Nya uppdateringar för Model S och X

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Hertsh »

Ernst skrev:
RoadFury skrev:
Ernst skrev:
Verkar inte som att någon med performance bil har fått ny motor eller stötdämpare bara laddningen CH09, eller?

Någon som vet vad facelift 04 är?
Skulle tro att det är: MI04
Vet någon skillnaden på MI04 och tidigare version? Vad är nytt?
MI03 är production refresh på Model X så MI04 är säkert samma sak på Model S (killgissning). Bilar med MI03 är redan levererade enligt en sajt jag läste på och inget större har rapporterats, så det är säkert (återigen en gissning) mer relaterat till produktion än produktegenskap. Jag har MI03 på min Model X som är i produktion nu.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av RobinG »

Guggenheimel skrev:
Någon som vet om man kan avbeställa sin bil som redan gått igenom produktion?

Jag kan lätt tänka mig vänta 2 månader till om jag sparar nästan 50k OCH får nya stötdämparna, snabbladdningen och motorerna.

Ställde frågan till Delivery imorse men de bad mig att kontakta en säljare under morgondagen.
Japp det kan man. Oklart om du torskar de 30k du lagt i handpenning dock, verkar vara lite olika bud vad gäller det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av juristen »

RobinG skrev:
Japp det kan man. Oklart om du torskar de 30k du lagt i handpenning dock, verkar vara lite olika bud vad gäller det.
Har man köpt som konsument/privat så ska man få tillbaka handpenningen. Har man köpt som företag eller via leasing så är det upp till köpeavtalet och Tesla.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
OttosEL
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mar 2019 18:29

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av OttosEL »

Senaste info från https://ev-cpo.com/lookup på min beställda MXPL

Accessories
AH00 No Accessory Hitch
CF00 High Amperage Charger Upgrade
FG02 Exterior Lighting Package
FMP6 FMP6
OSSB EU safety kit - black
SP01 Security Package
ST01 Non-heated Leather Steering Wheel
TW01 Towing Package
X001 Override: Power Liftgate
X007 Daytime running lights
X021 No Spoiler
X037 Powerfolding Mirrors
X039 DAB Radio
X042 Auto presenting door
X043 No Phone connector

Audio
AU01 Ultra High Fidelity Sound

Autopilot
APBS Autopilot
APFB Full Self-Driving Capability
APH4 AP 3.0

Battery
BTX6 100 kWh

Brakes
BC0R Tesla Red Brake Calipers

Charging
AD15 J1772
CDM0 No CHAdeMO Charging Adaptor
HP00 No Wall Connector
SC04 Pay Per Use Supercharging
UM01 UMC - US Port (Single)

Color
PMNG Mdnght Silv Mtlic

Decor
IDCF Carbon Fiber Decor

Drive
DU03 Drive Unit - PMSRM
DV4W All-Wheel Drive

Filter
AF02 HEPA Filter

Firmware
BR00 No firmware limit

Interior Options
CC02 Six Seat Interior
DSHG PUR Dash Pad
FR01 Base Front Row
IX00 No Extended Nappa Leather Trim
LP01 Premium Interior Lighting
ME02 Memory Seats
PI01 Premium Upgrades Package
RCX0 No Rear Console
SR04 Six Seat Interior
TR01 Third Row
TRA1 Third Row HVAC

Interior+Seats
INBCB All Black Premium
LT6P LT5P
QLBS Black Premium Interior
UTSB Dark Headliner

Model
BS00 NOBULL00
Model (Contd)
DRLH Left Hand Drive
GLTL GLTL
MDLX Model X
MI03 C_MFG_INTRO

Options
S07P S02P

Performance
BP01 Ludicrous Speed Upgrade
PF01 Performance Legacy Package
PX6D Zero to 60 in 2.9 sec
X024 Performance Package

Region
REEU Region : Europe

Roof
RFPX Model X Roof

Suspension
SU03 Adaptive Suspension

Technology
PK00 LEGACY No Parking Sensors
X003 Maps & Navigation
X011 Override: Homelink
X014 Override: No Satellite Radio
X026 Override: No LEDs/Non-Tech Pkg
X031 Keyless Entry

