Norrköping vill inte vara värst
Moderator: Redaktion
Norrköping vill inte vara värst
Prisutdelningen verkar ta skruv...
Nyligen utsågs Norrköping till landets "värsta stad för elbilar", på grund av bristen på laddställen.
Nu installeras fyra nya stolpar och en Teslaladdare i parkeringshuset Lyckan
http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/n ... 82355.aspx
Nyligen utsågs Norrköping till landets "värsta stad för elbilar", på grund av bristen på laddställen.
Nu installeras fyra nya stolpar och en Teslaladdare i parkeringshuset Lyckan
http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/n ... 82355.aspx
Re: Norrköping vill inte vara värst
Där tog näringslivet pucken och gjorde det politikerna ville att de skulle görajtesla skrev:Prisutdelningen verkar ta skruv...
Nyligen utsågs Norrköping till landets "värsta stad för elbilar", på grund av bristen på laddställen.
Nu installeras fyra nya stolpar och en Teslaladdare i parkeringshuset Lyckan
http://mobil.nt.se/nyheter/norrkoping/n ... 82355.aspx
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Norrköping vill inte vara värst
På filmen ser man Tibor... Och så framgår det att Teslaladdaren ännu inte finns...
Re: Norrköping vill inte vara värst
Sådärja! Det är så det ska se ut! Nu väntar vi bara på att Ankaret och Spiran också får laddstationer, samt att de stora köpcentrumen runt om stan går samma väg!
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Lite frågande står jag här och undrar vad för slags Tesla-laddare som komma ska? Typ 2-sladdar passar ju utmärkt i en Tesla men här hägrar tydligen värre doningar...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Norrköping vill inte vara värst
Nja, de menar nog Teslas destination charger inställd på att enbart ladda Tesla-bilar.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Så är det nog, fast jag inte riktigt förstår anledningen till en dedikerad Tesla-sladd när det är det samma som de andra...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Norrköping vill inte vara värst
dedikerad =Tesla ger bort själva wallboxen till den näringsidkare (hotell, restaurang osv) som vill sätta upp en har jag för mig.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Norrköping vill inte vara värst
Det är ju en smart lösning. Skaffar man en destinationsladdare från Tesla kommer man upp på kartan i Teslan, så det borde ju en och annan se och kanske välja att åka förbi på genomresa. Sedan har man de övriga stolparna så att alla kan ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Norrköping vill inte vara värst
Testing. Men teslas destination charger fattas än.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Norrköping vill inte vara värst
snyggt med lackade golvet, tydligt nog för en fossilbillist? fan vet...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Norrköping vill inte vara värst
Snyggt men vad hände med skyltningen? Här finns förbättringspotential!AGCF skrev:
Testing. Men teslas destination charger fattas än.
http://teslaclubsweden.se/problemet-med-skylten-del-2/
Tesla Model Y
Re: Norrköping vill inte vara värst
Är här nu och laddar. Den levererar 9,3 kW enligt min app. Fortfarande ingen Teslaladdare.
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Norrköping vill inte vara värst
För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Referral: http://---
Re: Norrköping vill inte vara värst
Ca 40km i timmen så 8-10 timmar fån 0-100% beroende på batt storlek
( så här kan du inte tänka för att du kommer inte börja på 0 och sällan laddar du till 100 )
( så här kan du inte tänka för att du kommer inte börja på 0 och sällan laddar du till 100 )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Norrköping vill inte vara värst
Om laddaren ger 9,3 kW i effekt så ger den 9,3 kWh/h vilket skulle betyda att det tar 9,7 timmar att fylla ett tomt 90 kWh batteri. En vanlig 400V trefas 16 A ger 11 kWh vilket kortar laddtiden till 8,2 timmar.tobbeturbo skrev:För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
Re: Norrköping vill inte vara värst
Fast så kan du inte heller tänka.. Du har ju inte 90kwh tillgängliga i en Tesla med 90kwh-batteri..vigge50 skrev:Om laddaren ger 9,3 kW i effekt så ger den 9,3 kWh/h vilket skulle betyda att det tar 9,7 timmar att fylla ett tomt 90 kWh batteri. En vanlig 400V trefas 16 A ger 11 kWh vilket kortar laddtiden till 8,2 timmar.tobbeturbo skrev:För en ännu väntande elbils- och tesla-ägare: hur bra är 9,3? "Fullladdning" av tesla tar ca?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Norrköping vill inte vara värst
Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
Referral: http://---
Re: Norrköping vill inte vara värst
Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Norrköping vill inte vara värst
Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Referral: http://---
Re: Norrköping vill inte vara värst
När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.tobbeturbo skrev:Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
Re: Norrköping vill inte vara värst
Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.tobbeturbo skrev:Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Norrköping vill inte vara värst
Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...Jerker skrev:Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.tobbeturbo skrev:Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
Referral: http://---
Re: Norrköping vill inte vara värst
Då är du i gott sällskap!tobbeturbo skrev:Tack, bra info ju. Snart är jag kanske lite mer påläst på just ström o särskilt elbil o tesla. Gör ju inget annat än att kolla på forumet här och teslas sida. Enligt tjejen iaf...Jerker skrev:Jovisst! Min bil får efter förluster c:a 8,9 kW in i batteriet, ser det ut som i min app. Min bil bil drar i snitt 1,5 kW/mil. Då får jag alltså c:a 6 mil i timmen när jag laddar där.tobbeturbo skrev:Absolut! Bara undrar eftersom jag inte är lika insatt. Plus att jag kommer att använda parkering titt som tätt. Vimlar som sagt inte av platser att ladda på här i Norrköping.Jerker skrev:Jag tycker att det räcker med att konstatera att det är rätt bra för att vara en gratisladdare i ett parkeringshus. Om man tar en sväng i köpcentrumen i city så hinner man få några mil i batteriet så man kanske räddar räckvidden.
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Norrköping vill inte vara värst
En jäkel att vara pedagogisk! Tack som fan. Nu hajar (typ) även jag ju. Tack!vigge50 skrev:När du laddar så är det effekten som du bryr dig om och denna får du genom att räkna spänning*ström*faser. Ett vanligt trefas uttag ger 230*3*16=11 kW.tobbeturbo skrev:Det stog på att de hade 35A. Men är inte alltför haj på el på så vis, så har det nån större betydelse? Tänker om 400v har 16A?
Om det var en fas och 35 ampere så ger det 230*1*35=8 kW.
Detta tar du sen gånger antal timmar du laddar för att få read på hur många kWh du laddat.
För att räkna ut hur långt du kommer så kan du räkna ungefär 2 kWh per mil.
Referral: http://---