Tesla energy säljer ju mängder med batterilager. Peter verkar iaf tro på det de första åren, sen när elbilsmarknaden kommit igång på riktigt så kommer de att behöva mängder med batterier. Likt Elon pratar han redan om ytterligare fabriker :OTiborBlomhall skrev:Min enda fråga är "vem ska köpa batterierna?"
För utan massa elbilar som batterierna ska sitta i blir det lite svårt att få business i det hela.
SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Moderator: Redaktion
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Jo fast jag vidmakthåller att Gigafabrikens batterier har redan en köpare, man vet vart de ska ta vägen.
Man bygger inte miljontals batterier utan att veta vem som ska köpa dem och för hur mycket. Skulle jag lägga fram ett sånt business case skulle folk skratta ihjäl sig.
Man bygger inte miljontals batterier utan att veta vem som ska köpa dem och för hur mycket. Skulle jag lägga fram ett sånt business case skulle folk skratta ihjäl sig.
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
hur som helst, ger fler jobb i sverige än nord stream, och framtidssäkrare
ms 76132 "Eleamore"
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Massor med olja pumpas väl upp utan att ha någon köpare direkt, el produceras innan de har köpare. Massor med konsumentprodukter produceras och även olika saker till företag, hus byggs osv. Nu är det inte så att de ska bygga batteriet utan köpare utan de ska bygga fabriken som ska kunna tillverka batterierna och det är till och med tänkt att kommande köpare ska vara med och investera i fabriken. Vi får se hur det gårTiborBlomhall skrev:Jo fast jag vidmakthåller att Gigafabrikens batterier har redan en köpare, man vet vart de ska ta vägen.
Man bygger inte miljontals batterier utan att veta vem som ska köpa dem och för hur mycket. Skulle jag lägga fram ett sånt business case skulle folk skratta ihjäl sig.
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Vet inte. Det lär ju bli laddat i varje fall!bylund skrev:Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Investerarna slår en volt!apkungen skrev:Vet inte. Det lär ju bli laddat i varje fall!bylund skrev:Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Han kan ju få sitta i LedningenJerker skrev:Investerarna slår en volt!apkungen skrev:Vet inte. Det lär ju bli laddat i varje fall!bylund skrev:Skulle det ge effekt om Nordström blev vd för Northvolt?
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Spänn av och känn strömmarna.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Nu är de bara spekulation men skulle inte Volvo kunna vara en köpare? Var ska de köpa sina batterier från? Vore antagligen praktiskt att kunna köra från Sverige åtminstone för de bilar som ska tillverkas här.TiborBlomhall skrev:Min enda fråga är "vem ska köpa batterierna?"
För utan massa elbilar som batterierna ska sitta i blir det lite svårt att få business i det hela.
I dagens industri finne en artikel om att Volvo ska ökar takten på sin elbils utveckling.
http://www.di.se/bil/volvo-utvecklar-he ... r-elbilar/
GENEVE. Volvo Cars håller på att utveckla en helt ny teknik för framtida elbilar. Det avslöjar nye utvecklingschefen Henrik Green i en intervju med Di. Med den nya tekniken ska kunderna kunna välja mellan olika batterier och olika antal motorer.
Volvo Cars har ökat tempot i utvecklingen av elbilar sedan Henrik Green tog över efter Peter Mertens, som i höstas lockades över till Audi.
”De senaste två åren har vi varit fokuserade på att lansera våra nya modeller baserade på SPA-bottenplattan i 90-serien, i år 60-serien och senare 40-serien, men nu är vi inne i en definierande fas för vilka produkter som ska komma efteråt. Sedan vi beslutade om SPA-bilarna har jättemycket hänt, särskilt när det gäller batterierna, som blivit mycket bättre. Nu avser vi att vi lansera en renodlad elbil som säljer på sina egna meriter 2019”, säger Henrik Green.
Planen är att utveckla SPA-bottenplattan så att den blir ännu mer modulär än i dag. I nästa generation ska den rymma alltifrån förbränningsmotorer till små batterier för laddhybrider till stora batteripack för renodlade elbilar.
”Vi vill bli mer flexibla och snabbare. Jag ser ingen tillverkare på marknaden i dag som har det system vi skissar på”, säger Henrik Green.
När Di talade med vd Håkan Samuelsson om saken sa han, en smula sorglöst, att det ”bara handlar om att bygga om golvet”, medan resten av bilens chassi behålls.
Läs mer
Designern siktar på kundens hjärta
Den är den utmaningen som Henrik Green har att kämpa med nu.
”Vi vill ha ett brett utbud av elektrifierade bilar, bland annat med olika kapacitet på batterierna som ger olika räckvidd. Vår bransch och många kunder är så vana vid lång räckvidd, genom stora bränsletankar och snåla dieselmotorer, och vissa kunder kommer att vilja ha det också i framtiden. Men samtidigt kommer det en yngre generation som inte nödvändigtvis behöver läng räckvidd. Jämför med en Iphone. En del vill att batteriet ska räcka i tre dagar, medan andra som föredrar lättare, mindre och billigare batterier nöjer sig med att ladda varje natt”, säger Henrik Green.
Läs mer
30.000 svenskar kan snart inte förlänga körkortet
När Volvos första renodlade elbil lanseras 2019 bygger den dock fortfarande på SPA-plattan och får en räckvidd på 50 mil.
”I början kommer det att vara ett krav från kunderna, men senare kan vi trappa ned räckvidden för vissa versioner.”
I det modulära systemet ingår också möjligheten att låta bilarna ha en eller två elmotorer, återigen beroende på kundernas krav.
Som ett led i den utökade elbilssatsningen ska Volvo Cars också ändra strategi för dottermärket Polestar, som tidigare var helt inriktat på konventionella förbränningsmotorer med massor av hästkrafter och höga prestanda.
Nu ska Polestar bli en föregångare just när det gäller elektrifiering,
”Det kommer inte att vara ett bensinorienterat märke längre, utan vi ska flytta fokus till elektriska prestanda”, säger vd Håkan Samuelsson till Di.
Han förklarar att Polestar ska står för det engelska begreppet ”progressive premiumness”.
”Polestar ska identifiera vad folk tycker är premium är om fem år”, svarar Håkan Samuelsson.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Norrköpings tidningar rapporterar om långt framskridna planer på en gigafactory i Norrköping med Tesla-Peter som primus motor. Många tunga instanser inblandade.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Tog bort mitt förra inlägg. Hittade istället två områden som är över 50 hektar och hamnar inom utvecklingsområdet för industri in kommunens ÖP och är kommunal mark. Järnvägen följer vägen mitt i mellan och hamn finns både vid Bravikens pappersbruk öster om området och den större hamnen söder om. Elledningen borde räcka till. Braviken förbrukar lika mycket el som hela Malmö stad.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
+1 Mycket bra poäng.apkungen skrev:Massor med olja pumpas väl upp utan att ha någon köpare direkt, el produceras innan de har köpare. Massor med konsumentprodukter produceras och även olika saker till företag, hus byggs osv. Nu är det inte så att de ska bygga batteriet utan köpare utan de ska bygga fabriken som ska kunna tillverka batterierna och det är till och med tänkt att kommande köpare ska vara med och investera i fabriken. Vi får se hur det gårTiborBlomhall skrev:Jo fast jag vidmakthåller att Gigafabrikens batterier har redan en köpare, man vet vart de ska ta vägen.
Man bygger inte miljontals batterier utan att veta vem som ska köpa dem och för hur mycket. Skulle jag lägga fram ett sånt business case skulle folk skratta ihjäl sig.
Jag hoppas att de håller miljöaspekten lika högt prioriterad som Tesla, och inte bara köttar på med det allra billigaste som går att få tag på. Bland annat elen de förbrukar. Även moralfrågor som till exempel vilka gruvor metallerna kommer ifrån.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
De pratade om att Sverige var bra just pga den rena elen. Koldioxidneutral kom upp flera gånger. Brytningen i sydamerika sa han är inte hållbar men de vill göra brytning hållbar i sverige alltså map socialt, ekonomi och miljö. Och de pratade mycket om att kunna återvinna batterierna också, cirkulärt tänkande. de vill få med allt
Sen får man så klart se vad det blir i praktiken!
Sen får man så klart se vad det blir i praktiken!
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Det låter bra! Det finns ju andra företag som kör med strategin att producera underbara produkter men att skita fullständigt i hur produktionen går till...apkungen skrev:De pratade om att Sverige var bra just pga den rena elen. Koldioxidneutral kom upp flera gånger. Brytningen i sydamerika sa han är inte hållbar men de vill göra brytning hållbar i sverige alltså map socialt, ekonomi och miljö. Och de pratade mycket om att kunna återvinna batterierna också, cirkulärt tänkande. de vill få med allt
Sen får man så klart se vad det blir i praktiken!
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Jag tänker spontant på Volkswagen som driver hela sin huvudfabrik i Wolfsburg med ett eget gigantiskt kolkraftverk. De säger att de ska så småningom gå över till olja och gas. Känns ju modernt och miljövänligt. Oavsett hur miljövänliga deras bilar kanske blir så får man alltid komma ihåg hur de har producerats.OldschoolWarfare skrev:Det låter bra! Det finns ju andra företag som kör med strategin att producera underbara produkter men att skita fullständigt i hur produktionen går till...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige. Östhammars kommun kan bli aktuell för placering av den nya jätteanläggningen."
http://unt.se/nyheter/osthammar/ny-fabr ... 73846.aspx
Känns som att det är ett 20-tal kommuner runt om i landet som alla anser att just de har de mest gynnsamma förutsättningarna för fabriken
http://unt.se/nyheter/osthammar/ny-fabr ... 73846.aspx
Känns som att det är ett 20-tal kommuner runt om i landet som alla anser att just de har de mest gynnsamma förutsättningarna för fabriken
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Störst iaf tills Tesla bygger sin europeiska Gigafabrikwidell skrev:"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Det kanske är samma fabrik ?TiborBlomhall skrev:Störst iaf tills Tesla bygger sin europeiska Gigafabrikwidell skrev:"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Men att man lyckas skriva en artikel utan att lista alla kandidater... Bara två lyckas de nämna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Luleå, Skellefteå, Gävle, Västerås, Norrköping, Mariestad-Skövde, Göteborg, Malmö, Vasa och Kotka-Hamina är de aktuella orterna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Tänkte jag också på när de skulle tillverkar 2170-cellerna.Gustafsson skrev:Det kanske är samma fabrik ?TiborBlomhall skrev:Störst iaf tills Tesla bygger sin europeiska Gigafabrikwidell skrev:"Europas största batterifabrik ska byggas i Sverige.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: SGF energy (Northvolt) hade pressrelease idag
Vilken tror ni på?! Någon som har koll på alla orter?bylund skrev:Luleå, Skellefteå, Gävle, Västerås, Norrköping, Mariestad-Skövde, Göteborg, Malmö, Vasa och Kotka-Hamina är de aktuella orterna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com