Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Inlägg av Zalman3 »

Från 1 januari 2017 börjar laddning på SC kosta.

Säkerställer användning under långdistansresor
Alla Tesla-bilar som beställs efter den 1 januari 2017 får 400 kWh gratis kredit i Supercharging-nätverket (cirka 1 000 miles eller 1 609 km) per år för att samtliga Tesla-ägare även i fortsättningen ska kunna snabbladda utan kostnad under långresor. Utöver krediten kan man ladda på Superchargers till en liten kostnad som kommer att vara lägre än kostnaden för att tanka motsvarande fossildriven bil. Alla Teslor kommer även fortsättningsvis att standardutrustas med hårdvaran som gör det möjligt att använda Superchargers.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/update ... ng-program
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Laddning på SC börjar kosta från 1 janunari 2017

Inlägg av Gustafsson »

160 mil var ju inte så mycket förstås. Nu steg värdet på min 70D igen :-)
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Taxi kanske inte uppskattar det nya upplägget...

Kanske kostar det 2kr/kWh att ladda när 160 mil kvoten är slut. Billigare mil än motsvarande bensinbil, men dyrare än
att ladda hemma, alltså kommer Taxi att skaffa egna laddare.

En vanlig Svensson som laddar mest hemma berörs kanske knappt alls.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kommer att bli väldigt intressant att se vad det innebär med att det kommer att kosta mindre än att tanka en fossilare av samma storlek. Jag menar, samma fossilare kostar ju väldigt olika att tanka i USA och Sverige...

Men jag tycker att detta är en väldigt bra lösning!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är nog dessvärre en ändring i en nödvändig riktning. För min del lär det göra extremt lite skillnad, jag använder väldigt sällan superchargers. Men risken är ju att man drar sig för att köra bilsemester genom hela Europa eftersom man skulle ta slut på sin kvot för året.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Taxi kanske inte uppskattar det nya upplägget...
Garanterat inte, men det betyder att det problemet kommer att avveckla sig självt! Nu kommer det att löna sig för taxibolagen att installera egna SuC hemma.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Liten bomb var det väl ändå...det här var ju väntat sedan ett tag tillbaka men lite förvånad att man inte kan köpa till typ för samma "Free for the life of the car" som vi med befintliga bilar har. :shock:
Kanske kommer kan man ju hoppas. Det är rätt stor marginal mellan vad elen kostar och vad det kostar att tanka så frågan är vad priset kommer att bli för att supercharga i Sverige?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man undrar ju om detta kommer att gälla även för 3:an? Jag tycker det vore konstigt om man införde ett nytt system nu och sen tvingas modifiera det lite senare. För de borde ju ha reglerna för 3:an klara vid nästa presentation av den.

Jag tror, och hoppas, att detta kommer att gälla alla bilmodeller för överskådlig framtid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Man undrar ju om detta kommer att gälla även för 3:an? Jag tycker det vore konstigt om man införde ett nytt system nu och sen tvingas modifiera det lite senare. För de borde ju ha reglerna för 3:an klara vid nästa presentation av den.

Jag tror, och hoppas, att detta kommer att gälla alla bilmodeller för överskådlig framtid.
Utgår ifrån att det även gäller för modell 3.

Offtopic:
Såg nåt videoklipp där Elon sa att SC skulle drivas av solceller, finns det nån SC idag som drivs av solceller?
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

matsm skrev:
Liten bomb var det väl ändå...det här var ju väntat sedan ett tag tillbaka men lite förvånad att man inte kan köpa till typ för samma "Free for the life of the car" som vi med befintliga bilar har. :shock:
Kanske kommer kan man ju hoppas. Det är rätt stor marginal mellan vad elen kostar och vad det kostar att tanka så frågan är vad priset kommer att bli för att supercharga i Sverige?
Kommer ju att göra begagnade bilar lite mer attraktiva för vissa som kör väldigt mycket långkörningar. Kanske vi får se vissa Taxiteslor rulla vääääldigt långt...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:

Jo, så är det väl. Det är väl den kommande boomen med 3:or som tvingat fram detta.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Det är nog dessvärre en ändring i en nödvändig riktning. För min del lär det göra extremt lite skillnad, jag använder väldigt sällan superchargers. Men risken är ju att man drar sig för att köra bilsemester genom hela Europa eftersom man skulle ta slut på sin kvot för året.
Även för mig kommer det att göra extremt liten skillnad, så länge jag behåller nuvarande bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

matsm skrev:
De skriver ".. men vi önskar understryka att Supercharging-nätverket aldrig kommer att vara en vinstdrivande enhet, även om elpriserna kan fluktuera över tiden och variera mellan olika länder.". Vilket borde leda till att priserna sätts i relation till elpriset i respektive land snarare än bensin/diesel priset. Och ett hyfsat lågt pris på det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Jerker skrev:

Offtopic:
Såg nåt videoklipp där Elon sa att SC skulle drivas av solceller, finns det nån SC idag som drivs av solceller?
Ja men inte i Sverige. Køge i Danmark bland annat har stora solpaneler som tak över laddarna.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Undrar hur betalningslösningen kommer att se ut? Blir det en applikation i My Tesla eller kommer man lägga ut det på externa aktörer, typ Vattenfall inCharge?
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
vigge50

Inlägg av vigge50 »

+46 skrev:
Undrar hur betalningslösningen kommer att se ut? Blir det en applikation i My Tesla eller kommer man lägga ut det på en externa aktörer, typ Vattenfall inCharge?
Du kan väll redan idag betala upplåsning av större batteri och autopilot genom Mytesla, tror detta kommer hamna därmed.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

+46 skrev:
Undrar hur betalningslösningen kommer att se ut? Blir det en applikation i My Tesla eller kommer man lägga ut det på en externa aktörer, typ Vattenfall inCharge?
Extern aktör är helt uteslutet. Man har redan hittat kod på hemsidan för flera månader sedan där man ska kunna lägga in sitt kreditkort på sitt Tesla konto.
Eventuellt kommer man även kunna göra det i displayen på skärmen. Själva auktoriseringen kommer nog skötas helt automatiskt. Man kopplar in och ut precis som idag.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Varför gör detta att jag förutspår en kraftigt ökad orderingång till Tesla från taxiåkerier de närmaste 7 veckorna? :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
danni skrev:
Även för mig kommer det att göra extremt liten skillnad, så länge jag behåller nuvarande bil.
Du har en extremt bra poäng där. Även om jag laddar ganska lite på SuC så känns det på nåt sätt lite frihetsberövande att det kommer att kosta pengar framöver. Det är ett ypperligt skäl att behålla Teslan så länge det bara går. Bilen kommer att tillhöra den ändå ganska lilla skaran som laddar gratis för alltid. Om inget annat så håller det andrahandsvärdet uppe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
bylund skrev:
danni skrev:
Du har en extremt bra poäng där. Även om jag laddar ganska lite på SuC så känns det på nåt sätt lite frihetsberövande att det kommer att kosta pengar framöver. Det är ett ypperligt skäl att behålla Teslan så länge det bara går. Bilen kommer att tillhöra den ändå ganska lilla skaran som laddar gratis för alltid. Om inget annat så håller det andrahandsvärdet uppe.
Men jag som väntar på en 3:a har vänt och vridit på det där rätt mycket och kom för länge sedan fram till att det är bättre att ha möjligheten att ladda snabbt när det verkligen behövs än att ladda gratis.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Intressant formulering att det kommer kosta som att fylla tanken på motsvarande bensinbil. Hoppas inte man menar 1tank=1 batteri :shock: då blir det dyrt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Men jag som väntar på en 3:a har vänt och vridit på det där rätt mycket och kom för länge sedan fram till att det är bättre att ha möjligheten att ladda snabbt när det verkligen behövs än att ladda gratis.
Så är det. Gratis är bara bonus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Tesla bilarna idag har väl en viss summa i priset till SUC. Kommer detta ev försvinna när de kommer ta betalt?
400kWh per år i kredit kan man spara krediter för att kunna åka Europa sem etc?
Har man inte förbrukat sina kWh kommer de frysa inne?
Det kanske blir som vissa mobil abb man bygger pott av det man inte gjort av med. Många funderingar men det blir nog bra.
Senast redigerad av Lophornis, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Jerka

Inlägg av Jerka »

Ja, för mig är detta alls ingen dealbreaker. De fåtal gånger per år jag åker på långresa kan jag gärna betala lite för att ladda.

Hoppas dock att det fortfarande blir billigt. Typ 200 kr för 90 kWh skulle kännas som en ok nivå. Ska det kosta 800 som det kostar att tanka skitbilen jag har nu så känns det ju surt.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Börjar bli lätt obehagligt att jag haft sån tur med beställningen.

Beställde i september för att förekomma prishöjning och eventuella förändringar vad gäller SUC. Framskjuten leverans till mars 2017 för att öka chansen att få AP2 och möjlighet att uppgradera till 100D.

"These changes will not impact current owners or any new Teslas ordered before January 1, 2017, as long as delivery is taken before April 1, 2017."

Prickar jag den sista (vore ju inte så dumt med 100D-batteri mjukvarustrypt till 90) får jag bjuda forumet på en riktigt rolig gif eller nåt. :D
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar