Malung ser ut att vara ett bra alternativ även om man åker öster/västerut i det området och även kanske västkusten/norrlandskusten (lite väl långt till Moraladdaren och trist att åka över Västerås istället osv)Jan-Sture Larsson skrev:Malung är vettigt alternativ för alla som kommer söderifrån och skall till Sälen eller Idre. Ska dessa resenärer vidare till Åre - Östersund blir Sveg ett bra alternativ.
SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Nu finns ju redan mora iofs... De 7 milen mellan Malung och Mora känns ganska korta jämfört med Norrlands inland.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Ja nu verkar skellefte kraft vakna också.
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.
http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.
http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Kanon, hoppas det blir en del snabb DC- laddning och inte bara typ 2. För min del acceptabelt med CHAdeMO men inte långsammare om man reser...mickeisol skrev:Ja nu verkar skellefte kraft vakna också.
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.
http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Bristen på snabbladdare i norra Sverige är ju delvis skälet till att inte många passerar däruppe... Tycker dom ska fixa en SuC utanför göteborg, men först täcka hela norrland.Haglund skrev:Skulle vara intressant att se hur många Teslor som passerar Borås/Ulricehamn kontra Luleå/Kiruna. Gissar att underlaget är betydligt större i västra Sverige än i norra Norrland.apkungen skrev:Jag fortsätter diskussionen haha!
Finns ju Chademo för de cirka 10 mil man kan tänkas behöva, vilket tar 30min a 60kr att ladda, cirka 15min längre än med SuC beroende på SoC. Då är det bättre med Norrlands inland och upp mellan Norge och Sverige så att de verkligen täcker hela landet. Jag tror att det skulle vara riktigt bra marknadsföring att säga att man med SuC kan åka över hela Sverige om inte annat.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Tack det visste jag faktiskt inte, jag kanske åker den vägen nästa gång då jag åker Bollnäs/Mora/Osloh37 skrev:Malung har ju en Chademo som även är gratis än så länge.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Härligt! Jag frågade dem när jag träffade Skellefteå Kraft i våras och de sa bara "-Vänta lite" när jag påpekade bristen på bra laddmöjligheter i deras område. De är ju ändå Teslavänner, så förhoppningsvis blir det riktiga snabbladdare också.mickeisol skrev:Ja nu verkar skellefte kraft vakna också.
vet inte hur prisbilden blir, men under sommaren ska det väl bli bättre med laddmöjlighet.
http://norran.se/nyheter/har-kommer-ske ... ram-586343
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Men om du ändå står i en dag eller kanske ännu längre funkar ju en destinationsladdare. Återigen Superchargers är till för långfärder då man snabbt ska komma vidare. När bilen ändå står så är det billigare och enklare med laddare med lägre ström.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Alla kommunala parkeringsplatser och gatuparkeringar borde ha var 10:e till var 20:e plats med möjlighet till typ 2 laddning...kan inte kosta mycket när man iordningställer en P-plats. Även CHAdeMO/CCS med 10 mils intervall samt tydliga vägskyltar såsom de för bensinstationer vid motorvägarna borde vara ett infrastrukturellt krav från myndigheterna. Hur svårt kan det vara (Hallå alla Sveriges miljöpartier m.fl.)?LarsL skrev:Men om du ändå står i en dag eller kanske ännu längre funkar ju en destinationsladdare. Återigen Superchargers är till för långfärder då man snabbt ska komma vidare. När bilen ändå står så är det billigare och enklare med laddare med lägre ström.
Teslas SC, hur bra de än är, ger ändå bara oss TMS ägare lite sinnesfrid. Kanon, men infrastruktur bör levereras av flera leverantörer och staten bör garantera/ställa krav på denna...Det blir som skillnaden mellan att åka x2000 och intercity typ, bägge funkar (ibland) bra....
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Flygplatser tycker jag är typexemplet på var det absolut inte behövs snabbladdare, utan bara massa fler långsamladdare. Och just på Landvetter finns det ju ett helt gäng såna, som dessutom är bokningsbara. Så om någon norrman kommer till GOT för att flyga någonstans så lär bilen nog vara fulladdad när hen kommer tillbaks, om det inte rör sig om en endagstripp (men varför skulle man köra hela vägen till GOT för en sån?).Tjell skrev:Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Nej, Borås är vettigare på alla sätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Fast OK/Q8 på Landvetter har en gratis-Chademo som funkar fint.Tjell skrev:Personligen skulle jag värdesätta en SC på Landvetter flygplats. Jag tänker också på alla de norrmän som kommer till GOT för att flyga iväg nånstans, det vore snyggt att kuna ladda bilen snabbt inför hemfärden till Norge. Själv jobbar jag ibland på GOT... Det finns en trippelladdstation (Vattenfall) på Taxi Remote strax intill, den var gratis fram till för nån vecka sedan, nu kostar den 3:-/min.
Anyway, en SC i närheten av Gbg vore fint att ha.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Inte alls onödigt. Den behövs postas regelbundet. Känns som den är rätt dold på Teslas sida. Jag har postat den några gånger och även Tibor.Mickep skrev:Kanske onödigt (någon borde ha postat denna sida, men har ej hittat att någon gjort det)
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/
Det intressanta är hur långt bort varje supercharger skall vara, samt hur många (bör ju vara i förhållande till hur många som reser den vägen) stall som skall vara på platsen.
intressant om man kunde få fram trafikflöden så kan man se om det är något område som är missat (förutom de vita fläkarna i norr som sydöst)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
När man tänker efter så borde den postas mycket fler gånger. Mao så borde varje tesla ägare/spekulant spamma sidan med förslag på laddplatser så de vita områdena en gång för alla försvinner. Dvs bygger laddstationerna enbart för att få tyst på störtfloden av förslag.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Att sätta upp en SuC säger man väl kostar ca 2 milj. Vet inte om man då menar en komplett med 8 laddplatser osv eller en enda. Krävs ju nästan alltid ny elmatning, hus för själva laddarna, markarbeten, tillstånd, hårdvara osc.
Att sätta upp en destinationsladdare är väl mer samma jobb som att sätta upp ett 3-fas uttag för elektikern + kostnaden för burken. De kan ju vissa få av Tesla. Köper man andra liknande laddboxar så är väl prisnivån ca 8000-20000kr har jag för mig. Observera att det endast är lite styrelektronik i en laddbox då man använder bilens inbyggda laddare när man laddar med en destinationsladdare. (På en SuC används motsvarande laddare som bilens, 13st, som då sitter i det lilla "huset" i anslutning till platsen)
Behövs ju inga jättematningar 16 eller 32A, inga markarbeten, inga speciella maskiner, inga tillstånd osv för att montera upp en destinationsladdare.
Så priset att sätta upp en destinationsladdare är ju kanske 1-2% av kostnaden för en SuC som jag förstår det.
Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Att sätta upp en destinationsladdare är väl mer samma jobb som att sätta upp ett 3-fas uttag för elektikern + kostnaden för burken. De kan ju vissa få av Tesla. Köper man andra liknande laddboxar så är väl prisnivån ca 8000-20000kr har jag för mig. Observera att det endast är lite styrelektronik i en laddbox då man använder bilens inbyggda laddare när man laddar med en destinationsladdare. (På en SuC används motsvarande laddare som bilens, 13st, som då sitter i det lilla "huset" i anslutning till platsen)
Behövs ju inga jättematningar 16 eller 32A, inga markarbeten, inga speciella maskiner, inga tillstånd osv för att montera upp en destinationsladdare.
Så priset att sätta upp en destinationsladdare är ju kanske 1-2% av kostnaden för en SuC som jag förstår det.
Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Har du ett namn eller länk till företaget. Är intresserad för att övertyga vår förening om att sätta upp laddplatser.Leo skrev:Finns företag som säljer laddboxar i "6-pack" och liknande (för bilar med 16A enfasladdare i bilen) Då är det enkelt för bostadsrättsföreningar att få upp nattladdplatser på tex 6st parkeringsplatser. Då sker också fördelning, balancering, prioritering mellan de 6 platserna. Där ligger kostnaden på ca 60000kr + arbete. Där jag skulle gissa att det tar en elektriker 4-8 timmar att sätta upp 6 boxar om 16A matning finns framdraget.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
- Ort: Kisa
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
- Ort: Kisa
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Det hade varit bra, ska själv till Umeå på fredag, Man hade ett möte förra veckan med representanter från Tesla och bygglovskontoret samt Umeå Energi. Skall försöka få fram lite mer i morgon.Vidio skrev:Mycket intressant och bra! Fick du möjligtvis info om när den tidpunkten skulle vara? Är det på torsdag, möjligen?Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Får du fram något av substans, t ex att bygglovsansökningar är inskickade och exakta adresser, skicka gärna in informationen till http://supercharge.info/ också, så får vi blåa pluppar där också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Tackar för infon! Det blir två stationer som jag kommer stanna vid på resan runt Östersjön. Skulle visserligen behövas ytterligare ett par i norr samt någon mer i Finland för att klara av den norra delen av Östersjön mha Superchargers. Krävs fler i sydöstra Sverige plus utbyggnad i Baltikum och Polen som dock verkar vara på gång.Mikael Karlberg skrev:Har idag fått information om att man kommer att bygga en SC vid Max restaurangen vid södra infarten till Umeå dessutom kommer det att byggas en i Örnsköldsvik vid samma tidpunkt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Mellan Övik och Umeå är ju inte mer än tio mil - men från Umeå till Haparanda är det närmare 40, så det behövs rimligen ett par till om man ska ta sig runt hela Bottenviken. Men för min del är det ytterst smidigt om det byggs SuC i både Övik och Umeå då jag har sommarstuga ett par mil söder om Umeå. Då kan man toppa upp i Övik så man klarar ett par dagars "närkörning" vid sommarstugan utan att behöva åka in till Umeå.
Och även om de i nuläget bara är på planstadiet räknar jag såklart med att de är färdiga tills jag rullar norrut i min Model 3 för första gången![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Och även om de i nuläget bara är på planstadiet räknar jag såklart med att de är färdiga tills jag rullar norrut i min Model 3 för första gången
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Skulle sitta bra med SuC:ar i Umeå, Skellefteå, Töre (för dom som skall mot Gällivare) och Haparanda.
EDIT: Kollade på planerade SuC:ar för 2016 och det ser ut som jag hoppades, förutom Haparanda som får ge sin till Uleåborg/Oulu![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
EDIT: Kollade på planerade SuC:ar för 2016 och det ser ut som jag hoppades, förutom Haparanda som får ge sin till Uleåborg/Oulu
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020