Trim
TM00 General Production Trim
X028 Battery Badge

Weather
CW02 Subzero Weather Package

Wheels+Tires
TIG2 Summer Tires
WTUT 22-Onyx Black
WXNN No 20" Nokian Winter Tires (non-studded)
WXNS No 20" Nokian Winter Tires (studded)
WXP2 No 20" Pirelli Winter Tires
WXW6 No 19" Nokian Winter Tires (studded)
WXW7 No 19" Nokian Winter Tires (non-studded)

Option codes supplied by
EV-CPO.com
Unlinked option codes: CH09,COSE,LLP2
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av vigge50 »

Konstigt att det står att ratten ej är uppvärmd, står fortfarande på Teslas hemsida att det ska ingå.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av akeller »

Håller med, det ser konstigt ut. Det ingår förhoppningsvis i:
CW02 Subzero Weather Package
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 27 mar 2019 00:58
Ort: Göteborg

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Daniel_S »

akeller skrev:
Håller med, det ser konstigt ut. Det ingår förhoppningsvis i:
CW02 Subzero Weather Package
Står samma på min så helt klart lite orolig men jag hoppas du har rätt och det ingår i detta pkt :)
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av EnTraktor »

Min XP100DL som blev färdigbyggd för ca 10 dagar sedan har bara dessa koder

Kod: Markera allt

https://static-assets.tesla.com/v1/compositor/?model=mx&view=STUD_SIDE&size=2040&options=APBS,APFB,BC0R,CH09,DRLH,FG02,PI01,COL3-PPSW,RFPX,WT20,X021,X024&bkba_opt=1
Långt mycket mindre än vad andra verkar ha. Nån som vet varför?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av RoadFury »

akeller skrev:
Håller med, det ser konstigt ut. Det ingår förhoppningsvis i:
CW02 Subzero Weather Package
Ja det gör det.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av deffe »

EnTraktor skrev:
Min XP100DL som blev färdigbyggd för ca 10 dagar sedan har bara dessa koder

Kod: Markera allt

https://static-assets.tesla.com/v1/compositor/?model=mx&view=STUD_SIDE&size=2040&options=APBS,APFB,BC0R,CH09,DRLH,FG02,PI01,COL3-PPSW,RFPX,WT20,X021,X024&bkba_opt=1
Långt mycket mindre än vad andra verkar ha. Nån som vet varför?
Ta ut din kod genom att klicka på PDF länken och klistra in den här.

Dvs när du loggar in på my tesla och sedan väljer bilen och därefter finns det en länk för att ladda ner bilen specc, det är en pdf. Högerklicka på den länken istället och välj kopiera länk.

Den innehåller alla sakerna.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av SolnaGnagarn »

Smutt skrev:
jonsalgerier skrev:
Häftiga grejer! och bra priser!
Om de bara kunde återinföra fri SuC på model S skulle jag på allvar börja överväga att byta upp från nuvarande S90D.
(och ja, jag vet att det är fjantigt men det är någon märklig psykologisk faktor (som jag av någon anledning värderar högt både medvetet och undermedvetet) att kunna ladda "gratis" när man är ute på resa.)
Håller helt med säljer aldrig min S60 som laddar gratis :)
Fan jag som tänkte erbjuda 1,2 för din 60.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av helix »

Verkar som det kommer en refresh av interiören, nya lampor fram/bak, aktiva spoilers, m.m. i en uppdatering till sommaren.
Användaren CraZ8 på TMC har haft många korrekta spaningar tidigare när det gäller uppdateringar och verkar ha en ganska bra källa på Tesla. Som alltid ska rykten tas med en nypa salt, men min gissning är att detta stämmer väldigt väl.

Han skriver så här:
"A little more info and some clarification. There will be a super thin Landscape center screen, a small readout for speed and other functions in front of the driver and a similar readout in front of the passenger with a G meter. I guess they are making this symmetrical for switching over to British/ Japanese markets. New door cards with pockets, Trim that wraps from the dash to around the doors. New seats. this should tie in when the drivetrain refresh comes out in about two months. The active suspension will not be constant electro magnet ( eats up too much juice) but rather settings on the air suspension for sport, comfort etc. There will be new headlights and taillights but sitting in the same nacels. There will be active aero for the rear wing and on the front bumper. The new computer will be massively more powerful for the self driving functions."

...och sen med korrigering med att det är en uppdelning mellan motorer/luftfjädring och övriga uppdateringar:

Ok a mea culpa from me. My source said everything this summer and I ASSUMED that it was at the same time. ( you know what they say when you assume something) turns out that the drivetrain is basically now and the interior roll out is later this summer July or August. I wondered too after looking at the configuration page so finnally got some clarification. Hope this clears things up."


https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3602398
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av HelectriC »

betyder då att stora yttre ändringer uteblir, men mer interiört. Det är ju i linje med vad de flesta "rykten" sagt senaste halvåret. Blir iaf kul att se resultatet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Hertsh »

Då har jag - enligt mig - verkligen lyckats hitta sweetspot med nya drivetrain och fjädring men gamla inredningen.

Det låter som om han beskriver en TM3 inredning med någon form av liiiten skärm som idag saknas på TM3. Jag är personligen inte alls en vän av TM3's inredning (många andra är det) så jag är väldigt nöjd.

Dock hade jag blivit glad om jag fått de nya framlyktorna för de kan väl bara bli bättre. LED Matrix hade varit mumma för de som får nya faceliften. :)

Bra spaning från denna källa och det låter väldigt trovärdigt. Ska bli kul att se om det stämmer.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av akeller »

Frågan är om man kan fördröja sin redan gjorda beställning. Min bil har inte gått i produktion än.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 jan 2015 09:32
Ort: Söderhamn

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av johani »

Min SP100DL som gick ur produktion för ca 2 veckor sedan och är på väg till hamn har bara CH09 ser det ut som.
Hittills bara MX som har nya fjädringen och motorn alltså? Väldigt intresserad att höra vad Tesla svarar er med MS beställda.

Extracted Options List: ADPX2, ADX4, ADX6, ADX7, ADX8, AF02, APBS, APFB, APH4, AU01, BC0R, BP01, BR00, BS00, BTX6, CDM0, CF00, CH09, CW02, DCF0, DRLH, DSHG, DU01, DV4W, FG02, FMP6, FR04, HP00, IDCF, INBCB, IX00, LLP2, LP01, MDLS, ME02, MI04, PF01, PI01, PK00, PPMR, PS01, PSPX4, PX00, PX6D, QTBS, REEU, RFFR, SC04, SP01, SR07, ST01, SU01, TIM3, TM00, TR00, UTSB, WTDS, WXW1, WXW2, WXW3, X001, X003, X007, X011, X014, X019, X024, X027, X028, X031, X037, X039, X043
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av e5m1r »

Hertsh skrev:
Då har jag - enligt mig - verkligen lyckats hitta sweetspot med nya drivetrain och fjädring men gamla inredningen.

Det låter som om han beskriver en TM3 inredning med någon form av liiiten skärm som idag saknas på TM3. Jag är personligen inte alls en vän av TM3's inredning (många andra är det) så jag är väldigt nöjd.

Dock hade jag blivit glad om jag fått de nya framlyktorna för de kan väl bara bli bättre. LED Matrix hade varit mumma för de som får nya faceliften. :)

Bra spaning från denna källa och det låter väldigt trovärdigt. Ska bli kul att se om det stämmer.
Har inte roadster en liten skäm där ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av kallekula »

Märkligt det inte finns något rykte om skärmar i baksätet. Netflix fram lär ju inte dröja så länge.
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av RobinG »

Okej gott folk, varit i kontakt med Tesla och de erbjöd fullselfdrive-uppdateringen gratis (mjukvarauppgradering av autopiloten alltså) om jag inte avbokade min S P100DL som befinner sig i Nederländerna för att beställa en ny bil.

Den uppdateringen kostar annars 55 000 kr (eller 77 000 efter leverans).

Ska fundera i helgen och meddela på måndag (lämnar in min S90D på tisdag enligt villkoren för restvärdesgarantin).



Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av akeller »

var du inne på SC och snackade med dem eller över tele?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av RobinG »

akeller skrev:
var du inne på SC och snackade med dem eller över tele?
Tele med säljaren. Lät på honom som att direktiven från USA var att bjuda på den AP-mjukvarauppdateringen för att få såna som beställt att inte avboka

Har försökt få tag på delivery i två dagar utan att lyckas, de lovade nämligen att återkomma senast igår men gjorde aldrig det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av Hertsh »

Låter som en bra deal. Behöver du verkligen de extra milen i räckvidd? Du har CH09 som option? I så fall har du iaf enligt min förståelse högre laddhastighet.
MX LR (Raven) 2019
tommytwr
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mar 2018 18:50

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av tommytwr »

johani skrev:
Min SP100DL som gick ur produktion för ca 2 veckor sedan och är på väg till hamn har bara CH09 ser det ut som.
Hittills bara MX som har nya fjädringen och motorn alltså? Väldigt intresserad att höra vad Tesla svarar er med MS beställda.

Extracted Options List: ADPX2, ADX4, ADX6, ADX7, ADX8, AF02, APBS, APFB, APH4, AU01, BC0R, BP01, BR00, BS00, BTX6, CDM0, CF00, CH09, CW02, DCF0, DRLH, DSHG, DU01, DV4W, FG02, FMP6, FR04, HP00, IDCF, INBCB, IX00, LLP2, LP01, MDLS, ME02, MI04, PF01, PI01, PK00, PPMR, PS01, PSPX4, PX00, PX6D, QTBS, REEU, RFFR, SC04, SP01, SR07, ST01, SU01, TIM3, TM00, TR00, UTSB, WTDS, WXW1, WXW2, WXW3, X001, X003, X007, X011, X014, X019, X024, X027, X028, X031, X037, X039, X043
Precis samma läge för mej.
Köpte två stycken SP100DL till företaget, samtidigt som dej.
Har också CH09.
Pratade med Tesla igår och dom skulle återkomma till mej ang kompensationen.
Har inte hört något ännu.
Grymt svårt om man ska avbeställa eller köra på det gamla.
Om dom bjuder på utökad AP, så är den trots allt ca 170 billigare än den nya.
Ja verkligen svårt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av HelectriC »

RobinG skrev:
Okej gott folk, varit i kontakt med Tesla och de erbjöd fullselfdrive-uppdateringen gratis (mjukvarauppgradering av autopiloten alltså) om jag inte avbokade min S P100DL som befinner sig i Nederländerna för att beställa en ny bil.

Den uppdateringen kostar annars 55 000 kr (eller 77 000 efter leverans).

Ska fundera i helgen och meddela på måndag (lämnar in min S90D på tisdag enligt villkoren för restvärdesgarantin).



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ahh, du menar de bjuder på nånting som inte är nånting? Sounds legit! FSD ger ju ingenting och kommer inte innebära någon skillnad på flera år. Jag hade helt klart avbeställt och tagit ny bil. Du har säkert hunnit byta bil en gång till innan FSD medför fler funktioner i Sverige mot vanlig AP.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
RobinG
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 22 mar 2016 00:05

Re: Nya uppdateringar för Model S och X

Inlägg av RobinG »

HelectriC skrev:
RobinG skrev:
Okej gott folk, varit i kontakt med Tesla och de erbjöd fullselfdrive-uppdateringen gratis (mjukvarauppgradering av autopiloten alltså) om jag inte avbokade min S P100DL som befinner sig i Nederländerna för att beställa en ny bil.

Den uppdateringen kostar annars 55 000 kr (eller 77 000 efter leverans).

Ska fundera i helgen och meddela på måndag (lämnar in min S90D på tisdag enligt villkoren för restvärdesgarantin).



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ahh, du menar de bjuder på nånting som inte är nånting? Sounds legit! FSD ger ju ingenting och kommer inte innebära någon skillnad på flera år. Jag hade helt klart avbeställt och tagit ny bil. Du har säkert hunnit byta bil en gång till innan FSD medför fler funktioner i Sverige mot vanlig AP.
Ja, det är inte särskilt mycket men använder autopark en hel del med min nuvarande AP1, i övrigt använder jag inget som nu ligger i FSD (autopark ligger ju inte som ”standard” i AP på nya bilar).

Hur är det med accelerationen, blir den snabbare med ”nya motorn”? Och hur många mils skillnad blir det i räckvidd (står kanske längre upp i tråden, sorry isf)

Jepp CH09 finns i den redan beställda bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Skriv svar