https://www.electrive.com/2019/09/12/de ... -inverter/When the recently introduced Porsche Taycan is delivered to customers, it will be the first electric car with 800-volt technology. As a Taycan offshoot for 2021, Audi plans to bring the e-Tron GT to the market at a later date on the basis of the PPE architecture developed jointly with Porsche, which will also include electric cars with 800 volts. At the IAA, both Mercedes with the EQS vision and Hyundai also confirmed the development of electric cars with 800-volt technology.
800V, ny laddstandard?
Moderator: Redaktion
Re: 800V, ny laddstandard?
Allt fler biltillverkare satsar på 800V laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.Svenssons skrev:350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Inte ens Porsche klarar det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Det var ju lixom det Svenssons skrev.Zalman3 skrev:Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.Svenssons skrev:350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Inte ens Porsche klarar det.
Det är en bil som är flera år bort.
Re: 800V, ny laddstandard?
I artikeln står det ju att den ska komma 2021.[JM] skrev:Det var ju lixom det Svenssons skrev.Zalman3 skrev:Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.Svenssons skrev:350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.Zalman3 skrev:Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Inte ens Porsche klarar det.
Det är en bil som är flera år bort.
Kia To Introduce Halo High-Performance EV Model In 2021
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 800V, ny laddstandard?
Återstår ju att se om de klarar tidsplanen.Bjelke skrev:Kanon! Då är det ju sant......
Men efter Tesla håller jag Kia/Hyundai högt.
Kia e-Niro är ju en stor succé.
Men det intressanta är att Kias 800V satsning skapar ju skrämselhicka bland konkurrenterna.
Kia ser till att kunderna kräver
800V även bland hyfsat billiga bilar.
Exempelvis Volvo är inte med i Ionity, och har inte pratat om att deras är bilar ska klara 800V.
Har Volvo råd att stå utanför Ionity och 800V tekniken?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.Svenssons skrev:Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.
Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.
Så vill väl Kia inte vara så långt efter.
Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.
En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
EDIT:
Om Kian toppar på 270kW och snittar på 180kW.
Då laddar man 60kWh på 20 minuter.
Om man har ett 100kWh batteri.
Som jämförelse så laddar Tesla modell 3 från 10% till 70% på ca 20 min.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: 800V, ny laddstandard?
Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:Zalman3 skrev:Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.Svenssons skrev:Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.
Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.
Så vill väl Kia inte vara så långt efter.
Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.
En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car
En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.
Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.
PS. Texten i artikeln är ju
Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
Svenssons skrev:Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:Zalman3 skrev:Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.Svenssons skrev:Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...Zalman3 skrev:
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.
Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.
Så vill väl Kia inte vara så långt efter.
Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.
En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car
En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.
Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.
PS. Texten i artikeln är juSkulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Du måste räkna Zalman-tid. Han ligger minst 4 år före oss vanliga dödliga.
Re: 800V, ny laddstandard?
Snitthastigheten är 180kW, sen vet vi inte hur kurvan ser ut.Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter.
Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.
Men räkna med att KIA kommer att ösa ut reklam om att de har 350kW snabbladdning.
Tesla skryter ju om att de har 250kW laddning, men det är under en ganska kort tid som man ligger på 250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
800V, ny laddstandard?
Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.
Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.
Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.
Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.
Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 800V, ny laddstandard?
Jag tror som sagt var inte bilen laddar i 350 kW vid något tillfälle eller ens kan ladda alls i närheten till 350 kW. Vi vet också att det inte krävs några 800 V för att ladda i runt 200 kW, Tesla klarar ju av detta idag utan 800 V. Har bilen större batteripack så att 350 kW eller 800 V krävs kommer det inte vara en " hyfsat billig" bil som Zalman skriver. Vet dock att verkligheten hela tiden förskjuts om man tror på säljare...taliz skrev:Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.
Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.
Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
Zalman 2019:
Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.Svenssons skrev:Zalman 2019:Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 800V, ny laddstandard?
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.taliz skrev:Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.Svenssons skrev:Zalman 2019:Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 800V, ny laddstandard?
+1Svenssons skrev:Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.taliz skrev:Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.Svenssons skrev:Zalman 2019:Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Re: 800V, ny laddstandard?
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra.Svenssons skrev:Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.taliz skrev:Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.Svenssons skrev:Zalman 2019:Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 800V, ny laddstandard?
Har vi inte kommit överens att det inte finns några "motsvarande avgasbilar" ?taliz skrev:Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra.Svenssons skrev:Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.taliz skrev:Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.Svenssons skrev:Zalman 2019:Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Re: 800V, ny laddstandard?
Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.taliz skrev:Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra.Svenssons skrev:Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.taliz skrev:Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.Svenssons skrev:Zalman 2019:Zalman 2020:Zalman3 skrev:Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.Undra hur det kommer att låta 2021?Zalman3 skrev:2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
800V, ny laddstandard?
Ja det är just det som är grejen. Elbilarna är topputrustade från start. Samma sak med Model 3.vigge50 skrev:Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.taliz skrev:Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra.Svenssons skrev:Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.taliz skrev:Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.Svenssons skrev:Zalman 2019: Zalman 2020: Undra hur det kommer att låta 2021?
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Jämför man äpplen mot äpplen är det alltså inte mkt skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 800V, ny laddstandard?
ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.
Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.
Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.
Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
800V, ny laddstandard?
Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.Laban skrev:ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.
Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.
Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.
Här är utrustningslistan:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html
Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?
Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
Man får ju automat, 18" hjul, appstyrning, p-sensorer fram och bak, keyless, adaptiv farthållare, LED-ljus, 10" infotainment, elspeglar, navigation etc i basvarianten. Vad mer kan man behöva? Jag hade nöjt mig med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 800V, ny laddstandard?
Ja, när jag säger grundversion så menar jag inte 1’st edition med mellan batteripacket och dess utrustning utan 48 kWh packet mm. Men visst, nya Golf är dyr och inräknat subventioner så är ID.3 inte överdrivet dyr vid jämförelse. Fast jag vill gärna se de slutgiltiga priserna först.taliz skrev:Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.
..
Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
.
Enligt det som nämnts tidigare har bara 1’st Max versionen det. Det gällde förvärmning när bilen inte är inkopplad/laddas. Vilket låter som något som borde vara kopplat till batteristorlek endast men så verkar inte vara fallet.Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd