Elbils-motstånd - I praktiken!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av mati »

I fallet med min bekant, som jag beskrev ovan, är försäkringskassans krav att hon behåller bilen i minst 6 år. Nåt liknande skulle man kunna tänka sig för ett elbilslån. Då eliminerar man iaf Norge-problemet och att folk byter bil på löpande band. Samtidigt drar säkert många skojare öronen åt sig när de tvingas behålla bilen i många år.
Det finns säkert andra former av missbruksmöjligheter. Jag har för lite "kriminell" fantasi för att komma på nåt på rak arm. Men allt går ju att lösa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
I fallet med min bekant, som jag beskrev ovan, är försäkringskassans krav att hon behåller bilen i minst 6 år. Nåt liknande skulle man kunna tänka sig för ett elbilslån. Då eliminerar man iaf Norge-problemet och att folk byter bil på löpande band. Samtidigt drar säkert många skojare öronen åt sig när de tvingas behålla bilen i många år.
Det finns säkert andra former av missbruksmöjligheter. Jag har för lite "kriminell" fantasi för att komma på nåt på rak arm. Men allt går ju att lösa.

Riktigt intressant förslag, ”mati” till och med så elbils-motståndet kan acceptera något sådant?
Vore intressant diskoter det mer. Jäkla rädttstabning!
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Elbils-motstånd - I praktiken!

Inlägg av Sofie »

LarsL skrev:
Jo, en möjlighet för alla att ställa om från bränslekostnad till billånekostnad hade gjort stor effekt utan att behöva kosta något alls, knappt. Bäst hade varit om det kunde utformas som någon slags statlig garanti så att ingen ska behöva bli nekad ett leasingavtal eller ett elbilslån. Då hade konkurrensen mellan bolag kunnat leva kvar, men kan naturligtvis blir klurigt att konstruera så att det inte missbrukas.
Ja något åt det hållet, bra utformat för att minska missbrukande. Omställningen mot renare luft och mindre Co2 behöver göras ganska så omgående.
Skriv svar