Att äga en elbil länge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

Jag har lite annorlunda funderingar kring mil- eller månadskostnad på en bil. Jag har aldrig tidigare köpt en ny bil. De nyaste bilar jag köpt har haft minst 4 år på nacken, men de allra flesta har varit 10-20 år gamla. Inköpssumman är då försumbar, det blir istället underhållet som är den dyra posten men det är ändå väldigt små summor det rör sig om. Det senaste bilköpet jag gjorde (Volvo 740) kostade mig 4500:-. Jag har gjort en del reparationer på den, men då jag gör det allra mesta själv så kostar det bara material. Jag har kört den bilen c:a 3000 mil/år, så min sammanlagda kapital- och servicekostnad på den har varit c:a 1:50/mil. Lägg till bensinkostnad på 14:-/mil så blir det 15:50.

Nu leasar jag en ny bil, 2500 mil/år, och kapital, service och försäkring på den kostar mig 21:-/mil. Men då har jag en i sammanhanget nästan försumbar bränslekostnad, men nästan jämförbar med Volvons. Alltså kostar den nya bilen 22:50/mil, eller 7:- mer än den snart 30 år gamla Volvon.

Nå, det jag skulle komma fram till är att man skulle leka med tanken på att köpa en bra elbil nu och köra den tills den är slut och hoppas på att den också klarar sig 30 år. Jag är 53 år och då 55-56 när Tesla 3 kommer till mig. Då skulle jag kanske inte behöva göra nåt mer bilköp i mitt liv.

Låt säga att jag köper en Tesla 3 2019 för 500.000:-. Jag betalar av lånet på 8 år till en ränta på 3,5% (väldigt stora osäkerheter här, jag vet!). Då får jag en månadskostnad på 6.667:- som faller ner till 5.224:- när sista avbetalningen görs, eller uttryckt som ett snitt 5.945:-

Jag skulle idag säkert köra 3.000 mil/år. När jag går i pension (troligtvis 2033) så kan vi anta att körsträckan faller till 1.500 mil/år. Om man slår ut kostnaden på de 8 år som jag betalar på lånet blir det en milkostnad på 24:-.

Om man däremot slår ut alla kostnader på 30 år, så blir det en kapitalkostnad på 1.585:-/månad och en milkostnad på 9:-.

Nu tillkommer ju en del kostnader som service, skatt och försäkring. Säkert kommer en sån här bil att uppleva att den blir beskattad på ett annat sätt än idag, så de kostnaderna kommer att öka proportionellt med tiden. Dessutom kommer antagligen ett batteribyte att bli aktuellt, så det skulle man behöva räkna med i kalkylen vilket skulle fördyra det långsiktiga ägandet.

Hur man än räknar så är det aldrig en riktigt bra affär att köpa en ny bil. Jag skulle antagligen trivas bäst med att göra som jag gjort tidigare, att köpa en riktigt gammal bil som jag kör tills den är skrot. Då får jag en billig milkostnad. Men nu finns inte den möjligheten och jag vill inte vänta med att få köra en riktig elbil, så det är bara att bita i det sura äpplet.

Om nån orkar så får hen mer än gärna leka med övriga kostnader. Service och försäkring blir ju säkert 3.000-5.000 extra per år. Jag bor på landet långt från Stockholm, så förhoppningsvis är min försäkring inte så dyr som jag ser att ni har på era model S idag!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av HelectriC »

Tyvärr så tror jag inte en modern elbil kommer hålla i 30år. Elektroniska fel är dyyyyra att fixa. En del halvmoderna fossilare blir stendöda när dom har nåt mer eller mindre oförklarligt elfel. När kretskort och kopplingar börjar ärja och allt bara blir mer och mer svårreparerbart och svårt att felsöka, så är dom inte värda nånting.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Delta »

Har nu haft min P85 i 2 år. Den har rullat 9500 mil. På 11 år blir det 50000 mil. Sedan är det bara att sälja den. Jag väntar med att kalkylera kostnaden till de faktiska kostnaderna finns, då slipper jag spekulera. Skulle tro att det blir den billigaste bil jag kört- räknat per mil. Då får alltså vänta 9 år för att se om min magkänsla stämmer.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av HelectriC »

Delta skrev:
Har nu haft min P85 i 2 år. Den har rullat 9500 mil. På 11 år blir det 50000 mil. Sedan är det bara att sälja den. Jag väntar med att kalkylera kostnaden till de faktiska kostnaderna finns, då slipper jag spekulera. Skulle tro att det blir den billigaste bil jag kört- räknat per mil. Då får alltså vänta 9 år för att se om min magkänsla stämmer.
Jag tror att en elbil påverkas mindre av körsträckan och mer av åldrandet av själva komponenterna. Dvs det går nog hur bra som helst att köra 50 000 mil på 10 år än 10 000 mil på 30år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av LarsL »

Du glömmer att ta betalt för din tid. Ja, du gör arbetet själv men det är ju tid du skulle kunna lägga på annat mer effektivt/lönande än bilreparationer. Se till att ge dig en lite timlön för arbetet på bilen så blir kanske kalkylen blir annorlunda.
Kom också ihåg att du är frisk och pigg nu men det kan ändras och då kanske du inte kan reparera längre.

Enligt mina sätt att se det så blir kostnaden för bilen liknande oavsett om man har en skrutt eller en nyare bil. Jag har testat alla varianter både att köpa gamla häckar och reparera mig fram och nyare och amortera. Dessutom körde jag den tredje linje alltså nytt tills det rasar, den är nog värst eftersom jag både hade en kapitalkostnad och reparationer.
Bäst har det varit att köpa nästan nytt och sedan sälja efter 3-4 år. Då får jag tillbaka en stor del av kapitalet, 50-75%, men slipper alla reparationer. Dessutom har jag haft bekväm och fungerande bil hela tiden.
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av ekenman »

Det är ofrånkomligt att en del av dina 500.000:- som du investerar i en ny Model 3 är ekonomiskt vansinne. Men det kommer inte finnas speciellt många begagnade inom ett år och de som finns kommer kosta för mycket.

Men se det som underhållning. Antingen lägger du de här pengarna på bilen och ser det som underhållning eller låt bli. Du kommer få ett jobbigt bilägande om du räknar med att bilen ska hålla livet ut. Det gör den sannolikt inte och du kommer bli besviken.

Det är dyrt med fina bilar. Man får dock betydligt mer för kostnaden per mil när man köper en Tesla än någon annan bil som finns idag om man kör så mycket som du. Ska du jämföra med en gammal 740 kommer du dock bli väldigt besviken.

Jag röstar för fler Tesla till Nyköping :)
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av LarsL »

Jo, jag kommer köpa bilen för ca 500000kr och skriva av den på 10 år alltså 50kkr/år eller 4166kr/månad. Det är samma kostnad som jag har haft för de senaste två tre bilarna och då har jag tankat dem för 2-3000kr/månad utöver det. Model E kommer alltså inte vara en lyx eller ett nöjeskonto utan en vettig investering.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

Jag kommer definitivt att ta en stor del av kostnaden på det ideella och samveteskontot. Jag kan inte med att köra fossilt längre men vill inte heller kompromissa. Så jag får ta den större kostnaden för bil.

Det där med att skriva upp sin egen arbetskostnad håller inte alltid. Det är nåt som alla ekonomer kör med. Men det funkar bara om man har ADHD och aldrig kan vara still utan måste ha nåt att göra. Då kan man lika gärna göra nåt man får betalt för. Men om alternativet är att sitta i soffan och facebooka (eller skriva på teslaforumet) och titta på TV så är det en ren vinst att masa sig ut och byta bromsar eller avgassystem på bilen istället. ;)

Men vi får se. Antagligen så äger jag min Tesla 3 några år och inväntar in att koreanerna kommer med billiga och tillräckligt bra elbilar så byter jag ner mig och lugnar mitt ekonomiska sinne. :roll:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av apkungen »

Se det så här: du får köra tesla. Kommer att vara en fantastisk bil, en hobby och livskvalité som är värt att betala för.

Själv har jag aldrig ägt någon bil. Jag tjänar faktiskt 2600kr/mån på att inte ha bil då jag äger en garageplats som jag istället hyr ut. Med en tesla som jag beräknar äga i kanske 10år och sen sälja den för 100k och bortfall av inkomst från garageplats med en årlig körsträcka kommer min milkostnad bli så blir det cirka 35kr/mil och min årliga månadskostnaden kommer att öka med 5000kr/mån eller 60000kr/år. Det är väl si sådär en årlig jorden runt resa med min flickvän som jag går miste om, och det får det vara värt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Model E kommer alltså inte vara en lyx eller ett nöjeskonto utan en vettig investering.
Vägrar du att acceptera att Ford faktiskt äger namnet "Model E" ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Model E kommer alltså inte vara en lyx eller ett nöjeskonto utan en vettig investering.
Vägrar du att acceptera att Ford faktiskt äger namnet "Model E" ;)
Ja!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

:) Vi får väl se hur biten jag blir. För mig har bilägande aldrig varit mer än att ha ett fortskaffningsmedel. Det ska vara så praktiskt som möjligt, billigt och det är bara en fördel om det inte är nåt som jag behöver vara rädd om. Jag avskyr verkligen att nu ha en bil som jag måste tvätta, vaxa och städa regelbundet. Det strider liksom mot hela mitt väsen. Tänk så skönt det är med den gamla Volvohäcken! Den behöver jag inte bry mig det minsta om att vårda annat än det som rör trafiksäkerheten.

Jag har kompisar som är bilintresserade och köpt bilar som de älskat och försökt att få mig att fatta, men jag är nog obildbar! :mrgreen:
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av apkungen »

Intala dig själv det du, intala dig det ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Intala dig själv det du, intala dig det ;)
Jag anar en kulturkrock här! :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av apkungen »

?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

Jo, vi kommer in i en diskussion med två helt olika bakgrunder. Du kan inte förstå hur jag tänker och känner och jag förstår inte dig. Jag har aldrig förstått tjusningen med att köra fort, för att ta ett exempel. Inte ens i en riktigt dyr sportbil, vilket jag har fått göra. Jag förstår inte heller nöjet med att ha en skinande ny bil som man måste ängsla sig för att den ska få repor.

Jag förstår mig på att en elbil har bra räckvidd, kan snabbladda och ha dragkrok, att den har luftkonditionering och att man kan göra säkra omkörningar med den, men inte att den kan accelerera från 0 till 100 på 3 sek. Jag förstår att det är bra att den har all tillgänglig teknik för att hålla kvar bilen på vägen, men inte att det går att köra vansinnigt fort i kurvor.

Men jag har för längesedan insett att här på TCS är jag lite av en udda fågel. De flesta här är bilentusiaster och har helt andra preferenser än jag när det kommer till bilar. Så jag är inte förvånad över att ingen tror mig när jag säger att jag mer än gärna skulle nöja mig med en tråkig men praktisk bil om den bara uppfyller det basala och är billigare. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
...Jag förstår inte heller nöjet med att ha en skinande ny bil som man måste ängsla sig för att den ska få repor. ...
Du behöver bara ängsla dig om du ska sälja bilen, framför allt om du betalat för mycket för den. Ska du ha den i 10 år så behöver du ju inte bry dig om sådant, bara lev med den. Och om du skulle vilja sälja finns alltid rekond, de fixar nästan allt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Limbster »

Kan känna igen mig mycket i det du skrver Jerker
Jag har oxå räknat lite och det kommer inte bli samma låga milkostad som jag har nu med min gamla Toyota. En grej till som jag märkt sedan jag reserverade m3 är att det här med en Tesla är massor av status tydligen och även att det här med useendet på bilen är viktigt för de flesta som gillar tesla. Detta är saker som inte är så viktiga för mig. Funktion före form tack. Men begäret efter en elbil finns, får se om det blir en m3.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
Kan känna igen mig mycket i det du skrver Jerker
Jag har oxå räknat lite och det kommer inte bli samma låga milkostad som jag har nu med min gamla Toyota. En grej till som jag märkt sedan jag reserverade m3 är att det här med en Tesla är massor av status tydligen och även att det här med useendet på bilen är viktigt för de flesta som gillar tesla. Detta är saker som inte är så viktiga för mig. Funktion före form tack. Men begäret efter en elbil finns, får se om det blir en m3.
Ja, när Tesla 3 kommer så kommer det inte att finnas nåt vettigt alternativ, så det bli den bilen först iaf! Sen får vi se!

Och jag ser fram emot alla elbilar som kommer på marknaden de närmaste åren som man kommer att få provköra och jämföra med Tesla 3!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av apkungen »

Jag är rätt så mitt emellan ändå. Jag skulle inte känna mig för bilentusiast. Tycker också att en bil först o främst är praktisk, en frihet och till för att brukas. Mer prestanda än en bmw i3 kommer jag aldrig behöva. Den gör allt man behöver för att få ett bekymmersfritt bilkörande. Tom i 120km/h sticker den iväg bra. Att bilen är status och snygg samt går att köra riktigt fort med är bara en bonus, men ändå en riktigt stor bonus!

Det som inte är en bonus jämfört med en gammal bil är att säkerheten är högre, att den går tystaste och kräver mindre aktivitet från föraren då bilen svarar direkt på allt man vill göra, den släpper inte ut canserogena ämnen och co2, den känns fräschare, den är bekvämare och den har massor med trevliga funktioner som gör billivet lite trevligare. Det tycker jag är värt att betala för, annars kan jag åka kollektivt och hyra bil de få gånger jag behöver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av mati »

Apropå försäkring så hoppas jag att det kommer bättre alternativ med Model 3. Annars går din kalkyl inte ihop, jerker. Vi som bor på landet har hittills alltid profiterat från exremt låga försäkringspremier. Det kostade typ skit och ingenting att försäkra en bil. Nu betalar jag 14300kr om året i helförsäkring hos protector. Det är standardpris som man betalar oavsett var man bor. Det är mer än dubbelt så mycket som mina två bilar, som jag hade innan, kostade tillsammans! En gigantisk skillnad som gör teslaägandet en aning mindre kul faktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Apropå försäkring så hoppas jag att det kommer bättre alternativ med Model 3. Annars går din kalkyl inte ihop, jerker. Vi som bor på landet har hittills alltid profiterat från exremt låga försäkringspremier. Det kostade typ skit och ingenting att försäkra en bil. Nu betalar jag 14300kr om året i helförsäkring hos protector. Det är standardpris som man betalar oavsett var man bor. Det är mer än dubbelt så mycket som mina två bilar, som jag hade innan, kostade tillsammans! En gigantisk skillnad som gör teslaägandet en aning mindre kul faktiskt.
Ja, för mig är detta fantasisummor för en bilförsäkring, så jag hoppas verkligen att det blir humanare premier på 3:an! Denna bil ska ju vara en mellanklassbil, så jag kan inte se att den skulle behöva kosta så mycket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ja, för mig är detta fantasisummor för en bilförsäkring, så jag hoppas verkligen att det blir humanare premier på 3:an! Denna bil ska ju vara en mellanklassbil, så jag kan inte se att den skulle behöva kosta så mycket.
Problemet är nog att man inte får någon landsbygdsbonus med Teslas försäkring. Jag kollade för skojs skull för min förra bil, en Mazda CX5, vad den hade kostat mig om jag hade bott i Göteborg: Drygt 14000 kr i helförsäkring, samma som Teslan alltså (här på landet kostade den runt 5000). Och då är Mazdan ingen lyxbil på något sätt. Jag hade ingen aning att det är så dyrt att bo i stan. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, för mig är detta fantasisummor för en bilförsäkring, så jag hoppas verkligen att det blir humanare premier på 3:an! Denna bil ska ju vara en mellanklassbil, så jag kan inte se att den skulle behöva kosta så mycket.
Problemet är nog att man inte får någon landsbygdsbonus med Teslas försäkring. Jag kollade för skojs skull för min förra bil, en Mazda CX5, vad den hade kostat mig om jag hade bott i Göteborg: Drygt 14000 kr i helförsäkring, samma som Teslan alltså (här på landet kostade den runt 5000). Och då är Mazdan ingen lyxbil på något sätt. Jag hade ingen aning att det är så dyrt att bo i stan. ;)
Men med tanke på att Tesla 3 kommer att finnas i helt andra volymer i Sverige kommer det väl antagligen att gå att försäkra i andra bolag och till en rimligare kostnad.

Måste försöka få klarhet i det innan man beställer bilen. Inte fan betalar jag över 1000:-/mån i bilförsäkring!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Att äga en elbil länge

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Men med tanke på att Tesla 3 kommer att finnas i helt andra volymer i Sverige kommer det väl antagligen att gå att försäkra i andra bolag och till en rimligare kostnad.

Måste försöka få klarhet i det innan man beställer bilen. Inte fan betalar jag över 1000:-/mån i bilförsäkring!
Ja, det får man hoppas. Jag blev lite chockad själv när jag insåg att årspremien för Teslan ligger i parität med vad många har i månadslön, jag har ju aldrig betalat mer än några hundra i månaden hittills. För två bilar alltså. Jag har inte i mina vildaste drömmar anat att en bilförsäkring kan vara så dyr. Fanns inte i min värld liksom. Man får helt enkelt intala sig att det är värt det :? .
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar