Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Auto Motor & Sport släppte ett temanummer om elbilar, 148 sidor, den 8/11. En gedigen publikation som faktiskt skulle kunna fungera som en introduktion till elbilsvärlden. Man går igenom aktuella elbilar på svenska marknaden, har många reportage om enskilda bilar, kommande bilar, hur elbilsladdning fungerar, hur elbilsbatterier fungerar, en genomgång av elhybrider m.m.

Nåt att sticka i handen på folk som vill lära sig mer om elbilar!
EditionElectric.PNG
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Finns på Readly, för er som har det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Bjelke »

Spännande, nåt att lägga på nåt bord i matsalen där jag jobbar :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Kollade lite noggrannare på översikten av bilmodeller. I spalten Tekniska data står inget om vilka laddmöjligheter bilarna har! Det var en märklig princip. Det kan ju vara avgörande för vilken bil man väljer.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Bara ett tecken på att den/dem som skrivit artiklarna inte kör elbil själv och således inte har koll på vad som är viktigt.
För fossilbilar behöver man ju inte heller skriva vilken bensinpump de går att tanka på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Bara ett tecken på att den/dem som skrivit artiklarna inte kör elbil själv och således inte har koll på vad som är viktigt.
För fossilbilar behöver man ju inte heller skriva vilken bensinpump de går att tanka på.
Nja... om det är en diesel eller bensin brukar ju framgå.

Men jag håller med dig, det är en sjuka som biljournalistiken lider av, okunskapen (och kanske i grunden ett ointresse).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Har nu mailat till redaktören för utgåvan i fråga och undrat hur de tänkte när de valde att inte skriva om vilka laddmöjligheter bilarna har.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av joel80 »

Gissar att du skriver svaret här.. Intressant att se vad de svarar. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Japp! Kan ju börja med att citera vad jag skrev. Då blir det ett "öppet brev" till redaktionen! :mrgreen:
Hej!

Tack för ett strålande temanummer om elektrifierade bilar! Jag måste säga att det är en imponerande genomgång med många bra reportage och översikter och grundkurser i elbilskunskap. Något att sätta i händerna på den som börjat fundera på att köpa elbil och som behöver en grundkurs i frågan.

Men det är en detalj som förvånade mig väldigt och undrar om det är en medveten strategi från redaktionens sida eller vad? I artikeln Elektriska ligan så saknas nästan helt uppgifter om laddmöjligheter för de olika bilarna. Det finns inget i spalten Tekniska data och i brödtexten står det endast slumpmässigt och svepande om detta.

För mig som dagligen deltar i debatten om elbilar i olika fora och pratar mycket med bekanta, arbetskamrater osv. som börjar bli intresserade av elbilar så är en av de första och viktigaste frågorna: ”Hur lång tid tar det att ladda?” Detta är inte bara att avfärda som en felaktig fråga från okunniga, utan det är något som intresserar alla som har en elbil, även de som ägt en elbil sedan början av 2010-talet, när elbilarna började säljas på allvar här i Sverige. Frågan är något som engagerar eftersom det kan vara avgörande för valet av bil. Alla har vi olika körmönster, möjligheter till hemmaladdning eller laddning på jobbet etc. Därför är frågan om hur man kan ladda bilen avgörande. Och det skiljer ju också mycket mellan de olika bilmodellerna.

Så hur tänkte ni här?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Bjelke »

Toyota har säkert ett bra svar på frågan :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Laban »

Artikeln om e-Golf har rubriken - "Borde vara en storsäljare". Börjar med "Det är ett mysterium varför e-Golf inte säljer bättre än vad den gör med tanke på att den är så bra". Teorin är att den inte är nog udda och inte har nog mycket "elbilsutstrålning".

Personligen tror jag inte på den tesen. En elbil måste inte vara udda men den bör ha hyfsat lång räckvidd alternativt ett lågt pris. e-Golf är väldigt dyr för att vara en Golf och har relativt kort räckvidd. Dessutom misstänker jag att VW inte har varit så sugna på att sälja e-Golf.

Som ett till exempel kan vi ta Tesla Model S som också nämns i e-Golf artikeln. "Under 2017 registrerades det 2.5 gånger fler Model S än e-Golf, trots att den är mer än dubbelt så dyr". Model S = udda design ? Det tycker inte jag. M3 testar och säger "Snygg, men något anonym i formerna". Har läst flera andra artiklar med liknande åsikt. Så man bör kanske ta en funderare på varför det kan vara så att det går att sälja betydligt fler Model S trots att den kostar 2.5 gånger mer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Hehe... Jag tror att vi här har att göra med nån slags bubbla som både motorjournalister och konceptbilsutvecklarna lever i. Där är bilarna väldigt udda och detta hyllas av journalisterna. Lite som med installationskonst. Hyllas av konstkritiker men vanligt folk skakar bara på huvudet.

