Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut!
Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?
Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträngningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Jag tycker du har både rätt och fel. Ja de finns god tillgång till Litium på vård jord men att starta upp gruvor och hela processen runt tar tid, inte så svårt kanske men tid kommer de garanterat ta.
Samma sak gäller övergången till elbilar, 2020 kommer antalet modeller av elbilar bara vara en bråkdel av vad de finns follsil modeller även om antalet modeller detta år kommer ha ökat väldigt mycket jämför med idag. Jag tror snarast 2020 är året då vi ser en brytpunkt och att försäljningen kommer öka enormt och vara mycket märkbar men jag tror fortfarande de säljs fler fossil än elbilar eftersom vi inte har kapacitet nog för batterier litium och saknar vissa modeller som folk vill ha.
Ja detta är min tro, hur de blir kan bara framtiden berätta för oss..
Ja, jag tror definitivt att det är så att vid nåt tillfälle kommer proppen att gå ur marknaden och då dör fossilbilen. Frågan är bara när detta sker. Många s.k. experter som uttalar sig tror att övergången kommer att ske gradvis, och gör förutsägelser om att andelen sålda elbilar kommer att vara typ 50% år 2030, men då tar de inte hänsyn till "Iphoneeffekten".
Absolut! Bara det inte kommer någon "motpropp" nånstans på vägen. T ex tillgången på litium, kobolt eller nåt annat jox som måste till för att Elon, Northvolt eller vad batteritillverkarna då heter, tar slut!
Litium kan du glömma det går åt ytterst lite litium till varje bil, mindre än bly till fossilbilar. Det finns dessutom mer lituhum än bly på jorden och vi påstår inte att vi ska sluta tillverka fossilbilar för att vi inte har bly till startbatteriet, elker hur?
Uppstår ett behov så kommer gruvorna öppnas och resurserna finnas. Se hur stora ansträngningar vi gör för att få upp olja, och metallerna kan vi återanvända för alltid (om det krävs).
Jag tycker du har både rätt och fel. Ja de finns god tillgång till Litium på vård jord men att starta upp gruvor och hela processen runt tar tid, inte så svårt kanske men tid kommer de garanterat ta.
Samma sak gäller övergången till elbilar, 2020 kommer antalet modeller av elbilar bara vara en bråkdel av vad de finns follsil modeller även om antalet modeller detta år kommer ha ökat väldigt mycket jämför med idag. Jag tror snarast 2020 är året då vi ser en brytpunkt och att försäljningen kommer öka enormt och vara mycket märkbar men jag tror fortfarande de säljs fler fossil än elbilar eftersom vi inte har kapacitet nog för batterier litium och saknar vissa modeller som folk vill ha.
Ja detta är min tro, hur de blir kan bara framtiden berätta för oss..
När det gäller litium så är det som jag skrev inga problem. Behövs inga nya gruvor eller annat. Om litium är ett problem för elbilen så är bly det för fossilbilen, det ligger på den nivån.
Det som kan ta tid är Cobolt som det dels behövs mer av och som dessutom inte har så stora gruvor just nu. Men uppstår behovet så ökar priset och då kommer brytningen igång. Eftersom Cobolt finns i samma gruvor som koppar så kan omställningen gå fort.
Jag hoppas också på att antalet ökar snabbt framöver men förutom att jag tror produktionen kommer vara begränsad(dels batterier men även tillverkarnas vilja) så tror jag utbudet kommer anses begränsat lång tid framöver. Visst ser det ut som att det kommer många nya elbilar framöver men om vi ska tro Wikipedia så har Toyota själva 78 olika modeller för tillfället till försäljning i världen. Nu är det förvisso en del modeller som heter olika på olika marknader och långt ifrån alla finns på alla marknader men de säger ändå något om hur stort utbudet på bilar är idag.
Jag hoppas också på att antalet ökar snabbt framöver men förutom att jag tror produktionen kommer vara begränsad(dels batterier men även tillverkarnas vilja) så tror jag utbudet kommer anses begränsat lång tid framöver. Visst ser det ut som att det kommer många nya elbilar framöver men om vi ska tro Wikipedia så har Toyota själva 78 olika modeller för tillfället till försäljning i världen. Nu är det förvisso en del modeller som heter olika på olika marknader och långt ifrån alla finns på alla marknader men de säger ändå något om hur stort utbudet på bilar är idag.
Har inget med dagens tillverkares vilja att göra. Kineserna kommer svämmaöver marknaden med billiga elbilar i flera olika utföranden. Har då dagens tillverkare inte haft viljan så kommer de att dö, Toyota först och tyngst.
Tabellerna över befintliga bilar är inte särskilt välgjorda. Teslas alla olika modeller har fått egna rader i tabellen medan t.ex. Renault Zoe får samsas på en rad fast att det är 4 olika modeller, och därför framgår det inte vilka dessa är.
Det var det jag såg direkt eftersom jag känner till just det. Undrar vilka fler fel eller brister sammanställningen har?
Tabellerna över befintliga bilar är inte särskilt välgjorda. Teslas alla olika modeller har fått egna rader i tabellen medan t.ex. Renault Zoe får samsas på en rad fast att det är 4 olika modeller, och därför framgår det inte vilka dessa är.
Det var det jag såg direkt eftersom jag känner till just det. Undrar vilka fler fel eller brister sammanställningen har?
Då får du väl uppdatera listan så att den är korrekt, det är trots allt Wikipedia
Tabellerna över befintliga bilar är inte särskilt välgjorda. Teslas alla olika modeller har fått egna rader i tabellen medan t.ex. Renault Zoe får samsas på en rad fast att det är 4 olika modeller, och därför framgår det inte vilka dessa är.
Det var det jag såg direkt eftersom jag känner till just det. Undrar vilka fler fel eller brister sammanställningen har?
Då får du väl uppdatera listan så att den är korrekt, det är trots allt Wikipedia
BAIC är en statligt ägd biltillverkare som numera dominerar. BYD ( Build Your Dreams) börsnoterat med Warren Buffet som en stor delägare, dominerade förut.