Model 3 - Låg eller Hög

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Model 3 - lågbyggd eller högbyggd

Lågbygd i stil med Model S - 1435 mm
23
62%
Hög (inte Bolt hög utan "mellan") i stil med BMW 2 Active Tourer - 1556 mm eller någon/några cm lägre.
14
38%
 
Antal röster: 37

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av Laban »

Pollen inspirerad av http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ow-Model-3

Frågan är alltså, blir Model 3 en lågbygd sedan i stil med Model S, om än med mer radikal design eller en lite mer högbyggd bil ?

Inte nödvändigtvis lika hög som Bolt men mer åt mini MPV hållet.

Tesla Model S är 1435 mm hög som ex, BMW 2 Active Tourer är 1556:

Bild

Renault Captur 1567 mm

Bild

Bolt är som jämförelse 1595 mm hög, tror inte Model 3 blir så hög dock med tanke på långfärd.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av HelectriC »

var det inte snack om att det skulle komma två varianter? en hög och en låg?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av dstr »

Model 3 - låg
Model Y - hög
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av vigge50 »

dstr skrev:
Model 3 - låg
Model Y - hög
Tror också det blir så
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av apkungen »

Jag hoppas på att den blir rejält låg. Som model s, kanske lägre om de lyckas göra batteri paket smartare. Smalare än model s men nästan lika lång. Allt för riktigt lågt luftmotstånd, som model s, och lågt rullmotstånd med smala däck som alternativ.

Om bilen endast är byggd för staden, så kan den kosta max 250k för att sälja bra. Det är det som skulle kunna göra åt bolt inte lyckas så bra. Tesla gör inte samma misstag.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av Laban »

Min tanke är att en bil som är kortare och smalare än Model S av sedan typ, samt eventuellt då ännu lägre, inte blir en bra familjebil. Och Tesla/Elon har varit noga med att Tesla också ska vara bra familjebilar med goda utrymmen, om än då lite dåligt med utrymme i baksätet för Model S (huvudhöjd). Model Y bör bli en SUV i stil med Model X fast kortare och Model X är 1684 mm hög. VW's nya Tiguan är som ex 1633 mm och jag tänker mig att Model Y hamnar i den storleksklassen. Och det är 5-10 cm högre än vad jag hade i åtanke för Model 3.

Jag tänker mig därför att man kanske gör Model 3 till en lite mer högbyggd bil, inte Bolt/SUV osv men åtminstone 1.5 m hög, dvs, 6-7 cm högre än Model S, kanske några cm till. Personligen hade jag gärna sett en kombi, Audi A4 Avant är ex exakt lika hög som Model S. Men det är väl inte så troligt med tanke på den amerikanska marknaden. Sen har A4 Avant 0.26 i cd vs 0.23 för sedan versionen, ska man nå under 0.2 så blir det nog knappast en kombi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av Svenssons »

Ska man göra som ekonomer och se historisk utveckling för att förutsäga framtida modell så kommer Model 3 ha en höjd på en bit över 4 meter...

Bild på tidigare utveckling:
http://www.teslamotorsclub.com/attachme ... 1451000663

Tidig bild på miniversionen?
Bild
http://inhabitat.com/tesla-unveils-desi ... bile-home/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Låg eller Hög

Inlägg av Laban »

Man kan väl roa sig med att fundera på hur mycket Cd + frontarea påverkar. Bäst är nog att jämföra Model S med Model X, samma drivlina, samma Cd (0.24).

Model S: 1435 mm hög, Model X: 1684 mm hög dvs 2.5 dm högre. NEDC har 42 vs 40 mils räckvidd, EPA 37.7 mil vs 36 mil. Det är 5% skillnad. Sett till batteristorlek om man utgår från 60 kWh för Model 3 blir det 60 vs 63 kWh för samma räckvidd. Kostar batterierna 200$/kWh blir det 600$, och det är för en i sammanhanget extremt mycket högre bil.

Så jag ser inte direkt problemet med att höja bilen litegrann, 1dm skulle enligt beräkningen ovan ge 1.2 kWh extra batteri. Jämför man cd värdet endast kan man ta Audi A4 kombi vs sedan, 0.23 vs 0.26 i Cd. Förbrukningsmässigt är det 0.5 vs 0.51 sett till endast landsvägskörning där Cd bör påverka mest.

Nu är dessa tillverkarnas siffror och körcykler och landsvägskörningen i NEDC är väl vid hyfsat låg medelhastighet. Men för mig känns det som att är svårt att motivera en mindre smickrande design bara för att gå från ex 0.24 till 0.2 i Cd. Eller att göra en extremt låg bil om man samtidigt gör stora uppoffringar när det gäller funktion/innerutrymmen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar