Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Moderator: Redaktion
- NikkolajVessla
- Teslaägare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
- Ort: Linköping
Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Jag ska en sväng till Berlin, med ett par övernattningar men det lilla hotellet i centrala delen av Berlin har ingen parkering att erbjuda...
Kan någon tipsa om var man gör av bilen under ett par dagar i Berlin, utan att ruinera sig på kuppen??
Finns det möjlighet till laddning är det bara bonus...
Kan någon tipsa om var man gör av bilen under ett par dagar i Berlin, utan att ruinera sig på kuppen??
Finns det möjlighet till laddning är det bara bonus...
Model Y 2023
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Vi bodde vid ett hotel vid Kurfurstendam förra veckan (Berlin Mark Hotell, Meinekestrasse), där fanns ett allmänt P-hus för 13 Euro /dygn!. Dock utan laddning. SuC finns ca 3 mil söderut från Berlins centrum. Som ett notat, precis där Meinekestrasse mynnar ut vid Kurfurstendam där ligger Teslas butik. Var, ej där, men de kanske kan ge dig hands on tips på laddare i centrala Berlin .
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Finns massor med laddare inlagda i Berlin på Plugshare:
http://www.plugshare.com/
Nån av dom kanske ligger nära ditt hotell?
http://www.plugshare.com/
Nån av dom kanske ligger nära ditt hotell?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- NikkolajVessla
- Teslaägare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
- Ort: Linköping
Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Tack för tipsen!
Jag är i första hand ute efter långtidsparkering (som är överkomlig i pris) för ett par dagar...
Jag är i första hand ute efter långtidsparkering (som är överkomlig i pris) för ett par dagar...
Model Y 2023
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Utanför Ritz Carlton finns det 2x Type2 22kW som är gratis både parkering och laddning så länge du laddar!
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Bra skyltning
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
- NikkolajVessla
- Teslaägare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
- Ort: Linköping
- NikkolajVessla
- Teslaägare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
- Ort: Linköping
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Betyder det att man kan stå där hela dagen??
Hur kollar de att man verkligen laddar?? (led-dioderna utanför laddporten blinkar...)
Hur kollar de att man verkligen laddar?? (led-dioderna utanför laddporten blinkar...)
Model Y 2023
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Jag var där i lördags och bodde på Marriott. Ställde ner på 5A. Om du kommer fram med tomt batteri tar det 48 timmar att ladda fullt.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Det är nog ingen bra ide att långtidsparkera men 8 timmar tar det att ladda fullt med enkelladdare.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Märkning av mobilnummer på insidan av laddlocket är en bra lösning så andra bilägare med laddbehov kan få kontakt. Det finns andra trådar om detta här på forumet.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Var ska du bo? "Centrala delen" av Berlin är mycket stor!NikkolajVessla skrev:Jag ska en sväng till Berlin, med ett par övernattningar men det lilla hotellet i centrala delen av Berlin har ingen parkering att erbjuda...
Kan någon tipsa om var man gör av bilen under ett par dagar i Berlin, utan att ruinera sig på kuppen??
Finns det möjlighet till laddning är det bara bonus...
Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Model S 85D
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigt och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.MartinE skrev:
Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NikkolajVessla
- Teslaägare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 31 jan 2016 21:53
- Ort: Linköping
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
??!
Vad går en bot på??
Ska husera i Mitte...
Vad går en bot på??
Ska husera i Mitte...
Model Y 2023
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
När jag bodde där var boten på 5€, tror dom har höjt till 10 nu samtidigt kan det kosta 2€ per timme att parkera så det är ganska tydligt vad som är mest ekonomiskt om man står en stund.NikkolajVessla skrev:??!
Vad går en bot på??
Ska husera i Mitte...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
I affärskvarteren kostar det ju att parkera och det är sant att de infört parkeringsavgifter på många ställen de senaste åren, där det tidigare varit gratis att parkera, bland annat i Friedrichshain. Men i många centrala bostadsområden, exempelvis i Kreuzberg och Neukölln, är det fortfarande gratis.HelectriC skrev:Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigtMartinE skrev:
Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Tja, det är kanske inte den mest moraliska inställningen... Men du kanske tillhör dem som struntar i att betala när du åker U-bahn också?HelectriC skrev:och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.
Model S 85D
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
nej, jag betalar på U-bahn. Men en p-bot är betydligt enklare när du inte vet hur länge du ska parkera. Berlin har nämligen det fina systemet att ge ett högre belopp i bot när tiden har gått ut på lappen än man får om man bara inte har någon lapp. Summan av kardemumman om man står tex 3 timmar i stället för betalda 2 timmar är att man först betalar för 2 timmar, sen får man en förhöjd bot för att man inte flyttat bilen i rätt tid. Jag sitter inte alltid och häckar framför bilen exakt när tiden går ut och jag vet inte alltid exakt hur länge jag kommer var aifrån bilen.MartinE skrev:I affärskvarteren kostar det ju att parkera och det är sant att de infört parkeringsavgifter på många ställen de senaste åren, där det tidigare varit gratis att parkera, bland annat i Friedrichshain. Men i många centrala bostadsområden, exempelvis i Kreuzberg och Neukölln, är det fortfarande gratis.HelectriC skrev:Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigtMartinE skrev:
Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Tja, det är kanske inte den mest moraliska inställningen... Men du kanske tillhör dem som struntar i att betala när du åker U-bahn också?HelectriC skrev:och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.
Inte bara affärskvarter som har fått parkeringsavgift, även många icke-turistiga bostadsområden. Kanske inte i Kreuzan och Neukölln, men dit kör man int emed sin Tesla ändå om man vill behålla den i samma skick efteråt (seriöst alltså!)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Jag hör att du har erfarenhet av böter!HelectriC skrev:nej, jag betalar på U-bahn. Men en p-bot är betydligt enklare när du inte vet hur länge du ska parkera. Berlin har nämligen det fina systemet att ge ett högre belopp i bot när tiden har gått ut på lappen än man får om man bara inte har någon lapp. Summan av kardemumman om man står tex 3 timmar i stället för betalda 2 timmar är att man först betalar för 2 timmar, sen får man en förhöjd bot för att man inte flyttat bilen i rätt tid. Jag sitter inte alltid och häckar framför bilen exakt när tiden går ut och jag vet inte alltid exakt hur länge jag kommer var aifrån bilen.MartinE skrev:I affärskvarteren kostar det ju att parkera och det är sant att de infört parkeringsavgifter på många ställen de senaste åren, där det tidigare varit gratis att parkera, bland annat i Friedrichshain. Men i många centrala bostadsområden, exempelvis i Kreuzberg och Neukölln, är det fortfarande gratis.HelectriC skrev:Nja, inte de centrala delarna av Mitte, Prenzl'Berg, F'Hain, Charlottenburg iaf, där får man betala på de flesta platser, men det är billigtMartinE skrev:
Stora delar av stan har fortfarande gratis gatuparkering!
Tja, det är kanske inte den mest moraliska inställningen... Men du kanske tillhör dem som struntar i att betala när du åker U-bahn också?HelectriC skrev:och p-boten är låg, så det är bara att köra på böter, billigare och så slipper man fippla med parkeringslappar.
Ja, sakta men säkert börjar Berlin bli som vilken storstad som helst!HelectriC skrev:Inte bara affärskvarter som har fått parkeringsavgift, även många icke-turistiga bostadsområden. Kanske inte i Kreuzan och Neukölln, men dit kör man int emed sin Tesla ändå om man vill behålla den i samma skick efteråt (seriöst alltså!)
Jag förstår vad du menar angående X-berg och Neukölln, men det finns ju lugna kvarter även i dessa stadsdelar! Jag håller själv till i Kreuzberg och har inte haft några problem när jag parkerat här, även om Teslan än så länge inte varit med. Personligen skulle jag vara betydligt räddare för att parkera i Friedrichshain, inte minst efter förra helgens händelser!
