Grillat trefasuttag

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Crappy skrev:
Alla som köper Teslor har nog en skruv lös
Man kan också ha fler skruvar lösa = Flera teslor köpta.
Sedan kan man har Tars ........ :D

God jul på er alla


(Alla förstod att jag skojade?)
Jag tar otroligt illa vid mig!
Eller inte. Bild
Skönt att det finns ett tillstånd som är uppkallat efter mig. Bild
Kanske nåt för IKEA. Inom kort säljer de ett skruvsortiment med namnet Tars. :lol: ;)
Kör på det!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av LarsL »

Skit det är farligt att ha en skruvlös när man har elbil alltså!
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av Remuz »

Tack för bilden!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När det är flertrådig kabel som ansluts bör först en kontakthylsa pressas över alla ledare.

Annars blir det ofta dålig kontakt med varmgång då skruven inte pressar på alla kardeler. Typ 2 kontakten ska ju ha övervakning i båda ändor att det inte blir för varmt.
Skruv.jpg
Varmt.jpg
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av Monark1954 »

Risk för dåligt dragna eller underdimensionerade äldre installationer kanske Clever vill undvika genom att kräva att allt är nytt ända in till säkringscentralen.

Vår Cleverbox som kom med vår eGolf skulle anslutas säkringscentralen och inte med det kablage som samma elfirma året innan dragit till ett rött trefas uttag.

Medföljande jordfelsbrytare direkt mot elcentralen, kabeln dimentionerad för huvudsäkringen och boxen säkrar sig själv om jag minns rätt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
DanielKihlgren
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 nov 2018 21:30

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av DanielKihlgren »

Varför byta till Zappi? Teslas box har ju också lastbalansering och är riktigt billig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av mati »

DanielKihlgren skrev:
Varför byta till Zappi? Teslas box har ju också lastbalansering och är riktigt billig.
.
Den kan bara lastbalansera med sig själv, men inte med huset och solcellsanläggningen, vilket en Zappi kan. Det är ju det som är så bra. Jag tycker inte att en Zappi är särskilt dyr med tanke på vad man får.
Dessutom har Teslas wall connector visat sig inte vara direkt jättehållbar om man får säga så. Ganska många här har fått byta sina wall connectors, somliga mer än en gång. Det finns kanske en anledning att den är så relativt billig.
Min första höll ett år. Den andra är 1,5 år gammal och jag räknar inte med att den lever hur länge som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av LarsL »

Att Zappi läser av inkommande belastning på huvudsäkringen är ju en riktigt bra feature som gör att man kan maximera laddhastigheten. Finns det andra boxar som har den här funktionen?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av Leo »

Ja finns flera andra boxar.

Dessutom finns lösa ”dumma” separata effektvakter som då bara bryter matning/ström till ansluten apparat tex en laddbox. Men det är en sämre lösning och risken är att inte alla boxar sen drar igång laddningen som tidigare när strömmen slås på osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av LarsL »

Jo, en effektvakt som klipper strömmen var ju det som fanns när jag köpte Leaf för 3 år sedan. Men den har ju nackdelen att den stänger ner laddningen helt, fördelen skulle kunna vara kostnaden då en Tesla Wallbox plus effektvakt kostar mindre än Zappi. Ja, jag tycker 10 000kr för en laddbox är saftigt med tanke på vad de innehåller.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av Hammar »

LarsL skrev:
Jo, en effektvakt som klipper strömmen var ju det som fanns när jag köpte Leaf för 3 år sedan. Men den har ju nackdelen att den stänger ner laddningen helt, fördelen skulle kunna vara kostnaden då en Tesla Wallbox plus effektvakt kostar mindre än Zappi. Ja, jag tycker 10 000kr för en laddbox är saftigt med tanke på vad de innehåller.
Du måste räkna med kostnaden för jordfelsbrytaren också. Nya zappin har inbyggd jordfelsbrytare, Tesla Wallbox har det inte, så den måste köpas till.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av LarsL »

Hammar skrev:
LarsL skrev:
Jo, en effektvakt som klipper strömmen var ju det som fanns när jag köpte Leaf för 3 år sedan. Men den har ju nackdelen att den stänger ner laddningen helt, fördelen skulle kunna vara kostnaden då en Tesla Wallbox plus effektvakt kostar mindre än Zappi. Ja, jag tycker 10 000kr för en laddbox är saftigt med tanke på vad de innehåller.
Du måste räkna med kostnaden för jordfelsbrytaren också. Nya zappin har inbyggd jordfelsbrytare, Tesla Wallbox har det inte, så den måste köpas till.

En jordfelsbrytare räcker ju till två boxar så det blir då halva priset. Om jag förstått rätt så är det egentligen bättre att ha en jordfelsbrytare typ-B för bägge laddarna eftersom DC strömmarna adderas från de två laddboxarna. Det kan då alltså bli 3mA + 3mA utan att jordfelsbrytare löser ut och det skulle då kunna störa typ-A brytaren.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Grillat trefasuttag

Inlägg av Jocce »

TiborBlomhall skrev:
Det är därför jag idkar handpåläggning då och då och förespråkar andra att också göra det.

När bilen har laddat nån timme går jag ut och lägger handen på kablar och kontakter och känner efter. Ljummet är OK men det ska inte vara stekhett nånstans. Gör det minst varannan månad även om du aldrig drar ur kontakterna.

Uppe i stugan gör jag det ofta. (Schuko) då jag oftast laddar länge där. Böt det gamla uttaget till ett nyare och inte alls lika hög värmeutveckling. Så det gör stor skillnad på slitet och oslitet uttag.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Skriv svar