Sida 1 av 2

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 13:04
av Verdi
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 13:05
av Verdi
joel80 skrev:
Kärnkraften ska ju läggas ner.. Det kommer behövas bygga mycket vindkraft. Sån tur är blåser det mer under vintern än sommaren.

Frågan är om vi kommer behöva en massa lagring för att utjämna vindkraften.. Och solkraften den tid på året den hjälper.

Och om vi då också kanske behöver säsongslagring. Här kan jag se en användning för dom där bränslecellerna. Spjälka vatten under sommar med mycket sol och ha som reservkraft under kallaste delen av vintern.
Kärnkraften beräknas finnas kvar till 2040. Mycket hinner hända tills dess.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 13:42
av Toja
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 13:58
av Jerker
Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 14:05
av frippe
Jerker skrev:
Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 14:06
av Jerker
frippe skrev:
Jerker skrev:
Toja skrev:
Verdi skrev:
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Göra diesel eller bensin? Raffinera? Eller totalt? Det belastar ju inte svenska nätet väl? Inte allt åtminstone.
Jag vet inte hur mycket som raffineras i Sverige, men jag tror att det oftast är råolja som kommer hit och det raffineras här.
Men jag kan ha fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.
Ja, det beror väl på varifrån oljan kommer.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 14:20
av frippe
Jerker skrev:
frippe skrev:
Jerker skrev:

Nja, det tror jag inte sker så mycket här nuförtiden. Jag vet att en stor del av raffineringen sker vid oljekällan och att man använder restprodukter av oljan som inte går att sälja som energikälla då. Därför går det inte åt så mycket el, även om det gå åt rätt mycket energi.
Du har två stora raffinaderier i Lysekil och i Göteborg. Som tillsammans kan producera produkter ur drygt 17mton råolja. Så visst finns det raff i Sverige.
Ja, det beror väl på varifrån oljan kommer.
Nja, inte alls. Det är billigare och enklare att transportera råolja över världshaven än raffinieradeprodukter. Den bensinen eller dieseln vi bränner i våra bilar i Europa, är troligast till största delen raffinierad i Europa.
Du har stora raff runt hela Europa som importerar råolja och som sedan förser Europa med raffprodukter. Mycket av råoljan vi gör bensin diesel på i Sverige kommer från Ryssland eller Nordsjön.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 14:24
av bylund
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.

Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Fast det är inte 1,6 kWh el som går åt oftast, utan energin kommer snarare från t ex olja som bränns under raffineringen.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 15:53
av 12man
sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/


"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 15:57
av Svenssons
12man skrev:
sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/


"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
Japp, vi har en överdimensionerad raffinaderiindustri. Vi importerar desto mer råolja dock och ingen råolja går på export.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 13 sep 2017 16:00
av 12man
Svenssons skrev:
12man skrev:
sverige är nettoexportör av drivmedel.....
från http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... drivmedel/


"2014 importerades till exempel cirka 2,4 miljoner kubikmeter motorbensin, 1,1 miljoner kubikmeter flygfotogen samt 2,9 miljoner kubikmeter diesel/eldningsolja 1 till Sverige. Under samma år exporterades samtidigt över 10 miljoner kubikmeter motorbensin och diesel/eldningsolja 1."
Japp, vi har en överdimensionerad raffinaderiindustri. Vi importerar desto mer råolja dock och ingen råolja går på export.
men de var inte spörsmålet, men vi exporterar el också netto

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 14 sep 2017 01:04
av joel80
Att man använder olja som energikälla för vissa delar i raffinaderierna är ju snäppet värre än om man använder el! Det blir väl ännu smutsigare per liter om man eldar råolja!?

Lysekil har väl en av Sveriges största anläggningar.. Vore intressant att veta vad dom har för elförbrukning också.. För även om det eldas med olja tror jag det går åt mycket el också..

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 14 sep 2017 07:17
av LarsL
Toja skrev:
Jag läste att det går åt 1,6 kWh att göra 1 liter diesel eller bensin. Det borde ju betyda att det går åt marginellt mer el om alla går över till elbil.

Se http://teslaclubsweden.se/bensinmyten/

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja, men en hel del av den energin kommer från att de eldar restprodukter. De är alltså inte el som används till största delen utan oljeprodukter. Men ja vi skulle kunna elda dessa produkter i ett värmekraftverk och göra el av dem. Det blir iofs inte den renaste elen... men energi finns, ja.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 14 sep 2017 07:31
av Jerker
nek0 skrev:
joel80 skrev:
Att man använder olja som energikälla för vissa delar i raffinaderierna är ju snäppet värre än om man använder el! Det blir väl ännu smutsigare per liter om man eldar råolja!? Bild

Lysekil har väl en av Sveriges största anläggningar.. Vore intressant att veta vad dom har för elförbrukning också.. För även om det eldas med olja tror jag det går åt mycket el också..
Preemraff Lysekil i siffror

Antal fast anställda: ca 600 personer[22]
Inlastningskajer: 1 st
Utlastningskajer: 5 st
Lagringskapacitet:
Råolja: 1 360 000 m³
Halvfabrikat/Färdiga produkter: 937 000 m³
Gas: 34 000 m³
Elförbrukning: 45 MW
Styrluftskompressorer: 5 st
Ångpannor: 3 st
Facklor: 3 st
Brandstationer: 1 st
Jag vet inte om jag räknar fel, men om man använder 45 miljoner W för att framställa 937 miljoner liter färdiga produkter så går det i genomsnitt åt 0,05 W/liter? Sen vet man ju inte, men om de nu bränner restprodukter och använder energin därifrån, hur mycket energi det egentligen går åt?

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 14 sep 2017 07:39
av 12man
Kan ej stämma

"Elförbrukning: 45 MW"

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 14 sep 2017 07:48
av 12man
Jerker om du antar jämn produktion över hela året dygnet, så måste du multiplicera med 365*24

(Elförbrukning anges i mega/kilowattTIMMAR)

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 14 sep 2017 08:25
av Jerker
12man skrev:
Jerker om du antar jämn produktion över hela året dygnet, så måste du multiplicera med 365*24

(Elförbrukning anges i mega/kilowattTIMMAR)
Ah! :) Jag antog väl att det var för tidigt på dan för sånt här!

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 14 sep 2017 08:29
av 12man
Från https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf
Tabell 8 sidan 15
Fossilenergi 6414 GWh
Elenergi 524GWh
Värmeexport 53GWh
Netto 6893 GWh
Dvs 7,347kWh/liter. Med gasen 7,090

Riktigt jävla illa

Snälla någon säg att jag räknat/tänkt fel...
Edit Oops glömde gasen 34000m3(vid vilket tryck specas den?)

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 15 sep 2017 10:16
av _TonyV
Denna sida är intressant att kolla. Bla så se man hela tiden hur mkt el som exporteras alt. importeras.
Och var den elen produceras hela tiden.
Känns som vattenkraften är det som reglerar den svenska produktionen, just nu iaf. Har inte rotat igenom historisk data.
Och då är väl det inget problem att ladda hela svenska bil beståndet med el.
http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 15 sep 2017 10:21
av joel80
Jerker skrev:
12man skrev:
Jerker om du antar jämn produktion över hela året dygnet, så måste du multiplicera med 365*24

(Elförbrukning anges i mega/kilowattTIMMAR)
Ah! :) Jag antog väl att det var för tidigt på dan för sånt här!

Förstår jag rätt så är "Elförbrukning: 45 MW" endast installerad effekt. Alltså vi har med den siffran ingen koll på egentlig förbrukning. Det är inte troligt att dom kör 100% av sin installerade effekt 24h om dygnet 365 dagar om året..

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 15 sep 2017 10:44
av joel80
12man skrev:
Från https://preem.se/globalassets/om-preem/ ... l-2015.pdf
Tabell 8 sidan 15
Fossilenergi 6414 GWh
Elenergi 524GWh
Värmeexport 53GWh
Netto 6893 GWh
Dvs 7,347kWh/liter. Med gasen 7,090

Riktigt jävla illa

Snälla någon säg att jag räknat/tänkt fel...
Edit Oops glömde gasen 34000m3(vid vilket tryck specas den?)
Hur många liter räknar du på? Var hittar du den uppgften? Jag har svårt att hitta... dom skriver bara i ton.

Om man tar elenergi och räknar med dina siffror hamnar man på ca 0,55kwh per liter. Låter högt det också! Jag har hört siffror på en tredjedel av det tidigare.

Är det så mycket kommer man ju få igen över 25% av elförbrukningen en elbil gör av med bara genom att man inte behöver tillverka bränslet! Synd att det inte finns tydligare studier kring det här. Det är en rätt viktig del om man ska kunna beräkna framtida elproduktion om (eller när!) majoriteten av bilarna blir elbilar.

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 15 sep 2017 11:16
av 12man
Lite tidigare i tråden står det 937000m3 + 34 000m3

Blev lite trött att någon någonstans skrev elförbrukning 45MW de är bara fel....
Att nån fubbar via nån wiki...okejrå

Men de som skrev miljörapporten vågar sig dessbättre inte på sånt...
ivf 524GWh ger kontinuerligt 524000MWh/(24*365)=59.4MW så 45 MW är lögn och förbannad dikt, förutom att det är fel enhet på elförbrukning (emoiji boiling head with handgrenade)

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 15 sep 2017 11:22
av Mojje
Det är också rätt intressant att de gör av med 11,69 ton Koboltoxid per år eller ungefär tusen tesla 100kWh batterier..

http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/

Re: Fråga Lund: Om alla bilar gick på el...

Postat: 15 sep 2017 11:28
av 12man
Och släpper ut en massa kolväten och annan skit lokalt( en som varit och jobbat på några raffs)