Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av mati »

Ja, det är precis det jag menar. Att sätta upp en 22kW-stolpe, att kalla den för semisnabbladdare, att låtsas som att alla kan ladda med den effekten och att ta betalt utifrån det är inte okej enligt mig. Men troligen är det helt enkelt så att varken kommunen eller elföreningen begriper detta.
Ett annat exempel: Jag skulle CCS-snabbladda Golfen i Jung häromveckan. Där har Kvänums Energi satt upp en snabbladdare bredvid Superchargern. Men den funkar inte, den säger bara CCS-error och inget händer. Så har det varit nu i flera månader. Så ringde jag och felanmälde. Deras lösningsförslag var då att åka till Kvänum och ladda där, vid typ2-stolpen som står vid deras kontor. Gratis då. Men det är ju bara typ2, sa jag. Jo, men den är 22kW, fick jag erfara. Jag försökte förklara att e-Golfen inte kan ta emot det, och ingen annan elbil heller, förutom Zoe då. Det hade de ingen aning om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av LarsL »

Det finns ju en CCS vid Tårvad också eller funkar inte den heller?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det finns ju en CCS vid Tårvad också eller funkar inte den heller?
Jo, det är en ABB-laddare och den funkar fint. Men den i Jung är enligt Kvänums Energi citat "skit" och krånglar hela tiden. Jag fick inte intrycket att de tänker göra så hemskt mycket åt det. De hänvisar faktiskt till laddaren i Tråvad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Ja, det är precis det jag menar. Att sätta upp en 22kW-stolpe, att kalla den för semisnabbladdare, att låtsas som att alla kan ladda med den effekten och att ta betalt utifrån det är inte okej enligt mig. Men troligen är det helt enkelt så att varken kommunen eller elföreningen begriper detta.
Ett annat exempel: Jag skulle CCS-snabbladda Golfen i Jung häromveckan. Där har Kvänums Energi satt upp en snabbladdare bredvid Superchargern. Men den funkar inte, den säger bara CCS-error och inget händer. Så har det varit nu i flera månader. Så ringde jag och felanmälde. Deras lösningsförslag var då att åka till Kvänum och ladda där, vid typ2-stolpen som står vid deras kontor. Gratis då. Men det är ju bara typ2, sa jag. Jo, men den är 22kW, fick jag erfara. Jag försökte förklara att e-Golfen inte kan ta emot det, och ingen annan elbil heller, förutom Zoe då. Det hade de ingen aning om.
Aha, då hänger jag med. Javisst är det så att kunskapsnivån är väldigt låg. Sorgligt låg.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av Sofie »

Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av Sofie »

mati skrev:
Sofie skrev:
Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.
Men dom finns, och det är supersmidigt att kunna ladda med 22kW AC. Tror även att kommande Audi skall klara det samma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
mati skrev:
Sofie skrev:
Varför utesluter du Tesla som också kan ta emot 22kW AC?
För att det är gamla bilar som tyvärr inte längre byggs. De få Teslor som har dubbelladdare är en ganska försvinnande andel i jämförelse.
Men dom finns, och det är supersmidigt att kunna ladda med 22kW AC. Tror även att kommande Audi skall klara det samma.
Jag vet, jag hade en sådan själv och saknar den ganska mycket. Men faktum är att det förutom Zoe inte finns några elbilar att köpa som kan utnyttja 22kW stolparna. De kan alltså inte anses som nästan likvärdiga alternativ till snabbladdarna. I princip är det precis som hemmaladdning. Det var bara det jag ville uttrycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av Jerker »

Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Jerker skrev:
Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.
Sant. Jag gjorde ett tankefel där. Men det är inte många bilar som klarar 11 kW AC även om det börjar bli vanligare nu.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av Sofie »

Jerker skrev:
helix skrev:
Jerker skrev:
Eftersom en bekant till mig nu ska få en BMW i3 som tjänstebil och han ville ha lite hjälp av mig för att veta hur det funkar med hemmaladdning osv. så började jag undersöka specarna lite närmare på den och som jag kan få fram så har den nya 33 kWh 16A 3-fasladdning. Så där har vi en bil till som kan ladda med 22 kW.
Även senaste i3an klarar bara 11kW max. Den skulle behöva ha stöd för 32A 3-fas för att kräma ut full effekt på en 22kW-stolpe.
Sant. Jag gjorde ett tankefel där. Men det är inte många bilar som klarar 11 kW AC även om det börjar bli vanligare nu.
Om BMW hade satt dit dubbla laddare, så hade en bra bil blivit ännu bättre. Med det sagt menar jag att trefas is the shit för hemmaladdning, samt lagom långa stopp i staden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Äntligen! Heja Götene! Heja Skaraborg!

Inlägg av Teslaspolen »

Trefas är gravt underskattat! När ska de asiatiska tillverkarna förstå det?
Skriv svar