HUr mycket CO2 släpper du ut?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av mati »

Jag specificerade lite i "Fler frågor tack" och hamnade nu på 4.5 ton. Det går åt rätt håll. :)
Egen solel påverkar inte transporten överhuvudtaget har jag märkt. Det slår bara på uppvärmning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av gellerstam »

Ajjdå

Fick nog servern att krascha .... :shock:
Klimatkontot.jpg
Tesla Model Y
Verdi

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Verdi »

Måste ha blivit nåt fel. Jag fick 78 ton, varav 70,5 ton på "konsumtion". :D

Edit: Jag skrev in hur mycket vår städhjälp och sånt kostar i kronor. Inte antal. Blev rätt stor skillnad. :)

Nu hamnade jag på 7,4 ton per år.

Bostad 1 av 3 2.7 ton CO2e
Resor Resor 2 av 6 3.2 ton CO2e
Mat Mat 2 av 9 1.1 ton CO2e
Konsumtion Konsumtion 8 av 8 0.3 ton CO2e
Totalt 13 av 26 7.4 ton CO2e

Jag har snart två elbilar och vi flyger nästan aldrig. Flyger vi så är det oftast inom Europa. Max en resa per år. Vi ska kanske till Mallorca i höst t ex.

Däremot har vi rätt varmt hemma (dock bergvärme) och vi äter en hel del kött. Men det tänker jag göra med fortsatt gott samvete.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Seregon »

Det blir en smula missvissande när en har handlat typ soffa och säng som kommer att hänga med i säkerligen minst 10 år, men som landar som en klumpsumma. Gick från 7.8 ton till typ 4.8 ton när jag minskade flygtiden från 20 -> 15 timmar och tog bort ny säng och soffa samt begagnade bord och stolar.
Annars blir en helt klart straffad för att bo ensam. :D
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hur mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av gellerstam »

Gjorde om.
Får nog rätt godkänt för att inte köra El bil ...
klimatkonto.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av themax »

10,7. Om jag inte hade en dieselbil att tanka skulle jag landa på 6,7. Det är ju lite svårt att förkorta flygtiden till Las Vegas, dit jag åker varje CES i januari. Men eftersom det verkar som om företaget ska trappa ner på närvaron där så bör jag komma ner i runt 4 ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Alfred »

Ligger på 7,2 ton, men då är 5 ton flygresor. Vi har lagt om kost etc för att få ner CO2. Ingen större uppoffring för mig att begränsa kött till 1-2 ggr/vecka och hålla mig till fisk/fågel/vegetariskt annars.

Men flygresorna är verkligen svåra att bli av med. Och verkar inte finnas något på radarn om hur flyget ska kunna bli hållbart.

Under tiden shoppar jag utsläppsrätter för att kompensera. 10 ton går loss på 1600:- hos Naturskyddsföreningen. Tydligt att tilldelningen av utsläppsrätter är för hög med tanke på hur billigt det är, men likväl verkar det vara det bästa man kan göra för att klimatkompensera sina flighter. Finns många bra argument för varför plantering av träd inte egentligen är en kompensation om man fortsätter att fylla på systemet med mer kol genom att flyga på fossilt.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad ... r-foretag/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Verdi

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Verdi »

Alfred skrev:
Ligger på 7,2 ton, men då är 5 ton flygresor. Vi har lagt om kost etc för att få ner CO2. Ingen större uppoffring för mig att begränsa kött till 1-2 ggr/vecka och hålla mig till fisk/fågel/vegetariskt annars.

Men flygresorna är verkligen svåra att bli av med. Och verkar inte finnas något på radarn om hur flyget ska kunna bli hållbart.

Under tiden shoppar jag utsläppsrätter för att kompensera. 10 ton går loss på 1600:- hos Naturskyddsföreningen. Tydligt att tilldelningen av utsläppsrätter är för hög med tanke på hur billigt det är, men likväl verkar det vara det bästa man kan göra för att klimatkompensera sina flighter. Finns många bra argument för varför plantering av träd inte egentligen är en kompensation om man fortsätter att fylla på systemet med mer kol genom att flyga på fossilt.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad ... r-foretag/

Varför måste du flyga då? Är det privat eller i jobbet? Finns mycket att se och uppleva i Sverige/Norden/Norra Europa också. Och är det i jobbet så finns ju möjligheter att kommunicera via internet idag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja uppenbart att det inte finns raka svar.

Påverkar köttet klimatet? Birde elbilen räknas som den gör i det testet?

En kanske roligare klimatkompensation än att köpa utsläppsrätter är http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilit=trine
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Alfred »

Verdi skrev:
Varför måste du flyga då? Är det privat eller i jobbet? Finns mycket att se och uppleva i Sverige/Norden/Norra Europa också. Och är det i jobbet så finns ju möjligheter att kommunicera via internet idag.
Undviker verkligen att flyga när jag kan numera. Tåg eller Tesla till allt inrikes. Men om jobbet kräver turer till San Francisco är det svårt att undvika en flygtur. Skulle även vilja att det gick att åka på avlägsna semestrar på ett hållbart sätt. Är väldigt mycket för offensiva CO2-satsningar på flyget så att det blir avsevärt dyrare. Vi skulle verkligen behöva starkare incitament så att marknadskrafterna kan påskynda en omställning.

Invändningarna mot fossilfria kolbaserade bränslen som alternativ för bilar handlar ju ofta om att det är svårt att tillverka dessa i tillräcklig volym. Men om landtransporter går på el, och på sikt även kortare flygtransporter, då borde det ju gå att få volymerna att räcka för långdistansflyg. Alltså vore det bra om fossilbaserat flygbränsle blev avsevärt dyrare så att fossilfria alternativ lättare kunde konkurrera.

Under tiden får jag försöka kompensera på annat sätt. Utsläppsrätter kan ju kritiseras de med, men allt jag köper och inte använder leder ju till att någon annan inte släpper ut. Och man bidrar till att höja priserna på dem vilket förhoppningsvis ökar incitament för företag att ta investeringar i omställning. (Bara inte EU fortsätter att tilldela dem för frikostigt.)
Teslaspolen skrev:
Ja uppenbart att det inte finns raka svar.

Påverkar köttet klimatet? Birde elbilen räknas som den gör i det testet?

En kanske roligare klimatkompensation än att köpa utsläppsrätter är http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilit=trine
Yes, har investerat i Trine också! :)

Ja, all mat påverkar. Nöt, lamm och fläsk (i den ordningen) är de värsta klimatbovarna. Fågel betydligt bättre, men såklart oftast värre än helt vegetariskt.

Alla idisslande djur släpper ut mycket metan som har cirka 20 gånger högre klimatpåverkan än koldioxid. Dock är metancykeln betydligt snabbare, så om vi minskar antalet djur skulle metanet snabbare försvinna ur atmosfären igen. Så länge vi håller absurda mängder idisslande domesticerade djur har våra livsmedel dock ungefär lika stor inverkan på klimatet som transporterna.

https://blogg.naturskyddsforeningen.se/ ... tik-del-1/

Många brukar säga att det är för stor uppoffring att bli vegetarian. Jag håller med. Man det måste ju inte vara antingen/eller. Bara genom att äta nöt-kött lite mer sällan, försöka välja fisk eller kyckling istället, kan man göra stor skillnad. Och samtidigt få gynnsamma hälsoeffekter.

Pengarna vi sparar lägger vi på att köpa dyrare kött när vi väl äter det. Vilt är exempelvis bättre ur klimatsynpunkt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
4.9
Största posten med 1.9 är bilen. Hur räknar de då undrar jag? Kolel? :shock:
Jag får som förslag att minska CO2-utsläppen genom att ta bussen eller tåg istället för bilen. Undrar om dieselbussen verkligen är bättre...
Det som drar upp siffran rejält är husdjuren. Lite missvisande dock. Hur mycket jag spenderar per år på husdjuren säger inte så mycket om klimatpåverkan.
Fick också förslaget att åka tåg och kommunalt i stället för bil. Ser dock inte hur Teslan kan bidra till mer utsläpp än en fossilbuss? Bilen är ju redan tillverkad och laddas med grön el. Kan någon förklara det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av mati »

Jag fick också punktavdrag för att jag har köpt två bord förra året. Lite idiotiskt att det slår så hårt. Jag har inte köpt möbler på typ 10 år eller nåt. Samma sak med kläder och skor. Jag konsumerar verkligen extremt lite kläder. Ändå så får man förslaget att se över sin höga konsumtion.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Seregon »

mati skrev:
Jag fick också punktavdrag för att jag har köpt två bord förra året. Lite idiotiskt att det slår så hårt. Jag har inte köpt möbler på typ 10 år eller nåt. Samma sak med kläder och skor. Jag konsumerar verkligen extremt lite kläder. Ändå så får man förslaget att se över sin höga konsumtion.
För att inte tala om konsumtionsvaror när en uppger att en köper 10-20 förpackningar tvål, deo, tandkräm etc per år. Tänker de att en ska köpa stora tjugolitersdunkar och ha i badrummet?
Model S85D -15, "Voltaire"
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Vasp »

Alla såna här testar kan aldrig bli helt exakta. Man får ett bra ide vad man har för utsläppsnivå men den kommer att vara långt ifrån exakt.

Exempelvis så på frågan om lokaltrafik och långfärdsbussar så kör lokaltrafiken i min stad på lokalproducerad biogas. Och långfärdsbussarna kör på biodiesel antingen HVO eller RME beroende på årstid. Så mina siffror borde vara lite bättre än de jag fick.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Tjell »

10,2 blev det men om jag inte behövde flyga i tjänsten så blev det 1,5 vilket torde bero på att vi satsar på miljösmart på alla möjliga sätt.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: HUr mycket CO2 släpper du ut?

Inlägg av Stefan »

Jag måste vara miljöboven här! :o
Fick 14.4! Ändrade till elbil och fick 12.2. Mina flygresor påverkar helt klart förmycket. Tar jag bort flygresorna så hamnar jag på en bra nivå.
Får nog byta jobb! Vem har ett jobb till mig där jag får köra en Tesla och inte flyga?
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Skriv svar