Trafikverket och elbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av DSV »

För att skylten ska vara något användbar behöver man ju egentligen lite mer info eller standardiserade beteckningar. Typ vilken laddeffekt den ger och vem som driver den eftersom man ofta måste vara registrerad för att få handla ström. Till skillnad mot bensin som alltid går att köpa på visa eller tom kontant om man nu råkar ha sådana till hands.

Egentligen efterlyser jag främst mer reklam/bättre markering på exakt var laddaren är när man vet man befinner sig på ungefär rätt ställe. Det är lite av en kurragömmalek. Att hitta laddaren och att få igång den utgör ett mycket större irritationsmoment än själva laddtiden på långresor utanför SuC-nätet.

Även SuC kan vara lite svåra att se direkt men där infinner sig aldrig tvivlet om att man tidigare läst fel eller att de är felmarkerade på kartan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

T o m danska Jyllands-Posten uppmärksammade saken i en briefing med flera olika nyheter:

https://jyllands-posten.dk/premium/brie ... -arbejdere

Så nu är det en internationell nyhet :o

Bra att elbilarna fortsätter vara på tapeten.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Tjell »

Visst finns det skyltning för fossilsoppa där det står tex OK Q8 eller Preem, alltså reklam? Är det lagligt?

Dessutom tycker jag att det borde vara lika lätt att fylla på el som bensin/diesel dvs stoppa i kortet! Det är mest bara krångel med appar och RFID etc. Inte undra på att ICE-åkare drar sig för att köpa EV och att myter kring laddning frodas.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Kanske inte dröjer så länge innan avsedd effekt uppnås :)
(eller på sätt och vis har det redan det, i viss bemärkelse iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Simon »


GP citerade din särskrivning? Och SVD också?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Jerker »

Tibor "Spinndoktorn" Blomhäll får resultat! :mrgreen:
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av jonas »

Skyltarna är som viktigast för de som inte har elbil ännu. Har man väl skaffat elbilen då inser man ju att laddning är ett ickeproblem nästan. Man har ju också tillgång till alla hjälpmedel i bilen, men man skall ju våga ta steget och det är där skyltarna kommer till sin rätt.

Ta bort fossila skyltar ersätt dessa med Elektriska skyltar där det är möjligt som visar ex laddstatus:

4 lediga 20 min
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av 12man »

lite konstigt hur olika det tycks beslutas, vid norra infarten till Kista från E4 finns 3 skyltar minst, från norr/syd/öst, inte nån lite skylt med cng/lng utan en STOR, men klarskrift
kista/sthlm är väl lite större än smedjebacken också, så det det med förvänta sig??
fordonsgas.jpg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Niklas Z »

Det skulle vara bra om de passar på att se till att skyltningen tydligt visar att det är förbjudet för fossilbilar att parkera på laddplatser.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
Tibor "Spinndoktorn" Blomhäll får resultat! :mrgreen:
Slår man ett tillräckligt hårt slag i luften kan det bli storm av det ;)
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av AndersB_Hson »

Trafikverkets taleskvinna säger i intervjun för SVT Dalarna.
"Vi måste utgå från de regler vi har idag och när de gamla skyltarna för bensinmackar kom upp då var det en annan policy som gällde. Och vi kan ju inte plocka ner skyltar som godkänts och redan sitter uppe. Men om de skulle ansökt idag skulle nog inte de heller godkänts."

I Ulricehamn har vi ny motorväg som invigdes oktober 2015 och där har det inte varit några som helst problem att sätta upp skyltar som på samtliga håll visar vägen till en bensinstation som ännu ej är i bruk. Borde inte dessa ha fått avslag?

Känns inte som att hennes resonemang håller här. Nån som har ytterligare exempel?....
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av bylund »

På E4 förbi Värnamo är det dock skyltat mot laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av chaffis75 »

Jag har sett skyltar mot laddare längs E22 i Blekinge dock inte längs E6 i Skåne... Båda är ju dock gamla vägar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Elbilisten skrev:
Trafikverket säger nej till vägskyltar för laddstationer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... onsskyltar
Vill bara dela med mig av en spotting till utöver Värmano. Nämligen Markaryd som fått snabbladdare på senare tid. Där är det också skyltat från motorvägen med laddsymbol.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

Lite nytt från Trafikverket som ju fick ett regeringsuppdrag för att utreda hur bristen på laddinfrastruktur kan avhjälpas.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ar-behovs/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Jerker »

Elbilisten skrev:
Lite nytt från Trafikverket som ju fick ett regeringsuppdrag för att utreda hur bristen på laddinfrastruktur kan avhjälpas.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ar-behovs/
OK... Nu skriver de först laddstationer, men sen förstår man av sammanhanget att de med laddstation menar ett ställe att ladda på med en 3-delad laddare. Alltså en med AC 22-43 kW och en Chademo/CCS. Det finns 300 såna idag och de vill öka dessa med 70-80 st (eller dubbelt så många). Det är ju löjligt. Ja, så många platser där man kan ladda är kanske OK, men det behövs ju 6-10 laddpunkter på varje ställe!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Svenssons »

Elbilisten skrev:
Lite nytt från Trafikverket som ju fick ett regeringsuppdrag för att utreda hur bristen på laddinfrastruktur kan avhjälpas.

https://www.trafikverket.se/om-oss/nyhe ... ar-behovs/
Med tanke på att de skriver nedan så misstänker jag att de antar att elbilar inte kommer längre än 10-15 mil. Visst skulle det inte skada med fler snabbladdare men det är inga problem alls att med elbilsanvändning i Småland. Det lär inte finnas en plats som är längre än 5 mil till snabbladdare i Småland. Fler laddplatser per station kan ju som saht vara bra så att man inte kommer till laddaren (singularis) ett par minuter efter en annan elbil.
Trafikverket skrev:
Det är framför allt Norrlands inland, Småland, Värmland och Gävleborg som idag saknar tillräcklig snabbladdinfrastruktur för elbilsanvändning.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av 12man »

DC_laddstationer med trafikverkets sätt att räkna:

lite intressant att tesla fått ut/upp lika många som alla andra tillsammans??

och 29 styck per miljon befolkning, (och 7,3st per 10000km2(10x10mils ruta))
jämtland och gotland bäst med laddare i relation till befolkning, och
norrbotten, stockholm, skåne och örebro län sämst
ms 76132 "Eleamore"
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Jerka »

Så 70-80 nya stationer för att täcka hela landet och det dubbla för att även täcka in alternativa resvägar.

Det är ingenting! Varje laddstation kostar inte mer än ett par hundra tusen. Säg en halv miljon så är vi i överkant. För 70-80 miljoner kan vi alltså helt omintetgöra ett av de viktigaste hindren för övergången till elbilar, och den summan delas mellan företag och skattebetalare. Snacka om nobrainer.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av chaffis75 »

Utredningen låter väl inte så fel tycker jag... man pratar om stationer, vilket jag tolkar som geografiska platser hur många laddare de bör finnas på varje plats pratas de inte om vad jag såg.
Sedan är väl var 10 mil ganska lämpligt precis som de finns bensin mackar överallt även om bilarna inte tvunget kräver de.
De som sedan är frågan är hur mycket staten måste gå in och hjälpa till. Så som utvecklingen ser ut för tillfället så har jag en känsla av att marknaden klara detta själv men de kan ju också bero på att jag bor i Skåne och här är de ändå ganska tätt med snabbladdare även om de inte är så bra på E22, där är de faktiskt 10 mil mellan (lund och sedan Kristianstad) men fortsätter man mot Blekinge efter Kristianstad så blir de betydligt tätare igen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Svenssons »

Jag tror inte heller att staten behöver lägga sig snabbladdarnätverken. De byggs på i bra takt för tillfället och bygghastigheten lär ju inte minska när antalet elbilar som säljs ökar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av Elbilisten »

Gordon med det trevliga efternamnet Strömfelt i intervju på SVT:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... bedrovligt
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Trafikverket och elbilar

Inlägg av HenrikC »

Tänk tvärtom. Istället för att politikerna ska göra det lätt för oss, låt dem göra det svårt för andra.

Anlita lobbyister som får bort skyltningen till bensinmackarna. Dessutom ett förbud mot pyloner, spreadders och belysta skärmtak på bensinmackarna. De passar inte in i den moderna miljömedvetna landskapsbilden. En bensinpump skall naturligtvis inte få ha tak över sig med hänsyn till brandrisken. Vidare bör utformingen av bensinpumpar harmoniseras med den typiska för elbilsladdare, d.v.s. en maxhöjd på 2 - 2.5 meter, utan annan belysning än den som behövs för dess användning. Vidare bör en statlig kommission tillsättas som utreder licensplikt på försäljning av drivmedel. Genom ett auktionsförfarande likt det för mobiltelefoninät kan olika aktörer tilldelas rätten att driva mackar på av staten fastställda platser. Genom detta kan staten anpassa den geografiska fördelningen av mackar för att säkerställa att det inte förekommer s.k. överetablering. Lämpligen tillåts i genomsnitt två mackar per kommun. För att undvika att dessa blir lönsamma bör priset naturligtvis regleras med motsvarande regelverk som för elnätbolagen, med en av domstol fastställd tillåten avkastning. De tillåtna fossila bränslekvaliteterna inskränks till diesel och bensin 92 oktan, utan begränsning av biodrivmedel.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skriv svar