Sluta Citera det senaste inlägget

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av robpow »

boreno skrev:
Min hållning är att göra mitt bästa att inte bli upprörd över att någon på internet gjort något jag tyckte var fel (det lyckas långt ifrån alltid, ska dock sägas).
Oblig. https://xkcd.com/386/
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av joel80 »

Svarar man på ett inlägg precis ovanför och vill vara säker på att vederbörande förstår att det är riktat till hen skriver man ju bara det namnet först.

Typ:

Tibor:
Jag svarar på ditt inlägg ovan och om nån har svårt att förstå vem jag riktar mig till trots att den kommentaren är precis ovan säkrar jag upp med namnet först.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av evilirish »

joel80 skrev:
Svarar man på ett inlägg precis ovanför och vill vara säker på att vederbörande förstår att det är riktat till hen skriver man ju bara det namnet först.

Typ:

Tibor:
Jag svarar på ditt inlägg ovan och om nån har svårt att förstå vem jag riktar mig till trots att den kommentaren är precis ovan säkrar jag upp med namnet först.
Ett av problemen med denna approach är att vederbörande* inte får en notifikation om att någon svarat på just detta inlägg.
Kalla mig lat, men jag gillar att få reda på när någon svarar på just mina inlägg, så jag enligt xkcd-referensen ovan kan ställa saker och ting i ordning Bild .

*(vägrar använda hittepå-ordet "hen" som PK-eliten tryckt ner i halsen på oss)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

Tryckt ner i halsen? Det effektiviserar språket, lika korkat att inte använda det som att vägra använda "syskon"... Det fascinerar mig något oerhört att en uppenbar språklig förbättring kan uppröra så många.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av apkungen »

joel80 skrev:
Svarar man på ett inlägg precis ovanför och vill vara säker på att vederbörande förstår att det är riktat till hen skriver man ju bara det namnet först.

Typ:

Tibor:
Jag svarar på ditt inlägg ovan och om nån har svårt att förstå vem jag riktar mig till trots att den kommentaren är precis ovan säkrar jag upp med namnet först.
+1
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av apkungen »

evilirish skrev:
joel80 skrev:
Svarar man på ett inlägg precis ovanför och vill vara säker på att vederbörande förstår att det är riktat till hen skriver man ju bara det namnet först.

Typ:

Tibor:
Jag svarar på ditt inlägg ovan och om nån har svårt att förstå vem jag riktar mig till trots att den kommentaren är precis ovan säkrar jag upp med namnet först.
Ett av problemen med denna approach är att vederbörande* inte får en notifikation om att någon svarat på just detta inlägg.
Kalla mig lat, men jag gillar att få reda på när någon svarar på just mina inlägg, så jag enligt xkcd-referensen ovan kan ställa saker och ting i ordning Bild .

*(vägrar använda hittepå-ordet "hen" som PK-eliten tryckt ner i halsen på oss)
Jag får inga notifikationer men svarar ändå. Jag går in o läser de trådar jag är aktiv i. Är det där nån Tapatalk grej eller?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av evilirish »

Lätt off-topic, men jag kan svara (trots att det inte blev citerat ;) men jag kan berätta varför jag finner stor osmaklighet varje gång jag ser användandet av det där hittepå-ordet.
Hen uppfanns av femi-nazister, bara för att: Man får inte säga ämbetsman, för det är kränkande. Herr-går-man måste han kjol på 50% av skyltarna trots att kjol-användandet bland kvinnor är långt under 100% idag, annars är det kränkande. Etc.
Däremot är det inga kontroverser med "sjuksyster" av någon outgrundlig anledning. Rent och oavbrutet trams enligt min mening.

Syskon har funnits sen urminnes tider, som betecknar familjesammanhang, inte kön, vilket den enda anledningen till att hen är uppfunnet, för att ta bort syftning av kön. För det är kränkande att syfta på kön. Det finns redan en uppsjö av sådana ord, använd dem.

Anledningen till att jag personligen blir upprörd är att det hela har gått fullständigt överstyr; en väldigt nära släkting till mig har fullständigt tappat verklighetsuppfattning, sans och vett. Har avsagt all samröre med män för att "de är svin allihopa", och följdakligen sagt upp bekantskapen med i stort sett hela släkten, och beivras dagligen av "hen-anhängare" att det minsann var rätt att göra! Alla som inte tycker män är svin är minsann också svin!
Tidigare var jag som du och tänkte att vaddådå när någon använde "hen"? Det är ju bara ännu ett onödigt ord som någon fick för sig av någon outgrundlig anledning försöka pracka på oss.
Nu när jag fått reda på varför ordet kom till överhuvudtaget så är det av samma anledning som min släkting indoktrinerades till totalt sinnesfrånvaro.
Det är ju bara trams man ser hos extremt svagsinta människor på dokusåpor och liknande trodde jag, i min enfald.
Jag avskyr ordet "hen", för samma typ av personer som uppfann det ordet hjärntvättade min släkting.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av mati »

Jag hade en skolkamrat (på 90-talet) som vägrade använda ordet "man" i samtliga sammanhang. Han använde ordet människa istället. Istället för att t.ex. säga "såhär gör man inte", sa han "såhär gör människa inte". Tramset spred sig och till sist pratade halva skolan på det viset. Det var så ofantligt idiotiskt att jag fortfarande får dåliga vibbar när jag hör någon säga hen istället för han/hon/den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av bylund »

Nu är väl exakt alla ord hittepåord...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Nu är väl exakt alla ord hittepåord...
+ 1000

...och därmed är den frågan slutdiskuterad! :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Tars skrev:
Jag gör det för då vet vederbörande att man svarar på just det inlägget. Så jag kommer fortsätta, men har självklart förståelse och kommer att efter detta tänka efter en gång extra.
Jag tycker också det är bättre. Dock brukar jag försöka plocka bort alla tidigare citeringar.
Ja det blir riktigt irriterade när flera inlägg citeras i rad. Särskilt om de är långa och inte tillför så mycket i den allmänna diskutionen.
;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

evilirish skrev:
Tidigare var jag som du och tänkte att vaddådå när någon använde "hen"? Det är ju bara ännu ett onödigt ord som någon fick för sig av någon outgrundlig anledning försöka pracka på oss.
Nej då var du inte som jag... Återigen, ordet är bra och effektiviserar språket på exakt samma sätt som" syskon". Jag bryr mig exakt noll om vem och varför ett ord uppfanns, oavsett om det är nytt eller gammalt,det intressanta är om det fyller en funktion eller ej.

Det låter som ett väldigt jobbigt liv i största allmänhet att anpassa sig efter vad folk man ogillar gör...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Jag hade en skolkamrat (på 90-talet) som vägrade använda ordet "man" i samtliga sammanhang. Han använde ordet människa istället. Istället för att t.ex. säga "såhär gör man inte", sa han "såhär gör människa inte". Tramset spred sig och till sist pratade halva skolan på det viset. Det var så ofantligt idiotiskt att jag fortfarande får dåliga vibbar när jag hör någon säga hen istället för han/hon/den.
Och istället skriver/säger du tre ord och därmed låter din galna gamla skolkamrat försämra ditt språk av någon slags princip? Hmm...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av joel80 »

Jag kommer fortsätta använda vårat språk som det utvecklas. Jag gillar när det effektiviseras och görs smidigare. Vet man inte könet, eller om det inte har betydelse, är hen ett smidigt ord för att slippa skriva flera eller krångligare. Vet jag könet på den jag benämner använder jag han och hon.

Angående citeringen får inte jag heller noteringar om man blir citerad. I vilket program och med vilka inställningar får man till det så?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

joel80 skrev:
Jag kommer fortsätta använda vårat språk som det utvecklas. Jag gillar när det effektiviseras och görs smidigare. Vet man inte könet, eller om det inte har betydelse, är hen ett smidigt ord för att slippa skriva flera eller krångligare. Vet jag könet på den jag benämner använder jag han och hon.

Angående citeringen får inte jag heller noteringar om man blir citerad. I vilket program och med vilka inställningar får man till det så?
Exakt så! Hade "hen" saknat praktisk funktion hade jag helt förstått frustrationen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Och istället skriver/säger du tre ord och därmed låter din galna gamla skolkamrat försämra ditt språk av någon slags princip? Hmm...
Fel. Jag använder ordet som passar bäst i sammanhanget naturligtvis. Inte alla tre samtidigt, även om det har blivit p k i Tyskland att göra så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Fel. Jag använder ordet som passar bäst i sammanhanget naturligtvis. Inte alla tre samtidigt, även om det har blivit p k i Tyskland att göra så.
Hela poängen är ju att man inte alltid vet om det är en han eller hon. När inte "hen" fanns så blev man då tvungen att skriva/säga "han/hon" alternativt då möjligen göra som din galna kompis och säga "människan". Samma problem får man som sagt om man vägrar använda ordet "syskon" och bara envisas med att säga "bror" eller "syster".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av evilirish »

Legato skrev:
Exakt så! Hade "hen" saknat praktisk funktion hade jag helt förstått frustrationen.
Det är här jag menar precis tvärtom. Ordet "hen" fyller ingen praktisk funktion någonstans.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av bylund »

Är det inte jobbigt om man alltid måste kartlägga ords etymologi innan man kan ta ett beslut om man ska använda det eller inte? Om t ex "noggrann" hade införts av en greve på 1700-talet med tveksam inställning till barnarbete, hade det då blivit oanvändbart?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Är det inte jobbigt om man alltid måste kartlägga ords etymologi innan man kan ta ett beslut om man ska använda det eller inte? Om t ex "noggrann" hade införts av en greve på 1700-talet med tveksam inställning till barnarbete, hade det då blivit oanvändbart?
+1
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

evilirish skrev:
Legato skrev:
Exakt så! Hade "hen" saknat praktisk funktion hade jag helt förstått frustrationen.
Det är här jag menar precis tvärtom. Ordet "hen" fyller ingen praktisk funktion någonstans.
Och vad anser du då att man ska använda när det handlar om en person av okänt kön? På vilket sätt är "syskon" meningsfullt om inte "hen" är det?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
mati skrev:
Fel. Jag använder ordet som passar bäst i sammanhanget naturligtvis. Inte alla tre samtidigt, även om det har blivit p k i Tyskland att göra så.
Hela poängen är ju att man inte alltid vet om det är en han eller hon. När inte "hen" fanns så blev man då tvungen att skriva/säga "han/hon" alternativt då möjligen göra som din galna kompis och säga "människan". Samma problem får man som sagt om man vägrar använda ordet "syskon" och bara envisas med att säga "bror" eller "syster".
Nja, vi har sedan länge ordet "hin" med samma betydelse som "hen" så det var inte att vi inte hade något ord för det. Dock har nog ordet "hin" blivit nersvärtat av att användas tillsammans med ordet "håle" när man pratar om djävulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av boreno »

boreno skrev:
Jag tror att även de gamla grekerna hade problem med detta på MIT i internets linda.
Tyvärr var det ingen som hade lust att diskutera de gamla grekernas sätt att citera när de hänge på internetforum.

Språkfrågor är tydligen mer poppis nuförtiden...
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av evilirish »

Legato skrev:
Och vad anser du då att man ska använda när det handlar om en person av okänt kön? På vilket sätt är "syskon" meningsfullt om inte "hen" är det?
Beroende på kontext. Personen, individen, vederbörande, denne, föraren, man, ...
Eller helt enkelt ingenting alls, då det inte behövs.
T.ex:

- Läkaren ställde en fråga.

- Vad svarade du hen då?
vs.
- Vad svarade du då?

Angående en person av okänt kön, så är det ju just en person. Varför skapa ett hittepå-ord för någonting som redan finns?

Syskon betecknar släktskap mellan individer. Analogin är snarare om jag uppfinner hittepå-ordet "bryster" bara och enkom för att kunna säga lillebryster/storebryster för att vara politiskt korrekt könsneutral.
Men det behövs ju inte, för man kan t.ex använda "äldre syskon" istället. "Bryster" är precis som "hen" helt onödigt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sluta Citera det senaste inlägget

Inlägg av Legato »

Samtliga ord avsevärt mycket längre och ineffektivare än han/hon/hen.

Syskon är den könsneutrala benämningen för bror eller syster, så dess relation är helt identisk med hens relation till han/hon.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar