Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Moderator: Redaktion
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Ja, det är precis det jag menar. Att sätta upp en 22kW-stolpe, att kalla den för semisnabbladdare, att låtsas som att alla kan ladda med den effekten och att ta betalt utifrån det är inte okej enligt mig. Men troligen är det helt enkelt så att varken kommunen eller elföreningen begriper detta.
Ett annat exempel: Jag skulle CCS-snabbladda Golfen i Jung häromveckan. Där har Kvänums Energi satt upp en snabbladdare bredvid Superchargern. Men den funkar inte, den säger bara CCS-error och inget händer. Så har det varit nu i flera månader. Så ringde jag och felanmälde. Deras lösningsförslag var då att åka till Kvänum och ladda där, vid typ2-stolpen som står vid deras kontor. Gratis då. Men det är ju bara typ2, sa jag. Jo, men den är 22kW, fick jag erfara. Jag försökte förklara att e-Golfen inte kan ta emot det, och ingen annan elbil heller, förutom Zoe då. Det hade de ingen aning om.
Ett annat exempel: Jag skulle CCS-snabbladda Golfen i Jung häromveckan. Där har Kvänums Energi satt upp en snabbladdare bredvid Superchargern. Men den funkar inte, den säger bara CCS-error och inget händer. Så har det varit nu i flera månader. Så ringde jag och felanmälde. Deras lösningsförslag var då att åka till Kvänum och ladda där, vid typ2-stolpen som står vid deras kontor. Gratis då. Men det är ju bara typ2, sa jag. Jo, men den är 22kW, fick jag erfara. Jag försökte förklara att e-Golfen inte kan ta emot det, och ingen annan elbil heller, förutom Zoe då. Det hade de ingen aning om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Det finns ju en CCS vid Tårvad också eller funkar inte den heller?
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Jo, det är en ABB-laddare och den funkar fint. Men den i Jung är enligt Kvänums Energi citat "skit" och krånglar hela tiden. Jag fick inte intrycket att de tänker göra så hemskt mycket åt det. De hänvisar faktiskt till laddaren i Tråvad.LarsL skrev:Det finns ju en CCS vid Tårvad också eller funkar inte den heller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Aha, då hänger jag med. Javisst är det så att kunskapsnivån är väldigt låg. Sorgligt låg.mati skrev:Ja, det är precis det jag menar. Att sätta upp en 22kW-stolpe, att kalla den för semisnabbladdare, att låtsas som att alla kan ladda med den effekten och att ta betalt utifrån det är inte okej enligt mig. Men troligen är det helt enkelt så att varken kommunen eller elföreningen begriper detta.
Ett annat exempel: Jag skulle CCS-snabbladda Golfen i Jung häromveckan. Där har Kvänums Energi satt upp en snabbladdare bredvid Superchargern. Men den funkar inte, den säger bara CCS-error och inget händer. Så har det varit nu i flera månader. Så ringde jag och felanmälde. Deras lösningsförslag var då att åka till Kvänum och ladda där, vid typ2-stolpen som står vid deras kontor. Gratis då. Men det är ju bara typ2, sa jag. Jo, men den är 22kW, fick jag erfara. Jag försökte förklara att e-Golfen inte kan ta emot det, och ingen annan elbil heller, förutom Zoe då. Det hade de ingen aning om.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.Sofie skrev:Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Men dom finns, och det är supersmidigt att kunna ladda med 22kW AC. Tror även att kommande Audi skall klara det samma.mati skrev:För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.Sofie skrev:Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Jag vet, jag hade en sådan själv och saknar den ganska mycket. Men faktum är att det förutom Zoe inte finns några elbilar att köpa som kan utnyttja 22kW stolparna. De kan alltså inte anses som nästan likvärdiga alternativ till snabbladdarna. I princip är det precis som hemmaladdning. Det var bara det jag ville uttrycka.Sofie skrev:Men dom finns, och det är supersmidigt att kunna ladda med 22kW AC. Tror även att kommande Audi skall klara det samma.mati skrev:För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.Sofie skrev:Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.Jerker skrev:Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Sant. Jag gjorde ett tankefel där. Men det är inte många bilar som klarar 11 kW AC även om det börjar bli vanligare nu.helix skrev:Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.Jerker skrev:Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Om BMW hade satt dit dubbla laddare, så hade en bra bil blivit ännu bättre. Med det sagt menar jag att trefas is the shit för hemmaladdning, samt lagom långa stopp i staden.Jerker skrev:Sant. Jag gjorde ett tankefel där. Men det är inte många bilar som klarar 11 kW AC även om det börjar bli vanligare nu.helix skrev:Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.Jerker skrev:Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!
Trefas är gravt underskattat! När ska de asiatiska tillverkarna förstå det?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A