Konfigurera din Model 3

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Konfigurera din Tesla Model 3

Basmodell - 32 mils räckvidd: 350 000 :-
77
14%
42 mils räckvidd: 65 000 :-
73
14%
Dual-motor/4WD: 35 000 :-
63
12%
Snabbladdning: 10 000 :-
87
16%
Prestandapaket: 85 000 :-
24
4%
Luftfjädring: 12 000 :-
38
7%
Premium Interiör/belysning: 20 000 :-
27
5%
Autopilot: 15 000 :-
65
12%
Ultra Hifi: 20 000 :-
18
3%
Köldpaket: 10 000 :-
62
12%

Antal röster: 534

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Konfigurera din Model 3

Inlägg av Laban »

Är intresserad av vad som efterfrågas för Model 3. Pollen "lånad" från teslamotorsclub: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... del-3-poll

Priset på batteripacket osv är förstås en gissning, 32->42 mils räckvidd kräver väl kanske 15 kWh extra om man antar lägre än Model S P70D förbrukning. Tesla sägs ska vara på <=200$/kWh redan i dagsläget vilket ger 3000$ för 15 kWh så 6500$ är inte orimligt. De har också sänkt priset på supercharger delen. Det återstår väl att se hur det blir detta, jag tänker mig att det kommer ingå i priset och inte gå att välja bort, som för Model S/X i dagsläget. Då blir det inte några diskussioner om hur mycket man har betalat för detta mellan S/X ägare och kommande Model 3 ägare, samt att det lämnar detta mer öppet för förhandling med eventuella andra bolag som vill ansluta sig till Teslas nät. Men jag tog ändå med det valet, kan vara intressant att veta om det finns några som inte är intresserade av detta.

ändring: tog bort teknikpaketet och la till alternativt enligt nuvarande Model S.

Förtydligande: tanken är alltså att man väljer basmodell + tillval. Vill man sedan veta basmodell, 32 mils räckvidd vs 42 mils räckvidd får man kolla på de enskilda siffrorna snarare än diagrammet som uppstår.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 3 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Konfigurera din Model 3

Inlägg av Jerker »

Var kan man läsa på vad t.ex. teknikpaketet innehåller?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Hmm, ja det fanns väl förut, dock inte numera (Model S). Jag förändrar lite. Alternativen är tänkt att matcha Model S:

http://my.teslamotors.com/sv_SE/models/ ... -features1

Dvs, liknande innehåll på interiör paketet osv. De exakta detaljerna är väl då kanske inte så viktiga, med betoning på kanske :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag valde:
Basmodell - 32 mils räckvidd: 350 000 :-
Snabbladdning: 10 000 :-
Köldpaket: 10 000 :-

Mer finesser än så behöver jag faktiskt inte:
32 mil i stan räcker för mina dagliga körvanor (f@n en Leaf räcker ju nu ;-) ).
4WD klarar jag mig utan, har aldrig haft fyrhjulsdrift
Snabbladdning däremot vill jag kunna ha de gångerna jag åker långt. Visst, med mindre batteriet tar det längre tid att ladda men det är så sällan så det är inte värt 65,000 extra.
Prestandapaket klarar jag mig också utan - misstänker att inte ens basmodellen av Model 3 blir någon slöfock - precis som Model S 60 heller inte var det.
Luftfjädring klarar jag mig också utan.
Premium interiör har jag aldrig haft, bara man slipper sitta på träpall är jag nöjd.
Autopilot... hmm, lockande... men... där är jag tveksam... hoppas man kan eftermontera som på Model S
Ultra Hifi skulle vara total waste för mina tondöva öron
Köldpaket däremot är något som man är dumsnål om man utelämnar på våra breddgrader!

Allt som allt 370,000 kronor? Ack om drömmen ändå vore sann! :|
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

I den amerikanska undersökningen är tanken att man skall välja basmodell-valet ifall man inte ville ha något tillval alls. I den här undersökningen tror jag att vissa tolkar det så och andra tolkar det som att man väljer baspaket och sedan tillvalen. Tibor verkar ju ha tänkt så. Kanske bra att förtydliga så snart som möjligt i första inlägget.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Ja det är samma tanke här, jag förtydligar. Dvs, samma som Tibor har tänkt, inte amerikanska.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Min landade på 497 000 :- Valde allt förutom ultra hifi, prestandapaketet samt premium interiör. Har 4WD i nuvarande bil och det blir det även i nästa. Och med Tesla så får man då också lite extra räckvidd på köpet så det är givet för min del. Tror stereo paketet är nog bra standard, interiören , lull-lull är inte så noga. Snabbladdning är ett måste. Köldpaketet likaså.

Sen blir det även 42 mils räckvidd, kanske t.o.m mer om det finns att välja. Men det beror också på hur snabbladdningsnätet byggs ut häruppe. Jag behöver snabbladdare på väg till Levi, ex Pajala eller Pello (svenska alternativt finska).

Glömde nämna autopilot som jag också valde, känns som att det är trevligt att ha. Säkrare. Samt luftfjädring, vill kunna höja upp bilen vid behov.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hok

Inlägg av Hok »

Ändrade mig och tog nu det jag vill ha... då blev det visst lika som Laban.

Förut hade jag det som Tibor plus autopiloten vilket får ses som min lägsta nivå.

Sen får vi se vad riktiga priser blir och vilka val det blir när det verkligen gäller.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag maxade nästan min då jag siktar på en signature för att vara i första matchen och tror att dessa kommer vara maxade. Under 600k landade det iaf och det låter najs, speciellt om rådande förmånsvärden finns kvar 2018.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag är nog en lite udda fågel i det här sällskapet. Dels har jag aldrig tidigare i mitt liv ägt en ny bil. Tvärtom har jag bara kört gamla skrotbilar, vilket för mig har blivit väldigt billigt då jag mekar det mesta själv. Så det är en del av min identitet, att minimera kostnader för bilägandet. Så bara att öht köpa en ny bil är ett jättesteg för mig, och sen att sitta och välja bland en massa lullull som jag inte är det minsta intresserad av, och som för mig är fruktansvärt dyrt, det känns mysko i kubik!

Jag skulle kanske kunna vara intresserad av köldpaketet, annars är längre räckvidd det enda som känns motiverat att lägga pengar på.

Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.

I min värld är en bil en sak som transporterar mig från A till B så billigt och praktiskt som möjligt. Sen har jag ett starkt miljöengagemang som gör att jag är villig att lägga mer pengar för att slippa köra fossilt, men lyx lämnar mig helt kall. Funktionalitet - ja! Säkerhet - ja! Miljövänligt - ja! Allt som är praktiskt och funktionellt och som man kan få för en rimlig kostnad - JA! Men utseende är sekundärt och lyx helt ointressant.

(Min nuvarande bil kostade 4.500:- i inköp och jag har haft den i 2½ år och kostnaderna för underhåll och reparationer har varit marginella.)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Är snabbladdning att kunna ladda fritt på SuC? I så fall ska jag givetvis ha det. Det är en av de starkaste motiven för mig att köpa Tesla.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jerker skrev:
Jag är nog en lite udda fågel i det här sällskapet. Dels har jag aldrig tidigare i mitt liv ägt en ny bil. Tvärtom har jag bara kört gamla skrotbilar, vilket för mig har blivit väldigt billigt då jag mekar det mesta själv. Så det är en del av min identitet, att minimera kostnader för bilägandet. Så bara att öht köpa en ny bil är ett jättesteg för mig, och sen att sitta och välja bland en massa lullull som jag inte är det minsta intresserad av, och som för mig är fruktansvärt dyrt, det känns mysko i kubik!

Jag skulle kanske kunna vara intresserad av köldpaketet, annars är längre räckvidd det enda som känns motiverat att lägga pengar på.

Och vad är det för fantasipriser på vinterhjulen? 29.000:- för dubbat? Det är ju helt rubbat! I min värld.

I min värld är en bil en sak som transporterar mig från A till B så billigt och praktiskt som möjligt. Sen har jag ett starkt miljöengagemang som gör att jag är villig att lägga mer pengar för att slippa köra fossilt, men lyx lämnar mig helt kall. Funktionalitet - ja! Säkerhet - ja! Miljövänligt - ja! Allt som är praktiskt och funktionellt och som man kan få för en rimlig kostnad - JA! Men utseende är sekundärt och lyx helt ointressant.

(Min nuvarande bil kostade 4.500:- i inköp och jag har haft den i 2½ år och kostnaderna för underhåll och reparationer har varit marginella.)
29 000:- är så klart mycket pengar för vinterdäck men i sammanhanget får nog vägas in att stora lättmetallfälgar är dyrare än små och att de minsta för Model S ju är 19". För t.ex. BMW 3-serien är 16" det minsta (17" för GT) och det är väl inte otroligt att så är fallet även för Model 3.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.

Ska tilläggas att jag inte köpte min vinterdäck på Mitsubishi, blev KM däck i Haparanda, 17" + Hakka för ~11k. Fast var inte Tesla lite kinkiga när det gällde att köpa fälgar/däck på annat håll ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Franz skrev:
29 000:- är så klart mycket pengar för vinterdäck men i sammanhanget får nog vägas in att stora lättmetallfälgar är dyrare än små och att de minsta för Model S ju är 19". För t.ex. BMW 3-serien är 16" det minsta (17" för GT) och det är väl inte otroligt att så är fallet även för Model 3.
Jo, jag förstår att jag har klivit in i en värld som jag inte ens har varit i närheten av, så min instinkt är ju att genast undersöka om jag inte kan köpa billigare vinterhjul nånstans. På min 740 -88 har jag alufälgar till båda uppsättningarna, men de har jag ju fått med på köpet. Eller: 8 fälgar för 4.500:- och en fullt fungerande bil på köpet! :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Kollar man på priserna från Mitsubishi på 18" däck när jag köpte min Outlander PHEV så är Teslas priser på 19" helt normala. Tror det var närmare 25k för Hakkas senaste modell, 18" då. 16" kostade 15k och jag gissar på att Model 3 kommer att ha 16 alt 17" till ungefär det priset.

Ska tilläggas att jag inte köpte min vinterdäck på Mitsubishi, blev KM däck i Haparanda, 17" + Hakka för ~11k. Fast var inte Tesla lite kinkiga när det gällde att köpa fälgar/däck på annat håll ?
Finns det ens fälgar från 3:e part till Tesla?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

TiborBlomhall skrev:
Prestandapaket klarar jag mig också utan - misstänker att inte ens basmodellen av Model 3 blir någon slöfock - precis som Model S 60 heller inte var det.
BMW i3 gör väl 0-100 på 7.2s, tror inte Tesla kommer att vara sämre än det. Ska vi gissa på just över 6s kanske (basutförandet) ? Jag har aldrig ägt en bil som gör 0-100 på under 10s så för mig skulle det vara en sportbil :-)
Allt som allt 370,000 kronor? Ack om drömmen ändå vore sann! :|
I dagsläget är växelkursen mellan Teslas priser i Sverige vs USA ca 1.1 vilket blir 385 000 :- snarare än 350k. Men 350k efter 40k subvention ser jag som väldigt billigt för en bil i 3 serie klassen med 32 mils räckvidd.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag kan inte rösta på allt utom Ultra hifi som jag ville, får meddelande om att jag valt för många alternativ. :(

Undrar om Elon skulle säga så... "Du får lugna dig med tillvalen nu, ta inte så många".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
MartinH
Teslaägare

Inlägg av MartinH »

När det gäller bilar så har jag vissa likheter med Jerker - de är transportmedel och jag bryr mig knappt om utseende och inte ett skvatt om fälgar. Bytte dock upp mig sist (2008) till en hyfsat ny V70 gasbil som jag tänkte ha kvar tills modell 3 kommer. Mina extraval:
- Räckvidd
- Köldpaket
- Luftfjädring (gropiga vägar på landet)
- Snabbladdning
Dock lite nörd också, så autopilot kanske kommer till....
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Verkar som det:

http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... el&id=1925
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

sunlighter skrev:
När det gäller bilar så har jag vissa likheter med Jerker - de är transportmedel och jag bryr mig knappt om utseende och inte ett skvatt om fälgar. Bytte dock upp mig sist (2008) till en hyfsat ny V70 gasbil som jag tänkte ha kvar tills modell 3 kommer.
Jag tillhör nog också den skaran, innan Outlandern som inköptes för 1 1/2 år sedan så var familjens två bilar värda <= 30k. En 02:as Santa Fe samt en 95:as Volvo 855. Även här är det visst miljöpatos samt tekniknörd som har skapat intresset för elbilar och då Tesla i synnerhet. Och läser man på Tesla forumen i USA så är det väldigt vanligt att folk som köper Tesla köper betydligt dyrare bil än normalt. Så lär det nog bli även här med Model 3, åtminstone de första 3-4 åren.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Jerker skrev:
Laban skrev:

Ja det finns det. De jag köpte var dock inte nämnvärt billigare än Teslas egen (kanske 3500 ist.f. 4500 alltså per styck ;-) )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Hok

Inlägg av Hok »

Den dyraste bil jag köpt hittills är den nuvarande. Ca 160000:- för en begagnad Passat. Men en bensinare och ingen diesel...
Så en Model 3, om jag köper den ny, blir ju mer än dubbelt så dyr minst eller 3 ggr så dyr om jag ska få det jag vill ha.
Däremot är jag intresserad av bilar, men har ändå inte betalat mer för en bil hittills.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Verkar som det:

http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... el&id=1925
Ja, och eftersom 3:an är tänkt att bli en volymmodell så lär det finnas till den med, och kanske till ett billigare pris.

Jag som vet att det går att köpa fälgar på skroten för en 50-lapp stycket får ju utslag av fälgar som kostar flera tusen styck! :twisted:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Oppfinnarn skrev:

Ja det finns det. De jag köpte var dock inte nämnvärt billigare än Teslas egen (kanske 3500 ist.f. 4500 alltså per styck ;-) )
Man kan göra mycket roligt för 4.000:-!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Surfaren skrev:
Jag kan inte rösta på allt utom Ultra hifi som jag ville, får meddelande om att jag valt för många alternativ. :(

Undrar om Elon skulle säga så... "Du får lugna dig med tillvalen nu, ta inte så många".
Fixat, det var 8 alternativ från början och jag glömde att ändra antalet giltiga val när jag la till alternativ.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar