Norrköping vill inte vara värst

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av jtesla »

Prisutdelningen verkar ta skruv...

Nyligen utsågs Norrköping till landets "värsta stad för elbilar", på grund av bristen på laddställen.

Nu installeras fyra nya stolpar och en Teslaladdare i parkeringshuset Lyckan

http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/n ... 82355.aspx
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Anders77 »

jtesla skrev:
Prisutdelningen verkar ta skruv...

Nyligen utsågs Norrköping till landets "värsta stad för elbilar", på grund av bristen på laddställen.

Nu installeras fyra nya stolpar och en Teslaladdare i parkeringshuset Lyckan

http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/n ... 82355.aspx
Där tog näringslivet pucken och gjorde det politikerna ville att de skulle göra :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av jtesla »

På filmen ser man Tibor... Och så framgår det att Teslaladdaren ännu inte finns...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

Sådärja! Det är så det ska se ut! Nu väntar vi bara på att Ankaret och Spiran också får laddstationer, samt att de stora köpcentrumen runt om stan går samma väg!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av lator »

Lite frågande står jag här och undrar vad för slags Tesla-laddare som komma ska? Typ 2-sladdar passar ju utmärkt i en Tesla men här hägrar tydligen värre doningar...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av ovelundkvist »

Nja, de menar nog Teslas destination charger inställd på att enbart ladda Tesla-bilar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av lator »

Så är det nog, fast jag inte riktigt förstår anledningen till en dedikerad Tesla-sladd när det är det samma som de andra... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Leo »

dedikerad =Tesla ger bort själva wallboxen till den näringsidkare (hotell, restaurang osv) som vill sätta upp en har jag för mig.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av bylund »

Det är ju en smart lösning. Skaffar man en destinationsladdare från Tesla kommer man upp på kartan i Teslan, så det borde ju en och annan se och kanske välja att åka förbi på genomresa. Sedan har man de övriga stolparna så att alla kan ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av AGCF »

image.jpeg
Testing. Men teslas destination charger fattas än.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Wahll »

snyggt med lackade golvet, tydligt nog för en fossilbillist? fan vet...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av gellerstam »

AGCF skrev:

Testing. Men teslas destination charger fattas än.
Snyggt men vad hände med skyltningen? Här finns förbättringspotential!

http://teslaclubsweden.se/problemet-med-skylten-del-2/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

Är här nu och laddar. Den levererar 9,3 kW enligt min app. Fortfarande ingen Teslaladdare.

Bild
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av e5m1r »

Ca 40km i timmen så 8-10 timmar fån 0-100% beroende på batt storlek
( så här kan du inte tänka för att du kommer inte börja på 0 och sällan laddar du till 100 )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av vigge50 »

tobbeturbo skrev:
För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Om laddaren ger 9,3 kW i effekt så ger den 9,3 kWh/h vilket skulle betyda att det tar 9,7 timmar att fylla ett tomt 90 kWh batteri. En vanlig 400V trefas 16 A ger 11 kWh vilket kortar laddtiden till 8,2 timmar.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av joel80 »

vigge50 skrev:
tobbeturbo skrev:
För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Om laddaren ger 9,3 kW i effekt så ger den 9,3 kWh/h vilket skulle betyda att det tar 9,7 timmar att fylla ett tomt 90 kWh batteri. En vanlig 400V trefas 16 A ger 11 kWh vilket kortar laddtiden till 8,2 timmar.
Fast så kan du inte heller tänka.. Du har ju inte 90kwh tillgängliga i en Tesla med 90kwh-batteri..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Jerker skrev:
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Referral: http://---
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av vigge50 »

tobbeturbo skrev:
Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...
Referral: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av Jerker »

tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
tobbeturbo skrev:
Jerker skrev:
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.
Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...
:D :D :D Då är du i gott sällskap!
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Norrköping vill inte vara värst

Inlägg av tobbeturbo »

vigge50 skrev:
tobbeturbo skrev:
Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
En jäkel att vara pedagogisk! Tack som fan. Nu hajar (typ) även jag ju. Tack!
Referral: http://---
Skriv svar