Model S 85D
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
I allmänhet så är ju inte gatan helt optimal egentligen med tanke på att det väldigt ofta är träd över parkeringarna. Man får sånna där äckliga kletiga prickar på hela bilen, vindrutan går knappt att se ut igenom när man drar på torkarna och bilen måste in på tvätt. P-hus är dyrare men säkrare och renare. i p-hus behöver man dock som oftast betala när man kör utMartinE skrev:
Ja, sakta men säkert börjar Berlin bli som vilken storstad som helst!
Jag förstår vad du menar angående X-berg och Neukölln, men det finns ju lugna kvarter även i dessa stadsdelar! Jag håller själv till i Kreuzberg och har inte haft några problem när jag parkerat här, även om Teslan än så länge inte varit med. Personligen skulle jag vara betydligt räddare för att parkera i Friedrichshain, inte minst efter förra helgens händelser!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Det är sant! Alla träd överallt bidrar ju på ett fantastiskt sätt till stadsmiljön, men de smutsar verkligen ner bilarna. Vissa bilar som inte rörts på ett tag ser verkligen för jäkliga ut!HelectriC skrev:I allmänhet så är ju inte gatan helt optimal egentligen med tanke på att det väldigt ofta är träd över parkeringarna. Man får sånna där äckliga kletiga prickar på hela bilen, vindrutan går knappt att se ut igenom när man drar på torkarna och bilen måste in på tvätt. P-hus är dyrare men säkrare och renare.MartinE skrev:
Ja, sakta men säkert börjar Berlin bli som vilken storstad som helst!
Jag förstår vad du menar angående X-berg och Neukölln, men det finns ju lugna kvarter även i dessa stadsdelar! Jag håller själv till i Kreuzberg och har inte haft några problem när jag parkerat här, även om Teslan än så länge inte varit med. Personligen skulle jag vara betydligt räddare för att parkera i Friedrichshain, inte minst efter förra helgens händelser!
Då förstår jag att du helst undviker p-husen!HelectriC skrev:i p-hus behöver man dock som oftast betala när man kör ut
Model S 85D
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddar
Skal en lite tur til Berlin (4 dagar, Och höra gärna om om hoteller med möjligheter för ladning (Har kollat med hoteler med DC men dom är tvär bokat. )
Vi är interesseret av et Hotel til rimlig pris, i et område där man vågar at parkera bilen. Någon erfarenhet ?
Har aldrig varit i Berlin innan. )
Vilken bricka måste man ha för at ladda - ?
Vi är interesseret av et Hotel til rimlig pris, i et område där man vågar at parkera bilen. Någon erfarenhet ?
Har aldrig varit i Berlin innan. )
Vilken bricka måste man ha för at ladda - ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
Jag åker till Leonardo Hotel, Berlin Mitte på torsdag och frågade där om parkering. Man kunde ordna, men Teslan är lite stor för dem. De skall dock ordna åt mig när jag kommer dit. Ingen laddning erbjuds. Jag tänker leva på SuC.krabbe skrev:Skal en lite tur til Berlin (4 dagar, Och höra gärna om om hoteller med möjligheter för ladning (Har kollat med hoteler med DC men dom är tvär bokat. )
Vi är interesseret av et Hotel til rimlig pris, i et område där man vågar at parkera bilen. Någon erfarenhet ?
Har aldrig varit i Berlin innan. )
Vilken bricka måste man ha för at ladda - ?
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: Parkering i Berlin? (gärna med laddare)
REIT skrev:Utanför Ritz Carlton finns det 2x Type2 22kW som är gratis både parkering och laddning så länge du laddar!
provade dessa förra året, 15 juli 2016, funkade skitbra... var där på återbesök i år igen, 15 juli 2017.. laddarna var trasiga fick jag förklarat för mig av gentlemannen som var entrévärd på ritz-carlton. Han nämnde också att inte många vet det och om det är tajt med parkeringar så är det tillåtet att stå där för p-vakterna tror att man laddar.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos