Flest referrals i Sverige?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:

Ja, precis, en har jag redan vunnit. Får jag 10 referrals till så har jag vunnit två Roadsters.
Detta innebär väl att du i dagsläget har 80% i rabatt på Roadster nummer två. D.v.s det kan fortfarande vara lönsamt att köpa ut nummer två och sälja den för att finansera nummer ett! :-)

räkna ...... räkna ...... räkna .....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
danni skrev:

Ja, precis, en har jag redan vunnit. Får jag 10 referrals till så har jag vunnit två Roadsters.
Detta innebär väl att du i dagsläget har 80% i rabatt på Roadster nummer två. D.v.s det kan fortfarande vara lönsamt att köpa ut nummer två och sälja den för att finansera nummer ett! :-)

räkna ...... räkna ...... räkna .....
Jo, precis. Eller snarare delfinansiera. Kalkylen går inte riktigt ihop hur jag än gör, faktiskt. Till och med om jag vinner bägge bilarna och säljer den ena kommer jag behöva skjuta till en ganska väsentlig summa pengar för att täcka skatten. Så det är lite knivigt. Men jag hoppas jag hittar nåt sätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Leo »

Vad händer om du låter firman ”vinna” bilarna istället? Då blir det väl bara vanlig bolagsskatt och sen utdelning/lön på det?

Inget förmånsvärde inblandat. Sen sälja båda bilarna för säg 1,5milj styck =3 milj i vinst i bolaget. Skatta ut så är det kanske närmare 1,2-1,5miljoner efter skatt. (Om du tar en del som lön och en del som utdelning på tex 2års tid.) Så då har du fått en Roadster gratis i alla fall. ;)

Eller gäller samma att bolaget betala vinstskatt? Låter lite konstigt då bolag redan betalar bolagsskatt. Vinstskatt misstänker jag är tänkt att gälla privatpersoner som annars fått något ”skattefritt”.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Henrik Torphammar »

danni skrev:
gellerstam skrev:
danni skrev:

Ja, precis, en har jag redan vunnit. Får jag 10 referrals till så har jag vunnit två Roadsters.
Detta innebär väl att du i dagsläget har 80% i rabatt på Roadster nummer två. D.v.s det kan fortfarande vara lönsamt att köpa ut nummer två och sälja den för att finansera nummer ett! :-)

räkna ...... räkna ...... räkna .....
Jo, precis. Eller snarare delfinansiera. Kalkylen går inte riktigt ihop hur jag än gör, faktiskt. Till och med om jag vinner bägge bilarna och säljer den ena kommer jag behöva skjuta till en ganska väsentlig summa pengar för att täcka skatten. Så det är lite knivigt. Men jag hoppas jag hittar nåt sätt.
Det låter ju lustigt att du inte ens kan behålla en bil om du vinner två. Poängen att vinna saker faller ju helt bort om det blir dyrare att vinna någonting än att köpa det cash.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Bjelke »

Om bolaget säljer bilarna så blir det ren vinst eftersom bolaget fick dom gratis.
Men om man tar ut allt i lön eller bränner pengarna på annat sätt (svårt dock) så blir det ju ingen vinst-skatt...

Så om man säljer den ena och tar ut allt i lön som man sedan använder för att betala förmånsskatten på den bil som man behåller
i bolaget så borde man klara sig ett tag :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av 12man »

Freeroadsterkalkylen.com
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Leo skrev:
Vad händer om du låter firman ”vinna” bilarna istället? Då blir det väl bara vanlig bolagsskatt och sen utdelning/lön på det?

Inget förmånsvärde inblandat. Sen sälja båda bilarna för säg 1,5milj styck =3 milj i vinst i bolaget. Skatta ut så är det kanske närmare 1,2-1,5miljoner efter skatt. (Om du tar en del som lön och en del som utdelning på tex 2års tid.) Så då har du fått en Roadster gratis i alla fall. ;)

Eller gäller samma att bolaget betala vinstskatt? Låter lite konstigt då bolag redan betalar bolagsskatt. Vinstskatt misstänker jag är tänkt att gälla privatpersoner som annars fått något ”skattefritt”.
Vi har redan avhandlat det i tråden, tror jag. Om firman vinner bilarna så blir de en tillgång i firman, som alltså räknas som en intäkt. Om de står kvar i bolaget så blir det då alltså en vinst som beskattas med bolagsskatt på 22%, och då får jag också förmånsskatt för att använda dem. Alternativt om jag säljer dem så blir det som vilken inkomst som helst, och om den står kvar i firman så blir det 22% skatt, eller så kan jag bränna pengarna som vilken intäkt som helst vilket då också minskar skatten.

Så ja, ett alternativ kan absolut vara att göra så åtminstone med den ena bilen, eftersom jag har en del sparat aktieutdelningsutrymme. Att göra så med bägge blir nog dumt för då blir det rätt stor del av det som måste beskattas som inkomst av tjänst. Å andra sidan, om det är så att Tesla betalar arbetsgivaravgiften på vinsten, så är det bättre att ta dem privat och sälja dem privat med vanlig inkomstskatt på det, och spara mitt aktieutdelningsutrymme till vanliga utdelningar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Henrik Torphammar skrev:
Det låter ju lustigt att du inte ens kan behålla en bil om du vinner två. Poängen att vinna saker faller ju helt bort om det blir dyrare att vinna någonting än att köpa det cash.
Visst gör det. Det är mycket som är märkligt i det här landet, men så är det. Sen blir det ju inte egentligen dyrare, men det blir inte så mycket billigare heller, så frågan är om jag ens har råd med vinsten.
Bjelke skrev:
Om bolaget säljer bilarna så blir det ren vinst eftersom bolaget fick dom gratis.
Men om man tar ut allt i lön eller bränner pengarna på annat sätt (svårt dock) så blir det ju ingen vinst-skatt...

Så om man säljer den ena och tar ut allt i lön som man sedan använder för att betala förmånsskatten på den bil som man behåller
i bolaget så borde man klara sig ett tag :)
Fast det blir ju inget bra, om jag tar ut allt i lön så åker jag ju på både arbetsgivaravgift och inkomstskatt på allt och det är ju runt 70%, så det är sämsta alternativet av alla i nuläget som jag kan se det.
12man skrev:
Freeroadsterkalkylen.com
Hahaha, eller hur, kan inte någon skapa en sån site så jag kan räkna på mina skattealternativ!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Pontus »

Henrik Torphammar skrev:
danni skrev:
gellerstam skrev:
danni skrev:

Ja, precis, en har jag redan vunnit. Får jag 10 referrals till så har jag vunnit två Roadsters.
Detta innebär väl att du i dagsläget har 80% i rabatt på Roadster nummer två. D.v.s det kan fortfarande vara lönsamt att köpa ut nummer två och sälja den för att finansera nummer ett! :-)

räkna ...... räkna ...... räkna .....
Jo, precis. Eller snarare delfinansiera. Kalkylen går inte riktigt ihop hur jag än gör, faktiskt. Till och med om jag vinner bägge bilarna och säljer den ena kommer jag behöva skjuta till en ganska väsentlig summa pengar för att täcka skatten. Så det är lite knivigt. Men jag hoppas jag hittar nåt sätt.
Det låter ju lustigt att du inte ens kan behålla en bil om du vinner två. Poängen att vinna saker faller ju helt bort om det blir dyrare att vinna någonting än att köpa det cash.
Skatt är skatt. Inte konstigare än att man betalar mindre skatt på inkomst av kapital än arbete (vore ju rimligare i så fall att folk som jobbar inom typ vården fick lägre skatt om några).
Poängen är väl lite att risken kanske finns att om det inte var skatt på vinster så skulle säkert en del försöka utnyttja det, typ vi har lotteri varje fredag på jobbet, du kan vinna 20000 kr och du får vara med gratis om sänker din lön med 2000 kr.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
Henrik Torphammar skrev:
danni skrev:
gellerstam skrev:
danni skrev:

Ja, precis, en har jag redan vunnit. Får jag 10 referrals till så har jag vunnit två Roadsters.
Detta innebär väl att du i dagsläget har 80% i rabatt på Roadster nummer två. D.v.s det kan fortfarande vara lönsamt att köpa ut nummer två och sälja den för att finansera nummer ett! :-)

räkna ...... räkna ...... räkna .....
Jo, precis. Eller snarare delfinansiera. Kalkylen går inte riktigt ihop hur jag än gör, faktiskt. Till och med om jag vinner bägge bilarna och säljer den ena kommer jag behöva skjuta till en ganska väsentlig summa pengar för att täcka skatten. Så det är lite knivigt. Men jag hoppas jag hittar nåt sätt.
Det låter ju lustigt att du inte ens kan behålla en bil om du vinner två. Poängen att vinna saker faller ju helt bort om det blir dyrare att vinna någonting än att köpa det cash.
Skatt är skatt. Inte konstigare än att man betalar mindre skatt på inkomst av kapital än arbete (vore ju rimligare i så fall att folk som jobbar inom typ vården fick lägre skatt om några).
Poängen är väl lite att risken kanske finns att om det inte var skatt på vinster så skulle säkert en del försöka utnyttja det, typ vi har lotteri varje fredag på jobbet, du kan vinna 20000 kr och du får vara med gratis om sänker din lön med 2000 kr.
Visst är skatt skatt, och om det var lägre skatt på sånt här skulle garanterat många utnyttja kryphålet, helt klart. Men det belyser ändå lite absurditeten i det skattesystem vi har, när en vinst med ett värde på 2,5 miljoner genererar över 2,2 miljoner i skatteskuld totalt. Det är lätt att konstatera att "det är ju knappt lönt att vinna något alls då!"

Nej. Men vi har exakt samma skatt på arbete. Så inte konstigt att folk i förlängningen känner att det är knappt lönt att jobba något alls då, när man nått upp i de marginalskattenivåerna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av taliz »

Om man "bara" får rabatt, genererar det ändå vinstskatt på det rabatterade beloppet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av bylund »

Är det självklart att värdet på en vinst i detta program är Teslas listpris? Eller är det hur mycket den skulle gå att sälja för, alltså marknadspris? Jag tror ju att det senare är lägre för alla utom just Tesla (själv skulle jag, om jag köpte en Tesla, hellre betala fullt pris till Tesla än till random IT-bolag ;) )

Det kanske helt självklart så att värdet är listpriset, men när det gäller så mycket pengar skulle jag i alla fall dubbelkolla detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

taliz skrev:
Om man "bara" får rabatt, genererar det ändå vinstskatt på det rabatterade beloppet?
Ja. Om du får en personlig rabatt som bara du får i utbyte mot att du gjort en prestation så är den skattepliktig. Här har det tidigare varit en hel del tjafs om till exempel personalrabatter och hur stora de får vara utan att det blir förmånsbeskattning på dem.
bylund skrev:
Är det självklart att värdet på en vinst i detta program är Teslas listpris? Eller är det hur mycket den skulle gå att sälja för, alltså marknadspris? Jag tror ju att det senare är lägre för alla utom just Tesla (själv skulle jag, om jag köpte en Tesla, hellre betala fullt pris till Tesla än till random IT-bolag ;) )

Det kanske helt självklart så att värdet är listpriset, men när det gäller så mycket pengar skulle jag i alla fall dubbelkolla detta.
Helt självklart är det inte, men däremot är det så att principen är att värderingen ska utgå från vad jag själv skulle ha fått betala för att få motsvarande vara, inte vad jag får om jag själv säljer den. Tyvärr.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av djFabbe »

Jay!
Jag på plats 5! :-)


Zalman3 skrev:
1. Torbjörn 30
2. Andreas 15
3. Laik 10
https://top.teslastats.no/?country=se&region=&all=no

Stämmer denna lista?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Grattis, Fabian!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Fucking äntligen! :lol:

Bild

Det kanske inte spelar så stor roll i nuvarande fasen av programmet, men det ligger ändå nån form av ära i titeln! Särskilt nu när jag inte längre på långa vägar kan skryta med flest inlägg på TCS-forumet!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Tars »

danni skrev:
Fucking äntligen! :lol:

Bild

Det kanske inte spelar så stor roll i nuvarande fasen av programmet, men det ligger ändå nån form av ära i titeln! Särskilt nu när jag inte längre på långa vägar kan skryta med flest inlägg på TCS-forumet!
Bra jobbat!!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur lyckades Torbjörn bli av med en referral i april 2018?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Hur lyckades Torbjörn bli av med en referral i april 2018?
Avbokningar. En referral dyker upp där så fort den är gjord, men om köparen avbokar sin bil så försvinner den igen. Har hänt mig hur många gånger som helst.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Jerker »

Ja, somliga kan ladda gratis hur länge som helst! :shock: En annan kan med lite tur göra en resa runt i Europa utan att behöva betala för elen! :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av BrooklynS »

Finns ingen tävling för MINST antal referrals i Sverige?

I så fall kunde jag ha en chans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Zalman3 »

danni skrev:
Fucking äntligen! :lol:

Bild

Det kanske inte spelar så stor roll i nuvarande fasen av programmet, men det ligger ändå nån form av ära i titeln! Särskilt nu när jag inte längre på långa vägar kan skryta med flest inlägg på TCS-forumet!
Får du en Roadster?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av danni »

Zalman3 skrev:
danni skrev:
Fucking äntligen! :lol:

Bild

Det kanske inte spelar så stor roll i nuvarande fasen av programmet, men det ligger ändå nån form av ära i titeln! Särskilt nu när jag inte längre på långa vägar kan skryta med flest inlägg på TCS-forumet!
Får du en Roadster?
Nope.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Zalman3 skrev:
danni skrev:
Fucking äntligen! :lol:

Bild

Det kanske inte spelar så stor roll i nuvarande fasen av programmet, men det ligger ändå nån form av ära i titeln! Särskilt nu när jag inte längre på långa vägar kan skryta med flest inlägg på TCS-forumet!
Får du en Roadster?
Nope.
Får du skatta miljonbelopp för Roadster?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Flest referrals i Sverige?

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Zalman3 skrev:
danni skrev:
Fucking äntligen! :lol:

Bild

Det kanske inte spelar så stor roll i nuvarande fasen av programmet, men det ligger ändå nån form av ära i titeln! Särskilt nu när jag inte längre på långa vägar kan skryta med flest inlägg på TCS-forumet!
Får du en Roadster?
Nope.
Nej, du får väl 2?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar