Tesla som förmånsbil.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Tesla som förmånsbil.

Inlägg av HerrNilsson »

Hej,

Nu önskar jag lite hjälp med att reda ut om det går och hur det går till med en Tesla som förmånsbil. :?:
Förhoppningsvis någon eller några här som har sin Tesla på det sättet??

Har idag en kanonarbetsgivare där jag har förmånsbil och bara påverkas ekonomiskt av förmånsbeskattningen. Arbetsgivaren tar
månadskostnaden/leasingen för bilen, jag har alltså inget löneavdrag.
Jag inser att det är en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare men bilfirman är ju inblandad också beroende på hur man
lägger upp leasingavtalet, tid, restvärde etc. Hur fungerar det med Tesla?

En månadskostnad för arbetsgivaren behöver väl inte bli jätteblodig om restvärdet på bilen är högt efter t.ex. 3 år?
Kan man räkna på månadskostnaden eller blir det en uppgörelse mellan Tesla och min arbetsgivare?

Tack på förhand.
/P
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Tesla som förmånsbil.

Inlägg av Pontus »

Räkna med att det kostar din arbetsgivare minst 20.000 kr per månad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Här är ett par trådar om detta, Kanske får du svar på något iaf.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1242
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1196
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Tackar!

Mvh
/P
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jag har inte heller fattat det där riktigt med varför det står 6700:- / mån men det pratas om 10-15k/mån med nån upphöjd betalning.
Får man spela TL;DR-kortet?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Daoops skrev:
Jag har inte heller fattat det där riktigt med varför det står 6700:- / mån men det pratas om 10-15k/mån med nån upphöjd betalning.
När man leasar en bil så är det normalt med en kontantinsats - den kallas för "första förhöjd leasingavgift". Om den är på 20% så landar den på 156.000. Pengarna får företaget slanta på ett bräde, men själva kostnaden skrivs av på leasingtiden - normalt 36 månader. Det är 4300/mån plus leasingavgiften. Sen måste företaget betala sociala avgifter på förmånsvärdet, vilket är ngn tusenlapp också.

...och det räknat på en S70D utan utrustning.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Ponera då att man har en första förhöjd leasingavgift som är rejäl? Runt 400' - 500':- , skulle
Tesla som försäljare ha något emot det? Några andra hinder för det?
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

HerrNilsson skrev:
Ponera då att man har en första förhöjd leasingavgift som är rejäl? Runt 400' - 500':- , skulle
Det är inte Tesla som har synpunkter här utan våra vänner på Skatteverket. Jag tror max. 35% av priset är vad de accepterar. :evil:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jojo skrev:
HerrNilsson skrev:
Det är inte Tesla som har synpunkter här utan våra vänner på Skatteverket. Jag tror max. 35% av priset är vad de accepterar. :evil:
Om man vill dra av halva momsen - vilket är 12.5%. Så länge räntan på leasingen är under 12.5% så lönar det sig ändå inte att skyffla in så mycket - och resultatmässigt går det nästan på ett ut, just eftersom den första förhöjda avgiften skrivs av under leasingperioden.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
Jojo skrev:
HerrNilsson skrev:
Om man vill dra av halva momsen - vilket är 12.5%. Så länge räntan på leasingen är under 12.5% så lönar det sig ändå inte att skyffla in så mycket - och resultatmässigt går det nästan på ett ut, just eftersom den första förhöjda avgiften skrivs av under leasingperioden.
Du får dra av halva momsen även på den första förhöjda leasingavgiften, så det spelar ingen roll.

Däremot kan det av momsskäl vara lönt att sätta restvärdet i leasingen så lågt man kan med (jag brukar sätta 30%). Om du sen säljer bilen för mer än restvärdet så får du faktiskt genom lite bokföringsteknikaliteter tillbaks resten av momsen på den mellanskillnaden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Du får dra av halva momsen även på den första förhöjda leasingavgiften, så det spelar ingen roll.
Det jag menade är att det spelar roll om man kastar in alldeles för mycket pengar - då räknas det inte som leasing och då får du inte dra av momsen öht.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Om jag inte är felunderrättad så måste även bilen användas för tjänsteresor minst 300 mil per år i det företaget som leasar bilen för att halva momsen skall vara avdragsgill (dvs det finns ett behov av bil i verksamheten). Detta skall kunna styrkas med på ett godkännt sätt förd körjournal vid förfrågan. Men en tjänsteresa som "tankas" gratis via SC och betalas med 9,50 kr milen i privatfickan är ju inte fel...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
danni skrev:
Det jag menade är att det spelar roll om man kastar in alldeles för mycket pengar - då räknas det inte som leasing och då får du inte dra av momsen öht.
Aha, jag förstår. Ja, det får inte vara ett "förtäckt köp". Men räntorna spelar så liten roll i totalkalkylen att det överhuvudtaget inte är värt att riskera det. Själv brukar jag inte lägga någon kontantinsats alls (går att få bättre avkastning på det kapitalet) och beta ner restvärdet till 30%.
zeb skrev:
Om jag inte är felunderrättad så måste även bilen användas för tjänsteresor minst 300 mil per år i det företaget som leasar bilen för att halva momsen skall vara avdragsgill (dvs det finns ett behov av bil i verksamheten). Detta skall kunna styrkas med på ett godkännt sätt förd körjournal vid förfrågan. Men en tjänsteresa som "tankas" gratis via SC och betalas med 9,50 kr milen i privatfickan är ju inte fel...
100 mil är det, annars rätt.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

point1 skrev:
zeb skrev:
Det är inte tillåtet om du inte betalar elen själv, du ska kunna styrka det med t.ex en elräkning.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Om man har en elräkning på privatbostaden som man också "tankar" bilen på kan det väl inte vara krav på en separat elmätare för
att bevisa att man själv betalat elen?
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

"100 mil är det, annars rätt."

Jaså, bara 100 mil. Det var min redovisningskonsult som sa 300 mil, men skatteverkets hemsida säger 100 mil. Mao var jag felunderrättad...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

point1 skrev:
zeb skrev:
Det är inte tillåtet om du inte betalar elen själv, du ska kunna styrka det med t.ex en elräkning.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Den där regeln har jag aldrig hört talas om. Varifrån kommer den uppgiften?

Däremot gäller dumt nog regeln om förmånsbeskattning + 20% om arbetsgivaren betalar el för en, t.ex. genom att man kan ladda på jobbet. Skitkorkat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Här är regeln från Skatteverkets webbsida:
Skatteverket skrev:
Om du använder egen förmånsbil för tjänsteresor och betalar kostnaderna för drivmedel själv, får du avdrag med ett schablonbelopp.

Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil för bilresor till och från arbetet får du också avdrag med ett schablonbelopp.

Schablonbeloppet är i båda fallen 6,50 kronor per mil för diesel och 9,50 kronor per mil för annat drivmedel för inkomståret 2015 och 2014.
http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 00220.html

Sedan är det ju som med allt annat, att man måste kunna göra det troligt att det är som man säger, d v s att man faktiskt har betalat drivmedlet själv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

dstr skrev:
Daoops skrev:
När man leasar en bil så är det normalt med en kontantinsats - den kallas för "första förhöjd leasingavgift". Om den är på 20% så landar den på 156.000. Pengarna får företaget slanta på ett bräde, men själva kostnaden skrivs av på leasingtiden - normalt 36 månader. Det är 4300/mån plus leasingavgiften. Sen måste företaget betala sociala avgifter på förmånsvärdet, vilket är ngn tusenlapp också.

...och det räknat på en S70D utan utrustning.
Aha Tackar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Den där regeln har jag aldrig hört talas om. Varifrån kommer den uppgiften?

Däremot gäller dumt nog regeln om förmånsbeskattning + 20% om arbetsgivaren betalar el för en, t.ex. genom att man kan ladda på jobbet. Skitkorkat.
Är det man kan eller att man verkligen gör det? Alltså om arbetsgivaren sätter upp eluttag och jag har en elbil, ska jag betala skatt då? Det skulle ju betyda att det sista jag vill är att de erbjuder mig laddning.

Det satsas verkligen på elbilar i det här landet :roll:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Skatteverkets hemsida har faktiskt ganska mycket info...
http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 14429.html
Skatteverket skrev:
Jag får ladda min elbil med min arbetsgivares laddare vid arbetsplatsen. Ska jag skatta för detta?

Ja, förmån av fritt drivmedel är en skattepliktig förmån som värderas till marknadsvärdet, dvs. normalt arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet inklusive moms.

Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.

Hur stort förmånsbeloppet blir beror på om det gäller fri el till egen bil eller till förmånsbil.

Om det gäller din egen bil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet.

Om det gäller din förmånsbil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet multiplicerat med 1,2.
Marknadsvärdet torde väl vara 0 om man inte laddar något? Men igen, det gäller ju att kunna göra troligare att man inte laddar än att man gör det. Om man har en elbil med 16 mils räckvidd och 10 mil till jobbet är det ju svårare att övertyga verket än om man lätt kommer till jobbet och hem utan att ladda på arbetsplatsen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, när det gäller Skatteverket så gäller väl omvänd bevisbörda. Så jag skulle helt enkelt föreslå arbetsgivaren att låsa sina eluttag så jag inte kan ladda där.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Det kan bli lite komplicerat om man som jag har 10 meter till jobbet i en byggnad som jag äger privat och hyr ut till mitt eget aktiebolag inklusive el som jag betalar privat för elen och vi har ingen separat elmätare för utan denna är ihop med mitt privata hus.
Jag använder bilen till posten och till leverantörer och kör ca. 1000 mil per år i tjänsten, kan man då ta ut en milersättning för detta?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Då kan du väl också låta bilen stå på jobbet och ta dig hem med privata färdmedel, skor. Då är det ingen förmånsbil utan en företagsbil om du inte åker privat alltså.

Eller så kan du sätta upp en laddare privat som företaget får ladda sin bil i. Det verkar ju vara helt ok att ta 2-3kr/minut för det.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Att sätta upp egen stolpe och ta bra betalt blir nog svårt, äger man bolaget brukar det vara faktiska kostnader man får debitera bolaget.

Sen inser jag ju nu att det vore dumt att ta ut miersättning för en tjänsteresa där en SC är inblandad, kanske. Det finns ju andra sätt att ladda gratis, hur skall det värderas?

Sen kanske ni som fått era bilar kan tala om om det nånstans på fakturan står vad SC kostar? Det går ju inte att välja bort så kostnaden för bolaget borde ju vara noll, så värdet av SC förmånen för privata resor borde ju bli noll.

Vore intressant om någon som är proffs på ekonomi och skatter gjorde en liten utredning om detta som Tibor kunde publicera i en framtida artikel.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ganska enkelt i skatteverkets ögon.

"Får" du drivmedlet bensin/diesel/el och kör i tjänsten har du inte rätt till milersättning (du fick ju bränslet...) "Får" du drivmedlet och kör privat så är det en förmån och ska beskattas som en sån. 20% påslag på bränslepriset är det du beskattas för.

Sen "bevisbörda" och hur man ska ange/kolla olika saker det blir liksom mer teknikaliteter.

Därav att om företaget bekostar ladduttag på jobbet så börjar skatteverket ana att du kanske laddar där. MEN säg att de sätter upp 6st laddboxar och 20 anställda har elbil. Vem har då laddat och hur mycket?
Har jobbet bekostat din Laddbox hemma är man också gråzonen eftersom företaget står för något du använder privat också. Kan bli fel med milersättningen.

(Sätter du upp en laddbox hemma för egna pengar och använder ROT-avdrag är det helt oantastligt.)

Men i skatteverkets ögon får företaget "hitta ett sätt" att hålla reda på/registrera "drivmedelskostnaden" så att skatteverket blir nöjd. Är det bensin så får man ju ett eget bensinkort av företaget t ex.

Men grundsynsättet vad/när saker ska beskattas är ganska enkelt. Sen HUR det ska ske registrering/kontroll är det som återstår att se genom förtydliganden och prejudikat.

Men om jag har en separat elmätare på "min" laddbox på jobbet då och betalar elen själv med nettolöneavdrag? Helt ok MEN blir det vanligt kommer nog milersättningen på 9,5kr/mil så snabbt som skatteverket hinner med att sänkas till 2kr/mil...I Sverige ska ju allt vara "Rättvist" in till sista korvöret.

SC är ju ett eget kapitel MEN egentligen inte! Tankar du el gratis där och kör i tjänsten =inga problem eftersom företaget gett dig arbetsverktyget =bilen. MEN tankar du gratis och kör privat, då ska skatteverket jaga dig och du ska förmånsbeskattas och då är vi tillbaka på hur man ska kunna lösa det rent praktiskt...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar