SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bjelke »

Jan-Sture Larsson skrev:
Malung är vettigt alternativ för alla som kommer söderifrån och skall till Sälen eller Idre. Ska dessa resenärer vidare till Åre - Östersund blir Sveg ett bra alternativ.
Malung ser ut att vara ett bra alternativ även om man åker öster/västerut i det området och även kanske västkusten/norrlandskusten (lite väl långt till Moraladdaren och trist att åka över Västerås istället osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av lator »

Nu finns ju redan mora iofs... De 7 milen mellan Malung och Mora känns ganska korta jämfört med Norrlands inland.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av h37 »

Malung har ju en Chademo som även är gratis än så länge.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av mickeisol »

Ja nu verkar skellefte kraft vakna också.
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.

http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Gustafsson »

mickeisol skrev:
Ja nu verkar skellefte kraft vakna också.
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.

http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
Kanon, hoppas det blir en del snabb DC- laddning och inte bara typ 2. För min del acceptabelt med CHAdeMO men inte långsammare om man reser...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av tehjimos »

Haglund skrev:
apkungen skrev:
Jag fortsätter diskussionen haha!

Finns ju Chademo för de cirka 10 mil man kan tänkas behöva, vilket tar 30min a 60kr att ladda, cirka 15min längre än med SuC beroende på SoC. Då är det bättre med Norrlands inland och upp mellan Norge och Sverige så att de verkligen täcker hela landet. Jag tror att det skulle vara riktigt bra marknadsföring att säga att man med SuC kan åka över hela Sverige om inte annat.
Skulle vara intressant att se hur många Teslor som passerar Borås/Ulricehamn kontra Luleå/Kiruna. Gissar att underlaget är betydligt större i västra Sverige än i norra Norrland.
Bristen på snabbladdare i norra Sverige är ju delvis skälet till att inte många passerar däruppe... Tycker dom ska fixa en SuC utanför göteborg, men först täcka hela norrland.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Bjelke »

h37 skrev:
Malung har ju en Chademo som även är gratis än så länge.
Tack det visste jag faktiskt inte, jag kanske åker den vägen nästa gång då jag åker Bollnäs/Mora/Oslo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av themax »

mickeisol skrev:
Ja nu verkar skellefte kraft vakna också.
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.

http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
Härligt! Jag frågade dem när jag träffade Skellefteå Kraft i våras och de sa bara "-Vänta lite" när jag påpekade bristen på bra laddmöjligheter i deras område. De är ju ändå Teslavänner, så förhoppningsvis blir det riktiga snabbladdare också.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Tjell »

Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.

Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av LarsL »

Men om du ändå står i en dag eller kanske ännu längre funkar ju en destinationsladdare. Återigen Superchargers är till för långfärder då man snabbt ska komma vidare. När bilen ändå står så är det billigare och enklare med laddare med lägre ström.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Men om du ändå står i en dag eller kanske ännu längre funkar ju en destinationsladdare. Återigen Superchargers är till för långfärder då man snabbt ska komma vidare. När bilen ändå står så är det billigare och enklare med laddare med lägre ström.
Alla kommunala parkeringsplatser och gatuparkeringar borde ha var 10:e till var 20:e plats med möjlighet till typ 2 laddning...kan inte kosta mycket när man iordningställer en P-plats. Även CHAdeMO/CCS med 10 mils intervall samt tydliga vägskyltar såsom de för bensinstationer vid motorvägarna borde vara ett infrastrukturellt krav från myndigheterna. Hur svårt kan det vara (Hallå alla Sveriges miljöpartier m.fl.)?
Teslas SC, hur bra de än är, ger ändå bara oss TMS ägare lite sinnesfrid. Kanon, men infrastruktur bör levereras av flera leverantörer och staten bör garantera/ställa krav på denna...Det blir som skillnaden mellan att åka x2000 och intercity typ, bägge funkar (ibland) bra....
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av danni »

Tjell skrev:
Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.

Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Flygplatser tycker jag är typexemplet på var det absolut inte behövs snabbladdare, utan bara massa fler långsamladdare. Och just på Landvetter finns det ju ett helt gäng såna, som dessutom är bokningsbara. Så om någon norrman kommer till GOT för att flyga någonstans så lär bilen nog vara fulladdad när hen kommer tillbaks, om det inte rör sig om en endagstripp (men varför skulle man köra hela vägen till GOT för en sån?).

Nej, Borås är vettigare på alla sätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Haglund »

Tjell skrev:
Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.

Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Fast OK/Q8 på Landvetter har en gratis-Chademo som funkar fint.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Mickep »

Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)

https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/

Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)

https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/

Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
Inte alls onödigt. Den behövs postas regelbundet. Känns som den är rätt dold på Teslas sida. Jag har postat den några gånger och även Tibor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Mickep »

När man tänker efter så borde den postas mycket fler gånger. Mao så borde varje tesla ägare/spekulant spamma sidan med förslag på laddplatser så de vita områdena en gång för alla försvinner. Dvs bygger laddstationerna enbart för att få tyst på störtfloden av förslag.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Leo »

Att sätta upp en SuC säger man väl kostar ca 2 milj. Vet inte om man då menar en komplett med 8 laddplatser osv eller en enda. Krävs ju nästan alltid ny elmatning, hus för själva laddarna, markarbeten, tillstånd, hårdvara osc.

Att sätta upp en destinationsladdare är väl mer samma jobb som att sätta upp ett 3-fas uttag för elektikern + kostnaden för burken. De kan ju vissa få av Tesla. Köper man andra liknande laddboxar så är väl prisnivån ca 8000-20000kr har jag för mig. Observera att det endast är lite styrelektronik i en laddbox då man använder bilens inbyggda laddare när man laddar med en destinationsladdare. (På en SuC används motsvarande laddare som bilens, 13st, som då sitter i det lilla "huset" i anslutning till platsen)

Behövs ju inga jättematningar 16 eller 32A, inga markarbeten, inga speciella maskiner, inga tillstånd osv för att montera upp en destinationsladdare.

Så priset att sätta upp en destinationsladdare är ju kanske 1-2% av kostnaden för en SuC som jag förstår det.

Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av kenhag »

Leo skrev:
Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Har du ett namn eller länk till företaget. Är intresserad för att övertyga vår förening om att sätta upp laddplatser.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Mikael Karlberg »

Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Vidio »

Mikael Karlberg skrev:
Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Mikael Karlberg »

Vidio skrev:
Mikael Karlberg skrev:
Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?
Det hade varit bra, ska själv till Umeå på fredag, Man hade ett möte förra veckan med representanter från Tesla och bygglovskontoret samt Umeå Energi. Skall försöka få fram lite mer i morgon.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av bylund »

Får du fram något av substans, t ex att bygglovsansökningar är inskickade och exakta adresser, skicka gärna in informationen till http://supercharge.info/ också, så får vi blåa pluppar där också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Svenssons »

Mikael Karlberg skrev:
Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Tackar för infon! Det blir två stationer som jag kommer stanna vid på resan runt Östersjön. Skulle visserligen behövas ytterligare ett par i norr samt någon mer i Finland för att klara av den norra delen av Östersjön mha Superchargers. Krävs fler i sydöstra Sverige plus utbyggnad i Baltikum och Polen som dock verkar vara på gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av StefL »

Mellan Övik och Umeå är ju inte mer än tio mil - men från Umeå till Haparanda är det närmare 40, så det behövs rimligen ett par till om man ska ta sig runt hela Bottenviken. Men för min del är det ytterst smidigt om det byggs SuC i både Övik och Umeå då jag har sommarstuga ett par mil söder om Umeå. Då kan man toppa upp i Övik så man klarar ett par dagars "närkörning" vid sommarstugan utan att behöva åka in till Umeå.
Och även om de i nuläget bara är på planstadiet räknar jag såklart med att de är färdiga tills jag rullar norrut i min Model 3 för första gången :)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av kenhag »

Skulle sitta bra med SuC:ar i Umeå, Skellefteå, Töre (för dom som skall mot Gällivare) och Haparanda.

EDIT: Kollade på planerade SuC:ar för 2016 och det ser ut som jag hoppades, förutom Haparanda som får ge sin till Uleåborg/Oulu :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Skriv svar