Nej, visst har det andra orsaker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Grundproblemet med e-Golf är att den är så anonym, men inte i den meningen att den inte ser ut som ett ufo. Nej, folk vet inte att den finns! Jag har många många gånger hört ungefär samma fråga: Men det där är väl ingen elbil? Finns såna? Och så börjar de hagla frågor. Även de som är så pass insatta i elbilar att de känner till fördelarna såsom låga driftskostnader osv, har oftast ingen aning att en e-Golf inte är en laddhybrid. Det känner till GTE-bilarna och så tror de väl att e-Golf är bara ett synonym eller nåt.
Det är ganska många som har sagt till mig att det höga inköpspriset inte avskräcker, just för att man är medveten om att man kör in det igen på ett fåtal år. Likaså räckvidden. Många som funderar på att skaffa elbil har förstått att 20 verkliga mil är mer än tillräckligt för de flesta.
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Grundproblemet med e-Golf är att den är så anonym, men inte i den meningen att den inte ser ut som ett ufo. Nej, folk vet inte att den finns! Jag har många många gånger hört ungefär samma fråga: Men det där är väl ingen elbil? Finns såna? Och så börjar de hagla frågor. Även de som är så pass insatta i elbilar att de känner till fördelarna såsom låga driftskostnader osv, har oftast ingen aning att en e-Golf inte är en laddhybrid. ..
Håller med och det ligger i fas med min teori om att VW egentligen inte ville sälja e-Golf. Sen är det en fråga man ofta får, till och med när det gäller Model 3. "Är den verkligen helt eldriven, ingen bensinmotor.. ?"
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

Nej, VW vill inte sälja e-Golf, det är ju ganska solklart. De tjänar (nästan) inga pengar på den, så varför skulle de vilja sälja den? Den var aldrig tänkt att bli en volymbil med stora vinstmarginaler. Det är dieselbilarna de tjänar pengar på, än så länge.
Vi får verkligen hoppas att ID-bilarna är en vändpunkt i VWs affärsstrategi. Audi, som ju ändå är samma koncern, marknadsför sin e-tron ändå ganska kraftigt med tv-reklam, online-annonser osv. Jag tolkar det som att de faktiskt har tänkt att sälja bilen, och att tjäna pengar på den. Annars hade de ju kunnat hålla käft och hoppas att ingen märker nånting. Ungefär som Mercedes gör. För de gör väl ingen vidare reklam för EQC, i alla fall inte vad jag har sett?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Verdi »

Chefredaktören på AMS, Alrik Söderlind, äger en BMW i3 och är med i vår facebook-grupp. Ska jag hälsa nåt? :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Chefredaktören på AMS, Alrik Söderlind, äger en BMW i3 och är med i vår facebook-grupp. Ska jag hälsa nåt? :)
Du kan ju vidarebefordra den text jag skrev till Joakim Dyredand, redaktör för temanumret.
Verdi

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Chefredaktören på AMS, Alrik Söderlind, äger en BMW i3 och är med i vår facebook-grupp. Ska jag hälsa nåt? :)
Du kan ju vidarebefordra den text jag skrev till Joakim Dyredand, redaktör för temanumret.
Var hittar jag den texten?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Viper »

mati skrev:
Ungefär som Mercedes gör. För de gör väl ingen vidare reklam för EQC, i alla fall inte vad jag har sett?
Dom var ju oroliga för att det skulle bli många garantiärenden på batterierna ... så nej dom vill nog inte sälja några. Inte än.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Var hittar jag den texten?
I den här tråden, längre upp. ;)
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av joel80 »

Nån mer än mig som inte kommer åt nått nummer alls i Readly?
Kommer inte åt nått vare sig via appen eller via go.readly.com.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av Jerker »

Jag kommer åt både den svenska och den tyska AMS.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Ja eller hur? Nu har sambon bytt tjänsteställe och har bara knappt hälften så långt till jobbet, dvs 4,5 mil totalt. Gångavstånd typ.
Nu känns batteriet i vår e-Golf plötsligt totalt överdimensionerat. Det går ju inte åt nånting överhuvudtaget längre, 7 kWh/dag kanske. Man får ta nån större tur då och då för att stackars bilen får lite luft under vingarna. Värdelöst det där med elbilar och kort räckvidd. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Temanummer om elbilar av Auto Motor & Sport

Inlägg av frippe »

mans71 skrev:
mati skrev:
Nej, e-Golfens problem är att den inte marknadsförs överhuvudtaget. Sen finns det en annan aspekt, och det är föregångaren e-Golf 190, som hade ett så litet batteri att bilen var totalt ointressant för de allra flesta. Indroduktionen av det betydligt större batteriet som kom 2017 har nästan gått obemärkt förbi. Men då hade bilen redan fått sin stämpel som oanvändbar elbil med för kort räckvidd.
Ja helt värdelös bil! Den funkar bara på drygt 99% av alla våra resor utan att behöva ladda :D

Jag tror inte vi är så unika. Tänk om folk köpte bil för det vanliga use-caset istället för dom 5 resor om året där det blir lite besvärligt...
Det undrar jag också. Men är nog en vanesak.
Var och besiktigade vår model s i dag och har en med 70 kWh batteri, så när en av tre som besiktigade min bil fick reda på hur långt den gick på en laddning tittade han på mig. Och menade att om bilen gick dubbelt så långt på en laddning, då vore det ok.
Fast, varför köpa bil efter enstaka semesterresa svarade jag, och då stirrade han på mig som jag var ett ufo.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar