electric drive vehicle (EDV) Li-ion battery fires, and Li-ion battery storage fires. This research involved full-scale fire tests of Liion batteries that were polymer, prismatic, and cylindrical designs. For large format Li-ion battery systems with polymer or prismatic designs, the research has generally shown the following hazards associated with fires:
4. Gas samples collected during fire tests of complete (i.e., full) ICE vehicles and EDVs identified similar levels of toxic compounds in the smoke, including CO2, nitrogen oxides (NOx), hydrogen cyanide (HCN), hydrogen chloride (HCl), carbon monoxide (CO), and hydrogen fluoride (HF).
Slutsatsen här är alltså att en bil med förbränningsmotor ger upphov till samma koncentration av vätefluorid i brandröken som en batteribil gör. Batteribilen är alltså på inget sätt farligare än en vanlig bensinbil i denna bemärkelse.

MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) redovisar också följande information på sin hemsida: "Generellt gäller att alla brandrökgaser alltid är giftiga. När plaster i en konventionell bil brinner bildas giftiga gaser såsom kolmonoxid och även vätefluorid. Om ett e-fordon drabbas av brand genereras liknande gaser som vid vanlig bilbrand, men skillnaden är att där också finns ett batteri som kan bidra till branden och gaserna. En fråga som kräver mer forskning är huruvida en konventionell bilbrand redan orsakar så mycket giftiga gaser att tillskottet av gaser från ett brinnande traktionsbatteri inte spelar någon betydande roll."

MSB menar alltså på att vanlig plast som brinner ger upphov till samma gas som alla skriker sig hesa över när elbilar brinner. Enligt denna artikel (som jag vill flagga för är den enda källan i mitt inlägg som jag inte kan verifiera som seriös, men informationen stämmer väl överens med vad jag hört från personer i bilbranschen som uppger att en genomsnittlig Volvo redan idag innehåller 350 kg plast) innehöll en bil i genomsnitt 200 kg plast 2014 och beräknas innehålla 350 kg plast år 2020.

Bo Ericson (VD på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening) citerades vilt i diverse facebookgrupper och forum för en tid sedan angående just vätefluorid och risken vid utsläpp av detta i verkstäder om. Uttryck som "Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet löper amok och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning." och "Om samma sak (elbil brinner och vätefluorid utvecklas, mitt förtydligande) sker på en verkstad är det inte sannolikt att någon överlever". Vad Bo Ericsson verkar glömma bort är att vätefluorid är en gas som har en väldigt stickande lukt, det är alltså uppenbart när denna gas finns och man kommer helt garanterat att utrymma den verkstad eller lokal där detta sker, precis som vid utsläpp av gasol, bensin eller annat.

För att sätta denna risk i relation till något annat kanske denna artikel är på sin plats. Jag citerar: "En bilverkstad utanför Borås har under fredagen totalförstörts i en våldsam brand. Då gasolflaskor riskerade att explodera i lokalen stängdes riksvägs 42 och tågtrafiken i området av i flera timmar. Samtidigt varnades allmänheten för den kraftiga röken som vällde ut från lokalen. – Huset övertändes på tio minuter och efter ett tag sa polisen åt oss att evakuera på grund av explosionsrisken, säger Jimmy Granberg som bor bredvid verkstaden."
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Inlägg av ochso »

Jag tror att de flesta av oss sett denna film, en Tesla som brinner och som utan större dramatik eller fara för de inblandade släcks av räddningstjänsten. Det är ett stort pådrag men man ser tydligt hur rökplymen med varma och giftiga gaser stiger rakt upp utan att hota brandmännen. Vid händelse av vind närmar man sig fordonet med vinden i ryggen.



Sedan kan vi titta på denna film, börja gärna titta exakt 4 minuter in i filmen. Det räcker att titta i 20 sekunder. En Toyota som brinner, bensintanken exploderar under pågående släckinsats.


Tyvärr har de senaste dagarna resulterat i ett flertalet större olyckor med petroleumprodukter involverade. 50 personer avled i Kongo och så sent som idag inträffade en större explosion på ett oljeraffinaderi i Kanada. Hade det inte varit för avgasbilar hade sannolikt ingen av dessa båda olyckor inträffat.

Nu blev kanske detta ett lite för långt och osammanhängande inlägg. Jag är vare sig jounalist eller skribent, men jag ville bidra med lite kunskap i ämnet. Förhoppningsvis kan detta hjälpa till att få lite balans i den debatt som nu pågår.

Är min poäng att elbilar inte är speciellt farliga när de brinner? Nej då, inte alls. Givetvis är batteribilar farliga när de brinner, precis som bensinbilar, husvagnar, villor, motorcyklar, mobiltelefoner, verkstäder och diverse annat som tyvärr ibland brinner och utsätter så väl nyttjare, tredje man och räddningstjänstens personal för fara.

Jag hoppas att vi i denna tråd ska kunna samla lite olika exempel som påvisar att elbilar kanske inte är så mycket farligare än andra fordon som många försöker få oss att tro.

Länka gärna om ni hittat konstiga artiklar som verkar partiska och subjektiva, så kan vi hjälpas åt att reda ut begrepp och ställa risker i relation till varandra. Förhoppningsvis kan vi ta hål på några myter också!
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Inlägg av R2D2 »

Tack för detta inlägg!
Hade precis denna diskussionen på jobbet förra veckan. Då en arbetskollega sa "Om en elbil börjar brinna i Stockholm så bildas så mycket gas att man måste utrymma flera kvarter."
Eftersom jag inte hade något motbevis så fick jag helt enkelt bara vara tyst.

Blir en spännande stämning under frukosten idag :D
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Inlägg av Gustafsson »

Klart intressant. Tydligen är info om väteflourid vid elbilsbrand (men inte vid ICE brand) också något som brandmän utbildas i.
Hörde detta senast igår från en rök&kemdykare, men jag hade själv inga kunskaper att bidra med i den diskussionen. Ett är dock säkert, var det än brinner ska man inte stå för nära brasan :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Inlägg av ochso »

Här är en ganska intressant video av en X som brinner efter att ha kraschat in i en byggnad. Det är lite oklart om Teslan började brinna varpå branden spred sig till byggnaden eller tvärt om.

Med tanke på att det dröjde så pass länge innan man observerade brand från batteriet tolkar jag just nu videon som att branden började i själva byggnaden och sedan orsakade en brand i bilen efter att batterierna upphettats. Alternativt att batteriet skadades redan vid olyckan men att det ändå dröjde innan termisk rusning och brand uppstod.

Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Inlägg av Stefan T »

en sak som är säkert är att batteri brinner dåligt
Då det var nästan det enda fanns kvar av min roadster som stod hemma hos syrran när husen brann ned
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Brandfara? Bensinbil jämfört med elbil

Inlägg av TeslaTissel »

ochso skrev:
I och med denna tråd vill jag adressera den specifika diskussion som pågår på olika håll och som berör huruvida elbilar med sina batterier utgör en stor samhällsfara när de brinner eller om de utsätter räddningspersonal för orimligt stora risker.

Vid en googling på de tre sökorden "elbil brand farlig" ger träffar så som:
"Batterier i elbil är farliga för brandkåren" - Aftonbladet
"Elbilsbatterier - ny utmaning för brandkåren" - SVT
"Mikael Lindkvist: Därför kommer jag inte att köpa elbil" M3

De båda första artiklarna handlar huvudsakligen om de farliga och giftiga gaser som kan läcka ut vid brand. Gaser som rent av kan tränga igenom räddningstjänstens kläder och vidare in genom huden. Räddningstjänstens värmetåliga kläder stoppar nämligen inte dessa kemikalier, och deras kemdräkter tål inte värmen från en sådan brand. Det är specifikt vätefluorid som är ett problem, mer om det nedan.

I den sistnämnda av de tre artiklarna ovan hänvisar Mikael Lindkvist med bild till en brinnande batteribil med orden "Elbil i brand, lägg märke till rökutvecklingen - hela karossen brinner med lågande brand" och hänvisar till MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Detta är dock en helt felaktig hänvisning, då just denna del av rapporten inte handlar specifikt om elbilar utan om just bilar byggda med kompositmaterial som t.ex. kolfiber. Bilen på bilder råkar vara ett "e-fordon", ett begrepp som enligt MSB själva innefattar så väl rena elbilar som bilar av hybridtyp som även har ett drivsystem som drivs av flytande bränsle. Den bildtext som MSB själva har till bilden (och som Mikael helt felaktigt citerat) lyder: "Modernt e-fordon, byggt i komposit, som tagit eld under färd. Lägg märke till rökutvecklingen - hela karossen brinner med lågande brand." Mikael har försökt förvrida denna information till att det är själva batteribranden som får karossen att brinna och nämner inget om kompositen, ett material som också förekommer i karosser på bensinbilar.

Vätefluorid - Hur vanligt och farligt är det?

Precis som de båda första länkade artiklarna ovan är vätefluorid farligt och förekommer när det sker en termisk rusning i ett batteri. Den kemiska beteckningen är "HF" och är något så enkelt som att en väteatom slagit sig ihop med en fluoratom och bildat en molekyl. Så enkelt men ändå så komplicerat. Batterier innehåller båda dessa komponenter, väte och fluor och bland annat Tesla varnar just för att denna giftiga gas kan bildas, inte i sin svenska instruktion (se sidan 21) men i alla fall i sin engelska variant (se sidan 22).

Vad inga artiklar tar upp är dock att vätefluorid förekommer även vid andra bränder, alltså inte bara när batterier råkar ut för termisk rusning eller brand. I följande rapport från NFPA (National Fire Protection Association) med namnet "Hazard Assessment of Lithium Ion Battery Energy Storage Systems" (fritt översatt till: riskbedömning av energilagringssystem för litiumjonbatterier) finns följande stycke att läsa (två citat där texten är tagen ur avsnitt 2.6 på sidorna 29 och 30, min fetstil):
Previous research programs have been conducted focusing on large format Li-ion battery fires, electric drive vehicle (EDV) Li-ion battery fires, and Li-ion battery storage fires. This research involved full-scale fire tests of Liion batteries that were polymer, prismatic, and cylindrical designs. For large format Li-ion battery systems with polymer or prismatic designs, the research has generally shown the following hazards associated with fires:
4. Gas samples collected during fire tests of complete (i.e., full) ICE vehicles and EDVs identified similar levels of toxic compounds in the smoke, including CO2, nitrogen oxides (NOx), hydrogen cyanide (HCN), hydrogen chloride (HCl), carbon monoxide (CO), and hydrogen fluoride (HF).
Slutsatsen här är alltså att en bil med förbränningsmotor ger upphov till samma koncentration av vätefluorid i brandröken som en batteribil gör. Batteribilen är alltså på inget sätt farligare än en vanlig bensinbil i denna bemärkelse.

MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) redovisar också följande information på sin hemsida: "Generellt gäller att alla brandrökgaser alltid är giftiga. När plaster i en konventionell bil brinner bildas giftiga gaser såsom kolmonoxid och även vätefluorid. Om ett e-fordon drabbas av brand genereras liknande gaser som vid vanlig bilbrand, men skillnaden är att där också finns ett batteri som kan bidra till branden och gaserna. En fråga som kräver mer forskning är huruvida en konventionell bilbrand redan orsakar så mycket giftiga gaser att tillskottet av gaser från ett brinnande traktionsbatteri inte spelar någon betydande roll."

MSB menar alltså på att vanlig plast som brinner ger upphov till samma gas som alla skriker sig hesa över när elbilar brinner. Enligt denna artikel (som jag vill flagga för är den enda källan i mitt inlägg som jag inte kan verifiera som seriös, men informationen stämmer väl överens med vad jag hört från personer i bilbranschen som uppger att en genomsnittlig Volvo redan idag innehåller 350 kg plast) innehöll en bil i genomsnitt 200 kg plast 2014 och beräknas innehålla 350 kg plast år 2020.

Bo Ericson (VD på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening) citerades vilt i diverse facebookgrupper och forum för en tid sedan angående just vätefluorid och risken vid utsläpp av detta i verkstäder om. Uttryck som "Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet löper amok och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning." och "Om samma sak (elbil brinner och vätefluorid utvecklas, mitt förtydligande) sker på en verkstad är det inte sannolikt att någon överlever". Vad Bo Ericsson verkar glömma bort är att vätefluorid är en gas som har en väldigt stickande lukt, det är alltså uppenbart när denna gas finns och man kommer helt garanterat att utrymma den verkstad eller lokal där detta sker, precis som vid utsläpp av gasol, bensin eller annat.

För att sätta denna risk i relation till något annat kanske denna artikel är på sin plats. Jag citerar: "En bilverkstad utanför Borås har under fredagen totalförstörts i en våldsam brand. Då gasolflaskor riskerade att explodera i lokalen stängdes riksvägs 42 och tågtrafiken i området av i flera timmar. Samtidigt varnades allmänheten för den kraftiga röken som vällde ut från lokalen. – Huset övertändes på tio minuter och efter ett tag sa polisen åt oss att evakuera på grund av explosionsrisken, säger Jimmy Granberg som bor bredvid verkstaden."
Underbart med detta forum!
Ochso” har verkligen - på ett analytiskt sätt sammanfattat en stor del av de rapporter som har förekommit den senaste tiden.
Smålandspostens artikel ses nedan i bild. Det lät som en kemikalie-olycka. Jag läste den flera gånger och skickade den till sist till föreningen Elbilen Sverige. - I morse.

Jag är också medlem där och reaktionen var densamma. Tar de inte i lite väl nu?
Har brandskyddet och brandmän verkligen blivit rätt informerade? Eller är det oklart för dem hur elbilar fungerar?
Redan i maj juni, i år läste jag de här raderna du nämner.

Tror jag såg en notis i tidningen TRAILER på nätet med samma varningar för verkstadspersonal?
Det lät så konstigt att jag lyckades faktiskt spåra det. Och hittade den.

Samma fras fanns med i ett pressmeddelande från Tyska BOSCH, vilka hade ett seminarium på en branschmässa i maj eller juni?
Jag tror det handlade om säkerhet och verkstädernas arbetsrutiner, gott och blandat.

Just denna rad är exakt kopia av den i BOSCH pressmeddelande: "Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet löper amok och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning." :o
BOSCH? Så klart tjänar de antagligen på att lägga ut ”Texten” så att säga men jag reagerade med misstänksamhet.
Sedan glömde jag den.

Om jag har tur så sparade jag länken och kan kanske hitta den åt dig!?
111B3B6D-FDC3-44AA-A237-C389B8B38662.jpeg
Skriv svar