Konfigurera din Model 3
Moderator: Redaktion
Konfigurera din Model 3
Är intresserad av vad som efterfrågas för Model 3. Pollen "lånad" från teslamotorsclub: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... del-3-poll
Priset på batteripacket osv är förstås en gissning, 32->42 mils räckvidd kräver väl kanske 15 kWh extra om man antar lägre än Model S P70D förbrukning. Tesla sägs ska vara på <=200$/kWh redan i dagsläget vilket ger 3000$ för 15 kWh så 6500$ är inte orimligt. De har också sänkt priset på supercharger delen. Det återstår väl att se hur det blir detta, jag tänker mig att det kommer ingå i priset och inte gå att välja bort, som för Model S/X i dagsläget. Då blir det inte några diskussioner om hur mycket man har betalat för detta mellan S/X ägare och kommande Model 3 ägare, samt att det lämnar detta mer öppet för förhandling med eventuella andra bolag som vill ansluta sig till Teslas nät. Men jag tog ändå med det valet, kan vara intressant att veta om det finns några som inte är intresserade av detta.
ändring: tog bort teknikpaketet och la till alternativt enligt nuvarande Model S.
Förtydligande: tanken är alltså att man väljer basmodell + tillval. Vill man sedan veta basmodell, 32 mils räckvidd vs 42 mils räckvidd får man kolla på de enskilda siffrorna snarare än diagrammet som uppstår.
Priset på batteripacket osv är förstås en gissning, 32->42 mils räckvidd kräver väl kanske 15 kWh extra om man antar lägre än Model S P70D förbrukning. Tesla sägs ska vara på <=200$/kWh redan i dagsläget vilket ger 3000$ för 15 kWh så 6500$ är inte orimligt. De har också sänkt priset på supercharger delen. Det återstår väl att se hur det blir detta, jag tänker mig att det kommer ingå i priset och inte gå att välja bort, som för Model S/X i dagsläget. Då blir det inte några diskussioner om hur mycket man har betalat för detta mellan S/X ägare och kommande Model 3 ägare, samt att det lämnar detta mer öppet för förhandling med eventuella andra bolag som vill ansluta sig till Teslas nät. Men jag tog ändå med det valet, kan vara intressant att veta om det finns några som inte är intresserade av detta.
ändring: tog bort teknikpaketet och la till alternativt enligt nuvarande Model S.
Förtydligande: tanken är alltså att man väljer basmodell + tillval. Vill man sedan veta basmodell, 32 mils räckvidd vs 42 mils räckvidd får man kolla på de enskilda siffrorna snarare än diagrammet som uppstår.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 3 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Hmm, ja det fanns väl förut, dock inte numera (Model S). Jag förändrar lite. Alternativen är tänkt att matcha Model S:
http://my.teslamotors.com/sv_SE/models/ ... -features1
Dvs, liknande innehåll på interiör paketet osv. De exakta detaljerna är väl då kanske inte så viktiga, med betoning på kanske
http://my.teslamotors.com/sv_SE/models/ ... -features1
Dvs, liknande innehåll på interiör paketet osv. De exakta detaljerna är väl då kanske inte så viktiga, med betoning på kanske

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7973
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Konfigurera din Model 3
Jag valde:
Basmodell - 32 mils räckvidd: 350 000 :-
Snabbladdning: 10 000 :-
Köldpaket: 10 000 :-
Mer finesser än så behöver jag faktiskt inte:
32 mil i stan räcker för mina dagliga körvanor (f@n en Leaf räcker ju nu
).
4WD klarar jag mig utan, har aldrig haft fyrhjulsdrift
Snabbladdning däremot vill jag kunna ha de gångerna jag åker långt. Visst, med mindre batteriet tar det längre tid att ladda men det är så sällan så det är inte värt 65,000 extra.
Prestandapaket klarar jag mig också utan - misstänker att inte ens basmodellen av Model 3 blir någon slöfock - precis som Model S 60 heller inte var det.
Luftfjädring klarar jag mig också utan.
Premium interiör har jag aldrig haft, bara man slipper sitta på träpall är jag nöjd.
Autopilot... hmm, lockande... men... där är jag tveksam... hoppas man kan eftermontera som på Model S
Ultra Hifi skulle vara total waste för mina tondöva öron
Köldpaket däremot är något som man är dumsnål om man utelämnar på våra breddgrader!
Allt som allt 370,000 kronor? Ack om drömmen ändå vore sann!
Basmodell - 32 mils räckvidd: 350 000 :-
Snabbladdning: 10 000 :-
Köldpaket: 10 000 :-
Mer finesser än så behöver jag faktiskt inte:
32 mil i stan räcker för mina dagliga körvanor (f@n en Leaf räcker ju nu

4WD klarar jag mig utan, har aldrig haft fyrhjulsdrift
Snabbladdning däremot vill jag kunna ha de gångerna jag åker långt. Visst, med mindre batteriet tar det längre tid att ladda men det är så sällan så det är inte värt 65,000 extra.
Prestandapaket klarar jag mig också utan - misstänker att inte ens basmodellen av Model 3 blir någon slöfock - precis som Model S 60 heller inte var det.
Luftfjädring klarar jag mig också utan.
Premium interiör har jag aldrig haft, bara man slipper sitta på träpall är jag nöjd.
Autopilot... hmm, lockande... men... där är jag tveksam... hoppas man kan eftermontera som på Model S
Ultra Hifi skulle vara total waste för mina tondöva öron
Köldpaket däremot är något som man är dumsnål om man utelämnar på våra breddgrader!
Allt som allt 370,000 kronor? Ack om drömmen ändå vore sann!

- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
I den amerikanska undersökningen är tanken att man skall välja basmodell-valet ifall man inte ville ha något tillval alls. I den här undersökningen tror jag att vissa tolkar det så och andra tolkar det som att man väljer baspaket och sedan tillvalen. Tibor verkar ju ha tänkt så. Kanske bra att förtydliga så snart som möjligt i första inlägget.
Driver sajten Car.info
Re: Konfigurera din Model 3
Ja det är samma tanke här, jag förtydligar. Dvs, samma som Tibor har tänkt, inte amerikanska.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Min landade på 497 000 :- Valde allt förutom ultra hifi, prestandapaketet samt premium interiör. Har 4WD i nuvarande bil och det blir det även i nästa. Och med Tesla så får man då också lite extra räckvidd på köpet så det är givet för min del. Tror stereo paketet är nog bra standard, interiören , lull-lull är inte så noga. Snabbladdning är ett måste. Köldpaketet likaså.
Sen blir det även 42 mils räckvidd, kanske t.o.m mer om det finns att välja. Men det beror också på hur snabbladdningsnätet byggs ut häruppe. Jag behöver snabbladdare på väg till Levi, ex Pajala eller Pello (svenska alternativt finska).
Glömde nämna autopilot som jag också valde, känns som att det är trevligt att ha. Säkrare. Samt luftfjädring, vill kunna höja upp bilen vid behov.
Sen blir det även 42 mils räckvidd, kanske t.o.m mer om det finns att välja. Men det beror också på hur snabbladdningsnätet byggs ut häruppe. Jag behöver snabbladdare på väg till Levi, ex Pajala eller Pello (svenska alternativt finska).
Glömde nämna autopilot som jag också valde, känns som att det är trevligt att ha. Säkrare. Samt luftfjädring, vill kunna höja upp bilen vid behov.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Ändrade mig och tog nu det jag vill ha... då blev det visst lika som Laban.
Förut hade jag det som Tibor plus autopiloten vilket får ses som min lägsta nivå.
Sen får vi se vad riktiga priser blir och vilka val det blir när det verkligen gäller.
Förut hade jag det som Tibor plus autopiloten vilket får ses som min lägsta nivå.
Sen får vi se vad riktiga priser blir och vilka val det blir när det verkligen gäller.
Re: Konfigurera din Model 3
Jag maxade nästan min då jag siktar på en signature för att vara i första matchen och tror att dessa kommer vara maxade. Under 600k landade det iaf och det låter najs, speciellt om rådande förmånsvärden finns kvar 2018.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Konfigurera din Model 3
Jag är nog en lite udda fågel i det här sällskapet. Dels har jag aldrig tidigare i mitt liv ägt en ny bil. Tvärtom har jag bara kört gamla skrotbilar, vilket för mig har blivit väldigt billigt då jag mekar det mesta själv. Så det är en del av min identitet, att minimera kostnader för bilägandet. Så bara att öht köpa en ny bil är ett jättesteg för mig, och sen att sitta och välja bland en massa lullull som jag inte är det minsta intresserad av, och som för mig är fruktansvärt dyrt, det känns mysko i kubik!
Jag skulle kanske kunna vara intresserad av köldpaketet, annars är längre räckvidd det enda som känns motiverat att lägga pengar på.
Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
I min värld är en bil en sak som transporterar mig från A till B så billigt och praktiskt som möjligt. Sen har jag ett starkt miljöengagemang som gör att jag är villig att lägga mer pengar för att slippa köra fossilt, men lyx lämnar mig helt kall. Funktionalitet - ja! Säkerhet - ja! Miljövänligt - ja! Allt som är praktiskt och funktionellt och som man kan få för en rimlig kostnad - JA! Men utseende är sekundärt och lyx helt ointressant.
(Min nuvarande bil kostade 4.500:- i inköp och jag har haft den i 2½ år och kostnaderna för underhåll och reparationer har varit marginella.)
Jag skulle kanske kunna vara intresserad av köldpaketet, annars är längre räckvidd det enda som känns motiverat att lägga pengar på.
Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
I min värld är en bil en sak som transporterar mig från A till B så billigt och praktiskt som möjligt. Sen har jag ett starkt miljöengagemang som gör att jag är villig att lägga mer pengar för att slippa köra fossilt, men lyx lämnar mig helt kall. Funktionalitet - ja! Säkerhet - ja! Miljövänligt - ja! Allt som är praktiskt och funktionellt och som man kan få för en rimlig kostnad - JA! Men utseende är sekundärt och lyx helt ointressant.
(Min nuvarande bil kostade 4.500:- i inköp och jag har haft den i 2½ år och kostnaderna för underhåll och reparationer har varit marginella.)
Re: Konfigurera din Model 3
Är snabbladdning att kunna ladda fritt på SuC? I så fall ska jag givetvis ha det. Det är en av de starkaste motiven för mig att köpa Tesla.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Konfigurera din Model 3
29 000:- är så klart mycket pengar för vinterdäck men i sammanhanget får nog vägas in att stora lättmetallfälgar är dyrare än små och att de minsta för Model S ju är 19". För t.ex. BMW 3-serien är 16" det minsta (17" för GT) och det är väl inte otroligt att så är fallet även för Model 3.Jerker skrev:Jag är nog en lite udda fågel i det här sällskapet. Dels har jag aldrig tidigare i mitt liv ägt en ny bil. Tvärtom har jag bara kört gamla skrotbilar, vilket för mig har blivit väldigt billigt då jag mekar det mesta själv. Så det är en del av min identitet, att minimera kostnader för bilägandet. Så bara att öht köpa en ny bil är ett jättesteg för mig, och sen att sitta och välja bland en massa lullull som jag inte är det minsta intresserad av, och som för mig är fruktansvärt dyrt, det känns mysko i kubik!
Jag skulle kanske kunna vara intresserad av köldpaketet, annars är längre räckvidd det enda som känns motiverat att lägga pengar på.
Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
I min värld är en bil en sak som transporterar mig från A till B så billigt och praktiskt som möjligt. Sen har jag ett starkt miljöengagemang som gör att jag är villig att lägga mer pengar för att slippa köra fossilt, men lyx lämnar mig helt kall. Funktionalitet - ja! Säkerhet - ja! Miljövänligt - ja! Allt som är praktiskt och funktionellt och som man kan få för en rimlig kostnad - JA! Men utseende är sekundärt och lyx helt ointressant.
(Min nuvarande bil kostade 4.500:- i inköp och jag har haft den i 2½ år och kostnaderna för underhåll och reparationer har varit marginella.)
Driver sajten Car.info
Re: Konfigurera din Model 3
Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
Ska tilläggas att jag inte köpte min vinterdäck på Mitsubishi, blev KM däck i Haparanda, 17" + Hakka för ~11k. Fast var inte Tesla lite kinkiga när det gällde att köpa fälgar/däck på annat håll ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Jo, jag förstår att jag har klivit in i en värld som jag inte ens har varit i närheten av, så min instinkt är ju att genast undersöka om jag inte kan köpa billigare vinterhjul nånstans. På min 740 -88 har jag alufälgar till båda uppsättningarna, men de har jag ju fått med på köpet. Eller: 8 fälgar för 4.500:- och en fullt fungerande bil på köpet!Franz skrev:29 000:- är så klart mycket pengar för vinterdäck men i sammanhanget får nog vägas in att stora lättmetallfälgar är dyrare än små och att de minsta för Model S ju är 19". För t.ex. BMW 3-serien är 16" det minsta (17" för GT) och det är väl inte otroligt att så är fallet även för Model 3.

Re: Konfigurera din Model 3
Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?Laban skrev:Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
Ska tilläggas att jag inte köpte min vinterdäck på Mitsubishi, blev KM däck i Haparanda, 17" + Hakka för ~11k. Fast var inte Tesla lite kinkiga när det gällde att köpa fälgar/däck på annat håll ?
Re: Konfigurera din Model 3
BMW i3 gör väl 0-100 på 7.2s, tror inte Tesla kommer att vara sämre än det. Ska vi gissa på just över 6s kanske (basutförandet) ? Jag har aldrig ägt en bil som gör 0-100 på under 10s så för mig skulle det vara en sportbilTiborBlomhall skrev:Prestandapaket klarar jag mig också utan - misstänker att inte ens basmodellen av Model 3 blir någon slöfock - precis som Model S 60 heller inte var det.

I dagsläget är växelkursen mellan Teslas priser i Sverige vs USA ca 1.1 vilket blir 385 000 :- snarare än 350k. Men 350k efter 40k subvention ser jag som väldigt billigt för en bil i 3 serie klassen med 32 mils räckvidd.Allt som allt 370,000 kronor? Ack om drömmen ändå vore sann!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Jag kan inte rösta på allt utom Ultra hifi som jag ville, får meddelande om att jag valt för många alternativ. 
Undrar om Elon skulle säga så... "Du får lugna dig med tillvalen nu, ta inte så många".

Undrar om Elon skulle säga så... "Du får lugna dig med tillvalen nu, ta inte så många".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Konfigurera din Model 3
När det gäller bilar så har jag vissa likheter med Jerker - de är transportmedel och jag bryr mig knappt om utseende och inte ett skvatt om fälgar. Bytte dock upp mig sist (2008) till en hyfsat ny V70 gasbil som jag tänkte ha kvar tills modell 3 kommer. Mina extraval:
- Räckvidd
- Köldpaket
- Luftfjädring (gropiga vägar på landet)
- Snabbladdning
Dock lite nörd också, så autopilot kanske kommer till....
- Räckvidd
- Köldpaket
- Luftfjädring (gropiga vägar på landet)
- Snabbladdning
Dock lite nörd också, så autopilot kanske kommer till....
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Re: Konfigurera din Model 3
Verkar som det:Jerker skrev:Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... el&id=1925
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Konfigurera din Model 3
Jag tillhör nog också den skaran, innan Outlandern som inköptes för 1 1/2 år sedan så var familjens två bilar värda <= 30k. En 02:as Santa Fe samt en 95:as Volvo 855. Även här är det visst miljöpatos samt tekniknörd som har skapat intresset för elbilar och då Tesla i synnerhet. Och läser man på Tesla forumen i USA så är det väldigt vanligt att folk som köper Tesla köper betydligt dyrare bil än normalt. Så lär det nog bli även här med Model 3, åtminstone de första 3-4 åren.sunlighter skrev:När det gäller bilar så har jag vissa likheter med Jerker - de är transportmedel och jag bryr mig knappt om utseende och inte ett skvatt om fälgar. Bytte dock upp mig sist (2008) till en hyfsat ny V70 gasbil som jag tänkte ha kvar tills modell 3 kommer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Konfigurera din Model 3
Ja det finns det. De jag köpte var dock inte nämnvärt billigare än Teslas egen (kanske 3500 ist.f. 4500 alltså per styckJerker skrev:Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?Laban skrev:Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.
Ska tilläggas att jag inte köpte min vinterdäck på Mitsubishi, blev KM däck i Haparanda, 17" + Hakka för ~11k. Fast var inte Tesla lite kinkiga när det gällde att köpa fälgar/däck på annat håll ?

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Re: Konfigurera din Model 3
Den dyraste bil jag köpt hittills är den nuvarande. Ca 160000:- för en begagnad Passat. Men en bensinare och ingen diesel...
Så en Model 3, om jag köper den ny, blir ju mer än dubbelt så dyr minst eller 3 ggr så dyr om jag ska få det jag vill ha.
Däremot är jag intresserad av bilar, men har ändå inte betalat mer för en bil hittills.
Så en Model 3, om jag köper den ny, blir ju mer än dubbelt så dyr minst eller 3 ggr så dyr om jag ska få det jag vill ha.
Däremot är jag intresserad av bilar, men har ändå inte betalat mer för en bil hittills.
Re: Konfigurera din Model 3
Ja, och eftersom 3:an är tänkt att bli en volymmodell så lär det finnas till den med, och kanske till ett billigare pris.Laban skrev:Verkar som det:Jerker skrev:Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... el&id=1925
Jag som vet att det går att köpa fälgar på skroten för en 50-lapp stycket får ju utslag av fälgar som kostar flera tusen styck!

Re: Konfigurera din Model 3
Man kan göra mycket roligt för 4.000:-!Oppfinnarn skrev:
Ja det finns det. De jag köpte var dock inte nämnvärt billigare än Teslas egen (kanske 3500 ist.f. 4500 alltså per styck)
Re: Konfigurera din Model 3
Fixat, det var 8 alternativ från början och jag glömde att ändra antalet giltiga val när jag la till alternativ.Surfaren skrev:Jag kan inte rösta på allt utom Ultra hifi som jag ville, får meddelande om att jag valt för många alternativ.
Undrar om Elon skulle säga så... "Du får lugna dig med tillvalen nu, ta inte så många".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd