Saab 9-3 TDI startproblem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av themax »

Richardk skrev:
Jag har mer eller mindre gett upp nu... Sitter och letar kunniga bilverkstäder :? :) Ska man lämna in och låtsas som inget alls eller ska man säga allt man gjort? Välja stor verkstad typ mechanum eller mindre verkstad? Är det löpande felsökningsavgift på verkstäder eller ett fast pris?
Vet inte var du bor men i Stockholm finns kompetensen att fixa din Saab hos Ekman Bil & Båt http://ebb.se

De fick igång min V4 som stått i garage i över 20 år innan jag köpte den, och jag rekommenderar dem varmt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

Nu undrar kanske en del hur det har gått?

Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.

Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.

Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma ;)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Smutt »

Finns ju en E-up till salu här på forumet :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Geni87 »

Richardk skrev:
Nu undrar kanske en del hur det har gått?

Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.

Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.

Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma ;)
Kolla efter spruckna lödningar som du kan löda om, brukar kunna laga fixa elektronikkomponenter i bilar. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av stefan007 »

Screenshot_20190212_095344_com.android.chrome.jpg
Richardk skrev:
Nu undrar kanske en del hur det har gått?

Lämnade in bilen på Mechanum i Malmö, fast felsökning 1595kr. Efter 8 timmars felsökning kom dom fram till att styrdonet/styrenheten till motorn är kass. I normala fall så brukar dom skicka iväg styrenheten på renovering i Tyskland men just denna modellen hade dom dålig erfarenhet av och har slutat renovera eftersom dom ofta vara i så dåligt skick.

Styrenheten sitter innanför vänster framdäck. Tydligen vara en plast skärm innanför vänster framdäck sönder och det har varit vattensprut mot styrenheten. Fick ett kostnadsförslag på 15500kr för ny styrenhet och programmering samt ny inner plastskärm.

Eftersom bilen är värd något mellan 15-20tkr så blir det ingen reparation. Tanken nu är att köpa ny bil, blir nog en Polo TSI 90 eftersom andra bilen inte går speciellt mycket. Kommer ta hem Saaben och öppna styrenheten och se om jag kan hitta felet och eventuellt laga själv eller lämna iväg till någon elektronik firma. Begagnade finns inte för tillfället någonstans. Artikel nummer på styrenheten är 1055205627 om någon har en hemma ;)
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av stefan007 »

Screenshot_20190212_100501_com.android.chrome.jpg
Verkar finnas en hel del begagnat också ;)
Användarvisningsbild
peterh
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 dec 2015 20:07
Ort: Älvkarleby

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av peterh »

jag kan clona din styrenhet till en beg från skroten.
Skicka PM med reg.nr
-17 Model X100D alla options.
-16 P90DL med extra allt
-14 S85 19" svart, luftfj, teknik, pano, HiFi, vinterp
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Saab 9-3 TDI startproblem

Inlägg av Richardk »

PeterH: låter bra, återkommer om jag inte kan laga styrenheten.

Spedparts har jag också sett men 8500kr + programmering är fortfarande för mycket pengar på den bilen.

Bildelsbasen anger bara att det är styrenheter till diesel men inte vilken motor. Tydligen är vår motor väldigt ovanlig (så klart :roll: ) vilket innebär att det måste vara rätt artikelnummer. Vår motor är på 120hk, de flesta andra är på 150hk.
Skriv svar