Produktutveckling av släpkärror
Moderator: Redaktion
Produktutveckling av släpkärror
Tittade precis på denna video med Björn Nyland
https://www.youtube.com/watch?v=vLg8RgM_KNE
Det slog mig hur primitiva eller vad man ska kalla det, släpkärror är. Alltid en fyrkantig kloss och stel axel.
Varför gör man inte följande:
Utgår från en axellös modul så att golvet kommer ner till samma nivå som bilens. 15 cm markfrigång och platt undersida
Rundad framdel som denna.
MEN, det kan väl gå fram hela vägen till handsken? Mellanrum mellan bil och släp har man ingen nytta av.
Hjulen på släpet svänger inte, så varför inte täcka över helt som bakhjulen på denna?
samt, sätta dit en "tail" för aerodynamiken.
Allt sammanlagt skulle göra stor skillnad. Användbarheten blir bättre också när golvet i släpet är 20 cm från marken.
https://www.youtube.com/watch?v=vLg8RgM_KNE
Det slog mig hur primitiva eller vad man ska kalla det, släpkärror är. Alltid en fyrkantig kloss och stel axel.
Varför gör man inte följande:
Utgår från en axellös modul så att golvet kommer ner till samma nivå som bilens. 15 cm markfrigång och platt undersida
Rundad framdel som denna.
MEN, det kan väl gå fram hela vägen till handsken? Mellanrum mellan bil och släp har man ingen nytta av.
Hjulen på släpet svänger inte, så varför inte täcka över helt som bakhjulen på denna?
samt, sätta dit en "tail" för aerodynamiken.
Allt sammanlagt skulle göra stor skillnad. Användbarheten blir bättre också när golvet i släpet är 20 cm från marken.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
Det fanns! Originaltillbehör i BMW-katalogen på 90-talet. Hur konstruktionen är gjord vet jag inte, antagligen stel axel och rörram, men strömlinjeformad och lite designad i alla fall.
Och så finns ju lastbilssläpen som skall frakta höga saker om vi ska prata lågt golv.
Och så finns ju lastbilssläpen som skall frakta höga saker om vi ska prata lågt golv.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Produktutveckling av släpkärror
Den går att ha takbox på medHaglund skrev:Det fanns! Originaltillbehör i BMW-katalogen på 90-talet. Hur konstruktionen är gjord vet jag inte, antagligen stel axel och rörram, men strömlinjeformad och lite designad i alla fall.
Och så finns ju lastbilssläpen som skall frakta höga saker om vi ska prata lågt golv.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Produktutveckling av släpkärror
Det finns släpvagnar för alla önskemål idag.
Men på byggvaruhusen säljer de ju vagnar som utvecklats till att nå absolut lägsta pris och de är rätt så simpla.
Lite dyrare släp utvecklas dock, exempel: http://www.4pslapet.se/touring/380TXI
Men på byggvaruhusen säljer de ju vagnar som utvecklats till att nå absolut lägsta pris och de är rätt så simpla.
Lite dyrare släp utvecklas dock, exempel: http://www.4pslapet.se/touring/380TXI
Re: Produktutveckling av släpkärror
Jag är inte så imponerad faktiskt en som rymmer mindre än ett vanligt bagageutrymme och en som har lutning på kåpan längst fram.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
Tycker fortfarande det borde gå att ha en elmotor och batteri i ett släp som minskar motståndet för dragbilen, dvs inte skjuta på utan mer underlätta som en elcykel. Nåväl efter mitt nuvarande åtagande kanske man ska bygga släp verkar ju som sagt vara helt eftersatt...eller så är det detta som är Teslas nya produkt
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Produktutveckling av släpkärror
Sätter du en motor på ett släp är det inte längre en släpkärra utan ett motorfordon. Blir helt andra regler och lär inte vara så lätt att registrera.Challe76a skrev:Tycker fortfarande det borde gå att ha en elmotor och batteri i ett släp som minskar motståndet för dragbilen, dvs inte skjuta på utan mer underlätta som en elcykel. Nåväl efter mitt nuvarande åtagande kanske man ska bygga släp verkar ju som sagt vara helt eftersatt...eller så är det detta som är Teslas nya produkt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Men bara en liten, liten, liten motor.Svenssons skrev:Sätter du en motor på ett släp är det inte längre en släpkärra utan ett motorfordon. Blir helt andra regler och lär inte vara så lätt att registrera.Challe76a skrev:Tycker fortfarande det borde gå att ha en elmotor och batteri i ett släp som minskar motståndet för dragbilen, dvs inte skjuta på utan mer underlätta som en elcykel. Nåväl efter mitt nuvarande åtagande kanske man ska bygga släp verkar ju som sagt vara helt eftersatt...eller så är det detta som är Teslas nya produkt
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Produktutveckling av släpkärror
Men man skulle ju fortfarande kunna ha extra batteri i släpet som förlänger räckvidden, eller rättare sagt kompenserar för räckviddsbortfallet.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Detta tror jag på rent tekniskt men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. TB har väl redovisat 400-500 Wh/km med släp vilket är en ganska kraftig ökning mot vad han har utan släp, ca 240-280. Detta betyder att om släpet skall 0:a förlusten så måste batteriet i släpet vara typ 70kWh och då blir det ett jääävligt dyrt släpJerker skrev:Men man skulle ju fortfarande kunna ha extra batteri i släpet som förlänger räckvidden, eller rättare sagt kompenserar för räckviddsbortfallet.
Gör man dock en kombination med bättre aerodynamik så att släpet lägger på max 100 Wh/km och det sitter ett 10kWh-batteri i släpet har man nog en ekvation som kan vara tilltalande för dem som drar släp ofta.
I en husvagn däremot kan man nog kosta på sig ett lite större batteri men tror dock inte på ett större än kanske 30kWh ändå om vi räknar med ett batteripris på $500/kWh. Då får man nog åka mycket husvagn för att det skall vara värt det. Men på köpet får man iaf en boendelösning som kan gå off-grid ett par dagar
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Produktutveckling av släpkärror
Ja, det är ju om man kan kombinera det med andra användningsområden som det kan bli ekonomiskt försvarbart! Sen faller ju batterier i pris så det kanske bara är en tidsfråga innan husvagnar har ett rejält batteri ombord.chpaulin skrev:Detta tror jag på rent tekniskt men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. TB har väl redovisat 400-500 Wh/km med släp vilket är en ganska kraftig ökning mot vad han har utan släp, ca 240-280. Detta betyder att om släpet skall 0:a förlusten så måste batteriet i släpet vara typ 70kWh och då blir det ett jääävligt dyrt släpJerker skrev:Men man skulle ju fortfarande kunna ha extra batteri i släpet som förlänger räckvidden, eller rättare sagt kompenserar för räckviddsbortfallet.
Gör man dock en kombination med bättre aerodynamik så att släpet lägger på max 100 Wh/km och det sitter ett 10kWh-batteri i släpet har man nog en ekvation som kan vara tilltalande för dem som drar släp ofta.
I en husvagn däremot kan man nog kosta på sig ett lite större batteri men tror dock inte på ett större än kanske 30kWh ändå om vi räknar med ett batteripris på $500/kWh. Då får man nog åka mycket husvagn för att det skall vara värt det. Men på köpet får man iaf en boendelösning som kan gå off-grid ett par dagar
Re: Produktutveckling av släpkärror
Funderar på att göra en prototyp täckt släp i alu. Med enkel vanlig axel. Går att köpa axel och kulhandske för några tusenlappar såg jag. Vore intressant att se vad skillnaden blir med några enkla modifikationer på designen. Slät undersida i samma markfrigång som på bilen. Slimmade hjulhus på släpet. Kåpan rundad fram och samma höjd som model X spoiler. Kåpan lika bred som hjulhus. Några spoilers bak som jänkarna har på sina 18-wheelers (säkert ett träsk av patent på det området dock). Går att regga in amatörbygge för 600 kr såg det ut som på transportstyrelsen
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
Borde inte släpet vara avsmalnande bakåt för att få den där droppformen? Börjar lika bred och hög som bilen och sen smalnar den av. Inte så värst praktiskt men...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Produktutveckling av släpkärror
Man får nog acceptera att den måste vara platt bak, men man kan ha några spoilers som en svans. Som den här scanian men mindreChalle76a skrev:Borde inte släpet vara avsmalnande bakåt för att få den där droppformen? Börjar lika bred och hög som bilen och sen smalnar den av. Inte så värst praktiskt men...
Kanske av gummi som stänksydd är gjorda av, eftersom det säkert finns regler om hur vassa saker som får sticka ut.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
Köp en sådan där droppformad husvagn och konvertera till släpkärra.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Kan mycket väl tänka mig att det kommer släpvagnar med eldrift. Den som köpt sin 3 med kula och 50 mils räckvidd och vill hyra en husvagn en vecka på sommaren, hyr en med 20kW elmotor och 80kWh batteri. Då har man fortfarande ca 50 mils räckvidd och kan ladda på 2 laddstolpar samtidigt så att laddtiden inte förlängs.
Extrakostnaden för 80kWh batteri och 20kW elmotor borde hamna under 100.000kr i stora serier.
Teknisk löser man det med en givare i draget som försöker minska dragbehovet med 95% hela tiden.
Extrakostnaden för 80kWh batteri och 20kW elmotor borde hamna under 100.000kr i stora serier.
Teknisk löser man det med en givare i draget som försöker minska dragbehovet med 95% hela tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Produktutveckling av släpkärror
Lite som en sånhär: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sla ... en-6418680
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Produktutveckling av släpkärror
De är la svindyra!LarsL skrev:Köp en sådan där droppformad husvagn och konvertera till släpkärra.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Produktutveckling av släpkärror
svansmotorbylund skrev:Lite som en sånhär: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/sla ... en-6418680
ms 76132 "Eleamore"