Klart alla vill ha större batteri om det inte kostar något, tar upp mer plats eller väger mer så att vägegenskaperna försämras. Frågan är vad folk är beredda att betala för större batteri. Det är ju t.ex. rätt många som valt Model S 70 istället för Model S 90. De hade ju kunna välja exakt samma bil fast med större batteri om de önskade det, enda nackdelen är priset som går upp och att räckvidd per kWh bli mindre med 90-varianten.Swede1 skrev:Jo, kanske det. Finns så många varianter. Men batteristorleken är ändå A och O i en elbil. Verkar vara ytterst få som kan tänka sig ha ett mindre batteri än de har idag? Flera verkar vilja ha större? Eller har jag missuppfattat? Omröstning kanske?
Model 3 - Batteristorlek
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Batteristorlek
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Batteristorlek
Jag tror iaf aldrig att en golf, ford focus eller ännu större bil kommer att sälja i nån större utsträckning om den bara kommer 10mil på motorväg. Får bli en billig laddhybrid eller nåt tills batterierna är såpass billiga att man kan sätta in minst 45kwh. En liten räckviddsförlängare med 30l tank som kommer 40mil för 40tkr tror jag alltid att folk kommer vilja slänga på.Laban skrev:Inte konkurrera ut fullt nej, vi behöver elbilar i alla klasser för att alla ska köpa elbilar. En Tesla Model "Golf" kommer nog att få minst 30 mils räckvidd och konkurrera med Audi A3 snarare än Dacia Sandero, men så småningom behöver vi även nå till Sanderon. Och då kan inte batteriet kosta 100 000.apkungen skrev:Klart att det går att sälja bra men det kommer inte konkurrera ut ice bilar vilket är det musk vill.
Re: Model 3 - Batteristorlek
Enligt denna artikel kommer batteriet att vara under 60 kWh.
http://electrek.co/2016/04/26/tesla-mod ... -cost-kwh/
http://electrek.co/2016/04/26/tesla-mod ... -cost-kwh/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 - Batteristorlek
Det mesta går att sälja bara priset är det rätta. e-Golf säljer bra i Norge där den kostar ungefär samma som grundmodellen av den vanliga Golf, 260-270 NOK. e-Golf säljer mindre bra i Sverige där den kostar 200 000 mer än grundmodellen av vanliga Golf.apkungen skrev:Jag tror iaf aldrig att en golf, ford focus eller ännu större bil kommer att sälja i nån större utsträckning om den bara kommer 10mil på motorväg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Batteristorlek
HM, OK ja de snålar väl ner batteriet på grund modellen så den precis klarar vad de sagt. 35 mil epa, kanske blir 50kwh då bara. OK, finns det laddning överallt så kanske det funkar OK även här i norden på vintern. Långresor på vintern känns som de kan bli långsamma.AGCF skrev:Enligt denna artikel kommer batteriet att vara under 60 kWh.
http://electrek.co/2016/04/26/tesla-mod ... -cost-kwh/
Sugen elbil nu. Ledsnat på startnyckel, Skrammel, koppling, växla, värme.