Tesla lanserar egen försäkring

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Zalman3 »

Tesla lanserar en egen bilförsäkring redan denna månad i USA.

"The document also shows that Tesla plans to offer different rates for drivers using its Autopilot technology. The filing specifically says that it will cover policies for “autos with Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in the State of California.”

Massor av parameterar kan påverka försäkringspremien.
1. Aktiverad Autopilot
2. Vilken hastighet man kör i
3. Snabba accelerationer
4. Avstånd till framför varande bil
5. Vilket vägval man gör
6. Hur ofta man tar paus
7. Vem som kör(lånat ut bilen?)
8. Hur trött föraren ser ut att vara
9. Hur ofta Autopiloten påkallar att man ska ta i ratten
10. Hur ofta man svänger vänster i en korsning.

Tesla har verkligen full koll, smäller det så vet man via 8 kameror, hastighet, radar, inbromsning mm
exakt vad som hände.

Hur går det då med den personliga integriteten?
Kan frun ringa Tesla och få veta att älskarinnan kört bilen ibland(Tesla 3 har en kamera i bilen)?
Måste Tesla lämna ut alla dess uppgifter till andra försäkringsbolag, så att de inte får ett sämre konkurrensläge?
Måste man ALLTID köra efter bilens GPS. Så att risken att köra mot enkelriktat, ta en väg som kräver farlig vänstersväng, välja en allmänt farlig väg, förhindras.

"Details of Tesla’s new Insurance program start to leak"
https://electrek.co/2019/05/02/details- ... t-to-leak/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Verdi »

Blir det där verklighet i Sverige så säljer jag min Tesla. Sjukt obehagligt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av zyax »

Har man något att dölja ska man nog flytta från västvärlden.

Blir det där verklighet så hyllar jag verkligen Tesla. jag vill inte betala mer än brukligt för min bil. De som vill betala mer och dölja att de håller på med något fuffens får göra så :D
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Finns ju redan bolag som har data från bilen till premiesättningen. Ser inte vad konsument eller Tesla har att vinna på detta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Blir det där verklighet i Sverige så säljer jag min Tesla. Sjukt obehagligt.
Du behöver väl inte försäkra din bil hos Tesla.

Men det ligger i " farans riktning" (som Leif GW skulle ha sagt) att försäkringsbolaget vet mer och mer och sina kunder.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
Blir det där verklighet i Sverige så säljer jag min Tesla. Sjukt obehagligt.
Fast Tesla loggar ju redan precis alla events i bilarna.

De vet hur mycket du laddar, var du kör, vilken hastighet, när du öppnade bakluckan, hissar ner ett fönster, ringer ett samtal, byter låt på Spotify, öppnade handskfacket, vad du skriver in för adresser i navin, om du öppnat takluckan, när du sätter på rattvärmen, osv osv. ALLT sparas.

Håller med om att det är lite obehagligt, men man får trösta sig med att det är så enorma mängder data och det kommer aldrig att användas om det inte finns ett syfte.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av juristen »

Verkligen sjukt obehagligt. Kommer inte använda Teslas försäkring om den lanseras i Sverige, oavsett hur mycket billigare den blir.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av fth »

Att Tesla skulle lämna ut uppgifter om älskarinnor etc till kreti och pleti är förstås rent nys, Tesla har ju historiskt varit mycket restriktiva med vilken historisk telemetri-data etc dom lämnar ut, även till ägaren själv.

Jag kan också tycka att det känns obehagligt med övervakning av den här typen, men jag gissar att dom som kör "rätt" kommer att få väsentligt bättre villkor, lägre premier, sänkt självrisk etc.

När priset blir det rätta så tror jag många kommer att komma över sin "storebror-skräck" ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av fth »

Sen finns det ju restriktioner för i vilken grad försäkringsbolag får partitionera sina kunder enligt aktuariella antaganden etc. T.ex. får man ju inte sedan typ 2012 ha olika priser baserat på kön, något som t.ex. påverkade premierna för liv- och mc-försäkring rätt kraftigt.

Jag undrar vilka restriktioner det finns/kommer att finnas runt telemetri, hälsodata, beteendemönster etc, jag gissar att lagstiftarna kommer att begränsa bolagens möjligheter om detta blir vanligare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av fth »

P.P.S. (det här är ju rätt intressant att spåna runt :) )

EUs direktiv om förbud mot könsdiskriminering vid handel av varor och tjänster är ju lite märkligt, många bolag använder ju idag olika former av AI, machine learning etc i sina beräkningsmodeller, dom måste väl i praktiken träna/tvinga sina NN och algoritmer att ignorera "elefanten i rummet" just vad gäller kön? All statistik visar ju att det är stora skillnader mellan män och kvinnor vad gäller risk för att vålla olyckor i trafiken, i flera ålderssegment är det t.om den största enskilda faktorn som avgör risken. Här tvingas alltså bolagen sätta ett pris som inte tar hänsyn till den viktigaste faktorn, gynnar det verkligen jämställdhet etc. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Har man något att dölja ska man nog flytta från västvärlden.

Blir det där verklighet så hyllar jag verkligen Tesla. jag vill inte betala mer än brukligt för min bil. De som vill betala mer och dölja att de håller på med något fuffens får göra så :D

Vi kanske ska ta det ett steg längre och införa olika skattenivåer och sjukförsäkringskostnader. Köper du mycket godis, alkohol, tobak osv så får du högre skatt för att täcka dina framtida vårdkostnader. Är du dessutom överviktig så blir det dyrt som fan. Vad har du att dölja lille vän? Det är ju bra för de som sköter sig!
Verdi

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
P.P.S. (det här är ju rätt intressant att spåna runt :) )

EUs direktiv om förbud mot könsdiskriminering vid handel av varor och tjänster är ju lite märkligt, många bolag använder ju idag olika former av AI, machine learning etc i sina beräkningsmodeller, dom måste väl i praktiken träna/tvinga sina NN och algoritmer att ignorera "elefanten i rummet" just vad gäller kön? All statistik visar ju att det är stora skillnader mellan män och kvinnor vad gäller risk för att vålla olyckor i trafiken, i flera ålderssegment är det t.om den största enskilda faktorn som avgör risken. Här tvingas alltså bolagen sätta ett pris som inte tar hänsyn till den viktigaste faktorn, gynnar det verkligen jämställdhet etc. :?

/fth
Gynnar jämställdhet? Ja det gör det väl? Att få högre premie på grund av en viss grupptillhörighet känns lite orättvist för de som sköter sig. Jaha, du är en ung man du. Då ska du lida för vad dina likar gör.

Egentligen ska all

I så fall finns det argument för lägre pension för kvinnor också. Jag menar, de lever ju längre och kommer få mer pension totalt sett jämfört med en jämbördig man. :lol:
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
zyax skrev:
Har man något att dölja ska man nog flytta från västvärlden.

Blir det där verklighet så hyllar jag verkligen Tesla. jag vill inte betala mer än brukligt för min bil. De som vill betala mer och dölja att de håller på med något fuffens får göra så :D

Vi kanske ska ta det ett steg längre och införa olika skattenivåer och sjukförsäkringskostnader. Köper du mycket godis, alkohol, tobak osv så får du högre skatt för att täcka dina framtida vårdkostnader. Är du dessutom överviktig så blir det dyrt som fan. Vad har du att dölja lille vän? Det är ju bra för de som sköter sig!
Lille vän?

Varför skulle man inte betala mer för att vara rökare eller överviktig?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Gynnar jämställdhet? Ja det gör det väl? Att få högre premie på grund av en viss grupptillhörighet känns lite orättvist för de som sköter sig. Jaha, du är en ung man du. Då ska du lida för vad dina likar gör.

[...]

I så fall finns det argument för lägre pension för kvinnor också. Jag menar, de lever ju längre och kommer få mer pension totalt sett jämfört med en jämbördig man. :lol:
Men det är ju just detta som aktuarier gör på försäkringsbolagen, använder olycksstatistik, dödsfallsantaganden etc. för att beräkna risk och sätta pris. Kvinnor med förmånsbestämda pensionsförsäkringar med livslång utbetalning t.ex. kostar ju väsentligt mer för bolagen eftersom kvinnor lever längre.

Drar man samma resonemang till sin spets så skulle bolagen egentligen tvingas ha enhetspris på sina produkter, all segmentering av kunder är ju i praktiken diskriminering. Du får ju idag olika premier beroende på var du bor i landet, om du bor i villa eller lägenhet, din ålder, motoreffekt på bilen, etc etc.

Var drar man gränsen för vilken relevant information bolagen får använda?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
få högre premie på grund av en viss grupptillhörighet känns lite orättvist för de som sköter sig. Jaha, du är en ung man du. Då ska du lida för vad dina likar gör.
Detta är ju faktiskt ett argument för Teslas modell med individuell prissättning efter "prestation". Genom att basera premier, självrisk etc på individens körstil, inte gruppens, så undviker man ju helt diskussionen om diskriminering baserat på grupptillhörighet av ett eller annat slag, det är bara dina handlingar som avgör.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Men det är ju just detta som aktuarier gör på försäkringsbolagen, använder olycksstatistik, dödsfallsantaganden etc. för att beräkna risk och sätta pris. Kvinnor med förmånsbestämda pensionsförsäkringar med livslång utbetalning t.ex. kostar ju väsentligt mer för bolagen eftersom kvinnor lever längre.
Tycker vi mest tar fram siffror till bokslut eller Finansinspektionen, eller läser tråkiga författningar från dem. :lol:
Verdi

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Har man något att dölja ska man nog flytta från västvärlden.

Blir det där verklighet så hyllar jag verkligen Tesla. jag vill inte betala mer än brukligt för min bil. De som vill betala mer och dölja att de håller på med något fuffens får göra så :D

Vi kanske ska ta det ett steg längre och införa olika skattenivåer och sjukförsäkringskostnader. Köper du mycket godis, alkohol, tobak osv så får du högre skatt för att täcka dina framtida vårdkostnader. Är du dessutom överviktig så blir det dyrt som fan. Vad har du att dölja lille vän? Det är ju bra för de som sköter sig!
Lille vän?

Varför skulle man inte betala mer för att vara rökare eller överviktig?
Lille vän = Storebror till medborgarna. ;) (Alltså inte jag till dig.)

Är du multisjuk, har många dåliga gener (cancer, alzheimer osv i släkten) osv osv. Ja, då ska du inte ha råd med nånting eftersom du bara ligger samhället till last.

Alkoholism, olika former av matmissbruk osv betraktas idag som sjukdomar på precis samma sätt som om du hade cancer. Fast du tycker kanske att de som har cancer också bör betala straffskatt?

Många som har ätstörningar och övervikt har dessutom någon form av mental ohälsa i grunden. Återkommande depressioner, självskadebeteende osv osv.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Teslaspolen »

zyax skrev:
Har man något att dölja ska man nog flytta från västvärlden.

Blir det där verklighet så hyllar jag verkligen Tesla. jag vill inte betala mer än brukligt för min bil. De som vill betala mer och dölja att de håller på med något fuffens får göra så :D
Bara för att man inte har något att dölja så betyder det inte att man är bekväm med att ha ögonen i nacken hela tiden.
Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say,
Du låser väl om dig på den offentliga toaletten, eller?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Tycker vi mest tar fram siffror till bokslut eller Finansinspektionen, eller läser tråkiga författningar från dem. :lol:
:D :D :D

"I feel your pain", jag har själv plöjt/dekrypterat/tolkat "fs1513.pdf" de senaste veckorna för att producera siffror till FI-rapportering, roligare kan man ju ha det :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Gynnar jämställdhet? Ja det gör det väl? Att få högre premie på grund av en viss grupptillhörighet känns lite orättvist för de som sköter sig. Jaha, du är en ung man du. Då ska du lida för vad dina likar gör.

[...]

I så fall finns det argument för lägre pension för kvinnor också. Jag menar, de lever ju längre och kommer få mer pension totalt sett jämfört med en jämbördig man. :lol:
Men det är ju just detta som aktuarier gör på försäkringsbolagen, använder olycksstatistik, dödsfallsantaganden etc. för att beräkna risk och sätta pris. Kvinnor med förmånsbestämda pensionsförsäkringar med livslång utbetalning t.ex. kostar ju väsentligt mer för bolagen eftersom kvinnor lever längre.

Drar man samma resonemang till sin spets så skulle bolagen egentligen tvingas ha enhetspris på sina produkter, all segmentering av kunder är ju i praktiken diskriminering. Du får ju idag olika premier beroende på var du bor i landet, om du bor i villa eller lägenhet, din ålder, motoreffekt på bilen, etc etc.

Var drar man gränsen för vilken relevant information bolagen får använda?

/fth
Det man inte kan påverka?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Zalman3 »

Försäkringsbolagen har trubbiga regler.
Känner en blind person som inte får teckna vissa försäkringar, på grund av sin synskada.
Han är hur frisk som helst, åker Vasaloppet mm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Det man inte kan påverka?
Ålder t.ex.? ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av nek0 »

zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Har man något att dölja ska man nog flytta från västvärlden.

Blir det där verklighet så hyllar jag verkligen Tesla. jag vill inte betala mer än brukligt för min bil. De som vill betala mer och dölja att de håller på med något fuffens får göra så :D

Vi kanske ska ta det ett steg längre och införa olika skattenivåer och sjukförsäkringskostnader. Köper du mycket godis, alkohol, tobak osv så får du högre skatt för att täcka dina framtida vårdkostnader. Är du dessutom överviktig så blir det dyrt som fan. Vad har du att dölja lille vän? Det är ju bra för de som sköter sig!
Lille vän?

Varför skulle man inte betala mer för att vara rökare eller överviktig?
Röker man så betalar man mer i skatt.
Är man överviktig betalar man mer moms (som också är skatt)
Vad är problemet?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Mickep »

Är ett ganska smart sätt att vara försäkringsbolag när man har full koll (eller åtminstånde kan hävda att allt var förarns fel och ingen ersättning utbetals) Så har det ju varit i majoriteten av olyckorna som skett. (trots att förarna envetet hävdar att bilen gjorde en kraftig avvikelse från kursen (ex you yous olycka m.m.). Ett försäkringsbolag vill man ju inte skall ha full kontroll över ens liv då det kan användas emot en. Jag tror att de kommer ha låga premier för att få olyckor kommer få pengar utbetalda, förhoppningsvis för att få olyckor kommer ske. (de har ju tom kamera i bilen och kan lyssna på vad som sägs och kan lätt hävda att föraren inte varit uppmärksamm)
Verdi

Re: Tesla lanserar egen försäkring

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Det man inte kan påverka?
Ålder t.ex.? ;)

/fth

Det finns sju grunder för diskriminering och ålder är en. :)


https://akademssr.se/jobb-lon/diskrimin ... sgrunderna
Skriv svar