Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ännu bättre att företag som Lidl skaffar laddare. Mat måste man ju handla minst en gång i veckan.
Fler sådana initiativ.!
Fler sådana initiativ.!
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle ju vara att någon annan än mackkedjan kontrollerar systemet...LarsL skrev:Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Grejen när nog att laddkedjorna vill binda upp kunder till deras system. För att bygga ett varumärke inför framtiden. Jagstruntar ju fullständigt i om elen kommer från Bee eller Charge&drive om jag hade kunnat betala vid laddaren. Jag hade alltså aldrig lärt mig dessa namn om jag inte varit tvungen att ta hem kort och hålla reda på vilket kort som hör till vem.Fredrik j skrev:Skulle ju vara att någon annan än mackkedjan kontrollerar systemet...LarsL skrev:Idag är det bara Tesla som utnyttjar tekniken. Så om du laddar någon annanstans så måste du ha app eller rfid-tag. Men det är alltså inte tekniska problem som hindrar dem utan andra överväganden.Fredrik j skrev:Ok. Tyckte jag läste att det är rörigt idag och att man behöver abonnemang för att ladda.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Dom måste differentiera sig på något annat än varumärket. Ett sätt är ju godare korv men antagligen kommer krångelnivån bli avgörande. Lite samma som bredbandsleverantörer via ADSL tidigare. Hastigheten berodde mer på hårdvara mellan växelstationen och telefonuttaget men det var ofta bredbandsleverantören som fick sitt namn draget i skiten.
Kan ju bli något liknande om strömförsörjningen inte är stabil till laddstationer eller krångel med själva laddaren.
Kan ju bli något liknande om strömförsörjningen inte är stabil till laddstationer eller krångel med själva laddaren.
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Skrämmande!!
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Liknande på Circle K Mölndal idag strax innan 17:00. 2st 150 KW laddare. En EQC står och laddar den andra platsen fick jag.SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-attarna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-attaren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Kort därefter kommer en Zoe och ställer sig på kö efter Mercan. Efter 5min kommer en ID4 och ställer sig på kö efter mig. Och 5min efter det kom ytterligare en ID4.
Jag tyckte synd om alla som väntade utan tillgång till SC, jag avbröt min laddning i förtid och lämnade plats åt den första ID4:an.
Högt tryck på Circle K helt klart.
Hoppas att dom bygger ut rejält inom kort.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Varför är det skämmande? Det är ju gratis laddning. Hur stor beläggning tror du att det varit om man skulle betala?Aida skrev:SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Skrämmande!!
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är ju bara för att det är gratis.Jonasm skrev:Liknande på Circle K Mölndal idag strax innan 17:00. 2st 150 KW laddare. En EQC står och laddar den andra platsen fick jag.SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-attarna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-attaren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Kort därefter kommer en Zoe och ställer sig på kö efter Mercan. Efter 5min kommer en ID4 och ställer sig på kö efter mig. Och 5min efter det kom ytterligare en ID4.
Jag tyckte synd om alla som väntade utan tillgång till SC, jag avbröt min laddning i förtid och lämnade plats åt den första ID4:an.
Högt tryck på Circle K helt klart.
Hoppas att dom bygger ut rejält inom kort.
Så fort det börjar kosta kommer det bli tomt för det mesta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
wheels skrev:Varför är det skämmande? Det är ju gratis laddning. Hur stor beläggning tror du att det varit om man skulle betala?Aida skrev:SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Skrämmande!!
Hmmmm så kanske det är ja! Hur länge kommer det att vara gratis? Vad kommer det att kosta sen?? Lite intressant att man får en massa öre i rabatt på bensin om man skaffar Circle K mastercard men står inget om rabatt på kw…
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja gratis laddning är inte bra.
För några åt sedan hade vi en Nissan leaf. Denna behövde vi snabbladda ibland när jag varit på jobbet och frun skulle köra till jobbet på kvällen. Då fanns de en eon laddare som passade bra men denna var alltid upptagen då den då var gratis, jobbigt för oss då vi verkligen behövde snabbladda.
Jag var väldigt glad när de började ta betalt, då var de ytterst sällan ett problem, visst de kostade några kronor men ofta behövde jag bara en 3-4kwh för att klara resten av dagen.
Jag föredrar helt klart tillgänglighet framför gratis, sen är ju ionity dyrt inte heller så bra men där runt 5 kr/kwh för snabbladdning är vettigt tycker jag.
För några åt sedan hade vi en Nissan leaf. Denna behövde vi snabbladda ibland när jag varit på jobbet och frun skulle köra till jobbet på kvällen. Då fanns de en eon laddare som passade bra men denna var alltid upptagen då den då var gratis, jobbigt för oss då vi verkligen behövde snabbladda.
Jag var väldigt glad när de började ta betalt, då var de ytterst sällan ett problem, visst de kostade några kronor men ofta behövde jag bara en 3-4kwh för att klara resten av dagen.
Jag föredrar helt klart tillgänglighet framför gratis, sen är ju ionity dyrt inte heller så bra men där runt 5 kr/kwh för snabbladdning är vettigt tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Man kan äta kakan och behålla den idag...!
Köp ex Tesla Model 3 och du kan ladda gratis på massa ställen. Om du behöver åka långt/verkligen behöver tillgänglighet åker du till Teslas SuC-Nätverk och betalar.
Gratis laddningen är ett toppenbra sätt att premiera bra beteende och hjälpa dom som inte har så hög köpkraft att göra bytet till elfordon (trots högre inköpspris).
Heja Lidl mfl samt MVH
Köp ex Tesla Model 3 och du kan ladda gratis på massa ställen. Om du behöver åka långt/verkligen behöver tillgänglighet åker du till Teslas SuC-Nätverk och betalar.
Gratis laddningen är ett toppenbra sätt att premiera bra beteende och hjälpa dom som inte har så hög köpkraft att göra bytet till elfordon (trots högre inköpspris).
Heja Lidl mfl samt MVH
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
En rimlig kostnad för elen är bra. Det finns alldeles för många personer som gärna köar för att få lite gratis juice och då blir det kaos.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Jo, men av någon för mig obegriplig anledning så stor folk och köar för gratisladdaren.taliz skrev:Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Låt dom göra det då? Stör ju ingen annan.LarsL skrev:Jo, men av någon för mig obegriplig anledning så stor folk och köar för gratisladdaren.taliz skrev:Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det stör ju bara om det är den laddaren jag måste ha för att komma hem. Nu är det ju som tur är oftast hitta alternativ.taliz skrev:Låt dom göra det då? Stör ju ingen annan.LarsL skrev:Jo, men av någon för mig obegriplig anledning så stor folk och köar för gratisladdaren.taliz skrev:Skulle inte vilja påstå att det är "kaos".
I värsta fall är det två-tre bilar i kö.
Finns gott om snabbladdare i närheten, där man får betala för sig, om man verkligen har bråttom.
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Oops. Det visste jag inte.wheels skrev:Varför är det skämmande? Det är ju gratis laddning. Hur stor beläggning tror du att det varit om man skulle betala?Aida skrev:Skrämmande!!SwedishAdvocate skrev:En observation från Cirkle K Flädie väster om Lund vid E6/E20 igår torsdag strax efter lunchtid:
Stationen har fyra laddare. Två 150 kW och två 50 kW. En av 150 kW-arna var ur funktion.
Kl. 13.41: Alla de tre laddarna är upptagna. Vid 150 kW-aren stod en Merca MQC och på de andra en M3 och en ID.4. En E-golf står i kö när en E-tron kommer. E-tron-föraren går fram och talar med folket i Mercan. Sen kör han vidare.
Tre minuter senare: Golfen är kvar i kön. Och nu står det även en Enyaq och M3 till och väntar i kön.
Hade jag vetat det hade jag nog inte postat...
Oh well...
Då vet man det också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Såg reklamen att circlek har en app som känner av när man svänger in för att tanka.(man lägger in betalkort)
Inte långt ifrån att tänka sig att det kan införas på snabbladdare också.
Inte långt ifrån att tänka sig att det kan införas på snabbladdare också.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Vissa stationer har väl också regskyltsavläsning?Mickep skrev:Såg reklamen att circlek har en app som känner av när man svänger in för att tanka.(man lägger in betalkort)
Inte långt ifrån att tänka sig att det kan införas på snabbladdare också.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tänkte lämna lite rapport och synpunkter på Circle K Göteborg.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är ju tyvärr så här det ofta ser ut utanför Teslas nätverk, jag laddar sällan på andra ställen än hemma och SuC, men dom gånger jag gör det är det i princip alltid något strul.biffen skrev:Tänkte lämna lite rapport och synpunkter på Circle K Göteborg.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
Jag ringer av princip alltid supporten när det strular, och det är många gånger jag har fått till svar typ att ”ja, vi vet, den har varit trasig i flera veckor nu”.
Helt oacceptabelt, jag fattar inte riktigt varför man öht har laddstationer om man inte tänker underhålla dom
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Det är ledningen som ansvarar för att prioriteringarna blir rätt. Hade bensinen slutat flöda så hade det inte tagit veckor.
Förmodligen så tror de inte tillräckligt på elbilsladdning.
Jag har dock spenderat mer cash i butiken sedan jag började ladda vilket de själva säger ger mer marginal än bränsleförsäljningen.
Politikerna skulle också kunna tvinga fram ökat byggande, det var ju inga problem med Etanolen som exempel (även om den var taskig).
Sannolikt så ser jag att det kommer bli en ny aktör som köper upp tomter och placerar ut laddnätverk lite så som Tesla gjort. När det väl fungerar bör det bli en moneymachine över tid om det görs rätt.
Förmodligen så tror de inte tillräckligt på elbilsladdning.
Jag har dock spenderat mer cash i butiken sedan jag började ladda vilket de själva säger ger mer marginal än bränsleförsäljningen.
Politikerna skulle också kunna tvinga fram ökat byggande, det var ju inga problem med Etanolen som exempel (även om den var taskig).
Sannolikt så ser jag att det kommer bli en ny aktör som köper upp tomter och placerar ut laddnätverk lite så som Tesla gjort. När det väl fungerar bör det bli en moneymachine över tid om det görs rätt.
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Passerade Göteborg igår och skippade gratisladdningen då det var en bil i kö i Kungsbacka och sen väldigt osäkert om övriga var i drift.biffen skrev:Tänkte lämna lite rapport och synpunkter på Circle K Göteborg.
Halvorsäng i närhet av Volvo har 2st 150kw och 2st 50kw.
De senaste 2-3 månaderna har alltid minst en varit ur funktion av snabbladdarna. Idag är det två st ur funktion och ena är felanmäld för flera veckor sedan och den andra ca 1 v.
Bäckebolsvägen har 1st 150kw och 1st 50kw. 150kw har varit ur funktion varje gång.
Lappar saknas ofta om de är ur funktion.
Enligt de jag talat med så är det de vanliga pumptekniker (bensin) som genomför reparation och underhåll.
Begränsad kunskap och uppenbart underbemannade.
Ionity har Circle K börjat välja bort pgr av deras höga prissättning.
Som det ser ut prioriteras inte omställningarna i Göteborg och laddarna de valt verkar vara otroligt instabila.
Som någon skrev om okq8 med 2.5 laddare per station så ser det mer ut som Göteborg som helhet är en öken för snabbladdning.
Saknas gör också Tesla.
Varför tror ni det är så dåligt? Jag är luttrad och det kan ni läsa mellan raderna.
Tror det har med prisläget att göra att de är ur funktion pga belastningen och därmed inte har högsta prio att få igång heller.
Pratade lite snabbt med en tekniker vid stationen i Väsby och han nämnde att de har beställt en massa laddare som de väntar på leverans av, därför står det bara en laddare på de flesta stationer, samt att de söker bygglov till ”ett antal” till.
Tror skarpt att deras samarbete med Ionity kommer skäras ner då det nätverket verkar ha stannat av typ helt.