800V, ny laddstandard?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Allt fler biltillverkare satsar på 800V laddning.

When the recently introduced Porsche Taycan is delivered to customers, it will be the first electric car with 800-volt technology. As a Taycan offshoot for 2021, Audi plans to bring the e-Tron GT to the market at a later date on the basis of the PPE architecture developed jointly with Porsche, which will also include electric cars with 800 volts. At the IAA, both Mercedes with the EQS vision and Hyundai also confirmed the development of electric cars with 800-volt technology.
https://www.electrive.com/2019/09/12/de ... -inverter/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/
350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/
350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/
350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Det var ju lixom det Svenssons skrev.
Det är en bil som är flera år bort.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Kia pratar mera om 800V, 350kW snabbladdning.
Fast till mycket billigare pris än dagens 800V elbilar.
Kia is expected to deliver a high-performance car, but at a price point below brands like Tesla, Mercedes-Benz or BMW, while at the same time the target for range is 500 km (310 miles). The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
https://insideevs.com/news/398855/kia-h ... e-ev-2021/
350 kW I 20 minuter ger 117kWh. Är detta 60% av kapaciteten så är totala kapaciteten på närmare 200kWh. Detta för en framtida bil som inte har presenterats ännu. Det kommer alltså ligga flera år in i framtiden.
Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Det var ju lixom det Svenssons skrev.
Det är en bil som är flera år bort.
I artikeln står det ju att den ska komma 2021.
Kia To Introduce Halo High-Performance EV Model In 2021
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Bjelke »

Kanon! :) Då är det ju sant...... :lol: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Kanon! :) Då är det ju sant...... :lol: :lol:
Återstår ju att se om de klarar tidsplanen.

Men efter Tesla håller jag Kia/Hyundai högt.

Kia e-Niro är ju en stor succé.

Men det intressanta är att Kias 800V satsning skapar ju skrämselhicka bland konkurrenterna.

Kia ser till att kunderna kräver
800V även bland hyfsat billiga bilar.

Exempelvis Volvo är inte med i Ionity, och har inte pratat om att deras är bilar ska klara 800V.
Har Volvo råd att stå utanför Ionity och 800V tekniken?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...
Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.

Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.

Så vill väl Kia inte vara så långt efter.

Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.

En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.

EDIT:
Om Kian toppar på 270kW och snittar på 180kW.
Då laddar man 60kWh på 20 minuter.
Om man har ett 100kWh batteri.

Som jämförelse så laddar Tesla modell 3 från 10% till 70% på ca 20 min.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...
Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.

Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.

Så vill väl Kia inte vara så långt efter.

Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.

En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car

En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.

Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.

PS. Texten i artikeln är ju
The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Tror inte att du kan räkna med 350kW vid 80%.
Inte ens Porsche klarar det.
Porsche kan inte ladda i 350kW över huvudtaget men det står ju i artikeln att bilen laddar i 350kW mellan 20%-80% så då måste det väl vara sant...
Porsche toppar sin laddning i verkligheten med 270kW.
Kan Kia också i verkligheten toppa med 270kW, så är dom klart konkurrenskraftiga i sin prisklass.

Men vem vet, om Tesla säger att Cybertruck kan ladda med 500kW, med ny batteriteknik.

Så vill väl Kia inte vara så långt efter.

Tesla modell 3 har ju redan idag ett C värde på 3,33.

En Kia med 100kWh batteri skulle med ett C värde på 3,33 kunna ladda i 333kW.
Med dagens batteriteknik.
Battericellerna är inte det ända som måste klara av effekten och som du ser så klarar inte ens Porsche idag av 350 kW trotts att det för flera år sedan stod att bilen skulle kunna ladda i 350kW med 800V:
https://www.thedrive.com/tech/12532/por ... ectric-car

En KIA som laddar i 350 kW mellan 20-80% ligger många år bort om den ens kommer. 800V-teknik är dyrare än 400V och vinsten är inte särskilt stor om man inte har ett stort batteripack (typ över 100kWh) som man vill snabbladda.

Varför ska vi tro att KIA nästa år har en bil som kan ladda med 800 V i 350 kW och ett batteripack på ca 200 kWh när de idag har problem att leverera e-Niro på 64 kWh som knappt kan ladda i 80 kW fast den ska klara 100 kW? När KIA börjar leverera bilar med ca 100 kWh som kan ladda i över 100 kW så tror jag det är är ett steg närmare en bil på 200 kWh som kan ladda i 350 kW. Tror inte de kommer göra hoppet direkt dit.

PS. Texten i artikeln är ju
The new 800 V battery system would allow it to recharge from 20% to 80% in around 20 minutes (at 350 kW DC fast charger).
Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter. Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.

Du måste räkna Zalman-tid. Han ligger minst 4 år före oss vanliga dödliga. :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Zalman3 »

Skulle batteripacken vara på 100 kWh så skulle detta betyda att mellan 20-80% så laddas 60 kWh på 20 minuter.
Det betyder att om laddhastigheten är på 180 kW så uppfylls detta. Vi vet att det inte behövs några 800 V för att ladda i denna hastighet och 350 kW är overkill som kostar mer än det smakar.
Snitthastigheten är 180kW, sen vet vi inte hur kurvan ser ut.
Men räkna med att KIA kommer att ösa ut reklam om att de har 350kW snabbladdning.

Tesla skryter ju om att de har 250kW laddning, men det är under en ganska kort tid som man ligger på 250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.

Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.

Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Ni tolkar texten galet tror jag.
Det står att den kan ladda 20-80% på 20 min på en 350kw laddare. Det betyder inte att den maxar 350kw hela tiden, eller överhuvudtaget når till 350kw.

Rent krasst är det faktiskt långsammare än en Taycan, den klarar ju 10-80% på samma tid. Vi vet också att den bara når ca 255kw och det under en väldigt kort tid.

Min gissning: Kian har ett lite mindre batteri och når inte samma höga effekt som Porschen.
Bilen kommer gissningsvis vara en BEV-variant av Stinger. Kostnad ca 1 mille. Leverans slutet av 2021.
Jag tror som sagt var inte bilen laddar i 350 kW vid något tillfälle eller ens kan ladda alls i närheten till 350 kW. Vi vet också att det inte krävs några 800 V för att ladda i runt 200 kW, Tesla klarar ju av detta idag utan 800 V. Har bilen större batteripack så att 350 kW eller 800 V krävs kommer det inte vara en " hyfsat billig" bil som Zalman skriver. Vet dock att verkligheten hela tiden förskjuts om man tror på säljare...

Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
+1
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Har vi inte kommit överens att det inte finns några "motsvarande avgasbilar" ?
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019:
Zalman3 skrev:
Men när jag pratar med bilhandlarna, så är det 2020 som gäller, nu finns det ca 60 laddbara bilmodeller i på den Europeiska marknaden.
Zalman 2020:
Zalman3 skrev:
2021 finns det massor med billiga, riktigt bra elbilar.
Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
Zalman 2019: Zalman 2020: Undra hur det kommer att låta 2021?
Stämmer väl iofs? Vilket märke har inte flera PHEV nu liksom.
Nästa år bör det ju vara volymproduktion på PSA-bilarna, PS2, ID3 etc.
Hybrider kallar inte jag som bra elbilar. PS2, ID3 etc kallar inte jag för billiga.
Han skrev "laddbara bilmodeller", inte att dom skulle vara bra. Bild
Ptjah, en ny Golf kostar väl runt 300k med lite utrustning numera, ID3 1st 350k efter bonus.
En ny Volvo V60 CC närmare 500k med lite utrustning , PS2 600k efter bonus.
Sen finns ju riktigt billiga bilar som VW eUp, eMii och vad dom nu heter.
Räknar man på TCO är det slamdunk för elbilarna jämfört med motsvarande avgasbil. Dvs billigt!
Den utrustningen som du benämner under "lite utrustning", är det standard för ID3 eller i det andra faller PS2? Annars har jag väldigt svårt att förstå varför man ska lägga till extra utrustning på priset för fossilvarianten men inte elbilen.
Ja det är just det som är grejen. Elbilarna är topputrustade från start. Samma sak med Model 3.
Jämför man äpplen mot äpplen är det alltså inte mkt skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Laban »

ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.

Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.

Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

800V, ny laddstandard?

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
ID.3 grundversionen ska väl ha 50 kW laddning. För att få appstyrd förvärmning av bilen krävs 1’st edition Max. 1’st edition har inte tvåzons klimatanläggning.

Så jag skulle nog säga att ID.3 är ganska långt ifrån topputrustad som standard.

Men, nya Golf är inte billig heller. Byggde ihop en nyss, la på parkeringssensorer, DSG låda. 330 000 :-
Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.

Här är utrustningslistan:
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... ition.html

Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?

Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
Man får ju automat, 18" hjul, appstyrning, p-sensorer fram och bak, keyless, adaptiv farthållare, LED-ljus, 10" infotainment, elspeglar, navigation etc i basvarianten. Vad mer kan man behöva? Jag hade nöjt mig med det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 800V, ny laddstandard?

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Det är väl lilla batteriet på 48kwh som bara klarar 50kw DC.
1st har ju alla 58kwh, och de skall klara 100kw DC enligt sidan nedan.
..
Med tanke på att basversionen kostar 359k efter bonus så är det väldigt nära en Golf med samma utrustning.
.
Ja, när jag säger grundversion så menar jag inte 1’st edition med mellan batteripacket och dess utrustning utan 48 kWh packet mm. Men visst, nya Golf är dyr och inräknat subventioner så är ID.3 inte överdrivet dyr vid jämförelse. Fast jag vill gärna se de slutgiltiga priserna först.
Alla har "trådlös app-connect" vilket väl borde innebära appstyrd förvärmning?
Enligt det som nämnts tidigare har bara 1’st Max versionen det. Det gällde förvärmning när bilen inte är inkopplad/laddas. Vilket låter som något som borde vara kopplat till batteristorlek endast men så verkar inte vara fallet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar