Inte konkurrera ut fullt nej, vi behöver elbilar i alla klasser för att alla ska köpa elbilar. En Tesla Model "Golf" kommer nog att få minst 30 mils räckvidd och konkurrera med Audi A3 snarare än Dacia Sandero, men så småningom behöver vi även nå till Sanderon. Och då kan inte batteriet kosta 100 000.apkungen skrev:Klart att det går att sälja bra men det kommer inte konkurrera ut ice bilar vilket är det musk vill.
Model 3 - Batteristorlek
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Batteristorlek
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 - Batteristorlek
En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
http://insideevs.com/tesla-model-3-star ... er-190kwh/
Folk koncentrerar lika mycket på kWh nu som de gjorde på megapixlar när digitalkameror var nya.
Re: Model 3 - Batteristorlek
Är verkligen elbilsköpare så brydda om storleken på batteriet ?
Bolt har Cd på 0.31, 159 cm hög. Model 3 är gissningsvis ungefär lika hög som Model S, 143 cm. Samt Cd på 0.21 eller i närheten. Det borde vara en rätt stor fördel för Model 3. Så jag tror nog man kan spöa Bolt räckviddsmässigt med 55 vs 60 kWh batteri.
Bolt har Cd på 0.31, 159 cm hög. Model 3 är gissningsvis ungefär lika hög som Model S, 143 cm. Samt Cd på 0.21 eller i närheten. Det borde vara en rätt stor fördel för Model 3. Så jag tror nog man kan spöa Bolt räckviddsmässigt med 55 vs 60 kWh batteri.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Batteristorlek
Eller GB hårddisk på en dator.......!? (upplösning på kamera kan man ju förstå lite men hårddiskstorlek för gemene man?)TiborBlomhall skrev:En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
http://insideevs.com/tesla-model-3-star ... er-190kwh/
Folk koncentrerar lika mycket på kWh nu som de gjorde på megapixlar när digitalkameror var nya.
Edit: Fast SuC blir nog det som avgör mest för flest tror jag iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 - Batteristorlek
Rent strategiskt så skulle de kunna från och med Model 3 att skriva ut batteristorleken som del av modellnamnet. Volvo körde väl länge med att sista siffran stod för antal dörrar på bilen t.ex. 245 var kombi medans 244 var sedan av samma modell. BMW och andra har tidvis kört med motorvolymen som en del av modellnamnet men även dem har gått ifrån detta exakt.TiborBlomhall skrev:En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
http://insideevs.com/tesla-model-3-star ... er-190kwh/
Folk koncentrerar lika mycket på kWh nu som de gjorde på megapixlar när digitalkameror var nya.
Varför inte lansera modell 3, 3D, P3D och skita i batteristorleken och prata om hur långt den kommer istället då precis som med processorhastighet, megapixlar etc så är det vad det resulterar i som är det viktiga.
Nissan Leaf heter väl Leaf oavsett om det är 24 eller 30kWh-batteriet? eller står det Nissan Leaf-30?
Edit: Apple valde ju att inte gå ut med några siffror på iPhone i början. Det var klart och gott iPhone Ingen klockhastighet eller minne bara funkis!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3 - Batteristorlek
Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?chpaulin skrev:Rent strategiskt så skulle de kunna från och med Model 3 att skriva ut batteristorleken som del av modellnamnet. Volvo körde väl länge med att sista siffran stod för antal dörrar på bilen t.ex. 245 var kombi medans 244 var sedan av samma modell. BMW och andra har tidvis kört med motorvolymen som en del av modellnamnet men även dem har gått ifrån detta exakt.TiborBlomhall skrev:En Tesla Model 3 med 55 kWh batterier kommer få tufft mot Chevy Bolt med 60 kWh batterier.apkungen skrev:Gällande model 3s batteri storlek så tror jag att grundmodellen blir mindre än 60kWh men då lågt som 44kwh o ändå klara 35mil, det blir riktigt tufft. Nej 55-55kwh tror jag på.
http://insideevs.com/tesla-model-3-star ... er-190kwh/
Folk koncentrerar lika mycket på kWh nu som de gjorde på megapixlar när digitalkameror var nya.
Varför inte lansera modell 3, 3D, P3D och skita i batteristorleken och prata om hur långt den kommer istället då precis som med processorhastighet, megapixlar etc så är det vad det resulterar i som är det viktiga.
Nissan Leaf heter väl Leaf oavsett om det är 24 eller 30kWh-batteriet? eller står det Nissan Leaf-30?
Edit: Apple valde ju att inte gå ut med några siffror på iPhone i början. Det var klart och gott iPhone Ingen klockhastighet eller minne bara funkis!
Re: Model 3 - Batteristorlek
Man ska bara snacka batteri och batteri storlek. Batteriet är som fossilbilens motor.
Det är också så att en elbil drar ungefär lika mycket per mil oavsett Model, åtminstone vid riktig vardagskörning. Så om det finns en 50kWh bil och en 60kWh så kommer du längre med den senare.
Det är också så att en elbil drar ungefär lika mycket per mil oavsett Model, åtminstone vid riktig vardagskörning. Så om det finns en 50kWh bil och en 60kWh så kommer du längre med den senare.
Re: Model 3 - Batteristorlek
Nja, min är registrerad somvigge50 skrev:Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?
Så 85 är inte något vi har hittat på själva.Fabrikat
TESLA MOTORS 002
Handelsbeteckning
MODEL S
Typ
002
Variant
85
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 - Batteristorlek
Nja det står ju faktiskt Model S på ena sidan och 70, 70D, 85, 85D, P85D(L), 90, 90D, P90D(L) på själva bilen och det är siffrorna jag vill ha bort.vigge50 skrev:Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?
Typ så
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3 - Batteristorlek
Jo, kanske det. Finns så många varianter. Men batteristorleken är ändå A och O i en elbil. Verkar vara ytterst få som kan tänka sig ha ett mindre batteri än de har idag? Flera verkar vilja ha större? Eller har jag missuppfattat? Omröstning kanske?chpaulin skrev:Nja det står ju faktiskt Model S på ena sidan och 70, 70D, 85, 85D, P85D(L), 90, 90D, P90D(L) på själva bilen och det är siffrorna jag vill ha bort.vigge50 skrev:Och Tesla har Model S, Model X och Model lll. En Telsa Model S heter det oavsett batteristorlek eller motorkonfigoration, det är bara vi som har valt att ta med det när vi diskuterar. Tesla skulle i och för sig kunna välja att inte ha med beteckningen på bilen men det är väll inte någon skillnad på Tesla och Nissan Leaf olika batterier?
Typ så
Re: Model 3 - Batteristorlek
Klart alla vill ha större batteri om det inte kostar något, tar upp mer plats eller väger mer så att vägegenskaperna försämras. Frågan är vad folk är beredda att betala för större batteri. Det är ju t.ex. rätt många som valt Model S 70 istället för Model S 90. De hade ju kunna välja exakt samma bil fast med större batteri om de önskade det, enda nackdelen är priset som går upp och att räckvidd per kWh bli mindre med 90-varianten.Swede1 skrev:Jo, kanske det. Finns så många varianter. Men batteristorleken är ändå A och O i en elbil. Verkar vara ytterst få som kan tänka sig ha ett mindre batteri än de har idag? Flera verkar vilja ha större? Eller har jag missuppfattat? Omröstning kanske?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Batteristorlek
Jag tror iaf aldrig att en golf, ford focus eller ännu större bil kommer att sälja i nån större utsträckning om den bara kommer 10mil på motorväg. Får bli en billig laddhybrid eller nåt tills batterierna är såpass billiga att man kan sätta in minst 45kwh. En liten räckviddsförlängare med 30l tank som kommer 40mil för 40tkr tror jag alltid att folk kommer vilja slänga på.Laban skrev:Inte konkurrera ut fullt nej, vi behöver elbilar i alla klasser för att alla ska köpa elbilar. En Tesla Model "Golf" kommer nog att få minst 30 mils räckvidd och konkurrera med Audi A3 snarare än Dacia Sandero, men så småningom behöver vi även nå till Sanderon. Och då kan inte batteriet kosta 100 000.apkungen skrev:Klart att det går att sälja bra men det kommer inte konkurrera ut ice bilar vilket är det musk vill.
Re: Model 3 - Batteristorlek
Enligt denna artikel kommer batteriet att vara under 60 kWh.
http://electrek.co/2016/04/26/tesla-mod ... -cost-kwh/
http://electrek.co/2016/04/26/tesla-mod ... -cost-kwh/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 - Batteristorlek
Det mesta går att sälja bara priset är det rätta. e-Golf säljer bra i Norge där den kostar ungefär samma som grundmodellen av den vanliga Golf, 260-270 NOK. e-Golf säljer mindre bra i Sverige där den kostar 200 000 mer än grundmodellen av vanliga Golf.apkungen skrev:Jag tror iaf aldrig att en golf, ford focus eller ännu större bil kommer att sälja i nån större utsträckning om den bara kommer 10mil på motorväg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Batteristorlek
HM, OK ja de snålar väl ner batteriet på grund modellen så den precis klarar vad de sagt. 35 mil epa, kanske blir 50kwh då bara. OK, finns det laddning överallt så kanske det funkar OK även här i norden på vintern. Långresor på vintern känns som de kan bli långsamma.AGCF skrev:Enligt denna artikel kommer batteriet att vara under 60 kWh.
http://electrek.co/2016/04/26/tesla-mod ... -cost-kwh/
Sugen elbil nu. Ledsnat på startnyckel, Skrammel, koppling, växla, värme.