Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Leo »

Har ju e-Golf och Tesla. e-Golfen har strax rullat 2000mil och Teslan under 1000mil. Föredrar den smidiga e-Golfen till nästan allt. Men när det är långkörning på G så blir det Teslan.

Finns ändå måååånga i glesbygden som pendlar under 10 mil/dag skulle jag nog påstå. Åtminstone om vi håller oss i närheten av de tätorter som trots allt finns. Umeå, Luleå, Sundsvall, Östersund, Lycksele, Kalix, Växjö, Gislaved, Kalmar, Oskarshamn, Karlstad eller vad ni nu vill. Så elbil är inte för alla men MÅNGA skulle trots allt kunna få det att funka!

Räknar man in bränslekostnaderna, minskat servicebehov osv så skulle det nog vara klockrent för många att t ex köpa en begagnad Leaf/ e-up/trilling eller liknande för att flänga omkring inom 5 mil från hemmet trots att det kostar mer än nuvarande 2:a bil som är en fossilbil. Den ökade "lånekostnaden" täcker nog ganska snabbt upp för minskade bränsleräkningar. Dessutom slipper man ju åka och tanka! Och åtminstone norrlänningarna är vana att stoppa i en sladd i bilen varje dag vintertid! :D
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Jerker »

Antagligen skulle alla hushåll som har två bilar idag genast kunna byta ut den ena till en elbil av de slag som finns marknaden. Undersökningar har ju visat att en stor majoritet av alla resor som görs under ett dygn klaras av med en elbil typ Zoe eller Leaf och sen laddar man den hemma.

Tibors utmärkta sammanställning av myter om elbilar skulle behöva göras i en variant som tar avstamp i elbilar som har 10-20 mils räckvidd. Att helt referera till Tesla S och X biter ofta inte på dem som inte har möjlighet att köpa en sån.

Jag diskuterade elbil idag med ett par arbetskamrater och en av dem hade den föreställningen att hushållets elräkning skulle slå i taket och att man skulle kunna använda svänghjulet i elmätaren som vinkelslip när man laddade elbil. :D

(För er som inte sett en gammal elmätare: http://www.svensktmodellflyg.se/users/3 ... A4tare.jpg )
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Leo »

Upplever också att "myten" om vad en elbil klarar av/vad man behöver definitivt bromsar elbilarnas potential.

Genom att väldigt många TROR att en Tesla är den enda elbil som "funkar för de" så blir det liksom ingenting alls! Eftersom Teslan är oöverkomlig prismässigt för väldigt många.

Där kanske också många Teslaägare "bidrar" till den skeva verkligheten genom att man tycker alla andra elbilar har FÖR KORT räckvidd.

Då missar väldigt många chansen att börja köra elbil på en avsevärt lägre prisnivå! Och det FUNKAR alldeles utmärkt för ett normalt behov av t ex en andrabil.

Olika elbilar passar för olika behov. En e-up som är 3,54m lång är en t ex dröm att hitta parkering till i Julhandeln jämfört med en Tesla!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Vasp »

Bor i Skellefteå och kommer att köpa mig en Leaf nu till våren troligen. Med det nya batteriet så tar jag mig till Umeå och där finns det Chademo att ladda upp på innan jag ska hem igen. Det räcker gått och väl för mig. 99,5% av gångerna är körsträckan mindre än 1 mil. Jag äger inte ens en bil just nu. Kan låna Föräldarnas när det har behövts. fast händer några gånger per år att man far till Umeå så bilen behöver klara av det utan att ladda på vägen i hastigheten som står på skyltarna. Skellefteå kommun ska förövrigt snart sätta upp rätt så många 10-12 snabbladdare och cirka 25 ställen för långsamma laddare. Då kommer även elbilar det inte står Tesla på kunna köra långt norrut i landet.

http://norran.se/nyheter/kommun/satsnin ... jus-498895
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Elbilen - ett lyft för glesbygden!

Inlägg av Monark1954 »

Var behövs det snabbladdare > 50 kW i Västerbotten?

Om vi utgår från att kloka företag kommer täcka E12 mellan Umeå och Hemavan.
Även E4 är lätt att räkna ut om det nu finns laddning i Umeå och Skellefteå.

Men jag har fått frågan om var behövs det fler laddare?

E45 är given men var? Nu finns laddning i Östersund och om vi antar att det kommer i Storuman, var skall fler placeras.
Sen skall man åka från kusten och nå t.ex E45 så det behövs fler i inlandet typ Fredrika eller Malå.

Bidra gärna med förslag även om vi än är få elbilsentusiaster i elbils U-land, Västerbotten. Då kan vi bli fler.

http://teslaclubsweden.se/elbilen-ett-n ... -norrland/
är en klok gammal länk.

Tänk mellanstora elbilar som når 10 mil på vintern.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar