Tekniksprång inom batteriforskning?
Moderator: Redaktion
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Exakt, jag lade ut den här i en teknikgrupp med ett par frågor på nätet som också verifierade att det här är väldigt intressant.Jerker skrev:Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Nu är det lite sent så jag orkar inte referera svaren.
Men det finns kanske någon annan knasboll här som också ligger över på jobbet?
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Tiofaldigad laddhastighet gällde inte jämfört med dagens batterier utan med tidigare solid statebatterier.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Ja, men till slut kommer en eller annan ut på marknaden, och det ska bli intressant att se! Trots allt så händer det ju mycket på batterifronten och rätt vad det är så är det nån som drar vinstlotten.Bjelke skrev:Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
Jag ser fram emot Toshibas batteri som ska komma i produktion under 2019. Ett företag som Toshiba har mer att förlora än vinna på att säga att de har nytt batterikoncept på G - alltså om det visar sig inte hålla vad det lovar, så man kan nog ta detta på lite större allvar än allt annat.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Det finns ju enormt med pengar att tjäna för den som är först med en ny och bättre teknik i det här fallet så nog lär det komma någotJerker skrev:Ja, men till slut kommer en eller annan ut på marknaden, och det ska bli intressant att se! Trots allt så händer det ju mycket på batterifronten och rätt vad det är så är det nån som drar vinstlotten.Bjelke skrev:Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
Jag ser fram emot Toshibas batteri som ska komma i produktion under 2019. Ett företag som Toshiba har mer att förlora än vinna på att säga att de har nytt batterikoncept på G - alltså om det visar sig inte hålla vad det lovar, så man kan nog ta detta på lite större allvar än allt annat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?Verdi skrev:Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.zyax skrev:Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?Verdi skrev:Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Och ja, jag vet att många tror att batterier blir en trång sektor. Men om det blir det så kommer ju fossilbilarna att leva vidare. Omställningen till elbilar bygger på att det finns batterier till alla som vill ha.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.Verdi skrev:Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.zyax skrev:Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?Verdi skrev:Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Och ja, jag vet att många tror att batterier blir en trång sektor. Men om det blir det så kommer ju fossilbilarna att leva vidare. Omställningen till elbilar bygger på att det finns batterier till alla som vill ha.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.
Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Japp, Och skall de vara kvar i någon framtisdsbranch är det det som kommer vara gällande,- att vara förändringsbenägen.- Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.
Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
zyax skrev:Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.
Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Ja vad ska Peter Carlsson säga? Han försöker ju ragga upp x antal miljarder till ett högriskprojekt. Han är i allra högsta grad partisk.
Vi får väl se vad som händer. Men ibland verkar det som att det blir nåt slags "does not compute"-tillstånd hos vissa Tesla-fans när de ska beskriva framtiden. Å ena sidan så är i princip alla dagens biltillverkare helt hjärndöda. Särskilt de i Tyskland (av nån anledning som jag inte förstår. Avundsjuka?). Men å andra sidan så ska ALLA ha elbil inom några få år.
Under 2017 såldes ca 80 miljoner personbilar. Tesla är väl på väg mot 100 tusen bilar per år? Möjligen blir det 1 miljon nya elbilar per år snart totalt sett. Men det är ju bara en liten bråkdel. Ska det bli en sann elbilsrevolution måste ju flertalet av de gamla tillverkarna också vara med på tåget. Finns enormt mycket kunskap och kontakter där som inte alls är kopplat till drivlinan.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Dubbel kapacitet per liter i teorin för solid state-batterier, inte specifikt för dessa batterier. Inget mått för kapacitet per vikt vilket är viktigare när det gäller bilar.Jerker skrev:Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Tiofaldigad laddhastighet mot tidigare försök men ändå bara en tredjedel mot dagens litiumjonbatterier.
Ingen mätbar degradering över 22 dagar i laboratoriemiljö. Längre tester vet vi inget om.
Är rätt trött på dessa "revolutionernade" nya teknikerna som när man granskar dem inte håller vad som skrivs om dem. Större tekniksprång sker väldigt sällan om ens någonsin. Visst kommer nog solid state-batterier ha sina fördelar i framtiden men det kommer inte bli ett språng med dubbla kapaciteten, tiofaldig laddhastighet och ingen degradering över flera år. Det kommer även med dessa bli små kontinuerliga förbättringar.
Ny batterikemi innebär inte hot för batteritillverkare, tvärt om så innebär det nya möjligheter.
Vet inte om det är denna rapport som artikeln hänvisar till:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5318306529
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:Svenssons skrev:Dubbel kapacitet per liter i teorin för solid state-batterier, inte specifikt för dessa batterier. Inget mått för kapacitet per vikt vilket är viktigare när det gäller bilar.Jerker skrev:Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Tiofaldigad laddhastighet mot tidigare försök men ändå bara en tredjedel mot dagens litiumjonbatterier.
Ingen mätbar degradering över 22 dagar i laboratoriemiljö. Längre tester vet vi inget om.
Är rätt trött på dessa "revolutionernade" nya teknikerna som när man granskar dem inte håller vad som skrivs om dem. Större tekniksprång sker väldigt sällan om ens någonsin. Visst kommer nog solid state-batterier ha sina fördelar i framtiden men det kommer inte bli ett språng med dubbla kapaciteten, tiofaldig laddhastighet och ingen degradering över flera år. Det kommer även med dessa bli små kontinuerliga förbättringar.
Ny batterikemi innebär inte hot för batteritillverkare, tvärt om så innebär det nya möjligheter.
Vet inte om det är denna rapport som artikeln hänvisar till:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5318306529
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Artikeln har tyvärr ingen info om tekniska fakta för batteriet. Hur många kWh räknar de med att batteripacket som ska ta en bil 320 km är på? Om vi antar att en elbil drar 150 Wh/km så blir batteripacket på 48 kWh. Är det detta som ska laddas på 6 minuter? I så fall blir det en laddhastighet på 480 kW. Vad väger detta batteripack? Vilka temperaturer fungerar det i? Hur mycket plats tar det? Finns många obesvarade frågor och inget står i artikeln. Laddning på 6 minuter säger ju inget om laddhastigheten om man inte vet kapaciteten som ska laddas. 50Ah säger ju inget om man inte vet spänningen osv.Jerker skrev:Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Ska se om jag hittar någon annan info om detta batteripack, det lär dock inte vara något större tekniksprång misstänker jag.
Edit: Hittade pressreleasen: https://www.toshiba.co.jp/about/press/2 ... pr0301.htm 32kWh ska det vara dvs 320 kW om det är 6 minuters laddning av hela kapaciteten vilket är oklart om det är fallet. Att blanda in km i räckvidd på en hypotetsik bil utan angiven förbrukning när det är batteriet man ska prata om är ju inte direkt givande.
I nyare artikel https://insideevs.com/toshiba-breakthro ... e-battery/ så anges 350 Wh/l i energitäthet. Det är mindre än hälften mot Teslas 2170-celler som ligger på runt 900 Wh/l. Det kommer alltså krävas mer än dubbla utrymmet vilket dock kanske kan accepteras i vissa fall om det är laddhastighet man vill ha och kan offra utrymme. Energitäthet per vikt är inte angiven. Denna är viktig när det kommer till bilar. Laddningen på 6 minuter gäller 0-90% dvs 288 kW i snittladdning under 6 minuter.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Som jag skrev tidigare så tycker jag att detta är intressant eftersom det är fråga om ett såpass etablerat företag som går ut med att de ska ha detta i produktion redan nästa år. Det måste finnas nåt substantiellt i det för att de ska göra så. Då kan det inte bara vara fråga om laboratorieförsök etc. Det är också därför som Electrek har skrivit om det; de brukar inte skriva om sånt här i vanliga fall.Svenssons skrev:Artikeln har tyvärr ingen info om tekniska fakta för batteriet. Hur många kWh räknar de med att batteripacket som ska ta en bil 320 km är på? Om vi antar att en elbil drar 150 Wh/km så blir batteripacket på 48 kWh. Är det detta som ska laddas på 6 minuter? I så fall blir det en laddhastighet på 480 kW. Vad väger detta batteripack? Vilka temperaturer fungerar det i? Hur mycket plats tar det? Finns många obesvarade frågor och inget står i artikeln. Laddning på 6 minuter säger ju inget om laddhastigheten om man inte vet kapaciteten som ska laddas. 50Ah säger ju inget om man inte vet spänningen osv.Jerker skrev:Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Ska se om jag hittar någon annan info om detta batteripack, det lär dock inte vara något större tekniksprång misstänker jag.
Edit: Hittade pressreleasen: https://www.toshiba.co.jp/about/press/2 ... pr0301.htm 32kWh ska det vara dvs 320 kW om det är 6 minuters laddning av hela kapaciteten vilket är oklart om det är fallet. Att blanda in km i räckvidd på en hypotetsik bil utan angiven förbrukning när det är batteriet man ska prata om är ju inte direkt givande.
Det är ju bara att vänta och se; 2019 är ju trots allt snart här!
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Ja, 2019 är snart men ser inte att det kommer vara något tekniksprång. Visst är det snabb laddning men det finns ju redan idag batterier och superkondensatorer som kan ladda lika snabbt eller nästan i samma hastighet. Utan att veta övriga variabler så blir det rätt ointressant. Nu är ju energitäthenten per liter mycket sämre än för Teslas befintliga celler som de haft under längre tid. Energitäthet per kg kanske är lika dålig. Det kan dock vara ett steg i rätt rikning men något tekniksprång verkar det inte vara.Jerker skrev:Som jag skrev tidigare så tycker jag att detta är intressant eftersom det är fråga om ett såpass etablerat företag som går ut med att de ska ha detta i produktion redan nästa år. Det måste finnas nåt substantiellt i det för att de ska göra så. Då kan det inte bara vara fråga om laboratorieförsök etc. Det är också därför som Electrek har skrivit om det; de brukar inte skriva om sånt här i vanliga fall.Svenssons skrev:Artikeln har tyvärr ingen info om tekniska fakta för batteriet. Hur många kWh räknar de med att batteripacket som ska ta en bil 320 km är på? Om vi antar att en elbil drar 150 Wh/km så blir batteripacket på 48 kWh. Är det detta som ska laddas på 6 minuter? I så fall blir det en laddhastighet på 480 kW. Vad väger detta batteripack? Vilka temperaturer fungerar det i? Hur mycket plats tar det? Finns många obesvarade frågor och inget står i artikeln. Laddning på 6 minuter säger ju inget om laddhastigheten om man inte vet kapaciteten som ska laddas. 50Ah säger ju inget om man inte vet spänningen osv.Jerker skrev:Som sagt: Jag ser med spänning fram emot Toshibas batteri som ska vara i kommersiellt bruk under nästa år:
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Ska se om jag hittar någon annan info om detta batteripack, det lär dock inte vara något större tekniksprång misstänker jag.
Edit: Hittade pressreleasen: https://www.toshiba.co.jp/about/press/2 ... pr0301.htm 32kWh ska det vara dvs 320 kW om det är 6 minuters laddning av hela kapaciteten vilket är oklart om det är fallet. Att blanda in km i räckvidd på en hypotetsik bil utan angiven förbrukning när det är batteriet man ska prata om är ju inte direkt givande.
Det är ju bara att vänta och se; 2019 är ju trots allt snart här!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.Verdi skrev:zyax skrev:Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.
Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Ja vad ska Peter Carlsson säga? Han försöker ju ragga upp x antal miljarder till ett högriskprojekt. Han är i allra högsta grad partisk.
Vi får väl se vad som händer. Men ibland verkar det som att det blir nåt slags "does not compute"-tillstånd hos vissa Tesla-fans när de ska beskriva framtiden. Å ena sidan så är i princip alla dagens biltillverkare helt hjärndöda. Särskilt de i Tyskland (av nån anledning som jag inte förstår. Avundsjuka?). Men å andra sidan så ska ALLA ha elbil inom några få år.
Under 2017 såldes ca 80 miljoner personbilar. Tesla är väl på väg mot 100 tusen bilar per år? Möjligen blir det 1 miljon nya elbilar per år snart totalt sett. Men det är ju bara en liten bråkdel. Ska det bli en sann elbilsrevolution måste ju flertalet av de gamla tillverkarna också vara med på tåget. Finns enormt mycket kunskap och kontakter där som inte alls är kopplat till drivlinan.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.
Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Man ska inte sitta med lager på någonting någonsin.Mickep skrev:Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Och jag som trodde att många härinne gillade att sitta med en lager i handen på en pall någonstans...zyax skrev:Man ska inte sitta med lager på någonting någonsin.Mickep skrev:Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
100 tusen, 200 tusen, 300 tusen... Spelar inte så stor roll för min poäng. 80 miljoner bilar är väldigt många i förhållande till antalet elbilar och Tesla och Kineserna lär inte klara det på egen hand. Tror det såldes 25 miljoner bilar i Kina enbart. BYD mfl är inte ens i närheten av att täcka det inhemska behovet. Så jag tror nog vi behöver både japanska, tyska, amerikanska, franska och alla andra tillverkares kapacitet också.vigge50 skrev:Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.
Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
Jo, men folk köar nog hellre för ett överlägset batteri än köper gammal teknik dyrt.
Är väl bra om 1/80-del blir rena elbilar. Iofs mest i länder där de subventioneras. Men ändå. Rätt vad det är så behövs det inga subventioner.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Jag sa inte att Tesla och BYD själva klarar av att slå om hela världens bilproduktion till elbilar. Det jag var emot är att produktionen av Solid stat batterier ska gå från idag nästan obefintlig upp till 100 GWh årligen bara på något eller några år. Eller Tesla kanske lika gärna kan börja riva Gigafactory för att den kommer vara värdelös om ett år?Verdi skrev:100 tusen, 200 tusen, 300 tusen... Spelar inte så stor roll för min poäng. 80 miljoner bilar är väldigt många i förhållande till antalet elbilar och Tesla och Kineserna lär inte klara det på egen hand. Tror det såldes 25 miljoner bilar i Kina enbart. BYD mfl är inte ens i närheten av att täcka det inhemska behovet. Så jag tror nog vi behöver både japanska, tyska, amerikanska, franska och alla andra tillverkares kapacitet också.vigge50 skrev:Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.
Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
Jo, men folk köar nog hellre för ett överlägset batteri än köper gammal teknik dyrt.
Är väl bra om 1/80-del blir rena elbilar. Iofs mest i länder där de subventioneras. Men ändå. Rätt vad det är så behövs det inga subventioner.