Värdering MS

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När kostar en begagnad S under 500.000

nov 2016 eller tidigare
4
9%
dec 2016
2
4%
jan 2017
3
6%
feb 2017
2
4%
mar 2017
5
11%
apr 2017
4
9%
maj 2017
4
9%
jun 2017
1
2%
aug 2017
3
6%
sep 2017
2
4%
okt 2017
1
2%
nov 2017
1
2%
dec 2017
2
4%
jan 2018
1
2%
feb 2018 eller senare
12
26%
 
Antal röster: 47

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Värdering MS

Inlägg av lem »

Vi ser nu att tidiga modell S börjar falla. Priserna för billigaste modellen ligger på kontinenten från ca 650.000.

Bilar faller ca 20% per år vilket skulle indikera att de hamnar på ca 1/2 mille till nästa sommar. Men läget är svårbedömt. Vad tror Du?

EDIT: Missade att skriva "eller senare" och nu nollställdes röstningen. Rösta om Ni som röstat! Beklagar, ovan vid att lägga upp omröstningar... :oops:
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Värdering MS

Inlägg av AGCF »

Men en s60 kostade 600 000 kr efter premie 2014..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Värdering MS

Inlägg av lem »

Man skulle kunna uttrycka sig som så att uppfattningarna spretar och marknaden är lite voatil..
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Värdering MS

Inlägg av BigDaddyT »

Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Värdering MS

Inlägg av bylund »

BigDaddyT skrev:
Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
Fast privatsålda kommer få lägga sig en bra bit under Tesla, om de då fortfarande säljer begagnade bilar, fast med fyra års nybilsgaranti.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Värdering MS

Inlägg av Jorma »

BigDaddyT skrev:
Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.

50% garantin säger ingenting om av vad kommer att kosta ut till kund. Jag har min på leasing med 50% garanti, men kommer inte att ta detta, då releasar jag hellre på 3 år till eller köper ut den själv privat.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Värdering MS

Inlägg av BigDaddyT »

bylund skrev:
BigDaddyT skrev:
Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.
Fast privatsålda kommer få lägga sig en bra bit under Tesla, om de då fortfarande säljer begagnade bilar, fast med fyra års nybilsgaranti.
Självklart kommer de ligga under, har inte sagt annat, men de kommer troligtvis att ha ett pris som utgår från det pris Tesla sätter på alla sina begagnade. Det jag menar är att eftersom Tesla kommer sitta på den största andelen av begagnade Teslor så kommer de kunna sätta utgångspriset. Sedan får man ju alltid dra bort en viss procent när det gäller privatförsäljning.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Värdering MS

Inlägg av BigDaddyT »

Jorma skrev:
BigDaddyT skrev:
Nu minns jag inte när det var Tesla införde "50%-garantin" men det känns som att den kommer att påverka marknaden enormt. När väldigt många lämnar in sina 3-åriga Teslor, så kommer det antingen finnas för många Model S på marknaden. Detta gör isåfall att priset sjunker eller så kommer det finnas lagom många och eftersom så många begagnade Teslor kommer säljas av just Tesla och följer deras prissättningsmodell kommer denna prissättning även att smitta av sig på alla privatsålda också.

50% garantin säger ingenting om av vad kommer att kosta ut till kund. Jag har min på leasing med 50% garanti, men kommer inte att ta detta, då releasar jag hellre på 3 år till eller köper ut den själv privat.
Jag har inte sagt det heller :-) Det jag menar är att 50%-garantin, gör att många som har leasat sina bilar med detta upplägg kommer att ganska samtidigt börja lämna in sina S till Tesla till ungefär samma pris. Sedan kommer Tesla troligtvis att lägga på samma marginal på alla dessa och sälja dem. Jag tror att 50%-garantin kommer innebära att Tesla kommer att stå med en massa begagnade S som de sätter priset på. Om efterfrågan är större än tillgången så kommer marknaden betala det pris som Tesla bestämmer sig för. Sedan kommer privatförsäljningen att sätta ett lägre pris men precis som idag med andra märken kommer det att baseras på vad bilfirmorna sätter för pris.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
ready4tesla
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 apr 2016 08:18

Re: Värdering MS

Inlägg av ready4tesla »

~40 röstat varav 50% tror före midsommar 2017 och 50% efter midsommar.

Billigaste teslorna ligger idag på ~700 och hälften tror de kommer tappa 200/700=~25% på drygt ett år.

Time will tell!
Skriv svar