Ingen grå plupp på kartan trots att de har kommit så långt. Då blir man lite nyfiken om det händer något på fler ställen också, låt säga Abisko/Björkliden/Riksgränsen trakten, Pajala alt Pello osv..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ryktet säger Riksgränsen men jag undrar verkligen om det stämmer. I så fall tror jag destinationsladdare.
Har inte hört något om placering men att det ska komma en laddare i trakterna känns ganska givet med tanke på avstånden mellan laddarna i Norge och Poultikasvaara, har hört rykten om det också ska väl tilläggas . Frågan är när. Var det är lämpligast låter jag vara osagt. Det är 16 mil från Poultikasvaara till Abisko, 20 mil till Riksgränsen. Sen är det 8 mil från Abisko till Narvik där det finns CCS laddare. 16 mil känns ganska lagom vintertid så varför inte Abisko. Men det är ganska vanligt med norrmän i Riksgränsen så det skulle säkert bli en skjuts för det området om man fick dit en SuC. Å andra sidan hade det kanske varit minst lika bra om inte bättre med 10+ destinationsladdare istället.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ryktet säger Riksgränsen men jag undrar verkligen om det stämmer. I så fall tror jag destinationsladdare.
Har inte hört något om placering men att det ska komma en laddare i trakterna känns ganska givet med tanke på avstånden mellan laddarna i Norge och Poultikasvaara, har hört rykten om det också ska väl tilläggas . Frågan är när. Var det är lämpligast låter jag vara osagt. Det är 16 mil från Poultikasvaara till Abisko, 20 mil till Riksgränsen. Sen är det 8 mil från Abisko till Narvik där det finns CCS laddare. 16 mil känns ganska lagom vintertid så varför inte Abisko. Men det är ganska vanligt med norrmän i Riksgränsen så det skulle säkert bli en skjuts för det området om man fick dit en SuC. Å andra sidan hade det kanske varit minst lika bra om inte bättre med 10+ destinationsladdare istället.
24 mil Puoltikasvaara-Narvik. Det borde en Tesla klara även vintertid.
Ja vi får se vad som händer. Jag tror inte på snabbladdare i alla fall med tanke på hur många som faktiskt har det som resmål. Men ett hyfsat antal destinationsladdare typ 2 borde det finnas marknad för.
Ingen grå plupp på kartan trots att de har kommit så långt. Då blir man lite nyfiken om det händer något på fler ställen också, låt säga Abisko/Björkliden/Riksgränsen trakten, Pajala alt Pello osv..
Planerade SuC uppdateras ca 1-2 gånger per år, inte när dom börjar byggas. Däremot är det inte ovanligt att det dyker upp laddare på kartan som ej var med som planerade, när dom väl är igång.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2023 Tesla Y LR
2023 Lotus Eletre
2026 Volvo EX30
24 mil Puoltikasvaara-Narvik. Det borde en Tesla klara även vintertid.
Ja vi får se vad som händer. Jag tror inte på snabbladdare i alla fall med tanke på hur många som faktiskt har det som resmål. Men ett hyfsat antal destinationsladdare typ 2 borde det finnas marknad för.
Laddarna i Narvik är dock inte Tesla laddare. Innhavet - Poultikasvaara är 37 mil. Och jag tror att Tesla vill bygga ett komplett SuC nätverk och inte förlita sig på andra laddare. Åtminstone inte i dagsläget.
Sen är 24 mil trots allt ganska långt om man har ex en X75D eller en SR+, -20C och snö på vägen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd