Konstiga argument

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konstiga argument

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Men bristen är ju som sagt bara (eventuellt) hos S&X. Kanske är den åtgärdad även där (vore som sagt intressant att höra från någon som har en Raven).

Däremot är det i mitt tycke befogat att kritisera förbrukningen med Sentry. Men å andra sidan så finns det ju ingen konkurrent som ens erbjuder den funktionen.
"Bara"? Det är ju en S jag har. Inte heller förstår jag varför motorbyte skulle påverka. Motorn används väl inte när den står stilla? ;) (Antar dock att du menar att fler saker är ändrade samtidigt...)
"Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X."

Har som sagt ingen aning. Nej, motorn borde inte påverka. Har du testat din S nyligen utan Sentry? Jag har det inte, kanske är det åtgärdat via OTA (baserat på vad "OfarligTesla" skrev). Jag har egentligen bara haft riktigt hög drain på min X, men förklaringen där tror jag var att jag både hade TeslaFi och Dashboard for Tesla aktivt.

För mig är det i allra högsta grad relevant om det är ett problem som numera är löst på alla nya bilar eller ej. Det enda jag vet är att det är löst för Model 3, men det känns ju rimligt att det löses även för övriga om det inte redan är gjort.

Känns inte så relevant/rättvist att kritisera Tesla för drain som uppstår om man använder tredjeparts-appar imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Konstiga argument

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:


Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".

Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.

Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
Vår gamla leaf som vi hade tidigare står numera i Malmö hamn och har gjort så sedan vi lämnade den sista mars.. Den har tappat typ 1% sedan dess (ja jag har app access fortfarande till bilen) så ja jag undrar varför tesla inte klarar av att lösa den biten, jag ser verkligen inte några tekniska hinder om man byggt el arkitekturen rätt från början.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konstiga argument

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Hur hög drain har alla på sin S/X egentligen? Min ligger på runt 1% per dygn utan Sentry igång om den används ofta, med Sentry blir det lite mer såklart men inga galna nivåer. Står den utomhus på vintern blir det ibland lite mer än 1% per dygn dock, tror det blev runt 4-5% per dygn vid -20 till -25 när den stod utomhus. Parkerar nästan uteslutande i garage vardagen dock.
Min tappar nog 3-4% per dygn . Men då har jag som sagt TeslaFi igång. I vardagen är det inget som helst problem dock. Laddar dessutom gratis huvudsakligen. Men det är ju en sån där onödig brist hos bilen som är irriterande.

Ingen som använder TeslaFi på en Model 3 förresten?
Min S90D tappade också ca 4% per dygn. Jag har aldrig använt TeslaFi eller liknande. Alltid haft energy saving on och always connected off. Strömmen gick väl till nåt annat då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Konstiga argument

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Vi funderade faktiskt på en liten husvagn. De väger ju inte så mycket längre, och jag räknar med en räckvidd runt 20 mil.
Vad menar du? Husvagnarna blir ju bara tyngre och tyngre med helt orelistiska lastmöjligheter som resultat. Titta på 80-talsvagnarna. En normal husvagn kunde väga in under tonnet.
En 6 meter boggie-vagn under 1500kg. Idag får man vara kreativ för att få in dom under 2.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konstiga argument

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Hur hög drain har alla på sin S/X egentligen? Min ligger på runt 1% per dygn utan Sentry igång om den används ofta, med Sentry blir det lite mer såklart men inga galna nivåer. Står den utomhus på vintern blir det ibland lite mer än 1% per dygn dock, tror det blev runt 4-5% per dygn vid -20 till -25 när den stod utomhus. Parkerar nästan uteslutande i garage vardagen dock.
Min tappar nog 3-4% per dygn . Men då har jag som sagt TeslaFi igång. I vardagen är det inget som helst problem dock. Laddar dessutom gratis huvudsakligen. Men det är ju en sån där onödig brist hos bilen som är irriterande.

Ingen som använder TeslaFi på en Model 3 förresten?
Lär väl vara TeslaFi i så fall? Tänkte mer för att jag sett så många som verkar ha problem med hög drain men själv aldrig märkt något direkt, känns konstigt att det skulle vara någon större skillnad.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Konstiga argument

Inlägg av Alfred »

Kör TeslaFi och har haft problem med att jag tappar mycket laddning när jag stått parkerad längre tid. Typ 4-5%/dygn.

Härom veckan tog jag mig dock i kragen och ställde in TeslaFi så att bilen får vara ifred och kan somna in när jag står stilla. Upplever att TeslaFi funkar ungefär lika bra även om man riskerar att tappa data precis i början av en färd.

Sedan ändringen tappar bilen <1%/dygn i laddning när den är parkerad. Så rekommenderar alla som har detta problem att helt enkelt bara ställa om TeslaFi när ni ska långtidsparkera utan laddning.

Vill man prompt inte mista data i början av en färd är det bara att ställa tillbaka inställningarna i TeslaFi när man har långtidsparkerat klart.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konstiga argument

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Kommer du aldrig få heller? Det var väl ett ganska stort argument för dig inför bytet?
Det var därför jag köpte bilen. Ja.
Enda beskeded som Audi envisas med är att dragkrokarna är restade och att det inte finns något leveransdatum. Det kan mao mycket väl bli så att jag aldrig får min krok. En tredjepartskrok vill verkstaden inte montera. Jag skulle visserligen låta någon annan göra det, men då har jag betalat för två krokar, och det tänker jag inte göra.
Nästa vecka kommer min säljare tillbaka från sin semester. Då kommer jag ta ett allvarligt snack med honom. Om två månader kommer supermiljöbilsbonusen, därefter kan jag sälja bilen igen om det visar sig att det inte är möjligt att sätta en krok på den. Men då blir det en begagnad laddhybrid med drag i så fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Konstiga argument

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Verdi skrev:
Kommer du aldrig få heller? Det var väl ett ganska stort argument för dig inför bytet?
Det var därför jag köpte bilen. Ja.
Enda beskeded som Audi envisas med är att dragkrokarna är restade och att det inte finns något leveransdatum. Det kan mao mycket väl bli så att jag aldrig får min krok. En tredjepartskrok vill verkstaden inte montera. Jag skulle visserligen låta någon annan göra det, men då har jag betalat för två krokar, och det tänker jag inte göra.
Nästa vecka kommer min säljare tillbaka från sin semester. Då kommer jag ta ett allvarligt snack med honom. Om två månader kommer supermiljöbilsbonusen, därefter kan jag sälja bilen igen om det visar sig att det inte är möjligt att sätta en krok på den. Men då blir det en begagnad laddhybrid med drag i så fall.
De är så tråkigt, du verkar ha max otur.. Jag hoppas verkligen den säljare löser detta på ett smidigt sätt. Han får väl byta in bilen till ett överpris så du får en ny istället. En lätt begagnad E-tron bör vara ganska lätt att sälja kan jag tycka, lär inte finnas många ute.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Konstiga argument

Inlägg av bonath »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:


Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".

Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.

Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
Vår gamla leaf som vi hade tidigare står numera i Malmö hamn och har gjort så sedan vi lämnade den sista mars.. Den har tappat typ 1% sedan dess (ja jag har app access fortfarande till bilen) så ja jag undrar varför tesla inte klarar av att lösa den biten, jag ser verkligen inte några tekniska hinder om man byggt el arkitekturen rätt från början.
Min Leaf återlämnades sista april och står i Skandiahamnen, Göteborg. Har också bara tappat 1%, kollade appen idag.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14512
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konstiga argument

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:


Själv tycker jag Teslas höga vampire drain är under all kritik också. Man ska ju kunna lämna bilen en vecka utan att vara orolig för att den ska ladda ur nämnvärt. Vad är det som tar så mycket el?
Model 3 har extremt låg Vampire Drain om man låter bli att "pinga" den. Skulle kunna lämna min en månad utan problem. Däremot är ju Sentry extremt "törstig".

Vore intressant att höra hur drainen är på Raven S & X. Vet inte exakt vad det är som gör att 3an är så mycket bättre på detta område än S&X.

Vår BMW i3 har inte någon drain alls vad jag har märkt under 2,5 år. Oavsett om man kollar status i appen eller inte... Det är ett mysterium. Det kan ju inte kosta så mycket el att hålla kommunikationen igång. En simpel mobiltelefon klarar ju det med sitt lilla batteri ganska lång tid om man låter bli att tända skärmen.
Det är nog ”lite” skillnad på hur kraftfull dator det sitter i en i3 vs en Tesla.
Min 3a verkar dra nada när den somnat, samma range efter en vecka stilla. Men väcker man den försvinner nån kilometer.

Man kan tycka att Tesla kanske kunde stoppa i nån liten dator som bara hanterar ”app-funktioner”. Men det skulle ju öka komplexitet och därmed kostnader...

Jag förstår ändå inte varför... En dator drar väl inte fullt från nätagget om den inte behöver heller? Kan du inte medge en enda liten brist hos Tesla? Det här är ju löjligt.
Läste du vad jag skrev?
Du verkar mer intresserad av att något ska vara "dåligt" än att försöka förstå varför.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Konstiga argument

Inlägg av jpetters »

Alfred skrev:
Kör TeslaFi och har haft problem med att jag tappar mycket laddning när jag stått parkerad längre tid. Typ 4-5%/dygn.

Härom veckan tog jag mig dock i kragen och ställde in TeslaFi så att bilen får vara ifred och kan somna in när jag står stilla. Upplever att TeslaFi funkar ungefär lika bra även om man riskerar att tappa data precis i början av en färd.

Sedan ändringen tappar bilen <1%/dygn i laddning när den är parkerad. Så rekommenderar alla som har detta problem att helt enkelt bara ställa om TeslaFi när ni ska långtidsparkera utan laddning.

Vill man prompt inte mista data i början av en färd är det bara att ställa tillbaka inställningarna i TeslaFi när man har långtidsparkerat klart.
Vad har du valt för inställningar i TeslaFi, tidsintervall, etc?

Jag har har testat lite olika på mina bilar men har inte fått det att fungera, dvs markant minska vampire drain.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Milo14
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 11 jan 2018 17:08

Re: Konstiga argument

Inlägg av Milo14 »

Hej,
först vill jag bara tacka er alla för all den kunskap och entusiasm som råder här i forumet. Nyligen var vi på resa och skulle parkera bilen på Kastrups flygplats. Var nervös över hur mycket bilen skulle tappa i energi under de tio dagar vi var borta. Läste på om Vampire drain och bockade ur "always connected".

Vi var borta 3-13 augusti och gissningsvis var det väl 15 grader i dygnsmedel, bilen stod utomhus. Batteriet hade tappat 27 km på tio dagar. Överraskande bra! Har heller inte Teslafi om det kan påverka?

Bilen är en model 75D, årsmodell 2018, gått ca 2400 mil.

Vänliga hälsningar
Micke
Model S75D. Beställd 26 oktober. Levererad 6 mars. AP2, vita "skinnsäten", sjukt skön bil!
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Konstiga argument

Inlägg av Alfred »

jpetters skrev:
Vad har du valt för inställningar i TeslaFi, tidsintervall, etc?

Jag har har testat lite olika på mina bilar men har inte fått det att fungera, dvs markant minska vampire drain.
Det enda jag ändrat från standardinställning är följande:

1. Gå in på Settings>Sleep modes
2. Under ”Try to sleep requirements”, bocka ur samtliga checkboxar.
3. Spara ändringarna

Sen sussar Tessan sött när hon står parkerad. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Konstiga argument

Inlägg av Bod »

Någon som vet varför Lantmäteriet skulle ha någon invändning, för att installera laddstationer. I ett redan befintligt garage med befintliga motorvärmaruttag?

Har en kollega vars bostadsrättsförening skyller på Lantmäteriet, för att obstruera monteringen av laddboxar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konstiga argument

Inlägg av fth »

Bod skrev:
Någon som vet varför Lantmäteriet skulle ha någon invändning, för att installera laddstationer. I ett redan befintligt garage med befintliga motorvärmaruttag?

Har en kollega vars bostadsrättsförening skyller på Lantmäteriet, för att obstruera monteringen av laddboxar.
Det stämmer iofs, för att tillhandahålla laddplatser i en samfällighet så krävs en ändring i anläggningsbeslutet, som bara kan göras genom en ny lantmäteriförrättning.

Det finns också en hel del krav som måste vara uppfyllda för att ändringen skall kunna genomföras (väsentlighet, båtnad, stadigvarande betydelse etc), vilket tyvärr gör att många föreningar väljer att helt enkelt vägra ta den striden.

Förhoppningsvis kommer det ändringar i anläggningslagen som gör det enklare, men i dag är det alltså tyvärr helt korrekt att det kan bli både krångligt och dyrt för en förening att installera laddboxar i gemensamma garage.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Konstiga argument

Inlägg av Bod »

Jättetack för infot.
Kan dock inte en samfällighet ge rätt för en enskild förening att sätta upp laddstolpar. Tänker på vad som står på Lantmäteriets egna hemsida:

"3. Samfällighetsföreningen kan ge rätt till enskilda fastighetsägare eller en ekonomisk förening
Samfällighetsföreningen kan ge rätt för en enskild fastighetsägare eller en ekonomisk förening att ladda sin bil – så länge det inte hindrar användandet av anläggningen (till exempel parkeringsplats) på det sätt som är beslutat om sedan tidigare eller att det medför kostnader eller olägenheter för övriga medlemmar. Ägs marken av annan än samfälligheten kan även markägarens tillstånd krävas. Ni behöver även klara ut frågor kring elsäkerhet, kapacitet och ansvarsfrågor om något skulle hända."
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... ingsplats/

Det blir ju ingen skillnad i användandet.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konstiga argument

Inlägg av fth »

Bod skrev:
Jättetack för infot.
Kan dock inte en samfällighet ge rätt för en enskild förening att sätta upp laddstolpar. Tänker på vad som står på Lantmäteriets egna hemsida:

"3. Samfällighetsföreningen kan ge rätt till enskilda fastighetsägare eller en ekonomisk förening
Samfällighetsföreningen kan ge rätt för en enskild fastighetsägare eller en ekonomisk förening att ladda sin bil – så länge det inte hindrar användandet av anläggningen (till exempel parkeringsplats) på det sätt som är beslutat om sedan tidigare eller att det medför kostnader eller olägenheter för övriga medlemmar. Ägs marken av annan än samfälligheten kan även markägarens tillstånd krävas. Ni behöver även klara ut frågor kring elsäkerhet, kapacitet och ansvarsfrågor om något skulle hända."
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastighe ... ingsplats/

Det blir ju ingen skillnad i användandet.
Den formuleringen hade jag inte sett förut, det öppnar ju upp helt nya möjligheter. Det borde väl t.ex. vara möjligt för elbilsägarna i en bostadsrättsförening att bilda en ekonomisk förening för elbilsladdning och bekosta installation och drift av laddstolpar med medlemsavgifter?

Det borde väl inte finnas några hållbara argument för bostadsrättsföreningen att inte tillåta detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Konstiga argument

Inlägg av jpetters »

Idag fick jag höra av min dotter (4e klass) att en pojke i hennes klass sagt att elbilar inte är bra. "Elbilar suger upp all el i Schweiz" (vi bor där). Oklart om han tittat på Aftonbladet online eller om det var något han räknat ut själv....
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konstiga argument

Inlägg av nek0 »

jpetters skrev:
Idag fick jag höra av min dotter (4e klass) att en pojke i hennes klass sagt att elbilar inte är bra. "Elbilar suger upp all el i Schweiz" (vi bor där). Oklart om han tittat på Aftonbladet online eller om det var något han räknat ut själv....Bild
Jag fick en fråga om laddningen. Hur snabbt laddar man på en hemma laddare?
Svarade att man kan ladda upp till 60-70km/ timme. Kommentaren blev "Nä, då går det inte, jag kör minst 100km/h." :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konstiga argument

Inlägg av mati »

Hahaha, du får köpa snabbare ström då. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konstiga argument

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Hahaha, du får köpa snabbare ström då. :lol:
Inte jag, det får hon som sa det göra :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konstiga argument

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
jpetters skrev:
Idag fick jag höra av min dotter (4e klass) att en pojke i hennes klass sagt att elbilar inte är bra. "Elbilar suger upp all el i Schweiz" (vi bor där). Oklart om han tittat på Aftonbladet online eller om det var något han räknat ut själv....Bild
Jag fick en fråga om laddningen. Hur snabbt laddar man på en hemma laddare?
Svarade att man kan ladda upp till 60-70km/ timme. Kommentaren blev "Nä, då går det inte, jag kör minst 100km/h." :lol:
Personen borde skaffa en Model 3 och ladda på Supercharger då. Där är det ju 1000-1250 km/h.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konstiga argument

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
jpetters skrev:
Idag fick jag höra av min dotter (4e klass) att en pojke i hennes klass sagt att elbilar inte är bra. "Elbilar suger upp all el i Schweiz" (vi bor där). Oklart om han tittat på Aftonbladet online eller om det var något han räknat ut själv....Bild
Jag fick en fråga om laddningen. Hur snabbt laddar man på en hemma laddare?
Svarade att man kan ladda upp till 60-70km/ timme. Kommentaren blev "Nä, då går det inte, jag kör minst 100km/h." :lol:
Personen borde skaffa en Model 3 och ladda på Supercharger då. Där är det ju 1000-1250 km/h.
Haha, helt Ludicrous vad snabba de är elbilarna!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Konstiga argument

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
jpetters skrev:
Idag fick jag höra av min dotter (4e klass) att en pojke i hennes klass sagt att elbilar inte är bra. "Elbilar suger upp all el i Schweiz" (vi bor där). Oklart om han tittat på Aftonbladet online eller om det var något han räknat ut själv....Bild
Jag fick en fråga om laddningen. Hur snabbt laddar man på en hemma laddare?
Svarade att man kan ladda upp till 60-70km/ timme. Kommentaren blev "Nä, då går det inte, jag kör minst 100km/h." :lol:
Personen borde skaffa en Model 3 och ladda på Supercharger då. Där är det ju 1000-1250 km/h.
Haha, helt Ludicrous vad snabba de är elbilarna!
Jo de är snabba men ingen elbil slår Saab rekordet :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konstiga argument

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
jpetters skrev:
Idag fick jag höra av min dotter (4e klass) att en pojke i hennes klass sagt att elbilar inte är bra. "Elbilar suger upp all el i Schweiz" (vi bor där). Oklart om han tittat på Aftonbladet online eller om det var något han räknat ut själv....Bild
Jag fick en fråga om laddningen. Hur snabbt laddar man på en hemma laddare?
Svarade att man kan ladda upp till 60-70km/ timme. Kommentaren blev "Nä, då går det inte, jag kör minst 100km/h." :lol:
Personen borde skaffa en Model 3 och ladda på Supercharger då. Där är det ju 1000-1250 km/h.
Haha, helt Ludicrous vad snabba de är elbilarna!
Jo de är snabba men ingen elbil slår Saab rekordet :)
Starman kör i 121 005 km/h i en Tesla Roadster...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar