Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Det postas ju ganska ofta om förmånsvärden här på forumet, vilket kanske inte är konstigt, med tanke på hur förmånligt det är att ha Model S som just förmånsbil. Därför tänkte jag dela med mig av mitt bästa tips gällande förmånsvärden för egenföretagare, som är: redovisa inga förmåner!

Ja, det låter kanske suspekt och olagligt, men låt mig förklara... Om en något som anses vara en förmån ges till en anställd så uppstår ett förmånsvärde. Då ska den anställde beskattas som om den hade fått värdet på förmånen i lön istället. Men det finns faktiskt ett väldigt enkelt sätt som man kan undvika att en förmån uppstår: den anställde kan betala motsvarande summa till företaget, och då kvittas förmånen ut. Men blir inte det dyrare då? Nope, det blir exakt samma. Fördelen är dessutom att istället för att ha en förmån, som inte ger ökad SGI (som är bra ifall man tänkt vara föräldraledig eller sjuk), pension, ökat löneutrymme (för att ta aktieutdelning i fåmansbolag), så kan man höja upp sin lön med motsvarande summa, vilket ger alla fördelar med SGI, pension, löneutrymme, etc.

I praktiken löser man det genom att göra ett nettoavdrag från lönen på samma summa som förmånsvärdet ligger på. På den månatliga arbetsgivardeklarationen sätter man förmånen till 0 kr. Sen när kontrolluppgift KU10 lämnas på lönen så sätter man skattepliktig bilförmån (ruta 13) till 0 och istället fyller man i det totala värdet på förmånen i ruta 17, "betalt för bilförmån".

För att förtydliga med räkneexempel (vi antar 30% skatt rakt av för enkelhetens skull):

Alternativ 1, där man har en lön på 30 000 kr / månad och redovisar en förmån för 5000 kr / månad.
Bruttolön: 30 000 kr
Lönekostnad: 30 000 * 1,3142 = 39 426 kr
Arbetsgivaravgift på förmån: 0,3142 * 5000 = 1571 kr
Total kostnad för företaget: 39 426 + 1571 = 40 997 kr
Nettolön till den anställde: 30 000 - 30 000 * 0,3 - 5000 * 0,3 = 19500 kr

Alternativ 2, där vi sätter totalkostnaden för företaget till samma som i alternativ 1, men gör nettoavdrag för förmånen och dessutom lägger nettoavdraget ovanpå lönen, och sen räknar vi baklänges därifrån:
Total kostnad för företaget: 45 997 - 5000 = 40 997 kr (eftersom företaget får tillbaks 5000 kr av den anställde)
Lönekostnad: 45 997 kr
Bruttolön: 45 997 / 1,3142 = 35000 kr
Nettolön till den anställde: 35000 - 35000 * 0,3 - 5000 = 19 500 kr

Så som ni ser blir totalkostnaden för företaget i bägge fallen 40 997 kr och den anställde får i bägge fallen ut 19 500 kr i fickan, men i det ena fallet redovisas en lön på 30 000 kr och i det andra fallet 35 000 kr. Man förlorar inget alls på alternativ 2 men istället får man bättre pension och bättre utdelningsutrymme. Och det påverkar inte heller om man passerar några marginalskattegränser eftersom även kostnaden för förmånen då skulle gått upp.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nemesis
Inlägg: 328
Blev medlem: 14 aug 2014 11:35
Ort: GÖTEBORG

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Nemesis »

Intressant. Är detta tillvägagångssätt realistiskt även för en vanlig anställd på större bolag? Eller är det inte relevant i det fallet?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Det går att göra på vilket företag som helst, men då får ju löneavdelningen ha koll på reglerna och rutiner som kan hantera det. Jag tror många löneprogram har inbyggt stöd för att hantera det här sättet att jobba.

Lättast är det för oss egenföretagare, det var väl kanske därför jag formulerade mig som jag gjorde.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 27 mar 2015 22:05
Ort: Jönköping

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av tornblad »

Är också egenföretagare och gör på samma sätt. Kan bara bekräfta att det här är ok och ett väldigt bra sätt!
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Leo »

Håller med. Gör samma sak själv. Fått förklara mig skriftligen till Skatteverket båda sista åren också! Och ja det är helt ok. Bra om man gör en"separat" spårbar/bokförd transaktion på detta varje månad. Så bättre att fysiskt betala in samma summa i slutet av månaden än att "dra av" det från den utbetalade lönen den 25:e varje månad så att säga. Jag gör en separat insättning till mitt företag den sista varje månad. Har även fått skicka in kopior på dessa till Skatteverket då de efterfrågat verifikat på det i efterhand. Genom att det är en helt separat transaktion och separat verifikat så är det "tydligare" i deras ögon så att säga.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Segelflygaren »

tornblad skrev:
Är också egenföretagare och gör på samma sätt. Kan bara bekräfta att det här är ok och ett väldigt bra sätt!
Samma här.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Leo skrev:
Håller med. Gör samma sak själv. Fått förklara mig skriftligen till Skatteverket båda sista åren också! Och ja det är helt ok. Bra om man gör en"separat" spårbar/bokförd transaktion på detta varje månad. Så bättre att fysiskt betala in samma summa i slutet av månaden än att "dra av" det från den utbetalade lönen den 25:e varje månad så att säga. Jag gör en separat insättning till mitt företag den sista varje månad. Har även fått skicka in kopior på dessa till Skatteverket då de efterfrågat verifikat på det i efterhand. Genom att det är en helt separat transaktion och separat verifikat så är det "tydligare" i deras ögon så att säga.
Jag gör och bokför det ihop med lönen, och det framgår av lönespecen vad som gjorts. Har fått skicka in dessa till Skatteverket och det har aldrig varit något problem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Elektrokungen »

Segelflygaren skrev:
tornblad skrev:
Är också egenföretagare och gör på samma sätt. Kan bara bekräfta att det här är ok och ett väldigt bra sätt!
Samma här.
Samma här. Revisorn menar att detta är helt Ok, och mycket vanligt.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Elektrokungen skrev:
Segelflygaren skrev:
tornblad skrev:
Är också egenföretagare och gör på samma sätt. Kan bara bekräfta att det här är ok och ett väldigt bra sätt!
Samma här.
Samma här. Revisorn menar att detta är helt Ok, och mycket vanligt.
Oh ja - min revisorsfirma gör likadant själva med sina egna tjänstebilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Telsa »

Jag har både bil och garage. Jag betalar bara förmånsvärde för bil och får garaget på köpet (helt enligt vad Skatteverket skriver). Funkar detta knep även i den situationen?
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Telsa skrev:
Jag har både bil och garage. Jag betalar bara förmånsvärde för bil och får garaget på köpet (helt enligt vad Skatteverket skriver). Funkar detta knep även i den situationen?
Ja, det är inga konstigheter. Det enda som spelar roll är att du kontrar en förmån med en inbetalning. Man kan blanda också om man av någon anledning skulle vilja - du kan betala in halva förmånsvärdet och redovisa resten som en förmån, om du av någon anledning skulle vilja. Och det gäller inte bara bilförmåner, du kan göra detsamma med vilken sorts förmån du vill (förmån av fri lunch, förmån av parkering, etc). Sålänge förmånen av garageplatsen är värderad till 0 kr (vilket låter suspekt i sig) så behöver du ju inte betala in något för den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av BigDaddyT »

Gällande garageplats så är parkeringsplats i anslutning till arbetsplatsen inte förmånsgrundande eller det är den men det är inkluderat i bilförmånen.

Från skatteverket:
"Den som har bilförmån ska inte beskattas särskilt för parkering eller garageplats vid arbetsplatsen. Detta gäller oavsett om den anställde använder förmånsbilen i tjänsten eller enbart privat."
http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... ringsplats

Man skall se upp lite för nettoavdraget för om du ligger i gränslandet vid statlig skatt så kan det bli mindre kvar i plånboken vid nettoavdrag istället för bruttoavdrag. Inga hiskeliga summor i mitt fall ca 9500kr netto om året till för del för bruttoavdrag. Man får jämföra med hur mycket högre föräldrapeng, sjukpeng osv den högre lönen ger samt hur mycket man använder det.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Ah, tack för förtydligandet gällande parkering.

När det gäller det sista du skriver så tror jag du pratar om något helt annat. Det här gäller inte brutto- vs nettoavdrag, utan om man ska redovisa förmån eller göra nettoavdrag. En del gör bruttoavdrag för att ge ett kostnadsneutralt alternativ för företaget. Men ett bruttoavdrag sänker inte förmånsvärdet så du måste fortfarande redovisa en förmån, och då är det bättre att göra nettolöneavdrag istället för förmånen oavsett. Och nettolöneavdrag vs förmån påverkas inte av marginalskatten och brytpunkterna.

För en egenföretagare kan jag inte se någon som helst anledning att göra bruttoavdrag för något.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av BigDaddyT »

danni skrev:
Ah, tack för förtydligandet gällande parkering.

När det gäller det sista du skriver så tror jag du pratar om något helt annat. Det här gäller inte brutto- vs nettoavdrag, utan om man ska redovisa förmån eller göra nettoavdrag. En del gör bruttoavdrag för att ge ett kostnadsneutralt alternativ för företaget. Men ett bruttoavdrag sänker inte förmånsvärdet så du måste fortfarande redovisa en förmån, och då är det bättre att göra nettolöneavdrag istället för förmånen oavsett. Och nettolöneavdrag vs förmån påverkas inte av marginalskatten och brytpunkterna.

För en egenföretagare kan jag inte se någon som helst anledning att göra bruttoavdrag för något.
Då missförstod jag nog helt. Jag trodde det handlade om att man får räkna ner motsvarande belopp på förmånsvärdet som man betalar i nettoavdrag till arbetsgivaren, för så får man ju också göra och det blir nästan samma kostnad för företaget och nästan samma för löntagaren. Men ni menar att man överhuvudtaget inte tar upp bilen alls på den anställde?

I mitt fall så har vi, just nu, räknat på ett klassiskt bruttolöneavdrag. Bilen kostar företaget 9674kr exkl. ½ momsen samt minus arbetsgivaravgift i månaden. Denna summan drar vi av lönen, sedan får jag 6400kr i förmånsbeskattning.

Skulle jag istället betala in de 6400 netto till företaget så får man ju dra bort dessa från förmånsvärdet som då blir noll plus att jag kan sänka mitt löneavdrag och få en högre lön. I det räkneexemplet får jag 800kr lägre nettolön i månaden.

Men det ni pratar om är att överhuvudtaget inte få något förmånsvärde på bilen?*
Ledsen om jag är trög, är som sagt inte egenföretagare så jag har inte riktigt satt mig in i detta :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Nej, du har uppfattat det korrekt. Om man betalar in till företaget eller gör nettoavdrag så kan man minska förmånen med motsvarande belopp. Det är exakt vad vi pratar om. Men du har fel i slutsatsen att marginalskatten skulle påverka den ekvationen. Bruttolöneavdrag är något helt annat, och inte egentligen relevant för den här diskussionen, men det går att kombinera netto- och bruttolöneavdrag i ett fall som ditt för att höja upp lönen utan att det kostar någon något extra.

Sitter på mobilen nu men kanske kan ge dig ett räkneexempel när jag sitter vid datorn och har mer tid.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Leo »

Det går i "princip" att glra samma sak ned Netto eller Bruttolöneavdrag MEN det påverkar SGI, föräldrapenning, pensionsavsättningar, utdelningsmöjligheter osv på olika sätt beroende på det regelverk som finns.

Netyolöneavdrag är också "enklare" att förstå/förklara konsekvenserna och upplägget för tycker jag.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Basunen »

Vilket kono bokför ni mot?
1930 checkkonto inbetalning,
balanseras mot konto?
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Basunen skrev:
Vilket kono bokför ni mot?
1930 checkkonto inbetalning,
balanseras mot konto?
7385 kostnad för fri bil. Det är ett kostnadskonto men blir istället positivt och minskar då företagets lönekostnad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Leo »

Kör mot 7399 men minns inte riktigt benämningen. Spelar nog egentligen mindre roll bara du använder ett lämpligt/ledigt 73xx konto som jag förstår det. =Personalkostnaderna reduceras.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Japp, inte så noga bara man är tydlig och konsekvent. 7385 kommer från mitt löneprogram som sen också ser till att det hamnar i rätt ruta på kontrolluppgiften.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Telsa »

Tack för tidigare svar ang. garageförmån.

Jag har en till fundering som nog nämnts tidigare men som jag inte riktigt förstår. Jag har själv satt min lön till 38k för att maximera föräldapenning etc men samtidigt inte betala onödigt mycket statlig skatt. Då jag har anställda har jag istället en vettig utdelning i och med löneunderlaget. Hur funkar denna metod om man ligger precis i gränsen för statlig skatt? Jag har nu ca 9900 kr i förmån för bilen.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Leo »

Du betalar ju IN 9900kr av dina "skattade" privata pengar och eftersom det är exakt samma belopp som förmånsvärdet uppstår ingen förmån enligt skattereglerna. Pengarna du får in till företaget kanske du har nytta av för att kunna betala ut mer utdelning?

Eller så kan du använda det för att öka lönen i motsvarande grad (men då med statlig skatt eftersom du kliver över gränsen) men fördelen är då att din ökade lön ökar utdelningsutrymmet då företaget betalat mer i total lön. (Förmånsvärden får ju inte räknas in i löneunderlagssumman) eller så gör du en kombination beroende på om företaget går så bra att du kan utnyttja hela utdelningsutrymmet eller inte.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Ja, precis som Leo skriver.

Rent skattemässigt är det noll skillnad om du gör på det här sättet och höjer upp din lön eller om du redovisar förmån. Men om du höjer upp din lön för du mer aktieutdelningsutrymme, vilket är en fördel. Ytterligare en fördel är att om du inte behöver ha högre lön och du har mer aktieutdelningsutrymme än du utnyttjar, så kan du låta bli att höja upp lönen och istället göra mer i vinst som du kan ta i utdelning. Då blir din totala skatt lägre. Win-win hur man än ser på det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av Telsa »

Så i mitt specifika fall skulle jag tjäna mest totalt sett (privat+företag) på att bibehålla min lön och betala in motsvarande förmånsvärdet till företaget?
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dagens tips om förmånsvärden - skippa dem helt!

Inlägg av danni »

Telsa skrev:
Så i mitt specifika fall skulle jag tjäna mest totalt sett (privat+företag) på att bibehålla min lön och betala in motsvarande förmånsvärdet till företaget?
Yep, förutsatt att du har outnyttjat utdelningsutrymme. Du skulle sänka kostnaderna i bolaget rejält och därför göra en större vinst som du kan dela ut, utan att du för den saken skull får lägre SGI, föräldrapenning, pension, etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar