Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Tekniksprång inom batteriforskning?
Moderator: Redaktion
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Man ska inte sitta med lager på någonting någonsin.Mickep skrev:Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Och jag som trodde att många härinne gillade att sitta med en lager i handen på en pall någonstans...zyax skrev:Man ska inte sitta med lager på någonting någonsin.Mickep skrev:Jag tror inte man skall sitta på för stora lager när teknikspång görs, får då blir de gamla i princip osäljbara.
Men just nu ser jag inget problem då hyllorna är i princip tomma. Det som produceras säljs.
Folk har inte lust att vänta särskilt länge. MEN om det skulle komma något som är dubbelt så bra och hälften så dyrt skulle det givetvis bli ett hack. Men de skall produceras först. och det är först som det blir riktig konkurrens som priserna kommer gå ned.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
100 tusen, 200 tusen, 300 tusen... Spelar inte så stor roll för min poäng. 80 miljoner bilar är väldigt många i förhållande till antalet elbilar och Tesla och Kineserna lär inte klara det på egen hand. Tror det såldes 25 miljoner bilar i Kina enbart. BYD mfl är inte ens i närheten av att täcka det inhemska behovet. Så jag tror nog vi behöver både japanska, tyska, amerikanska, franska och alla andra tillverkares kapacitet också.vigge50 skrev:Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.
Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
Jo, men folk köar nog hellre för ett överlägset batteri än köper gammal teknik dyrt.
Är väl bra om 1/80-del blir rena elbilar. Iofs mest i länder där de subventioneras. Men ändå. Rätt vad det är så behövs det inga subventioner.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Jag sa inte att Tesla och BYD själva klarar av att slå om hela världens bilproduktion till elbilar. Det jag var emot är att produktionen av Solid stat batterier ska gå från idag nästan obefintlig upp till 100 GWh årligen bara på något eller några år. Eller Tesla kanske lika gärna kan börja riva Gigafactory för att den kommer vara värdelös om ett år?Verdi skrev:100 tusen, 200 tusen, 300 tusen... Spelar inte så stor roll för min poäng. 80 miljoner bilar är väldigt många i förhållande till antalet elbilar och Tesla och Kineserna lär inte klara det på egen hand. Tror det såldes 25 miljoner bilar i Kina enbart. BYD mfl är inte ens i närheten av att täcka det inhemska behovet. Så jag tror nog vi behöver både japanska, tyska, amerikanska, franska och alla andra tillverkares kapacitet också.vigge50 skrev:Tesla på väg till 100 000 per år? Ja, de sålde bara mer än de förra året och producerade över 53 000 förra kvartalet.
Antal laddbara bilar fordon som säljs i världen antas komma upp i över 2 miljoner i år och runt 65% lär vara rena elbilar så en miljon per år lär passeras i år.
Det är också intressant att du skriver både att detta kommer bli ett hårt slag mot Tesla och att batterier är en trång sektor. Om det nu är svårt att anpassa nuvarande batteriproduktion till Solid stat, hur lång tid kommer de då inte ta innan det finns tillräckligt med kapacitet för att möta efterfrågan för solid stat batterier för elbilar? Om Tesla nu har en produktionskapacitet på 20 GWh/år så lär det ta några år innan det finns mer solid stat batterier. Under denna tiden kanske Tesla kan förändra sin produktion för solid stat?
Jo, men folk köar nog hellre för ett överlägset batteri än köper gammal teknik dyrt.
Är väl bra om 1/80-del blir rena elbilar. Iofs mest i länder där de subventioneras. Men ändå. Rätt vad det är så behövs det inga subventioner.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Japp. Riv skiten.vigge50 skrev:Jag sa inte att Tesla och BYD själva klarar av att slå om hela världens bilproduktion till elbilar. Det jag var emot är att produktionen av Solid stat batterier ska gå från idag nästan obefintlig upp till 100 GWh årligen bara på något eller några år. Eller Tesla kanske lika gärna kan börja riva Gigafactory för att den kommer vara värdelös om ett år?
Nej men det är klart att batteritillverkning är en högriskbransch så länge det riskerar att komma en ny teknologi som slår undan benen för nuvarande teknologi. Nu tror jag inte att det är så lätt och det lär ligga några år framåt i tiden. Om de där solid state batterierna ens blir verklighet i den skalan.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Ska en ny batteriteknik göra befintlig nära nog värdelös så krävs inte bara att den ger bättre prestanda. Den måste också vara mycket lättare och billigare att masstillverka. Annars kommer det att ta ett antal år att fasa ut den äldre tekniken och då bör tillverkarna hinna anpassa sig. Men å andra sidan, om den är så lätt och billig att masstillverka så är det nog inte så svårt att anpassa sig.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Sen kan man ju också fundera på hur mycket av dagens produktionsutrustning som går att använda även vid solid state batteritillverkning.
Som jag förstår det är solid state delen ofta en böjlig polymer så att rulla ihop batterierna på liknande sätt som dagens flytande elektrolyt kan ju vara fullt möjlig. Men visst utrustningen för produktion av själva elektrolyten bör ju utgå/ersättas. Någon som vet hur stor del av kostnad mm som ligger i dagens elektrolyt vid tillverkning av batterier?
Som jag förstår det är solid state delen ofta en böjlig polymer så att rulla ihop batterierna på liknande sätt som dagens flytande elektrolyt kan ju vara fullt möjlig. Men visst utrustningen för produktion av själva elektrolyten bör ju utgå/ersättas. Någon som vet hur stor del av kostnad mm som ligger i dagens elektrolyt vid tillverkning av batterier?
Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Nån som hört nåt om Toshibas banbrytande batterier som skulle vara ute på marknaden 2019?
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Electrek har ju som princip att inte rapportera om batterinyheter om de inte anser att det är nån verklig substans i det. Så det tycket de alltså om Toshibas pressreleas för 2½ år sedan, men är det också bara en i raden av alla revolutionerande nyheter som aldrig blir av, eller först om 5-10 år?
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Electrek har ju som princip att inte rapportera om batterinyheter om de inte anser att det är nån verklig substans i det. Så det tycket de alltså om Toshibas pressreleas för 2½ år sedan, men är det också bara en i raden av alla revolutionerande nyheter som aldrig blir av, eller först om 5-10 år?