Provkörning Jaguar I-Pace

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Jocce » 05 jun 2018 19:39

Jag har idag fått möjligheten att provköra Jaguar I-Pace. (Faktiskt före den Svenska Press-provkörningen även om den Svenska pressen varit på plats på den internationella provkörningen )

Bild
Ett par av de bilarna som väntade på oss när vi kom

Klart spännande att få vara med om detta och, ja jag kommer med det redan nu, se den första riktiga utmanaren till Tesla.
Ja jag sa det. Läs det igen. Detta är faktiskt en utmanare / ett alternativ till Tesla!

Jag ska i detta inlägg inte fokusera så mycket på det tekniska / specifikationerna, utan mer gå på lite mer "känsla"

Men specar i korthet:
Grundpris - 819.000 kr
Batteri: 90 kWh Litium-jon (Vätskekylt)
Två motorer, kombinerad effekt 400 hk / 696 Nm
0-100 km/h - 4.8 sek
Toppfart 200 km/h
Räckvidd 48 mil (WLTP blandad)
Förbrukning 212 kWh / km (WLTP blandad)
Snabbladdning - CCS - Teoretiskt 100 kW


Men nu över till det andra. Känslan.

Provkörningen ägde rum på Trosta Park - En test/utbildningsanläggning norr om Stockholm.
Vi fick möjligheten att både testa en del manövrar på bana, samt känna på bilarna ute på riktigt kurviga och sköna landsvägar.

Bild
Genomgång av körställning m.m.

Innan vi började köra fick vi en påminnelse om att detta är prototyper. Dvs förseriebilar som kanske inte är helt 100% i alla detaljer, vissa buggar kan förekomma m.m.
Inget som direkt märktes, förutom någon enstaka liten sak.
T.ex. lät det ganska mycket om dörrhandtaget när det fälldes in på några av bilarna.

Bild

Känner vi igen problem med dörrhandtagen kära Teslaförare? ;)


Det första man får känslan av när man sätter sig i bilen är hur pass välbyggd den är.
Ni som kört en Jaguar de senaste åren förstår vad jag menar. Inte bara jämfört med Tesla utan de håller en generellt hög standard på inredning, detaljer, känsla osv.

I min Tesla har jag "Next Gen"-stolarna, som jag gillar mycket, men i ärlighetens namn ger de inte speciellt mycket sidostöd vid aktiv körning.
I-Pacens stolar ger dock riktigt bra sidostöd och man sitter riktigt bra i dem, både för aktiv körning och för mer avslappnad körning.

Jaguar har tänkt lite annorlunda mot många andra gällande designen av skärmar etc. Kanske inte lika innovativa som Tesla, men jag gillar upplägget med separata skärmar och snygga detaljer som temperaturdisplay i mitten av temperaturvreden.

Dock märks det att de inte lagt samma energi, tid och kärlek i menysystem osv.
Väldigt få saker är direkt intuitivt, och väldigt många saker ligger långt ner i menyer. Mycket saker är inte heller direkt logiska. De hade kanske behövt "låna" någon från Apple för att lösa detta.
Mycket av detta är troligen inga problem när man vant sig vid bilen, men när man vant sig med de flesta mobiltelefoners enkelhet, samt Teslans enkla inställningar så känns detta föråldrat.

Det känns en hel del att de försöker flirta med ICE-förare. Vissa saker av detta är bra, vissa är...ja fåniga.
Bilen är mycket dynamisk och har en betydligt bättre kör/vägkänsla än Tesla.
Man kör I-pacen medans man åker i Teslan om ni förstår hur jag menar.

Till de fåniga "flirtarna" med ICE-förarna så finns t.ex. ett fejkat Motorljud. Det verkar alltid ligga lite där, i körläget "dynamic" så ökas det markant och visste man inte bättre kunde man nästan tro att man hade en bensinmotor under huven.
MEN det går att minska motorljudet, men inte stänga av helt.
Jag ÄLSKAR ändå brummande motorer, men i en elbil vill jag kunna ha det ljudlöst.

Bild

Vi fick som jag nämnde ovan prova både konbana/slalom och undanmanöver, samt köra landsväg.
Jag passade även på att övertala dem om att få ta Teslan (Model S 85D 2016) ett par varv på banan som direkt jämförelse och Jaguaren är som sagt betydligt mer dynamisk, men betydligt bättre drag i Teslan (inte för att I-pacen är seg på något sätt).
Riktigt kul att få jämföra dem direkt efter varandra.

På landsvägen (hade tyvärr inte möjlighet till Motorväg) så upplevs Jaguaren som tyst, fin och smidig. De har maskerat tyngden (2200 kg om jag minns rätt) riktigt bra. Den är lätt att placera på vägen och känns riktigt smidig och bra. Dessutom riktigt rolig att köra.

Bild
Bild


Som jag har förstått det så finns det ingen autonom körning alls, vilket är synd. För mig är det en av de stora sakerna med Tesla, att kunna köra autonomt när det är lämpligt.

Laddluckan då?
Glömde fråga, men tror inte den är självstängande. Men ser heller inte på I-pacen att det är nödvändigt. Dels så är den så pass stor, samt placerad där den är så missar man inte att stänga den.


Sammanfattning
I mina ögon en värdig utmanare till Tesla. Där märket i sig genererar en hel del "arv" som jag tror många tycker är bra.
Kvaliteten är förhoppningsvis bättre, kördynamiken är GARANTERAT bättre och bilen i sig är mycket trevlig och rymlig både fram och bak.
Det hade absolut varit trevligt med 3-fas laddning, men är faktiskt sällan jag iallafall är i behov av så snabb laddning.
Jag misstänker dessutom att det kommer komma laddboxar som kan "omvandla" 3-fas till 1-fas 32A?
Lite synd att max dragvikt är 750 kg, men för villaägaren som bara vill åka till soptippen fungerar det utmärkt!

Skulle jag välja den istället för en ny Tesla om jag skulle byta idag?
Då jag inte gör jättemycket långresor och inte är i behov av Teslas Supercharger nätverk så skulle jag absolut kunna tänka mig den.
Jag skulle dock helst själv först vilja se lite bilar rulla ett antal tusen mil innan jag skulle våga hoppa på det, men tror många kommer nappa på detta och det sätter nog eld i baken på andra biltillverkare.

Bild
En I-pace bredvid min Model S

Jag avslutar med att säga det igen, detta är en utmanare till Tesla som faktiskt verkar hålla måttet. Men konstigt vore annars med en så etablerad tillverkare som Jaguar.
Framtiden får utvisa hur bra den verkligen är!


/Jocce
Köpa en ny Tesla Model S eller X? Gratis Supercharging!:
http://ts.la/joacim2204

85D Midnight Silver , panoramatak, nextgen, helsvart interiör, matt abachiträ autopilot, luftfjädring, köldpaket.
- LEVERERAD 2016-03-05 :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
 
Inlägg: 1301
Blev medlem: 06 feb 2015 10:33

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare mati » 05 jun 2018 20:15

Tack Jocce. Fina bilder som vanligt, och en bra sammanfattning av dina intryck. Jag fick också inbjudan till provkörning, men det var lite långt att åka för min del. Men kul att få läsa om det i alla fall. :)
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav apkungen » 05 jun 2018 20:19

Kul info. För mig är SuC nätverket mycket viktigt, räckvidden likaså och räckviddsuppskattningen mha navigatorn. Jag åker mest långresor. Så nån jagga blir det inte. Men ska bli intressant att se vad man faktiskt får för räckvidd med denna och vi laddhastigheter som erbjuds.
Användarvisningsbild
apkungen
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: 06 feb 2015 23:39
Ort: Stockholm

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare HelectriC » 05 jun 2018 20:28

Det var som fasen att du fick köra den. Jag har fått strikta besked att ingen kund i Norge får köra den ännu. Dödstråkigt!
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans 5 nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6675
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Legato » 05 jun 2018 20:37

Tack för intressant recension! Provkör imorgon och återkommer i tråden med mina intryck efteråt. Gissar att jag kommer hålla med om det mesta, lite förvånad om man inte känner vikten mer dock. Tycker min S75D är betydligt roligare att köra än S100D, man märker verkligen de där 110 extra kilona i botten. Coolt om de lyckats "trolla bort" dem i Jaggan.

Kan dock på rak arm säga att jag inte alls håller med om "Ni som kört en Jaguar de senaste åren förstår vad jag menar. Inte bara jämfört med Tesla utan de håller en generellt hög standard på inredning, detaljer, känsla osv."

Jag äger en F-Type 2016. Den ger ett ok kvalitetsintryck tycker jag, dock inte lika bra som min Model S. När jag servade F-Typen nyligen fick jag en "vanlig" dieseljagga som lånebil. Den hade miserabel kvalitetskänsla. Riktigt billigt och plastigt samt extremt föråldrad infotainment.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare mans71 » 05 jun 2018 21:00

Tack, super-kul att läsa om dina intryck!

En annan sak... Dessa bilar som står bredvid varandra och visar vägen framåt, varför ser dom så alldagliga ut, typ tråkiga? Känns inte så värst "framtid"... :(

Jocce skrev:Bild
En I-pace bredvid min Model S
/Jocce
Vit X90D AP2, VW e-Golf, model 3 reserverad 2016-03-31.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
 
Inlägg: 962
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38
Ort: Vadstena

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare danni » 05 jun 2018 21:21

Kul att läsa om dina intryck! Och kul att det dyker upp mer som är aktuellt. Fram till frågan om laddnätverk är löst så skulle jag inte byta ut Teslan mot en sån här som endabil. Men det är ändå kul att det blir mer att välja på.

Jag håller förresten verkligen inte med om det där med att vi som kört Jaguar senaste åren skulle veta att de har bra kvalitetskänsla. Jag provkörde XF Sportbrake när den kom ut och jag tyckte inredningen var helt bedrövlig. Plastig, sunkig, racklig, kändes föråldrad. Lite som om någon som inte egentligen vet vad lyx är skulle försöka sig på lyx. Däremot ska jag säga att det intryck jag fick av interiören när jag provsatt I-Pace var mycket, mycket bättre.

mans71 skrev:Tack, super-kul att läsa om dina intryck!

En annan sak... Dessa bilar som står bredvid varandra och visar vägen framåt, varför ser dom så alldagliga ut, typ tråkiga? Känns inte så värst "framtid"... :(


Ptjae, jag tycker de är snygga. Själv är jag inte alls ett fan av trenden att elbilar ska se ut som rymdskepp bara för att genom utseendet försöka markera hur otroligt annorlunda de är. Det tilltalar mig inte alls. Jag vill ha en snygg bil som går på el helt enkelt, inte ett rymdskepp.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min rabattlänk: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 6819
Blev medlem: 24 mar 2015 14:18
Ort: Göteborg

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Niklas Z » 05 jun 2018 21:37

danni skrev:Själv är jag inte alls ett fan av trenden att elbilar ska se ut som rymdskepp bara för att genom utseendet försöka markera hur otroligt annorlunda de är. Det tilltalar mig inte alls. Jag vill ha en snygg bil som går på el helt enkelt, inte ett rymdskepp.


+1
Niklas Z
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 13 jan 2015 22:59

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare MatsW » 05 jun 2018 22:06

Hej!
Jätteintressant läsning. Anmälde mitt intresse när den aviserades. Har också anmält intresse till Audi E-tron.
Kommer du att få provköra även den tidigt.
Har själv en S100D
Användarvisningsbild
MatsW
Teslaägare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 okt 2017 12:07

Re: Provkörning Jaguar I-Pace

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 05 jun 2018 22:34

Den verkar ju ha testats med prototyper rullandes många mil. Därmed inte sagt att den inte kommer att ha barnsjukdomar som de flesta nya bilmodeller. Den behöver sannolikt ett par års erfarenheter från riktig användning i ur å skur/vinter sommar innan man vet vad den går för. Utan laddinfra är den helt utesluten för långresenärerna, mina återkommande körningar skulle ta flera timmar extra i laddtid med dagens CCS som bästa alternativ varje enkelresa.
Alla gillar inte Tesla på samma sätt som alla inte gillar Lexus typ. Det är ju bra. Kommer säkert att sälja en del till "early adopters" som vi Tesla ägare t.ex. MEN elbilslivet har onekligen blivit mycket lättare sedan alla SuC tillkommit och de värsta barnsjukdomarna på MS åtgärdats. De tidiga erfarenheterna av bilen IRL kommer att bli väldigt avgörande för om de blir en flipp eller flopp.

Skulle dock vara kul att provköra en :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Nyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst