För er som bor i lägenhet och inte kör med bilen men ändå vill ha elbil så tror jag bästa alternativet är Sion. Bilen kommer kosta under 200 000 kr efter bonus. Dessutom har solceller som gör att den knappast behöver laddas till vardags, då ni kör så korta sträckor.
Många tror att Tesla, som nu säljer flera hundra tusen bilar om året, kommer bli utkonkurrerade av de gamla fossilerna.
Hur tänker man då runt Sion?
Jag tänker att de tyvärr antagligen kommer gå likadant som för tex NEVS, Lucid Motors mfl.
De får en del pressutrymme, men i slutänden blir det inte mycket levererat.
För er som bor i lägenhet och inte kör med bilen men ändå vill ha elbil så tror jag bästa alternativet är Sion. Bilen kommer kosta under 200 000 kr efter bonus. Dessutom har solceller som gör att den knappast behöver laddas till vardags, då ni kör så korta sträckor.
Har vi fått bekräftat att det svenska priset blir 250 000 kr?
Enligt denna artikeln så ser priset ut att bli runt 25 000 euro.
Volkswagen eGolf kostar 36 900 euro i Tyskland och i Sverige kostar den 428 900 kr. Ändå hävdar vissa här bestämt att ID som sägs kosta 25000€ att den kommer kosta under 250 000 kr här.
Kan vi kanske sluta skriva det svenska priserna på kommande bilar när vi endast har det europeiska priserna i euro?
Nä, vi kan inte bara ta priset i euro och multiplicera med 10.
För er som bor i lägenhet och inte kör med bilen men ändå vill ha elbil så tror jag bästa alternativet är Sion. Bilen kommer kosta under 200 000 kr efter bonus. Dessutom har solceller som gör att den knappast behöver laddas till vardags, då ni kör så korta sträckor.
Har vi fått bekräftat att det svenska priset blir 250 000 kr?
Enligt denna artikeln så ser priset ut att bli runt 25 000 euro.
Volkswagen eGolf kostar 36 900 euro i Tyskland och i Sverige kostar den 428 900 kr. Ändå hävdar vissa här bestämt att ID som sägs kosta 25000€ att den kommer kosta under 250 000 kr här.
Kan vi kanske sluta skriva det svenska priserna på kommande bilar när vi endast har det europeiska priserna i euro?
Nä, vi kan inte bara ta priset i euro och multiplicera med 10.
Fast Sion kommer vi bara kunna köpa från tyskland så moms avgifter mm är kända parametrar. Valuta förändringar mer okända.
Förstår dock frustrationen som råder när man jämför priser på det sättet, det bottnar dock oftast i okunskap att man missat räkna på olika moms, vagnskadegarantin som är unik för Sverige och lite olika utrustningar. Gör man en ordentlig analys brukar det faktiskt inte skilja så mycket
Priset på Sono Sion blir €25.500 inkl. tysk moms vilket med dagens växelkurs blir c:a SEK 279.000 inkl svensk moms. Vill man leasa batteriet blir kostar bara bilen €16.000.
Men eftersom bilen ska tillverkas i Trollhättan och kan hämtas där, inregistrerad i Sverige och körklar, så vet jag inte vad det kan få för konsekvenser för priset i Sverige.
Sonos motors borde snart kunna ange Svenska priser eftersom den kommer tillverkas i Sverige.
Det är klart att man borde snacka € så länge man bara har officiella priser i den valutan, tyvärr också utan att de är låsta då de inte har angett fast pris för batteriet. €16000 plus batteri är det korrekta priset, just nu.
Självklart är den stora frågan kommer de kunna leverera?
Om de kan leverera så har de flera stora fördelar (ur min synvinkel) emot alla andra.
1. Den kommer ha dragkrok.
2. Den kommer kunna fungera som batteribackup direkt utan dyra omvandlare. (Ingen annan har detta)
3. Den kommer inte kräva en serviceverkstad utan allt går att göra själv. (Kommer aldrig hända hos VW eller andra fossiltillverkare)
Om de inte kan leverera... ja då finns de ju inte.