jag lyckas inte få kontakt med bilen när den står och laddar i täby c (södra -1), är det bara jag eller?
har också ganska dålig mottagning på mobilen (tele2) i garaget, men ok uppe i centrumet
Har med mottagningen att göra
jupp, men misstänker att min tesla har dålig mottagning på 3g (och på wifi) , så har någon annan problem där, torde ju använda 3g där
,
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)
För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
Dags att börja på Maxi Nacka istället för Maxi Haninge.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Nu har äntligen ICA Maxi i Nacka fått igång sina 6 laddplatser!
De blev klara nu och bad mig (eftersom jag tjatat så mycket) komma och testa dem som första kund. Det är Typ 2-uttag 3x32A och än så länge behövs inget laddkort.
Klockren skyltning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
ICA Maxi Nacka håller på att installera 6-8 laddplatser, men nu har inget hänt på någon månad. Frågade varuhuschefen varför och enligt honom hade de inte fattat hur kraftig elförsörjning som krävdes, så det tyder ju på att det kan bli bra drag i dem när de väl kommer på plats!
Hoppas du förslog lastbalansering så att de inte behöver säkra upp 8 platser till 22kW, för då blir det mycket. Men det kanske räcker med 22kW delat på två eller fyra uttag. Risken är ju annars att en hybrid eller Leaf står och blockerar det fina 22kW uttaget till ingen nytta.
Har du tänkt på att leafen kanske behöver den milen räckvidd att ta sig vart man ska sen. Kanske Teslan inte behöver krämen för att ladda från 50->55% istället. Hybriden är safe. Men kanske vill vara miljövänlig.
Leafen och många andra kan inte nyttja 22kW uttagen. På så sätt är det onödigt att ha 22kW i alla uttag. och antar att det är därför LarsL föreslår lastbalansering, på så sätt kan Zoe och Tesla ägare nyttja och få ut mycket kräm ur uttaget ifall det är få som laddar Men om många laddar så får alla i alla fall övriga bilar det de kan ta emot (3,7kW är det väl?)
För vist är det så här det funkar med lastbalansering. Om 3st Leaf och en Zoe delar på 22kW ger ju 10,9 kW till Zoe´n och övriga får så mycket de kan ta 3,7kW vardera?
Eller?
Tror också lastbalansering är den bästa lösningen! Även för snabbladdare för att kunna ha fler uttag och att det blir mindre påverkan av att vissa ska ladda även dom sista 20%.
Tänk om alla kommande 150kw CCS stolpar hade 3 eller 4 kontakter, där man förutom lastbalansering också hade prioriteringsordning. Alltså den som kopplat in först får högre prioritet, men efterkommande får vad som är tillgängligt där det ökar ju mer den som redan är inkopplad drar mindre.
Skulle också funka fint på "vanliga" typ2. En huvudsäkring på 64A trefas borde kunna räcka till 10 platser. På destinatipnsladdare kommer det ju nästan alltid vara folk som laddat klart, eller som bara kan dra 3.7kw.
Det dyra med laddplatser är fasta kostnaden.. (speciellt när det gäller snabbladdare...)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR