Leasing i småbolag
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Leasing i småbolag
När jag går här och väntar, väntar, väntar så går det inte låta bli att börja oroa mig heller... Jag funderar på det här med leasingen. Tanken slog mig häromdagen: tänk om de inte godkänner min leasing? Jag har köpt ett antal bilar för runt halvmiljonen på mitt bolag och det har aldrig varit minsta lilla problem, men aldrig över miljonen. Det är ett litet enmansaktiebolag men stabilt, funnits i 6,5 år, AA-rating, omsättning runt 1,2-1,4 miljoner, vinst runt 150-350k per år. Det finns en företagsinteckning pga checkräkningskredit som nästan aldrig använts (som jag skulle kunna riva upp om det behövs).
Någon som leasat via Tesla på ett liknande bolag? Kan det bli problem? Isåfall, räcker det att jag går in som borgenär personligen? Det känns som att risken de tar ändå är rätt liten, med tanke på hur bra andrahandsvärde en Model S har, särskilt om jag slänger in en kontantinsats. Då kommer ju bilen alltid vara värd mer än restskulden. Men man vet aldrig. Det hade varit så fruktansvärt snopet om det skulle falla på en sån sak nu när jag äntligen bestämt mig. Om Tesla inte vill så löser garanterat min bank leasingen åt mig, men då får jag inte restvärdesgarantin och då kanske jag får kalla fötter...
Någon som leasat via Tesla på ett liknande bolag? Kan det bli problem? Isåfall, räcker det att jag går in som borgenär personligen? Det känns som att risken de tar ändå är rätt liten, med tanke på hur bra andrahandsvärde en Model S har, särskilt om jag slänger in en kontantinsats. Då kommer ju bilen alltid vara värd mer än restskulden. Men man vet aldrig. Det hade varit så fruktansvärt snopet om det skulle falla på en sån sak nu när jag äntligen bestämt mig. Om Tesla inte vill så löser garanterat min bank leasingen åt mig, men då får jag inte restvärdesgarantin och då kanske jag får kalla fötter...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Leasing i småbolag
Jag var i en liknande sits, dubbla omsättningen men nästan ingen vinst och nystartat (endast första året registrerat).danni skrev:När jag går här och väntar, väntar, väntar så går det inte låta bli att börja oroa mig heller... Jag funderar på det här med leasingen. Tanken slog mig häromdagen: tänk om de inte godkänner min leasing? Jag har köpt ett antal bilar för runt halvmiljonen på mitt bolag och det har aldrig varit minsta lilla problem, men aldrig över miljonen. Det är ett litet enmansaktiebolag men stabilt, funnits i 6,5 år, AA-rating, omsättning runt 1,2-1,4 miljoner, vinst runt 150-350k per år. Det finns en företagsinteckning pga checkräkningskredit som nästan aldrig använts (som jag skulle kunna riva upp om det behövs).
Allt hänger på hur många procent du lägger i första förhöjd. Slå en signal direkt till DNB och kolla vad dom säger.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Aha. Jag borde kunna gå upp till 20% om det är vad som krävs. På hemsidan står det dock, lustigt nog, att just för småbolag är det okay med 0% kontant.
Hur mycket ville de att du skulle lägga kontant för att det skulle gå bra?
Det slog mig just att det stod när jag beställde att de skulle skicka en leasingansökan till mig. Den kommer via post, antar jag? Jag har semester så jag har inte kollat företagets postlåda på ett tag. Kan det vara anledningen till att min bil inte gått i produktion än, att jag inte skickat in leasingansökan?
Det slog mig just att det stod när jag beställde att de skulle skicka en leasingansökan till mig. Den kommer via post, antar jag? Jag har semester så jag har inte kollat företagets postlåda på ett tag. Kan det vara anledningen till att min bil inte gått i produktion än, att jag inte skickat in leasingansökan?
Jag fick leasingförslaget ett par veckor efter bilen var färdigproducerad så det verkar inte ha med produktionen att göra. De förutsätter att man kan finansiera bilen. Är det så att de 17000.- är för att täcka upp kostnaderna om det inte lyckas tro? Enligt vad som sägs verkar de ju sälja outämtade bilar då och då.danni skrev:Det slog mig just att det stod när jag beställde att de skulle skicka en leasingansökan till mig. Den kommer via post, antar jag? Jag har semester så jag har inte kollat företagets postlåda på ett tag. Kan det vara anledningen till att min bil inte gått i produktion än, att jag inte skickat in leasingansökan?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, så kan det ju vara. Sen framgick det faktiskt i köpvillkoren att man kan få tillbaks sina 17000 kr om det inte går att lösa finansiering trots att man gjort sitt bästa för det, ungefär. Såhär står det i avtalet:Bjorn skrev:Jag fick leasingförslaget ett par veckor efter bilen var färdigproducerad så det verkar inte ha med produktionen att göra. De förutsätter att man kan finansiera bilen. Är det så att de 17000.- är för att täcka upp kostnaderna om det inte lyckas tro? Enligt vad som sägs verkar de ju sälja outämtade bilar då och då.danni skrev:Det slog mig just att det stod när jag beställde att de skulle skicka en leasingansökan till mig. Den kommer via post, antar jag? Jag har semester så jag har inte kollat företagets postlåda på ett tag. Kan det vara anledningen till att min bil inte gått i produktion än, att jag inte skickat in leasingansökan?
"Special Circumstances. This Agreement is subject to the two “Status of Your Deposit” paragraphs immediately above, however, if you have indicated in your order that you intend to finance the Vehicle, and are not able to obtain financing from us or another bank lender despite a bona fide, good faith effort to do so, you may cancel this contract and receive a full refund of your deposit amount. If this Agreement is concluded as a distance contract, you have a right to withdraw from this Agreement within seven working days of delivery of the Vehicle. The cancellation provisions herein do not affect your statutory rights, if any, with respect to revocation under applicable consumer law and shall not be interpreted as limiting your statutory rights under such laws."
När jag beställde bilen i Täby i oktober så förklarade jag läget: nystartat AB, kommer med nöd och näppe ha hunnit få in första årsredovisningen vid leverans. "Inga problem - 5-10% säkert, vissa kan få 0%".danni skrev:Aha. Jag borde kunna gå upp till 20% om det är vad som krävs. På hemsidan står det dock, lustigt nog, att just för småbolag är det okay med 0% kontant.
Jag fick en smärre härdsmälta när första budet kom - 40%. Jag shoppade runt och de flesta skulle ha 30-40%. I den vevan (mars) kom restvärdesgarantin och jag landade till sist på 20%.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ojdå! Det var rejält. Jag har lagt 0% på de senaste bilarna och det har aldrig varit ett problem. Men då låter det som att jag borde få godkänt och att 20% är lite av ett worst case scenario.dstr skrev:När jag beställde bilen i Täby i oktober så förklarade jag läget: nystartat AB, kommer med nöd och näppe ha hunnit få in första årsredovisningen vid leverans. "Inga problem - 5-10% säkert, vissa kan få 0%".danni skrev:Aha. Jag borde kunna gå upp till 20% om det är vad som krävs. På hemsidan står det dock, lustigt nog, att just för småbolag är det okay med 0% kontant.
Jag fick en smärre härdsmälta när första budet kom - 40%. Jag shoppade runt och de flesta skulle ha 30-40%. I den vevan (mars) kom restvärdesgarantin och jag landade till sist på 20%.
Det borde inte vara några problem med de siffrorna. Lägg gärna in kontant dock (det gjorde jag), så minskar du ju din totala kostnad lite över perioden. Det är förstås en likviditetsfråga och om man lägger in för mycket så kanske skatteverket inte längre tycker att det är leasing...
Jag fick leasingavtalet typ 10-12 dagar innan leverans.
Har också småbolag som är AA-ratat.
Lägger du minst 20% tror jag inte det ska vara några konstigheter.
Jag brukar försöka lägga in så mycket som situationen tillåter för att säkra upp och få ner månadsavgifterna.
Har också småbolag som är AA-ratat.
Lägger du minst 20% tror jag inte det ska vara några konstigheter.
Jag brukar försöka lägga in så mycket som situationen tillåter för att säkra upp och få ner månadsavgifterna.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
20% i mitt fall. 6 mån gammalt enmansbolag utan nån årsredovisning.
Det känns som jag själv var den begränsande faktorn, inte leasingbolaget...
Det känns som jag själv var den begränsande faktorn, inte leasingbolaget...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ptjae. Leasingkostnaderna blir lite lägre men med 2,75% i leasingränta så rör det sig inte om några större pengar, och jag tror faktiskt jag kan få bättre nytta av de pengarna på andra håll.Plinder skrev:Det borde inte vara några problem med de siffrorna. Lägg gärna in kontant dock (det gjorde jag), så minskar du ju din totala kostnad lite över perioden. Det är förstås en likviditetsfråga och om man lägger in för mycket så kanske skatteverket inte längre tycker att det är leasing...
Däremot finns det faktiskt en stor fördel med att amortera ner leasingen så långt under det faktiska restvärdet som man kan med. Då får man nämligen i praktiken dra av mer än halva momsen och det gör större skillnad för totalkostnaden än hur stor kontantinsats man lägger. Jag kan förklara hur det fungerar om någon är nyfiken. Så har jag gjort med tidigare bilar, men med tanke på hur dyr Teslan är nöjer jag mig nog med att sätta restvärdet på 50% ändå, för likviditetens skull.
Det får väl bero lite grann också då vilken hög pengarna kommer ifråndanni skrev:Ptjae. Leasingkostnaderna blir lite lägre men med 2,75% i leasingränta så rör det sig inte om några större pengar, och jag tror faktiskt jag kan få bättre nytta av de pengarna på andra håll.Plinder skrev:Det borde inte vara några problem med de siffrorna. Lägg gärna in kontant dock (det gjorde jag), så minskar du ju din totala kostnad lite över perioden. Det är förstås en likviditetsfråga och om man lägger in för mycket så kanske skatteverket inte längre tycker att det är leasing...
Däremot finns det faktiskt en stor fördel med att amortera ner leasingen så långt under det faktiska restvärdet som man kan med. Då får man nämligen i praktiken dra av mer än halva momsen och det gör större skillnad för totalkostnaden än hur stor kontantinsats man lägger. Jag kan förklara hur det fungerar om någon är nyfiken. Så har jag gjort med tidigare bilar, men med tanke på hur dyr Teslan är nöjer jag mig nog med att sätta restvärdet på 50% ändå, för likviditetens skull.

Du får gärna förklara för mig. Jag har förstått att man kan göra sig en hacka vid slutet av leasingperioden, men jag förstår inte exakt varför.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Momsreglerna för bilar är väldigt speciella. Om du köper en bil i ett företag får du överlag inte göra avdrag för någon moms alls (med vissa undantag). Men om du leasar så får du dra av halva momsen på leasingavgiften.Plinder skrev:Du får gärna förklara för mig. Jag har förstått att man kan göra sig en hacka vid slutet av leasingperioden, men jag förstår inte exakt varför.
Men när leasingen sen ska lösas, så är det en lite speciell operation. Bokföringstekniskt sker det i två steg, även om det i praktiken ofta görs samtidigt (vid inbyte eller försäljning via en bilmäklare, KVD, eller liknande). Det första steget är att man köper loss bilen från leasingbolaget, och det andra steget är att man säljer bilen vidare till nästa ägare. Eftersom företaget inte får dra av moms vid köp av bilar, så ska man inte heller betala in moms vid försäljning av bilar. Alltså ska ingen moms vare sig lyftas eller betalas in på någon av dessa transaktioner. Det innebär att om du förlorar pengar på att lösa bilen så får du inte dra av någon moms på de pengarna. Men åt andra hållet så är det som så att om du vinner pengar på det så behöver du inte betala in någon moms till Skatteverket.
Säg att du löser leasingen och restskulden i leasingen är 400k. Du säljer bilen för 500k. De 100k som är däremellan får du behålla varenda krona av. Men eftersom du fått dra av halva momsen på amorteringarna för att få ner restskulden till 400k så får du i praktiken tillbaks moms som du redan dragit av. Hänger du med?
Jodå, där är jag med. Frågan är om det är det man vill ifall man köper loss bilen privat? Nu är det här dock synnerligen relevant iom att jag byter bil på måndag, så ditt tips är värdefulltdanni skrev:Momsreglerna för bilar är väldigt speciella. Om du köper en bil i ett företag får du överlag inte göra avdrag för någon moms alls (med vissa undantag). Men om du leasar så får du dra av halva momsen på leasingavgiften.Plinder skrev:Du får gärna förklara för mig. Jag har förstått att man kan göra sig en hacka vid slutet av leasingperioden, men jag förstår inte exakt varför.
Men när leasingen sen ska lösas, så är det en lite speciell operation. Bokföringstekniskt sker det i två steg, även om det i praktiken ofta görs samtidigt (vid inbyte eller försäljning via en bilmäklare, KVD, eller liknande). Det första steget är att man köper loss bilen från leasingbolaget, och det andra steget är att man säljer bilen vidare till nästa ägare. Eftersom företaget inte får dra av moms vid köp av bilar, så ska man inte heller betala in moms vid försäljning av bilar. Alltså ska ingen moms vare sig lyftas eller betalas in på någon av dessa transaktioner. Det innebär att om du förlorar pengar på att lösa bilen så får du inte dra av någon moms på de pengarna. Men åt andra hållet så är det som så att om du vinner pengar på det så behöver du inte betala in någon moms till Skatteverket.
Säg att du löser leasingen och restskulden i leasingen är 400k. Du säljer bilen för 500k. De 100k som är däremellan får du behålla varenda krona av. Men eftersom du fått dra av halva momsen på amorteringarna för att få ner restskulden till 400k så får du i praktiken tillbaks moms som du redan dragit av. Hänger du med?

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det spelar ingen som helst roll om du köper ut den privat eller inte. Det är olika affärer. Ju lägre restskuld i leasingen, desto mer moms kan du tjäna in i företaget, även om du vill sätta försäljningspriset så lågt som möjligt (tänk dock på att om du köper ut privat så måste du ha gjort ordentliga värderingar av bilen så det inte blir ett underpris, för då kan du bli upptaxerad). Det finns ingen motsättning mellan de två faktorerna.
- kanylbullen
- Teslaägare
Mitt bolag hade liknande förutsättningar och jag la 20% kontant till DNB, men var ändå tvungen att gå i borgen privat. Det var dock inga problem, trots att jag tagit ut rätt låg lön sista åren.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Jag kollade upp allt med leasing och hade såg till att vara godkänd innan jag beställde bilen.
Min bank SEB ville kräva mig på 30% kontant, och hade dessutom dålig ränta. DNB var jättesega. Svåra att få tag på och väldigt struliga. till slut sa dom nej utan att ens kolla på mina siffror, för dom tyckte inte bilen passade min verksamhet.
Fick offerter från några andra bolag. Blev till slut wasa kredit. Inga problem. Fick offerten dagen efter jag ringde, och godkänd kredit dagen efter jag sa till dom att köra igång. Jag föreslog själv 20% första förhöjd, men dom hade kanske gått med på lägre.
Min bank SEB ville kräva mig på 30% kontant, och hade dessutom dålig ränta. DNB var jättesega. Svåra att få tag på och väldigt struliga. till slut sa dom nej utan att ens kolla på mina siffror, för dom tyckte inte bilen passade min verksamhet.
Fick offerter från några andra bolag. Blev till slut wasa kredit. Inga problem. Fick offerten dagen efter jag ringde, och godkänd kredit dagen efter jag sa till dom att köra igång. Jag föreslog själv 20% första förhöjd, men dom hade kanske gått med på lägre.
Danni,
Har du hunnit kolla upp leasing än. Intressant att se vad du får för alternativ.
Har du hunnit kolla upp leasing än. Intressant att se vad du får för alternativ.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ingen har kontaktat mig om leasing än. Inte såvitt jag vet iaf - har fortfarande semester och har inte pallat kolla posten på kontoret än.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu stressade jag min DS lite om det här, och på honom lät det som att det var helt fritt att välja första förhöjd. Han nämnde inte ens 20%, utan mailade över två beräkningar på 0% och 10% (hans förslag, inte mina). Jag tänker att med 40k i premie så blir 10% nog rätt lagom att lägga på egen hand, så jag sa att han skulle gå vidare med det förslaget. Så får vi se vad DNB säger.
Har uppfattat att du har bra koll på leasing och allt vad det innebär. Vill bara dubbelkolla så att du också har koll på att miljöbilspremien kommer ägaren (leasingbolaget) till handa? i mitt fall smetades det ut över hela leasingperioden och räknades inte av mot första förhöjda avgiften.danni skrev:Nu stressade jag min DS lite om det här, och på honom lät det som att det var helt fritt att välja första förhöjd. Han nämnde inte ens 20%, utan mailade över två beräkningar på 0% och 10% (hans förslag, inte mina). Jag tänker att med 40k i premie så blir 10% nog rätt lagom att lägga på egen hand, så jag sa att han skulle gå vidare med det förslaget. Så får vi se vad DNB säger.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Japp, det har jag koll på, jag leasar ju en supermiljöbil redan idag. Supermiljöbilspremien går till leasingbolaget, och därför sänker den också leasingavgiften för resten av avtalet - precis som kontantinsatsen gör. Så man kan i princip tänka på supermljöbilspremien som en extra kontantinsats som betalas av staten istället för en själv. Så effekten av att jag lägger 100k i kontantinsats och sen kommer 40k från staten blir samma som om jag hade lagt 140k i kontantinsats men fått premien själv till mitt bolag.bladh skrev:Har uppfattat att du har bra koll på leasing och allt vad det innebär. Vill bara dubbelkolla så att du också har koll på att miljöbilspremien kommer ägaren (leasingbolaget) till handa? i mitt fall smetades det ut över hela leasingperioden och räknades inte av mot första förhöjda avgiften.danni skrev:Nu stressade jag min DS lite om det här, och på honom lät det som att det var helt fritt att välja första förhöjd. Han nämnde inte ens 20%, utan mailade över två beräkningar på 0% och 10% (hans förslag, inte mina). Jag tänker att med 40k i premie så blir 10% nog rätt lagom att lägga på egen hand, så jag sa att han skulle gå vidare med det förslaget. Så får vi se vad DNB säger.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Sen gäller det såklart att Åsa håller sitt löfte om att alla ska få supermiljöbilspremie under 2015. Så som jag räknar är nämligen årets pengar för premien redan slut...
Jamen just.
Och handpenningen, de 17 tkr som betalas vid beställning, ska räknas ifrån FFH. I ditt räkneexempel 83 tkr som ska hostas upp innan du hämtar bilen.
Och handpenningen, de 17 tkr som betalas vid beställning, ska räknas ifrån FFH. I ditt räkneexempel 83 tkr som ska hostas upp innan du hämtar bilen.