Off topic men varför egentligen försöka bebygga mars? Varför inte nöja sig med månen som ligger närmare solen etc. Kan inte låta bli att undra. Om nu mänskligheten vill flytta varför inte ta något närmare? Vad har helt enkelt mars som inte månen har?
Mars har 24h 39 min dygn, medans månen har 30 dagar (de gör solpaneler opraktiska på månen)
Mars har 3,69 m/s2 i gravitation vilket är mer likt jordens 9,82 än månens,
Mars har en tun atmosphaär som skyddar endel mot strålning, de har inte månen
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Det finns dessutom ganska många stolpskott här på jorden.
Det kan ju vara skönt att komma en bra bit ifrån dom och frågan när om detta räcker med månen då.
Det finns dessutom ganska många stolpskott här på jorden.
Det kan ju vara skönt att komma en bra bit ifrån dom och frågan när om detta räcker med månen då.
Haha, jag har också kännt att det skulle vara najs att åka med de skarpa i början för att komma undan dönickarna
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Sen är avståndet faktiskt en fördel när man tänker det som en backup för mänskligheten.
Tyvärr blir laddtiden nog ganska lång om man ska ut på internett, en 7-20 min ping tid käns nog segt
Skulle man ha folk i större skala på Mars tror jag att man skulle satsa på ganska rejäla dataförbindelser mellan mars och jorden. Det hjälper så klart inte pingtiden men mycket skulle kunna cachas på servrar på mars. Redan idag kan man inte räkna med att allt kan ske synkront ifall man har servrar utspridda på jorden även om det innebär att man får tänka om lite när det börjar bli planeten mars. Realtidskommunikation blir så klart inget att tänka på ifall det inte är personer som håller långa monologer och som gillar att prata i mun i vardera ände.
Jag pratade för några år sedan med en person som forskade inom interplanitärt internet så lite uttänkt finns det säkert .
Sen är avståndet faktiskt en fördel när man tänker det som en backup för mänskligheten.
Tyvärr blir laddtiden nog ganska lång om man ska ut på internett, en 7-20 min ping tid käns nog segt
Skulle man ha folk i större skala på Mars tror jag att man skulle satsa på ganska rejäla dataförbindelser mellan mars och jorden. Det hjälper så klart inte pingtiden men mycket skulle kunna cachas på servrar på mars. Redan idag kan man inte räkna med att allt kan ske synkront ifall man har servrar utspridda på jorden även om det innebär att man får tänka om lite när det börjar bli planeten mars. Realtidskommunikation blir så klart inget att tänka på ifall det inte är personer som håller långa monologer och som gillar att prata i mun i vardera ände.
Jag pratade för några år sedan med en person som forskade inom interplanitärt internet så lite uttänkt finns det säkert .
Inte för att vara den, men Cerf har faktiskt redan utvecklat en interplanetär variant av IP kommunikations stack. Istället för traditionell omsändning använder man som till proberna idag, självläkande datapaket som bara i undantagsfall kräver omsänding (även om det överförda datat i sig blir klart större). https://en.wikipedia.org/wiki/Interplanetary_Internet
Coolt!
Undra om Elons internett satteliter komer kunna beama "uppåt" ochså. 2000 relästationer i omloppsbana skulle nog jälpa interplanitärt internett ganska mycket
En kul "lågbudget" lösning för att bygga marskollonier är att bygga utav tegelstenar, sen skottar man över 3m av sand och sprejar en tätande färg på insidan. Med 3-4m sand Håller det för tryck skilnaden.
Där har vi ett intresant sätt att bygga stora volymer utan att släpa en väldig massa matrial från jorden
Det absolut smidigaste är ju såklart att bygga bostäderna med material som redan finns på planeten för då behöver man ju inte frakta dit det. Nasa har ju länge labbat med att 3D-printa bygganader med t.ex. månsand och en form av lim som håller ihop det hela. Gissar att samma tänk går att applicera på Mars. Tror även komponenterna för "limmet" finns på planeten vilket förenklar det hela ytterligare.
Som tidigare nämnt så associerar man rymdfart med framtiden och tuffa nya metallegeringar som blänker men det mest lämpliga är ju att gräva ner sig för att undvika den skadliga strålningen osv. Även när det gäller rymdskepp så har man funderat på att gröpa ur en asteroid för att nyttja det naturliga skyddet mot strålning.
Jag personligen kan knappt vänta på den dagen första människan sätter sin fot på den röda planeten. Jag var inte ens påtänkt när vi landade på månen men önskar att jag hade fått vara med om detta historiska ögonblick men en landning på Mars kommer att trumfa månlandningen med hästlängder.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Elon har ju sagt att han ska släppa upgifter om deras MCT (Mars Colonial Transporter) i slutet av de här året.
Han har ochså sagt att den ska kunna landa 100ton nyttolast på mars och återvända till jorden för återanvändning!!!