Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

På min AP1-bil fungerar avbländning bra
38
49%
På min AP1-bil fungerar avbländning för mötande bra, men avbländning för framförvarande fungerar sämre
0
Inga röster
På min AP1-bil fungerar avbländning för mötande dåligt, men avbländning för framförvarande fungerar bättre
4
5%
På min AP1-bil fungerar avbländning dåligt
0
Inga röster
På min AP2-bil fungerar avbländning bra
3
4%
På min AP2-bil fungerar avbländning för mötande bra, men avbländning för framförvarande fungerar sämre
4
5%
På min AP2-bil fungerar avbländning för mötande dåligt, men avbländning för framförvarande fungerar bättre
1
1%
På min AP2-bil fungerar avbländning dåligt
10
13%
På min AP2.5-bil fungerar avbländning bra
6
8%
På min AP2.5-bil fungerar avbländning för mötande bra, men avbländning för framförvarande fungerar sämre
5
6%
På min AP2.5-bil fungerar avbländning för mötande dåligt, men avbländning för framförvarande fungerar bättre
0
Inga röster
På min AP2.5-bil fungerar avbländning dåligt
7
9%

Antal röster : 78

Inläggav Teslaägare boreno » 04 nov 2018 15:40

Vore intressant att se hur bra det automatiska helljuset fungerar på olika versioner av autopiloten! Man kan välja tre alternativ, utifall man råkar ha alla tre varianterna drällandes på garageuppfarten (eller på annat sätt har egen erfarenhet av funktionen). För att hålla mängden alternativ nere så har jag fokuserat på avbländning i syfte att inte störa medtrafikanter.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Re: Hur bra fungerar automatiskt helljus för dig?

Inläggav Teslaägare Verdi » 04 nov 2018 16:43

Tycker den fungerar bra på min 2.5 och den var bra på min 1.0 också. Däremot var funktionen usel på min förra 2.0 men det var förra hösten så mycket kan ha hänt sen dess.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 04 nov 2018 17:33

Tycker den är ganska värdelös för mötande på min gamla bil men bra på att se baklysen iaf.
Nya bilen är totalt värdelös! Sämre än sämst. Den bländar av för allt möjligt som skyltar och blanka ytor
men missar i princip all mötande trafik om dom inte dyker upp snabbt som vid en kurva eller ett krön och
baklysen ser den inte heller mer än sporadiskt.
Jämfört med några av dom andra bilar jag kört/åkt i senaste åren (tex Merca, BMW, Volvo) så är Tesla
överlägset sämst tyvärr.
Synd att Tesla inte är kompis med Mercedes längre för dom hade magiska lysen på bilarna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 04 nov 2018 17:51

På min AP 2,5 funkar avbländning bra när man kommer bakifrån, halvbra vid möte ( bländar av bra vid möte på rak väg och när mötande bil ligger tv. Om mittlinjen, sämre om den kommer från höger tex vid körning i hö kurva. Fortfarande beta, men användbar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 04 nov 2018 18:02

På min AP2.5 fungerar allt egentligen väldigt bra, den reagerar snabbt och bländar inte av för vägskyltar som min gamla AP1 gjorde. Det som dock kan bli bättre är hur fort den slår på helljus igen när mötande bil har passerat. Det är några sekunder med halvljus som känns onödiga.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare boreno » 04 nov 2018 18:41

AP2, V9: Har kört 35km norrut från Toftaholm, och fått blända av manuellt 16 gånger! Jag tänkte räkna hela vägen till Ödeshög, men det här funkar ju inte. Folk måste ju anse att jag är en idiot :-( Här är en suddig bild på en situation då bilen tyckte det var en bra idé att dra på helljuset...

05B9BB74-1F71-4BF5-A963-A1E25D466DE2.jpeg
Senast redigerad av boreno 04 nov 2018 18:54, redigerad totalt 1 gång.
Dementor är en Model S 90D Aug 2016 | Midnight silver metallic | Panoramatak | Svart skinnklädsel | Kolfiberdekor | Luftfjädring | Svart alcantarainnertak | Köldpaket | Autopilot | Hi-Fi paket | Premiumpaket | 21" grå turbinhjul
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Remuz » 04 nov 2018 18:45

Länge sedan man körde på en ickeupplyst väg i mörker... Har aldrig testat
P100D 7-sits med allt på
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare boreno » 04 nov 2018 18:53

Gustafsson skrev:Fortfarande beta, men användbar.

Auto High Beam är inte betecknat som beta vare sig i Settings eller manualen i version 9 (jag kollade just).
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 04 nov 2018 19:14

Jag brukar testa auto high beam emellanåt när en ny mjukfara har kommit. Hittills har min slutsats alltid vara densamma. Oanvändbart. Den bländar inte av för mötande bilar, däremot så gör den det för trafikskyltar. Den sätter på helljuset fastän det kommer bilar, precis som borenos bild ovan visar.
Jag har funktionen aldrig aktiverad i vanliga fall. Finns ingen anledning att låta någon automatik sköta nånting som jag kan göra 100x bättre själv. Samma sak gäller förresten regnsensorn.
AP2.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Machris » 04 nov 2018 19:32

Tycker att den fungerade mycket bättre på AP1. Nu bländar den av långsammare och slår på helljuset senare. Har lite svårt för skyltar men det hade AP1 också. Tycker också att den är sämre nu på att känna av att man kör i stadstrafik med mycket gatlyktor. Finns ju ingen anledning att ha på helljus då. Detta funkade bra med AP1.
Ap2,5. Ovanstående med reservation för att jag inte testat med V9 ännu, den kom i förrgår :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Referralkod: magnus7074

Nästa

Återgå till Omröstningar