Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Ragnarferdinand »

Toppen nyheter! Nu känns det lite bekvämare att anlända Göteborg med färja och 10%


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Pro-Z »

Toppennyhet!
Kommentar till Bjelke:
Jodå min förra elbil Volkswagen e-up med 17 kWh batteri laddade fullt under en timme på CCS. Runt 40 min.

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Mickep »

Tror inte man skall hänga upp sig på att det står att man kan ladda fullt. Oavsett kommer man få en rejäl påfyllnad på 30 min. Det räcker, det kommer vara motiverat att stoppa i en laddsladd ifall platsen är ledig. Oroar man sig för att platsen skall vara upptagen har man nog inte den elbil man behöver. Taxi kommer nog gilla detta på lunchen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
Tror inte man skall hänga upp sig på att det står att man kan ladda fullt. Oavsett kommer man få en rejäl påfyllnad på 30 min. Det räcker, det kommer vara motiverat att stoppa i en laddsladd ifall platsen är ledig. Oroar man sig för att platsen skall vara upptagen har man nog inte den elbil man behöver. Taxi kommer nog gilla detta på lunchen.
Absolut. Jag menade verkligen inte att Lidl skulle strunta i detta bara för att man har svårt att ange laddtider. Detta är ett mycket bra initiativ.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av kangru »

Om jag för en vecka sedan skulle fått en lista på affärer som jag skulle gissa på när de sätter upp laddare för sina kunde så skulle jag inte gissat på Lidl på ens top-10. Detta gör mig så positivt förvånad att jag har svårt att tro att detta kan stämma. Jag skall nog bara för att detta är så bra åka och handla på Lidl i Uppsala idag för att visa mitt gillande.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Teslaspolen »

Lidl steg just ännu mer i mina ögon!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av EnTraktor »

Lidl började rulla ut samma sak i Polen förra månaden. Extremt uppskattat eftersom förekomsten av snabbladdare i Polen motsvarar förekomsten av vattenkällor i öknen.
Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av HelectriC »

Swede1 skrev:
Det här var bra. Då kan man komma med helt tomt batteri och handla 30 min och åka med fullt. Dvs.man slipper hålla på med sladdarna hemma flera ggr.

Bra tänkt Lidl.

Hålla på och kämpa med laddsladd när man handlar 30 min är inte värt besväret på normalladdning.

Nu får alla elbilsägare stötta och handla mer på Lidl.

Adjö ica och konsum.
i somras handlade jag i stort sett bara på COOP Eriksberg i Göteborg eftersom jag samtidigt kunde ladda Chademo. På 30min hade jag betydligt mer än vad jag behövde. Fick nästan lite fossilbilsbeteende eftersom vi bodde i mina föräldrars hus som inte har någon vidare säkring för att ladda Teslan. Chademon hos COOP blev vår "bensinstation" under semestern.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av zyax »

Lidl är en väldigt bra affär. De har inte allt, men dryck och korv är tyskarna bra på. Detta gör affären än bättre och folk som handlade på Lidl första gången de kom till Sverige när de hade fel varor och idiotiska tyska kassor utan rullband blir nog förvånade när Lidl visar på sin nya standard. Jag kommer inte handla mindre på Lidl för att det går att ladda elbilar där, det är säkert.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Bjelke »

Pro-Z skrev:
Toppennyhet!
Kommentar till Bjelke:
Jodå min förra elbil Volkswagen e-up med 17 kWh batteri laddade fullt under en timme på CCS. Runt 40 min.

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Nu blir man ju nyfiken för enligt alla uppgifter jag sett så laddar den precis som alla andra elbilar och där är den vanligaste uppgiften man stöter på 80% laddning på 30minuter, sedan
går det långsammare (precis som för alla andra) och slutar på ca en timme för att ladda upp till 100% (om man utgår från helt tomt från början alltså)...

Om 40 minuter stämmer så är det den snabbaste laddtiden av alla elbilar, vilket iofs inte vore omöjligt om man tillät högre strömstyrka i cellerna (mer än motsvarande 1C som är standard sas),
men inget jag hört ngn som gör (än)...

Har inte Herr X en Eup oxo? Vad har du fått för tid isf? (eller det kanske var en I-miev)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Pro-Z »

Nu ska jag inte säga att jag har laddat från 0-100% för det vore en lögn.
Jag har vart nere i 2-3% och laddat upp till 95% många gånger vilket tar ca 30min på Vattenfalls laddare (ABB) och ca 40 min på Fortums (kommer ej ihåg märket). Med varmt batteri.
Jag har noterat att dom sista 5% brukar ta ca 10 min.

Jag har dock lyckats köra 1 mil när bilen varnade för 0 km räckvidd innan jag körde torsk vid ett tillfälle.

Med detta sagt kanske det stämmer med 1 timme om man verkligen kör slut batteriet till det absoluta minium och sedan fyller till 100%... :shock:
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Swede1 »

Den här diskussionen om att ladda fullt hör nog hemma i någon annan tråd. Säg 0-80 % då som fullt, för sen så går det trögare. Bra för batteriet också att inte ladda till 100 %. (Uhhh vilken teknik nerd diskussion.)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Den här diskussionen om att ladda fullt hör nog hemma i någon annan tråd. Säg 0-80 % då som fullt, för sen så går det trögare. Bra för batteriet också att inte ladda till 100 %. (Uhhh vilken teknik nerd diskussion.)
Kanske beror på att detta är ett tekniknerd-forum där off topic är mer regel än undantag. :mrgreen:

I många fall borde "ladda fullt" ersättas med "ladda färdigt". Detta borde journalister och andra som använder "ladda fullt" lära sig.

Själv kommer jag garanterat stanna vid Lidl och testa. Har inte varit i någon Lidl-butik sedan de kom men det låter som att det inte är riktigt samma typ av tråkbutik längre och de verkar verkligen vara drivande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av MSO »

Jag behöver iofs inte Chademo för att åka till Lidl. Det räcker med att de har riktiga pepparkakor med smör som enda fettkälla. Ingen jävla palmolja, sheasmör eller sojaolja.
Med helt enorm marginal de bästa pepparkakorna ute i de stora affärerna.

Kan dock konfirmera att de installerat och även startat några av sina laddare. Har testat.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av djFabbe »

ochso skrev:
http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... bbladdare/

Ingress:
Lidl installerar elbilsladdare vid sina butiker där kunderna får ladda gratis. Med likströmsladdare från ABB kan en elbil ladda fullt på 20-30 minuter. Först ut är kedjans butik i Västra Frölunda i Göteborg.
http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/ ... bilskunder

http://www.dagenshandel.se/nyheter/lidl ... nlaggning/

I den första artikeln låter det som att alla 168 butiker ska få dessa laddare, men i artikeln från vlt verkar det som att alla nya butiker och utvalda befintliga butiker kommer få dem, men inte alla befintliga.

Mycket glädjande nyheter enligt mig!!

Detta verkar vara den aktuella laddaren på uppladdning.nu:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 9f72427819
Klicka på länken ovan så ser ni bilder på laddplatserna, verkar vara rejält tilltagna i storlek och mycket väl uppmärkta som elbilsplatser.
Bingo för mig som passerar denna affär varje dag på väg till jobbet och där Göteborgs Energis laddare på Frölunda torg nu börjat kosta! Som trogna Tesslapoddlyssnare vet så har jag ju ingen möjlighet att ladda hemma.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Bjelke »

Ska banne mig försöka handla lite oftare på Lidl, håller med om att dom har höjt sig flera snäpp och är bättre än COOP mfl på många produkter som jag testat :)
Och börjar dom installera snabbladdare för elbilar så får dom sjukt många pluspoäng för det :)
Sånt gillar vi.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Swede1 »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Den här diskussionen om att ladda fullt hör nog hemma i någon annan tråd. Säg 0-80 % då som fullt, för sen så går det trögare. Bra för batteriet också att inte ladda till 100 %. (Uhhh vilken teknik nerd diskussion.)
Kanske beror på att detta är ett tekniknerd-forum där off topic är mer regel än undantag. :mrgreen:

I många fall borde "ladda fullt" ersättas med "ladda färdigt". Detta borde journalister och andra som använder "ladda fullt" lära sig.

Själv kommer jag garanterat stanna vid Lidl och testa. Har inte varit i någon Lidl-butik sedan de kom men det låter som att det inte är riktigt samma typ av tråkbutik längre och de verkar verkligen vara drivande.
Ja, Lidl är rätt bra nu, vissa deluxe varor är riktigt bra, bra bröd, öl, dryck och standard varor. Jag är ingen korvätare, ökad risk för cancer. Kassorna är normala. Personalen verkar rätt trött, låg service. Priset är oftast riktigt bra/lågt. Bra är att butiken är lagom stor och inte allt för blockerad om man glömmer nåt som ligger i början.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av MSO »

Swede1 skrev:
Själv kommer jag garanterat stanna vid Lidl och testa. Har inte varit i någon Lidl-butik sedan de kom men det låter som att det inte är riktigt samma typ av tråkbutik längre och de verkar verkligen vara drivande.
Ja, Lidl är rätt bra nu, vissa deluxe varor är riktigt bra, bra bröd, öl, dryck och standard varor. Jag är ingen korvätare, ökad risk för cancer. Kassorna är normala. Personalen verkar rätt trött, låg service. Priset är oftast riktigt bra/lågt. Bra är att butiken är lagom stor och inte allt för blockerad om man glömmer nåt som ligger i början.
Dumt att driva iväg om matvaror, men ... obegripligt att de inte har den lagrade stiltonosten längre (Mature Blue Stilton). Den var riktig basföda ett tag. Helt stört bra. Möjligen är det, rent hälsomässigt, lika bra att den försvann... :roll:
Deras röror, typ Skagen och de där, är kraftigt mycket bättre än såna standard "Rydbergs" och allt vad de heter. Dubbelt så mycket räkor och hälften så mycket skum skit i typ. För att inte tala om premiummüslin, den där blå varianten. Det är ju närmast parodiskt när man öppnar den och matar ut typ 90% nötter, mandlar och frön rätt i tallriken..
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Svenssons »

För att vara lite kritisk till den lösning som är vald på Lidl så är det inte några snabbladdare egentligen som installeras. Finns det två laddplatser så är totaleffekten 20 kW som ska delas på 2, är det 5 laddplatser så är det totalt 50 kW som ska delas på 5. Kanske har de även gjort så att det alltid är 10 kW per kabel oavsett hur många som laddar. De är alltså inte avsedda för laddning om man är påväg någon stanns och man kan inte räkna med mer än 5 kWh för en halvtimme.

Jag ser ändå positivt på det. Detta kommer vara extra bra för de bilar som bara kan ladda enfas växelström annars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av MSO »

Svenssons skrev:
För att vara lite kritisk till den lösning som är vald på Lidl så är det inte några snabbladdare egentligen som installeras. Finns det två laddplatser så är totaleffekten 20 kW som ska delas på 2, är det 5 laddplatser så är det totalt 50 kW som ska delas på 5. Kanske har de även gjort så att det alltid är 10 kW per kabel oavsett hur många som laddar. De är alltså inte avsedda för laddning om man är påväg någon stanns och man kan inte räkna med mer än 5 kWh för en halvtimme.

Jag ser ändå positivt på det. Detta kommer vara extra bra för de bilar som bara kan ladda enfas växelström annars.
Ett DC-uttag. ChaDeMo och CCS. Det toppar på ca 48kW med teslaadaptern och bara ett kan användas samtidigt.
Ett AC-uttag som kan köras samtidigt dock. Lite oklart vad som händer med ChaDeMo-effekten om en dubbelladdartesla kommer och suger 22kW ur det snöret.

Det är ju standardupplägget för alla ChaDeMo jag har besökt får jag säga. Oavsett vem som satt upp dem.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Svenssons »

MSO skrev:
Svenssons skrev:
För att vara lite kritisk till den lösning som är vald på Lidl så är det inte några snabbladdare egentligen som installeras. Finns det två laddplatser så är totaleffekten 20 kW som ska delas på 2, är det 5 laddplatser så är det totalt 50 kW som ska delas på 5. Kanske har de även gjort så att det alltid är 10 kW per kabel oavsett hur många som laddar. De är alltså inte avsedda för laddning om man är påväg någon stanns och man kan inte räkna med mer än 5 kWh för en halvtimme.

Jag ser ändå positivt på det. Detta kommer vara extra bra för de bilar som bara kan ladda enfas växelström annars.
Ett DC-uttag. ChaDeMo och CCS. Det toppar på ca 48kW med teslaadaptern och bara ett kan användas samtidigt.
Ett AC-uttag som kan köras samtidigt dock. Lite oklart vad som händer med ChaDeMo-effekten om en dubbelladdartesla kommer och suger 22kW ur det snöret.

Det är ju standardupplägget för alla ChaDeMo jag har besökt får jag säga. Oavsett vem som satt upp dem.
DC Kan toppas på 48kW om laddaren klarar av det men nu verkar det som effekten är begränsad till 10kW per laddare eller max 20/50kW beroende på om det är 2/5 kontakter.

Det vanliga är att DC-laddaren är på 50kW men så måste inte alls fallet vara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av MSO »

Svenssons skrev:
DC Kan toppas på 48kW om laddaren klarar av det men nu verkar det som effekten är begränsad till 10kW per laddare eller max 20/50kW beroende på om det är 2/5 kontakter.

Det vanliga är att DC-laddaren är på 50kW men så måste inte alls fallet vara.
Den i Gbg är en standard ABB med 50kW maxeffekt. 48 praktiskt med Teslan + adapter. Den är inte begränsad.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Svenssons »

MSO skrev:
Svenssons skrev:
DC Kan toppas på 48kW om laddaren klarar av det men nu verkar det som effekten är begränsad till 10kW per laddare eller max 20/50kW beroende på om det är 2/5 kontakter.

Det vanliga är att DC-laddaren är på 50kW men så måste inte alls fallet vara.
Den i Gbg är en standard ABB med 50kW maxeffekt. 48 praktiskt med Teslan + adapter. Den är inte begränsad.
Hur många laddplatser finns det? Enligt artikeln så skulle platser med 5 laddplatser ha en total toppeffekt på 50 kW. Är det 5 platser kan det bli så att det blir 10kW per plats om det är 5 bilar som laddar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av MSO »

Svenssons skrev:
MSO skrev:
Svenssons skrev:
DC Kan toppas på 48kW om laddaren klarar av det men nu verkar det som effekten är begränsad till 10kW per laddare eller max 20/50kW beroende på om det är 2/5 kontakter.

Det vanliga är att DC-laddaren är på 50kW men så måste inte alls fallet vara.
Den i Gbg är en standard ABB med 50kW maxeffekt. 48 praktiskt med Teslan + adapter. Den är inte begränsad.
Hur många laddplatser finns det? Enligt artikeln så skulle platser med 5 laddplatser ha en total toppeffekt på 50 kW. Är det 5 platser kan det bli så att det blir 10kW per plats om det är 5 bilar som laddar.
Två platser, precis som vanligt. Det är en standard ABB 1xDC CCS/Chademo + 1x AC.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lidl installerar elbilsladdare vid butikerna!

Inlägg av Bjelke »

Hoppas verkligen att dom kör på typ 50kW som default iaf, annars känns det iaf som ganska dyra kW jämfört med vanliga AC-stolpar lixom...
Visst, bilar som min Leaf med 3,3kW-laddare skulle ju såklart ha nytta av tom 10kW men ändå lixom...

Typ en kvart mille för en kombistolpe och 30 papp för en typ2 är ju en jäkla skillnad, och att inte köra på 50kW på kombistolpen känns lite sådär...

Men OM dom kör på 10kW-prylar så kanske dom har fått köpa en billigare variant helt enkelt, det finns ju tex "mini"-CHAdeMO-varianter för lite mindre
än halva priset tex (runt 50-100tkr såg jag tex, isf 250tkr för en fullstor)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar