Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Laban »

Artikeln om e-Golf har rubriken - "Borde vara en storsäljare". Börjar med "Det är ett mysterium varför e-Golf inte säljer bättre än vad den gör med tanke på att den är så bra". Teorin är att den inte är nog udda och inte har nog mycket "elbilsutstrålning".

Personligen tror jag inte på den tesen. En elbil måste inte vara udda men den bör ha hyfsat lång räckvidd alternativt ett lågt pris. e-Golf är väldigt dyr för att vara en Golf och har relativt kort räckvidd. Dessutom misstänker jag att VW inte har varit så sugna på att sälja e-Golf.

Som ett till exempel kan vi ta Tesla Model S som också nämns i e-Golf artikeln. "Under 2017 registrerades det 2.5 gånger fler Model S än e-Golf, trots att den är mer än dubbelt så dyr". Model S = udda design ? Det tycker inte jag. M3 testar och säger "Snygg, men något anonym i formerna". Har läst flera andra artiklar med liknande åsikt. Så man bör kanske ta en funderare på varför det kan vara så att det går att sälja betydligt fler Model S trots att den kostar 2.5 gånger mer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Hehe... Jag tror att vi här har att göra med nån slags bubbla som både motorjournalister och konceptbilsutvecklarna lever i. Där är bilarna väldigt udda och detta hyllas av journalisterna. Lite som med installationskonst. Hyllas av konstkritiker men vanligt folk skakar bara på huvudet.

Nej, visst har det andra orsaker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Grundproblemet med e-Golf är att den är så anonym, men inte i den meningen att den inte ser ut som ett ufo. Nej, folk vet inte att den finns! Jag har många många gånger hört ungefär samma fråga: Men det där är väl ingen elbil? Finns såna? Och så börjar de hagla frågor. Även de som är så pass insatta i elbilar att de känner till fördelarna såsom låga driftskostnader osv, har oftast ingen aning att en e-Golf inte är en laddhybrid. Det känner till GTE-bilarna och så tror de väl att e-Golf är bara ett synonym eller nåt.
Det är ganska många som har sagt till mig att det höga inköpspriset inte avskräcker, just för att man är medveten om att man kör in det igen på ett fåtal år. Likaså räckvidden. Många som funderar på att skaffa elbil har förstått att 20 verkliga mil är mer än tillräckligt för de flesta.
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Grundproblemet med e-Golf är att den är så anonym, men inte i den meningen att den inte ser ut som ett ufo. Nej, folk vet inte att den finns! Jag har många många gånger hört ungefär samma fråga: Men det där är väl ingen elbil? Finns såna? Och så börjar de hagla frågor. Även de som är så pass insatta i elbilar att de känner till fördelarna såsom låga driftskostnader osv, har oftast ingen aning att en e-Golf inte är en laddhybrid. ..
Håller med och det ligger i fas med min teori om att VW egentligen inte ville sälja e-Golf. Sen är det en fråga man ofta får, till och med när det gäller Model 3. "Är den verkligen helt eldriven, ingen bensinmotor.. ?"
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Nej, VW vill inte sälja e-Golf, det är ju ganska solklart. De tjänar (nästan) inga pengar på den, så varför skulle de vilja sälja den? Den var aldrig tänkt att bli en volymbil med stora vinstmarginaler. Det är dieselbilarna de tjänar pengar på, än så länge.
Vi får verkligen hoppas att ID-bilarna är en vändpunkt i VWs affärsstrategi. Audi, som ju ändå är samma koncern, marknadsför sin e-tron ändå ganska kraftigt med tv-reklam, online-annonser osv. Jag tolkar det som att de faktiskt har tänkt att sälja bilen, och att tjäna pengar på den. Annars hade de ju kunnat hålla käft och hoppas att ingen märker nånting. Ungefär som Mercedes gör. För de gör väl ingen vidare reklam för EQC, i alla fall inte vad jag har sett?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Verdi »

Chefredaktören på AMS, Alrik Söderlind, äger en BMW i3 och är med i vår facebook-grupp. Ska jag hälsa nåt? :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Chefredaktören på AMS, Alrik Söderlind, äger en BMW i3 och är med i vår facebook-grupp. Ska jag hälsa nåt? :)
Du kan ju vidarebefordra den text jag skrev till Joakim Dyredand, redaktör för temanumret.
Verdi

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Chefredaktören på AMS, Alrik Söderlind, äger en BMW i3 och är med i vår facebook-grupp. Ska jag hälsa nåt? :)
Du kan ju vidarebefordra den text jag skrev till Joakim Dyredand, redaktör för temanumret.
Var hittar jag den texten?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Viper »

mati skrev:
Ungefär som Mercedes gör. För de gör väl ingen vidare reklam för EQC, i alla fall inte vad jag har sett?
Dom var ju oroliga för att det skulle bli många garantiärenden på batterierna ... så nej dom vill nog inte sälja några. Inte än.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Var hittar jag den texten?
I den här tråden, längre upp. ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av joel80 »

Nån mer än mig som inte kommer åt nått nummer alls i Readly?
Kommer inte åt nått vare sig via appen eller via go.readly.com.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Jag kommer åt både den svenska och den tyska AMS.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Ja eller hur? Nu har sambon bytt tjänsteställe och har bara knappt hälften så långt till jobbet, dvs 4,5 mil totalt. Gångavstånd typ.
Nu känns batteriet i vår e-Golf plötsligt totalt överdimensionerat. Det går ju inte åt nånting överhuvudtaget längre, 7 kWh/dag kanske. Man får ta nån större tur då och då för att stackars bilen får lite luft under vingarna. Värdelöst det där med elbilar och kort räckvidd. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av frippe »

mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Det undrar jag också. Men är nog en vanesak.
Var och besiktigade vår model s i dag och har en med 70 kWh batteri, så när en av tre som besiktigade min bil fick reda på hur långt den gick på en laddning tittade han på mig. Och menade att om bilen gick dubbelt så långt på en laddning, då vore det ok.
Fast, varför köpa bil efter enstaka semesterresa svarade jag, och då stirrade han på mig som jag var ett ufo.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Det undrar jag också. Men är nog en vanesak.
Var och besiktigade vår model s i dag och har en med 70 kWh batteri, så när en av tre som besiktigade min bil fick reda på hur långt den gick på en laddning tittade han på mig. Och menade att om bilen gick dubbelt så långt på en laddning, då vore det ok.
Fast, varför köpa bil efter enstaka semesterresa svarade jag, och då stirrade han på mig som jag var ett ufo.
Du får tänka såhär istället;

Vi har under många decennier lärt oss att vi kan köra längre och längre med de bilar vi köper. Därför har de flesta ett tankesätt som inte riktigt är applicerbart på elbilar. Man ska sätta sig i bilen och köra 40-50 mil och komma fram på 4-5h. Titta bara på mig som är superintresserad av elbilar och nästa bil som jag köper kommer att vara en elbil. jag har alltså redan kommit över tröskeln, ändå känner jag en del "oro" över räckvidden. Det är naturligtvis helt fel, men det är en känsla som man måste komma över. Den släpper ju när man väl står där med sin elbil och pluggar in den var eller varannan dag när man kommit hem från jobbet.
Det handlar mer om att de där långresorna nu blir 2-3 kortare delsträckor med lite pauser i mellan och så kanske 1 timmes längre restid. Idag kan jag köra Ängelholm-Stockholm ToR utan att tanka. Det är lite det mindset som finns. Man kan se det som en begränsning och det är just därför som det är så svårt att komma över det :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av dd88 »

Jag skulle vilja påstå att räckviddsångesten är kraftigt överdriven, det jag oroar mig för är när man råkar ha för lite batteri i bilen och oplanerat måste iväg en längre bit än vad man har batteri för. Idag är det enkelt att tanka i några liter på vägen men att ladda tar på tok för lång tid om det är bråttom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av frippe »

Ja, räckviddsångesten är definitivt överdriven. Men mycket handlar om tillgång på snabbladdare eller åtminstone lite snabbare laddare än hemmaladdare. Då blir inte avstickaren ett problem i sig, även om det kräver lite laddning för att få till.

Men säljs det elbilar med allt för dålig egen laddare behövs det flera DC-laddare och de kostar nog mer att uppföra än en elstolpe som ger växelström.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Ja, räckviddsångesten är definitivt överdriven. Men mycket handlar om tillgång på snabbladdare eller åtminstone lite snabbare laddare än hemmaladdare. Då blir inte avstickaren ett problem i sig, även om det kräver lite laddning för att få till.

Men säljs det elbilar med allt för dålig egen laddare behövs det flera DC-laddare och de kostar nog mer att uppföra än en elstolpe som ger växelström.
Det spelar ju mindre roll om den är överdriven eller ej, det är en förändring och vi alla befinner sig på olika ställen i förändringskurvan. Det måste man ha respekt för. :)
forandringskurva.jpg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:
mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Det undrar jag också. Men är nog en vanesak.
Var och besiktigade vår model s i dag och har en med 70 kWh batteri, så när en av tre som besiktigade min bil fick reda på hur långt den gick på en laddning tittade han på mig. Och menade att om bilen gick dubbelt så långt på en laddning, då vore det ok.
Fast, varför köpa bil efter enstaka semesterresa svarade jag, och då stirrade han på mig som jag var ett ufo.
Du får tänka såhär istället;

Vi har under många decennier lärt oss att vi kan köra längre och längre med de bilar vi köper. Därför har de flesta ett tankesätt som inte riktigt är applicerbart på elbilar. Man ska sätta sig i bilen och köra 40-50 mil och komma fram på 4-5h. Titta bara på mig som är superintresserad av elbilar och nästa bil som jag köper kommer att vara en elbil. jag har alltså redan kommit över tröskeln, ändå känner jag en del "oro" över räckvidden. Det är naturligtvis helt fel, men det är en känsla som man måste komma över. Den släpper ju när man väl står där med sin elbil och pluggar in den var eller varannan dag när man kommit hem från jobbet.
Det handlar mer om att de där långresorna nu blir 2-3 kortare delsträckor med lite pauser i mellan och så kanske 1 timmes längre restid. Idag kan jag köra Ängelholm-Stockholm ToR utan att tanka. Det är lite det mindset som finns. Man kan se det som en begränsning och det är just därför som det är så svårt att komma över det :)

Alltså, sitter nån och kör 50 mil utan paus eller _tror_ de att de gör det? Hur ofta? Och varför?

Problemet med Tesla är att man inte kan åka precis hur man vill om man rör sig utanför SuC-nätverket. T ex i vintras när vi skulle till Romme över dagen. Då hade jag tur och lyckades boka en av deras destinationsladdare. Men det var inte många laddplatser direkt... Så det kommer ju bli växtvärk. Alternativet var en stund på en Chademo i Avesta eller Hedemora. Men det hade inte känts naturligt för totalt var det ju bara ca 2 timmar resväg.

Man kan inte heller riktigt välja var man ska stanna. Men det blir bättre och bättre.

Till sist så är jag faktiskt glad över att jag tog 100-batteriet. Vår vanliga sträcka ner till Åhus kräver numera bara 20 minuters laddning. Då kan man faktiskt äta lunch precis var man vill och sen ta en kortare fika och kisspaus vid laddningen. Med 75-batteriet hade fick vi stanna 3 ggr och ladda fast vi tog en längre paus i Arboga. Och den där Romme-utflykten kan faktiskt klaras av utan laddning om man håller igen lite och har laddat 100% innan man åker (iaf vid -5 grader och våt vägbana). Det blir faktiskt en lite större frihet.

Med vår i3 hade jag inte tänkt tanken på att åka till Romme. Iaf inte utan att nyttja REX. För det första vill vi dit så tidigt som möjligt, helst tills liftarna öppnar vid 09.00, och sen på kvällen är man trött och vill bara hem. Att då stanna 3-4 ggr längs vägen känns HELT ohållbart. Inte på en så kort sträcka. Jag ser faktiskt alla andra elbilar förutom Tesla som "andrabilar" idag. Till och med I-Pace. Iaf tills Ionity är tillräckligt utbyggt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Alltså, sitter nån och kör 50 mil utan paus eller _tror_ de att de gör det? Hur ofta? Och varför?
Jag hör ju till dem som gör det och jag gör det för att det är behagligast så. Om jag t ex tar bilen till sydligare nejder lämnar jag Uppsala med full tank och stannar inte förrän vid färjan Helsingborg-Helsingör. Dock är det ju inte ofta. Det händer bara några få gånger per år och jag är ju inte dummare än att jag kan lägga till något stopp för att ladda bilen vid sådana färder. Det är ett litet pris att betala jämfört med fördelarna de 50 veckor per år som jag inte kör på det sättet, samt att jag dessutom inte släpper ut några avgaser under färden.
Ett bilköp innebär alltid en kompromiss mellan olika egenskaper och den som inte är beredd att kompromissa lite med laddning vid långfärd har jag svårt att förstå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av ovelundkvist »

Blir du inte ens kaffesugen på så lång tid? Alternativt behöver göra dig av med kaffet du hade med dig i thermos? :D
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av far1far2 »

ovelundkvist skrev:
Blir du inte ens kaffesugen på så lång tid? Alternativt behöver göra dig av med kaffet du hade med dig i thermos? :D
Samma här ekar jag! :D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vårt körmönster består dels i kortare vardagsresor (under 1 mil) men även en hel del 20-50 mils resor (ett par gånger per månad). På detta har vi i dagsläget ingen hemmaladdning och vi har inte plats för mer än en bil. Då fanns inget praktiskt möjligt alternativ förutom en Tesla med möjlighet till SuC och hyggligt stort batteri. Ett 30kWh batteri med lite drain hade varit väldigt stressigt utan hemmaladdning på vintern.

I praktiken klarar vi oss nu på en laddning i veckan, samt en påfyllning om vi skall åka långt.

Men, poängen är att körmönstret och laddmöjligheterna är en otroligt stor faktor för val bilmodell när man skall köpa elbil. Det är något man inte alls behöver tänka på i val av fossilbil - man behöver bara välja om man vill ha en stor och bekväm bil eller en liten och smidig, samt hur mycket lull-lull man vill betala för.

Det krävs ganska mycket engagemang för klargöra allt detta, vilket inte är helt enkelt för Svensson som bara vill ha ett fungerande transportmedel. Då är det lättare att välja en fossil.

Därför är det en väldigt viktigt punkt du trycker på Jerker!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av zyax »

Jag kan också köra vääldigt långt utan stopp, men det är sällan det händer numera. Hela familjen har man tvingat sitta i 6+ timmar i sträck, det är tur att generna har gett oss bra blåsa...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar